پاسخ یک متخصص عفونی به 4 سوال شایع درباره ویروس کرونا

85

1399/1/18

14:18


عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی می‌گوید گروه‌های خونی هیچ فرقی برای کرونا ندارد و کرونا هر فردی که موارد بهداشتی را رعایت نکند، درگیر می‌کند.

پاسخ یک متخصص عفونی به 4 سوال شایع درباره ویروس کرونا

به گزارش بهداشت نیوز، از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، پرسش‌های فراوانی درباره این بیماری مطرح می‌شود از چگونگی نحوه انتقال گرفته تا نحوه درمان بیماری که پاسخ‌های روشنی از سوی پزشکان ارائه شده است اما در این بین اظهارات ضد و نقیضی در فضای مجازی مطرح می‌شود که موجب افزایش نگرانی مردم می‌شود که از جمله می‌توان به «استفاده از ماسک، فاصله مجاز افراد با یکدیگر، زنده ماندن ویروس در هوا و ابتلای گروه‌های خونی خاص به ویروس کرونا» اشاره کرد. دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی به این سوالات و ابهامات پاسخ داده است.

چه کسانی از ماسک استفاده کنند
دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی در پاسخ به اینکه اظهارات ضد و نقیضی برای استفاده از ماسک منتشر شده است، آیا باید برای پیشگیری از کرونا از ماسک استفاده کرد؟ گفت: اکنون میزان شیوع بیماری کرونا در کشور آمریکا فوق‌العاده وجشتناک است و آلوده‌ترین کشور دنیاست و نیویورک آلوده‌ترین شهر دنیا اعلام شده است. اگر در شهری مثل نیویورک تردد کنید مانند این است که در یک بیمارستان پر از بیمار کرونا تردد حضور دارید. بنابراین برای حضور در این شهر حتما باید ماسک استفاده شود چون تعداد موارد ابتلا بسیار زیاد است.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اما در جایی که فردی حضور ندارد و کسی اطراف فرد نیست لازم نیست که از ماسک استفاده شود. همچنین وقتی فرد علامت ندارد نیاز نیست از ماسک استفاده کند. این موارد توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت است.

ویروس کرونا تا چند ساعت در هوا می‌ماند
وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت در دستورالعمل خود اعلام کرد که ویروس کرونا تا 8 ساعت در هوا زنده می‌ماند و بهتر است که در مجامع از ماسک استفاده شود. این دستورالعمل بازبینی شده است و همان توصیه‌های مقامات بهداشتی از جمله شستن دست‌ها، ممنوعیت روبوسی و بغل کردن و دست دادن است.

این پزشک متخصص گفت: اگر فردی احساس می‌کند که دارای علامت بیماری است، اصلا نباید بیرون برود و اگر برای بیرون رفتن اجبار دارد، باید ماسک بزنند تا بیماری را به دیگران منتقل نکنند. همچنین پرسنل پزشکی حتما باید از ماسک استفاده کنند و پزشکانی که مریض را احیا می‌کنند و در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، باید حتما از ماسک N95 استفاده کنند.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک‌های N95 برای عموم مردم ضرورت ندارد و این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است.

فاصله مجاز برای پیشگیری از ابتلا به کرونا چقدر است
دکتر مردانی در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از کرونا حداقل فاصله مجاز افراد با یکدیگر چقدر است، گفت: تمام منابع دنیا می‌گوید فاصله مجاز 6 فوت(180 سانتی‌متر) است که گفته می‌شود 1.5 متر حداقل فاصله مجاز است که باید از سوی افراد رعایت شود.

آیا گروه‌های خونی با ابتلا به کرونا ارتباط دارند
وی درباره رابطه گروه خونی با ابتلا به ویروس کرونا گفت: گروه‌های خونی هیچ فرقی برای کرونا ندارد و کرونا هر فردی که موارد بهداشتی را رعایت نکند، درگیر می‌کند و اصلا نباید روی گروه خونی تاکید کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو