جلوگیری از پوسیدگی دندان با چند روش ساده و کاربردی

جلوگیری از پوسیدگی دندان با چند روش ساده و کاربردی


منبع: آرگا

170

1399/1/18

17:08


یکی از مشکلات شایع دهان و دندان نرم شدن مینای دندان یا همان پوسیدگی آن است. از روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان می توان به مسواک زدن مکرر، استفاده از نخ دندان، مصرف پنیر ، شیرین بیان، آبنبات و آدامس های بدون شکر و همچنین مصرف نکردن بیش از حد شیرینی جات اشاره کرد.

  یکی از مشکلات شایع در دندان، پوسیدگی آن است. پوسیدگی یعنی نرم شدن مینای دندان که باعث می شود تا دندان آسیب ببیند. از بین رفتن مواد معدنی در مینای دندان و درمان نکردن به موقع آن باعث ایجاد حفره و پوسیدگی در دندان ها می شود. در این مطلب با روش هایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان آشنا می شویم.

بررسی جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی به خاطر اسید های بوجود آمده از پلاک باکتری های است که در زمان خوردن انواع قند در دهان به وجود می آید. اسید های پلاک ها در مرحله اول باعث پوسیدگی سطحی و ایجاد حفره های در دندان می شوند، اگر این اسید ها در لایه های دیگر دندان مثل عاج ها ایجاد گردند پوسیدگی را ریشه ای کرده و بر اعصاب دندان تاثیر می گذارد و ایجاد درد می کند.

روشی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان

از عوامل مهم و تاثیر گذار بر سلامت دندان ها مسواک زدن مکرر ، استفاده از نخ دندان و دوری کردن از مصرف بیش از اندازه شیرینی جات است. روش های دیگری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و همچنین داشتن دندان های زیبا و سالم وجود دارند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

جلوگیری کردن از پوسیدگی دندان

جویدن آدامس بدون شکر

استفاده از آدامس های بدون شکر و جویدن آن برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها پیشنهاد می شود. آدامس های بدون شکر دارای قند طبیعی زایلیتول هستند که از رشد و فعالیت باکتری های تولید کننده اسیدی جلوگیری می کرده و تاثیر زیادی در پیشگیری از خرابی دندان و پوسیدگی آن دارد. زایلیتون همراه با نعنا تاثیر گذار تر است. بهتر است این نوع آدامس روزی ۳ تا ۵ بار و به اندازه ۵ گرم استفاده شود.

روش های کاربردی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

خوردن کشمش

مصرف کشمش به خاطر وجود مواد شیمیایی مثل پلی فنول و فلاونوئیدها در نابود کردن باکتری های دهانی که منجر به پوسیدگی دندان ها می شوند تاثیر گذار است. اما در مصرف کشمش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هنوز ابهاماتی وجود دارد. همچنین مصرف بیش از حد آن به دلیل قند بالا باعث چاقی و اضافه وزن می شود و خیلی از دندان پزشکان آن را توصیه نمی کنند.

مصرف انواع مختلف پنیر

بعضی از محققان بر این عقیده اند که وجود پروتئین کازئین در پنیر باعث سلامت دندان ها شده و از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند. با خوردن پنیر میزان کلسیم دهان افزایش پیدا کرده و وجود کلسیم در بزاق دهان موجب ترمیم و پیشگیری از پوسیدگی دندان می شود.

انواع روش مقابله با پوسیدگی دندان

مصرف آبنبات

همه افراد بر این باورند که خوردن آبنبات برای دندان مضر بوده و باعث پوسیدگی آن می شود. ولی خوردن آبنیات های بدون قند مثل آدامس های بدون قند از دندان ها مراقبت کرده و از پوسیدگی آن پیشگیری می کند. دندان پزشکان بر این باورند که مصرف آبنبات بدون قند برای دندان ها ضرری نداشته و اگر این نوع آبنبات ها ماده شیرین کننده زایلیتول را داشته باشند در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها موثر خواهند بود.

روکش محافظ دندان

پیشنهاد دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها استفاده از سیلنت دندان است. سیلنت محافظی است که روی سطوح دندان ها کشیده می گردد و از دندان در برابر پوسیدگی حفاظت می کند. روکش کردن دندان ها یکی از بهترین روش های جلوگیری از آسیب و پوسیدگی در دندان هاست. روی دندان که شیار های بیشتری داشته و تمییز کردن آن مشکل است بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارد. به همین دلیل پوشش دندان به کمک نوعی صمغ پوشاننده از رسیدن باکتری به دندان ها جلوگیری می کند.

انواع روش برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از نی در مصرف نوشیدنی های حاوی شکر

یکی از دلایل پوسیدگی دندانها استفاده از نوشیدنی های حاوی شکر مانند نوشابه است. ولی پژوهش ها نشان داده اند که اگر این گونه از نوشیدنی ها با نی مصرف شوند آسیب کمتری به دندان ها می رسانند. بخصوص اگر طوری نی در دهان قرار گیرید که نوشیدنی با دندان ها تماسی نداشته باشد. در کل بهتر است از مصرف بیش از حد نوشابه به خاطر ضررهایی که دارد خودداری نمایید.

استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید

دهان شویه باعث تمیز شدن دهان و از بین رفتن باکتری های مضر برای دندان و لثه می شود. همچنین از پلاک و ورم لثه جلوگیری می نماید.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از زرد چوبه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

زرد چوبه علاوه بر خاصیت ضد التهابی، یک ضد باکتری طبیعی نیز هست که به سلامت لثه ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند. برای استفاده از زرد چوبه مقداری از پودر آن را بر روی دندان آسیب دیده بزنید و همچنین برای پیشگیری مقداری از آن را به دندان ها بمالید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان با کلسیم و منیزیم

ترکیب دو پودر منیزیم و کلسیم و شستن دهان با آن به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. استفاده از این دو پودر مواد معدنی مورد نیاز دندان ها را تامین کرده و باعث قلیایی شدن محیط دندان می شود و اجازه نمی دهد تا اسیدی بر روی دندان باقی بماند.

استفاده از شیرین بیان

شیرین بیان برای جلوگیری از پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها بسیار موثر است. انجمن شیمی آمریکا اعلام کرده است که شیرین بیان دندان ها را سالم نگه می دارد. خاصیت ضد پوسیدگی شیرین بیان به دلیل وجود دو ترکیب آنتی باکتریال در آن است. با قرار دادن پودر خشک شیرین بیان روی مسواک آن را به دندان های خود بمالید با آن و مسواک بزنید.

پیشگیری نمودن از پوسیدگی دندان

مصرف آب گوشت استخوان

آبگوشت استخوان را با استفاده از استخوان مرغ، بره، گاو و گاو میش با آب زیاد تهیه می کنند. این آبگوشت فواید بی شماری دارد، سیستم گوارش را بهتر کرده و باعث افزایش رشد ناخن و موها می شود. آبگوشت استخوان سرشار از کلسیم و منیزیم بوده که در پیشگیری و از بین بردن پوسیدگی دندان ها موثر است.

استفاده از کره و روغن جگر ماهی

روغن کره و روغن جگر ماهی حاوی میزان بالایی از ویتامین A و D و K است که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و سلامت دهان و دندان فوق العاده است. از دیگر مواد غذایی که این ویتامین ها را داشته باشند نیز می توان استفاده کرد. همچنین کپسول های این نوع ویتامین ها نیز در دارو خانه ها یافت می شود.

پیشگیری کردن از پوسیدگی دندان

استفاده از خردل

خردل در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است. برای استفاده از آن کافی است ۲ قاشق روغن خردل را با مقداری نمک ترکیب کرده و به طور مرتب به دندان های خود بزنید. بعد از ۳ تا ۵ دقیقه دهان خود را بشویید.

مصرف لیمو برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که جویدن یک تکه از آن باعث از بین رفتن باکتری های زیان بار در دهان می شود. همچنین درد دندان را کاهش می دهد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

شستن دهان با آب نمک

یکی از روش های قدیمی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و شستن دهان استفاده از آب نمک بوده است. حتما سعی کنید بعد از خوردن شام دهان خود را با محلول آب و نمک شست و شو دهید تا در طول شب دندان هایتان در امان بمانند.

استفاده از میخک و روغن آن

میخک ماده ای تاثیر گذار در کاهش درد دندان بوده که برای جلوگیری از پوسیدگی آن نیز موثر است. برای استفاده از آن کافیست کمی روغن میخک را با انگشت به دندان های خود بمالید.

روش های کاربردی در پیشگیری از پوسیدگی دندان

در نهایت در مواجهه با پوسیدگی دندان حتما به دندانپزشک مراجعه کرده و آن را برطرف نمایید تا دچار مشکلات جدی تر در دندان هایتان نشوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو