جنجال‌های سکانس موتور، قایق و ویلا «پایتخت ۶»؛ نوستالژی سازی‌ «رحمت»

منبع: روزیاتو

101

1399/1/18

14:38


فصل ششم سریال پایتخت که از اول فروردین ۹۹ تا ۱۵ فروردین، شب های داغی را برای شبکه ۱ سیما رقم زد و ده ها میلیون ایرانی را پای روایت های خانواده نقی معمولی در سواد کوه مازندران کشاند و درآمد میلیاردی برای رسانه ملی به ارمغان آورد، مثل ۵ فصل قبلی، حاشیه های بسیاری داشت.

فصل ششم که قرار بود کم تر از فصول قبل، سیاسی باشد، مملو از دیالوگ ها و سکانس های سیاسی بود که البته تیغ تیز سانسور سیما نیز از پخش بعضی از دیالوگ ها و سکانس ها، ممانعت کرد. موضوعی که با افشاگری احمد مهران فر و محسن تنابنده روبرو شد و حتی تصویر دیالوگ های مصوب سانسور شده را نیز رسانه ای کردند که در روزیاتو در این گفتار به آن اشاره کردیم.

سریال پایتخت در فصل پنجم، سکانسی شبیه فیلم تایتانیک داشت که با سانسور همراه شد اما باز هم این بخش سانسور شده توسط شخصیت های سریال، از طریق اینستاگرام، رسانه ای شد. در قسمت یکی مانده به آخر سریال پایتخت ۶، چند سکانس با حضور رحمت (با بازی هومن حاجی عبداللهی)، بازتاب های زیادی پیدا کرد.

موضوعی که به توییتر و اینستاگرام و سایت های خبری هم کشیده شد و واکنش بعضی از مسئولان سابق ستاد امر به معروف هم به دنبال داشت. ترکش های سکانس های جنجالی قسمت یکی مانده به آخر پایتخت، همچنان ادامه دارد.

فارس هم امروز اعلام کرد که رئیس سازمان صدا و سیما به سید مرتضی میرباقری از مسئولان ارشد رسانه ملی دستور داده تا حواشی قسمت یکی مانده به آخر فصل ششم سریال پایتخت را بررسی کرده و اگر کوتاهی صورت گرفته، با عوامل خاطی برخورد شود. به نظر می رسد داستان سکانس های جنجالی رحمت، هم‌چنان ادامه دار باشد.

گفته می شود که ویلا لاکچری بزرگی که ارسطو (با بازی احمد مهران فر) و بهتاش فریبا (با بازی بهرام افشاری) با خودرو وارد آن شدند، متعلق به یکی از عوامل سریال بوده که از قضا، محفل برگزاری مهمانی های برخی از فعالان هنری در سال های اخیر نیز محسوب می شود. احتمالا جزییات بیشتری از این ویلا لوکس توسط پاپاراتزی ها، در روزهای آینده، رسانه ای شود.

به هر حال، بحث ویلا لاکچری سریال پایتخت در مقابل سکانس قایق و موتورسواری «رحمت»، چیز خاصی نیست.

بعضی ها قسمت یکی مانده به آخر سریال پایتخت ۶ را کپی برابر اصل فیلم های معروف قبل از انقلاب مثل «ممل آمریکایی» و «همسفر» دانسته اند. حضور رحمت با همسر جدیدش روی موتور و شمال گردی در جاده و سپس پایان حضور آن ها با سکانس قایق سواری آن ها در دریاچه، تلاش آقای کارگردان (سیروس مقدم) را در نوستالژی سازی برای بیننده تلویزیونی نشان می دهد.

ماه عسل رحمت و همسر جدیدش در سکانس های قسمت یکی مانده به آخر سریال پایتخت ۶، تلاش عوامل را برای افزایش جذابیت و بازتاب خبری و رسانه ای سریال در جامعه نشان می دهد. پلان موتور سواری در جاده و نوع نشستن آن ها روی موتور و خنده ها و استایل ها و روشن ماندن لامپ موتور و قایق وسط دریاچه، دست کمی از سکانس های همسفر و در امتداد شب و ممل آمریکایی نداشت.

دیالوگی که رحمت به همسرش می گوید : لامپ موتور رو تو روشن کردی؟ باطری تموم نکنه . . . تاکید رحمت به ذهن مخاطب درباره همان داستان نوستالژی است . . .

به هر حال همه این ها اتفاق مهمی نیست در جامعه کرونا زده امروز. این که بعضی ها، چیزهای بی اهمیت را خیلی جدی می گیرند و چیزهای با اهمیت را جدی نمی گیرند، داستان نوستالژی سازی رحمت در پایتخت ۶ است.

موتورسواری رحمت

پست جنجالی محسن تنابنده درباره پلان جنجالی موتورسواری رحمت و همسر جدیدش که با نیم میلیون لایک و ده ها هزار کامنت همراه شد

اینکه شاهد پلان ها و سکانس ها و دیالوگ هایی در سریال پایتخت شبکه ۱ هستیم که به نوعی در نزد برخی از مردم، تابوشکنی و امثالهم قلمداد می شود، اهمیت زیادی ندارد. حساسیت به خرج دادن روی مهم ترین مسائل زندگی و اقتصاد و سبک زندگی ایرانیان امروز، اهمیت بیشتری از جنجال آفرینی درباره قایق سواری و موتور سواری رحمت و همسرش دارد. درد این ها نیست.

به هر حال، پایتخت ۶ با فصول قبلی تفاوت فرمی و محتوایی بسیار داشت و رسانه ملی در روزگار کمی مخاطب و کاهش درآمدها، چاره ای ندارد که تا حدی، محدوده خط قرمزهای خود را کاهش دهد. این استراتژی، به نظر می رسد همچنان ادامه داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو