جاهای دیدنی تربت جام استان خراسان رضوی را بیشتر بشناسید

جاهای دیدنی تربت جام استان خراسان رضوی را بیشتر بشناسید


منبع: تاپ تراول

182

1399/1/18

13:24


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی تربت جام

در این مقاله از معرفی دیدنی های خراسان رضوی شما را با جاهای دیدنی تربت جام که یکی از شهرستان های این استان می باشد آشنا خواهیم کرد. پس اگر تصمیم دارید تا به استان خراسان رضوی سفر کنید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با جاذبه های گردشگری تربت جام آشنا شوید


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


مختصری درباره شهرستان تربت جام بدایند :

تخفیفان

تربت جام یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی می باشد که در فاصله 165 کیلومتری از مشهد قرار دارد. این شهرستان بعد از شهرستان های مشهد , نیشابور , سبزوار و تربت حیدریه پنجیمن شهر پر جمعیت استان خراسان رضوی می باشد.

 نام کنونی شهر از تربت شیخ احمد جام (مؤمن) برگرفته شده‌ است. البته به گفته برخی از منابع، در زمان‌ های گذشته از ارتفاعات اطراف، این شهر به شکل جام دیده می‌شده‌است. از این رو نام این شهر را تربت جام (سرزمین جام مانند) نامیدند. در طول تاریخ ناحیه کنونی شهرستان تربت جام و مرکز آن با نام پوژگان، بوزجان و جام نیز شناخته می‌شده‌ است.

زبان اکثر مردم شهر فارسی است. مردم این شهر اکثراً اهل تسنن و مابقی شیعه هستند. این شهرستان از شمال به شهرستان سرخس، از غرب به شهرستان‌های فریمان، مشهد و تربت حیدریه، از جنوب به شهرستان تایباد و از شرق به افغانستان و ترکمنستان محدود است. مسیر مشهد – دوغارون از شهر تربت‌جام می‌گذرد که یکی از مسیرهای ارتباطی مهم از ایران به افغانستان می‌باشد . اقوام مختلفی در تربت‌جام زندگی می‌کنند که ترکمن‌ها، ارگنجی‌ها، اعراب، هزاره‌ها، بلوچ‌ها و فارس‌ها از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

تربت جام از روزگاران کهن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌ است. اهمیت تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و بازرگانی آن، از سده ۳–۴ هـ. ق، نمایان گشته، و در زمان زندگی شیخ احمد جام (۴۴–۵۳۶ هـ. ق) یعنی سده‌های ۵ و ۶ ه‍. ق، شکوفا شده‌ است. تربت جام در سده‌های ۷ و ۸ هـ. ق، هم‌زمان با یورش مغول‌ ها و تیمور لنگ آسیب زیادی دید. تربت جام در دوران حکومت سلسله صفویه به ویژه شاه عباس بزرگ، اهمیت نظامی یافته و در آن، امنیت و آرامش برقرار بوده‌ است. اما در اواخر این دوران و در زمان شاه سلطان حسین صفوی (۱۱۰۵–۱۱۳۵ هـ. ق) ازبک‌ ها و افغان‌ ها به مرزهای شرقی ایران، از جمله ناحیه تربت جام، دست اندازی کردند. سرانجام سرداری از شرق ایران، به نام نادر قلی افشار برخاست و افغان‌ ها را از ایران راند و خود در ۱۱۴۸ هـ. ق، پادشاه ایران شد. بدون شک این شهر نیز مانند دیگر شهرهای ایران و استان خراسان رضوی دارای جاذبه های گردشگری است که خیلی از افراد از وجود آنها بی خبر هستند پس در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با جاهای دیدنی تربت جام آشنا شوید

مطالب بیشتر بخوانید
آشنایی با شاندیز مشهد

آرامگاه شیخ احمد جامی

این بقعه و آرامگاه دیدنی که در شمال شرقی شهرستان تربت جام واقع شده است، از مجموعه بی نظیری مانند: ایوان بسیار مجلل، گنبد خانه، مسجد عتیق، گنبد سفید، مسجد کرمانی، مدرسه امیر جلا الدین فیروزشاهی و مسجد جامع نو تشکیل شده است که هر کدام به بهترین نوع معماری بنا شده است.

جاهای دیدنی تربت جام

آرامگاه شاه قاسم انوار

این مقبره دیدنی که با خشت، گل و اجر ساخته و تزیین شده است متعلق به یکی از بزرگترین صوفیان قرن هشتم و نهم یعنی: سید معین الدین علی بن نصیر هارون ابوالقاسم حسینی سرابی تبریزی می باشد که چهره زیباتری به شهرستان تربت جام داده است.

جاهای دیدنی تربت جام

مسجد زیر زمینی

این اثر که در واقع آخرین بنا از ابنیه موجود در مجموعه معماری مزار شیخ احمد جام محسوب می‌شود، در مجاورت فضای ورودی و جنب آب‌انبار قرار دارد.

از دیدگاه معماری مسجد زیرزمینی مشتمل بر دو قسمت زمستانی و تابستانی است. مسجد زیرزمینی (زمستانی) پایین‌تر از سطح معابر و گذرگاه‌ها است که ساختار آن گویای هویت و اصالت آن است.

جاهای دیدنی تربت جام

سنگ قبر صدوقی

ین سنگ قبر صندوقی شکل در حال حاضر در ضلع شمال غربی مرقد منور شیخ‌الاسلام احمد جام قرار داد. جنس آن از سنگ خارا و تزئیناتی که بر روی سطح آن شامل مقرنس‌های ظریف و نقوش گیاهی است و بر روی آن به خط نسخ عباراتی نگاشته شده است.

جاهای دیدنی تربت جام

مدرسه امیر شاه ملک

امروزه از بنای موسوم به مدرسه امیر شاه ملک اثری بر جای نمانده است. گویا بانی آن امیر شاه ملک درسال ۸۲۹ هجری قمری وفات نموده است. او یکی از امرای کلان و معتبر تیمور گورکان بوده است که نامش در کتیبه مسجد شاه در مشهد دیده می‌شود. در حال حاضر در محل بنای امیر شاه ملک مدرسه‌ای قرار دارد که طلاب علوم دینی درآن مشغول به تحصیل می‌باشند.

جاهای دیدنی تربت جام

دربند (دروازه ارغون شاه)

این بنا دروازه یکی از قلعه های معروف دوره ایلخانی می باشد، که از نظر استحکام و نفوذ ناپذیری مورد توجه و اهمیت بوده و توسط نادر شاه افشار مورد بازسازی قرار گرفته است.

جاهای دیدنی تربت جام

باغ کشمیر 

تپه ای پر از گل های رنگی و ماهور های زیبا که در منطقه ای خوش اب و هوا و بکر یعنی 55 کیلومتری شمال شهرستان تربت جام واقع شده است. این جنگل که خاستگاه درختان پسته وحشی می باشد جزء مناطق حفاظت شده ای به شمار می رود که ذخیره گاه ژنتیکی پسته کشور ایران نیز می باشد.

جاهای دیدنی تربت جام

رباط جام

این بنای چهار ایوانی که گرداگرد یک سکوی کوچک در حیاطی به نسبت بزگ بنا شده است و از تزیینات اجری ومعماری شهر های کویری بهره برده و تبدیل به بنایی تماشایی در خیابان کوثری تربت جام گردیده است.

مطالب بیشتر بخوانید
آشنایی با بهترین هتل های مشهد

جاهای دیدنی تربت جام

رباط سمنگان

رباط سمنگان از جمله کاروانسراهای سرپوشیده ای است که بر کنار راه قدیم سنگ بست قرار دارد. در سمت جنوبی رباط فضای بازی قرار دارد که احتمال بارانداز بوده است. با توجه به فرم اتاق‌ها به نظر می‌رسد که بنا متعلق به اواخر دوران تیموری یا اوایل دوران صفویه باشد.

جاهای دیدنی تربت جام

مسجد خانه نور

در حدود ۳ کیلومتری جنوب روستای (یزد) مسجد کوچکی با دیوارهای سنگی و گلی مشاهده می‌شود که به مسجد خانه نور شهرت دارد. این مسجد اگرچه ارزش معماری چندانی ندارد اما مکانی بوده که در نزد شیخ احمد جام از اهمیت و اعتبار خاصی برخوردار بوده است. به فاصله ۲۰۰ متری ضلع جنوبی مسجد چشمه جوشانی به نام (نور) واقع است که آب آن وارد حوض زیبای سرپوشیده‌ای می‌شود و به احتمال بسیار سقایه مسجد نور بوده، اما اکنون به صورت نیمه‌ ویران است.

جاهای دیدنی تربت جام

گنبد فیروزشاهی

این گنبد که مانند اسمش با رنگ فیروزه ای جلا یافته، در کنار صحن شیخ جام با نقشه ای چلیپایی و با چهار ایوان بنا شده است و ماننده فیرروزه ای خوش رنگ و لعاب در تربت جام می درخشد.

جاهای دیدنی تربت جام

بنای آب انبار

این آب انبار نیز در کنار مزار شیخ جام بنا شده و با دیوار های اجریش چهره زیبا را به ورودی مزار شیخ جام داده است. بنا که متعلق به سال 1010 هجری قمری می باشد، در دوره صفوی و به فرمان ” فیروز جنگ ابن حسین” بنا شده است. نوشته های کتیبه ای که در این اب انبار وجود دارد، نشان می دهد که بنا در دوره ناصر الدین شاه قاجار مرمت و بازسازی شده است.

گنبد خانه

گنبد خانه که با اشکال و تزیینات متنوع و جالبی و با گچ بری های شکیل در دوره سلطان سنجر سلجوقی ساخته شده است، نماینده شایسته ای از معماری پر نقش و نگار دوره سلجوقی می باشد.

مسجد جامع نو

مسجد جامع نو هم در ضلع غربی مزار شیخ جام واقع شده است که با شبستان های ستون دار، فضای دلنشینی را به وجود اورده است. نقشه چلیپایی در این بنا نیز خود نمایی می کند و تزیینات اجری و مقرنس های هنرمندانه به زیبایی هرچه تمام تر بنا کمک شایانی کرده اند

مسجد کرمانی از جاهای دیدنی تربت جام

ظاهرا نام آن منسوب به سازنده بنا (خواجه زکی‌بن محمدبن مسعود کرمانی) است. زیباترین عنصر معماری این مسجد یعنی محراب گچ‌بری و نفیس آن از شاهکارهای قرن هشتم هجری است.


مقالات بیشتر بخوانید :


 

   

| لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت | ارتودنسی |

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو