ترشحات سبز واژن، علت و درمان خانگی و دارو

ترشحات سبز واژن، علت و درمان خانگی و دارو


منبع: نیک شو

249

1399/1/18

13:43


ترشحات سبز واژن، علت و درمان خانگی و دارو

ترشحات سبز واژن، علت و درمان خانگی و دارو

دستگاه تناسلی زنان نیز مانند سایز اعضای بدن ممکن است دچار مشکل شوند. رنگ ترشحات مهم است زیرا خبر از وضعیت فعلی بدنتان می دهد. خانم ها باید بتوانند از روی رنگ ترشحات وضعیت سلامت بدن خود را تشخیص دهند و چنانچه لازم است به پزشک مراجعه کنند. هر رنگ نشان دهنده وضعیت خاصی است.

 

ترشحات طبیعی بدن زنان به طور طبیعی بی رنگ و یا سفید هستند، در اوایل روزهای ابتلا به عفونت ممکن است ترشحات به رنگ زرد و نازک باشند این ترشحات به مرور زمان به سمت ضخیم شدن و به رنگ زرد – سبز در می آیند و در نهایت به رنگ سبز – آهکی، ضخامت بالا و بوی خیلی بد می رسند. خبر خوب این است که اکثر ترشحات سبز نیز زیاد خطرناک نیستند و با مصرف آنتی بیوتیک ها به راحتی از بین می روند. به هر حال باید قبل از دیر شدن به پزشک مراجعه کرده و علت را پیدا کرده و درمان کنید.

 

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن مایعاتی هستند که از غده های ریز در واژن و دهانه رحم ترشح می شوند و روزانه از واژن خارج می شوند تا سلول های مرده و قدیمی جای خود را به سلول های جدید بدهند و دستکاه تناسلی سالم و تمیز بماند. ترشحات در اندازه طبیعی در زنان عادی می باشد. همانطور که گفتیم این ترشحات بی رنگ، سفید و بی بو هستند و هرگونه تغییر رنگ در آنها به معنی عفونت و یا بیماری خاصی باشد. عفونت ها ممکن است علاوه بر بو و رنگ با خارش، درد، سوزش و لکه بینی همراه باشد. میزان ترشحات در افراد مختلف متفاوت است. با توجه به مکانی که در دوره قاعدگی در آن قرار دارد، رنگ و ضخامت آن می تواند در طی روزها تغییر کند.

ترشحات سبز واژن، علت و درمان خانگی و دارو

ترشحات عادی در چرخه قاعدگی :

روز اول تا پنجم

در این روزها به علت تخریب شدن بدنه رحم ترشحات خونین و به رنگ قرمز می باشد.

 

روز ششم تا چهاردهم

در این دوره ترشحات از اندازه معمولی کمتر است. به دلیل آزاد شدن تخمک مخاط دهانه رحم کدر می شود و ترشحات به رنگ زرد و سفید است. چسبندگی نیز در این دوره بالا می باشد.

 

روز چهاردهم تا بیست و پنجم

ترشحات قبل از تخمک گذاری شبیه به سفیده تخم مرغ، نازک و لغزنده می شود. بعد از تخمک گذاری مخاط به حالت کدر، سفید و زرد، همچنین چسبناک در می آیند.

 

روز بیست و پنج تا بیست و هشتم

قبل از پریود ترشحات روشن شده و اندازه آن به کمترین اندازه خود می رسد.

 

علل ترشحات سبز واژن

1- تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یا تریکو نوعی انگل که از راه جنسی منتقل می شود و یکی از شایع ترین بیماری های STD که نشانه آن ترشحات سبز می باشد. خوشبختانه این عفونت به راحتی و با مصرف آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. بر اساس آمار به دست آمده 3.7 میلیون از افراد در امریکا به این بیماری مبتلا هستند و در ایران به دلیل کنترل روابط جنسی این عفونت کمتر دیده می شود.

 

تنها 30 درصد از افراد مبتلا به تریکو علائم آن را دارند و در سایر افراد این نشانه ها ممکن است بسیار کمتر باشد و علت آن مشخص نیست. افراد که به این بیماری دچار شده اند در روزهای پنجم تا بیست و هشتم ترشحات بد بو و زرد – سبز دارند. 75 درصد از کابرانی که ترشحات غیر معمول داشتند علائم زیر را گزارش کرده اند.

 

1- سوزش، خارش، قرمزی و درد در اندام تناسلی

2- رابطه جنسی دردناک

3- ادرار دردناک

ترشحات سبز واژن، علت و درمان خانگی و دارو

برای تشخیص این بیماری فقط نباید به مشاهدات توجه کرد بلکه باید آزمایشاتی انجام شود تا قطعی بودن آن ثابت شود. برای درمان پزشک آنتی بیوتیک هایی مثل مترونیدازول تجویز کرده برای شخص بیمار و پروفیلاکزیس برای شریک جنسی وی تجویز می کند. اگر تریکومونیازیس دارید، التهاب تناسلی نیز دارید که باعث می شود به راحتی به HIV (ویروس ایدز) و دیگر STD ها شوید. پس باید هنگام دیدن علائم به پزشک مراجعه کنید.

 

STD های دیگر (گونوره یا کلامیدیا)

ترشحات سبز می تواند نشانه ای از بیماری های مقاربتی دیگر مثل گونوره یا کلامیدیا باشد. افراد مبتلا به تریکومونیاس می توانند همزمان به گونوره یا کلامیدیا نیز مبتلا باشند. گنووره و کلامیدیا بیماری هایی هستند که بر اثر رابطه جنسی محافظت نشده مقعدی، واژینال و یا دهانی با فردی که دارای کلامیدیا یا گونوره است منتثل می شوند.

 

اگر این بیماری درمان نشود منجر به ابتلا به بیماری لگن (PID) می شود و PID نیز علائمی ندارد و فقط دردهایی در قسمت لگن و شکم دارند. PID اگر درمان نشود منجر به بیماری های دائمی به اندام تولید مثل(نازایی و یا بارداری خارج از رحم) شما شود. شما نیز برای مطمئن شدن از ابتلا به تریکومونیازیس، گونوره، کلامیدیا یا هر نوع دیگر از STD باید آزمایش دهید و در صورت مثبت بودن شروع به درمان کنید تا فرد دیگری را مبتلا نکنید.

ترشحات سبز واژن، علت و درمان خانگی و دارو

2- واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی (BV) که برخلاف بیماری قبلی از عدم تعادل باکتری های “خوب” و “بد” و در واژن زنان دیده می شود. محققان به طور صددرصد نمی دانند علت این بیماری چیست ولی عدم تعادل در باکتری ها می تواند ناشی از داشتن چند شریک جنسی،شریک جنسی جدید و یا دوش واژینال بیش از اندازه باشد. این بیماری در افرادی که فعالیت جنسی بالایی دارند رایج است.

 

زنان از سن 15 سالگی تا 44 سالگی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند با این حال بسیاری از زنان که دچار BV هستند از آن خبر ندارند زیرا هیچ علائمی ندارد و در برخی زنان علائم خفیفی مثل ترشحات سفید و خاکستری (برخی اوقات سبز رنگ) و همچنین دارای بوی بد ماهی که بعد از رابطه جنسی مشخص می شود. از دیگر علائم درد و ناراحتی هنگام ادرار، خارش یا بثورات در اطراف واژن است.

 

داشتن این بیماری احتمال ابتلا به STD ها از جمله H.I.V، کلامیدیا، تبخال تناسلی، بیماری التهابی لگن (بیماری التهابی لگن (PID)) و گونوره را افزایش می دهد. اگر احساس می کنید به واژینوز باکتریایی مبتلا هستید به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایشی برای تشخیص BV، آنتی بیوتیک هایی برای درمان تجویز می شود. معمولا پس از دو الی سه هفته این مشکل برطرف می شود.

 

سوالاتی که پزشک از شما می پرسد و باید به دقت به آنها پاسخ دهید :

1- آیا ترشحات بو دار هستند؟

2- آیا علائم دیگری دارید؟

3- آیا با کسی که این علائم را دارد نزدیک بوده اید؟

4- چه داروهایی مصرف می کنید؟

5- چه زمانی برای اولین بار متوجه ترشحات شدید؟

6- آیا می توانید رنگ و بافت ترشحات را توصیف کنید؟

7- آیا ازدواج کرده اید؟

8- آخرین قاعدگیتان، چه زمانی بوده است؟

9- آخرین باری که پاپ اسمیر داده اید، چه زمانی بوده است؟

ترشحات سبز واژن، علت و درمان خانگی و دارو

علت ترشحات سبز در دوران بارداری

دیدن ترشحات سبز در دوران بارداری می تواند اخطاری برای فرد باشد. اگر در دوران بارداری ترشحات سبز رنگ دیدید حتما با پزشک خود در میان بگذارید زیر می تواند خطری برای خود و یا فرزندتان به همراه داشته باشد. به طور مثال زنان باردار مبتلا به تریکومونیازیس احتمالا زایمان زودرس و یا نوزادی با وزن پایین تر از متوسط دارند. هر گونه عفونت در دوران بارداری باید سریعا با آنتی بیوتیک ها برطرف شوند.

 

عوارض ترشحات خارج از رحم :

سندرم شوک سمی (وضعیت تهدید کننده زندگی که ناشی از انتشار سموم باکتریایی است)

ناباروری

بیماری التهابی لگن (عفونت اندام تولید مثل بانوان)

انتقال بیماری به همسر

حاملگی خارج رحمی (در صورت جلوگیری و رشد جنین، خطر مرگ را به دنبال دارد)

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو