اولویت کمک با کم‌برخوردارها و آسیب‌پذیرها

89

1399/1/18

17:18


اولویت کمک با کم‌برخوردارها و آسیب‌پذیرها

سلامت نیوز:از همان روزهای نخست دست به کار شدند؛ وقتی شیوع کووید ١٩ در کشور فقط یک احتمال بود و کسی نمی‌دانست چند ماهی بیشتر طول نمی‌کشد که این ویروس نه‌تنها چین، ایران یا ایتالیا بلکه همه کشورهای بزرگ و کوچک جهان مدرن و پرمدعای ما انسان‌ها را زمینگیر کند؛ این اتفاق اما امروز رخ داده است و بیشتر ساکنان جهان در هفته‌های اخیر به نوعی قرنطینه‌اند تا زنجیره دومینووار انتقال ویروس را با کمک هم قطع کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،پیشگامان مبارزه با این بیماری در بیمارستان‌ها و نهادها و بخش‌های مختلفی مشغول خدمت‌رسانی هستند. همان‌طور که سفیدپوشان خدمت در خط مقدم مبارزه پرچم‌دار این نبرد محسوب می‌شوند. هزاران نفر داوطلبان نیز بیرون از بیمارستان‌ها پشتیبان کادر درمان بودند و هستند تا هرچه زودتر شاهد کمرنگ‌شدن سیاهی این ویروس ناخوانده در بهترین روزهای بهاری ایران باشیم.

«از همان ابتدای احتمال شیوع بیماری کرونا در کشور و پیش از تشکیل ستاد و دستورات مسئولان، کار ما به‌عنوان سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر شروع شد؛ برنامه‌ریزی‌های مقابله با این ویروس را انجام دادیم و تصمیم به قطع زنجیره انتقال و ارایه آموزش‌ها گرفتیم.»

محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر این توضیحات را می‌دهد. توزیع چندصد‌هزار ماسک، فوم بهداشتی و بسته‌های مواد غذایی در مناطق محروم کشور بخش کوچکی از فعالیت‌های داوطلبانه این سازمان است که این روزها با افتخار مشارکت ٤٢‌هزار نفری داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور برای کنترل ویروس کرونا را اعلام می‌کنند.


٢٥‌میلیارد تومان ارزش ریالی کمک‌های غیرنقدی داوطلبان

داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال‌احمر در عید نوروز سال‌های گذشته مشغول خدمات به مسافران در قالب طرح نوروزی بودند، اما پارسال سیل و امسال ویروس غیرمنتظره کرونا تلاش داوطلبان و امدادگران را دوچندان کرد؛ رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از همکاری بیش از ٤٢‌هزار داوطلب با هلال‌احمر در حوزه مقابله با ویروس کرونا خبر می‌دهد.

محمد نصیری درباره خدمات سازمان داوطلبان هلال‌احمر در مقابله با ویروس کرونا به «شهروند» می‌گوید: «از ابتدای شیوع این ویروس تا چهاردهم فروردین ماه، ٤٢‌هزار و ٢٩٩ داوطلب با انجام ٤٣١‌هزار و ٦٢٦ نفر ساعت کار داوطلبی برای قطع زنجیره انتقال ویروس با جمعیت هلال‌احمر همکاری کردند. این مسئول هلال‌احمری ارزش ریالی کمک‌های غیرنقدی داوطلبان هلال‌احمر برای مقابله با ویروس کرونا را ٢٥‌میلیارد و ٦٠٠‌میلیون تومان اعلام می‌کند؛ داوطلبان هلال‌احمر تا چهاردهم فروردین ماه در ٩٠٠ پروژه مختلف مانند ضدعفونی و گندزدایی اماکن، تولید ماسک و لباس پزشکی، تأمین و اهدای دستکش، ماسک و بسته‌های بهداشتی و غذایی به نیازمندان مشارکت داشتند؛

فرآیندی که قطعا تا ناپدیدشدن ویروس در کشور ادامه دارد و داوطلبان هلال‌احمر به رسم همیشگی و مانند همه بحران‌های طبیعی تا بازگشت مردم به زندگی عادی در کنارشان خواهند بود.به گفته رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر تا چهاردهم فروردین ماه ٣٧٤‌هزار و ٥٨٧ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده و همچنین ٢٣‌هزار و ٧٠٨ لیتر الکل اهدا شده و توسط داوطلبان هلال‌احمر ٦هزارو٣٥٢ معبر و خیابان به مسافت ٧٨‌هزار کیلومتر، ٢٠‌هزار و ٥٩٧ واحد اتوبوس، تاکسی و سواری، ٢٧ زندان، ٣٧ گرمخانه، ٢هزارو٣٠٩ مسجد، ٣٠٠ همراه‌سرا و ٩هزارو٨٤٧ مورد سایر اماکن در سراسر کشور ضدعفونی و گندزدایی شده است.


سراغ حلقه مفقوده در همه بحران‌ها رفتیم

از همان ابتدای شیوع کرونا مشورت‌ها و برنامه‌ریزی‌های سازمان داوطلبان برای مقابله با بحران احتمالی شروع شد؛ وحید سلیمی، معاون جذب و ساماندهی سازمان داوطلباناز جزییات پروژه‌های داوطلبان می‌گوید: «چگونگی استفاده از ظرفیت داوطلبان برای ما اولویت داشت؛ حلقه مفقوده در بیشتر بحران‌ها و حوادث طبیعی، جوامع آسیب‌پذیری‌اند که از نظر اقتصادی ضعیف هستند. حاشیه‌نشین‌های شهری به‌عنوان جامعه هدف داوطلبان انتخاب شد و کارمان را شروع کردیم.»فعالیت‌ها در کمتر از چند روز هماهنگ شد و کلید خورد، از ظرفیت داوطلبان هم به خوبی استفاده شد.

در روزهایی که مردم باید در خانه می‌ماندند تا زنجیره و سرعت انتقال ویروس تحت‌تأثیر قرار بگیرد، داوطلبان هلال‌احمر لباس رزم پوشیدند تا بسته‌های بهداشتی را در نقاط کم‌برخوردار توزیع کنند. سلیمی توضیح می‌دهد: «به خیرین و موسسات مردم‌نهاد فراخوان دادیم تا کمک‌های قابل توجهی جمع‌آوری کنیم. در گام‌های بعدی داوطلبان در کنار نیروهای امدادونجات هلال‌احمر در مبادی ورودی شهرها کار غربالگری و تب‌سنجی را انجام دادند و به علاوه بسیاری از نیروهای داوطلب هم برای گندزدایی و ضدعفونی‌کردن معابر و خیابان‌ها اعلام آمادگی کردند.»

تجربه خوبی که سازمان داوطلبان هلال‌احمر در بحران‌های طبیعی گذشته به دست آورده است و آن را به‌عنوان سرمایه‌ای اجتماعی حفظ و تقویت می‌کند، همکاری با تشکل‌های مردم‌نهاد است. سلیمی ادامه می‌دهد: «در بحث مقابله با ویروس کرونا با تشکل‌های زیادی مذاکره و همکاری مثبت داشتیم و این همکاری‌ها همچنان ادامه دارد؛ مثلا در روزهای نیمه اسفند با همکاری ١٢ تشکل مردم‌نهاد، محله هرندی تهران را به صورت خانه‌به‌خانه تحت پوشش قرار دادیم، به‌طوری که داوطلبان از نحوه شستن دست تا استفاده از ماسک و دستکش را به مردم این منطقه که اغلب درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند، یاد دادند.

این روند در دیگر مناطق هدف مثل دروازه غار، گرمخانه‌ها و کوره‌پزخانه‌ها هم با همکاری موسسات مردم‌نهاد اجرایی شد. این فعالیت‌ها محدود به تهران نمی‌شود و سایر استان‌ها هم در حوزه‌های داوطلبی دست به کار شده‌اند تا همه با هم بتوانیم ویروس کرونا را شکست بدهیم.»


شناسایی بیماران خاص در روزهای کرونایی

اخیرا مقوله دیگری در سازمان داوطلبان تعریف شده است؛ تهیه و توزیع اقلام بهداشتی میان بیماران خاص و سرطانی که به گفته سلیمی در گام نخست بیماران خاص با هماهنگی وزارت بهداشت تحت پوشش قرار می‌گیرند. این مسئول سازمان داوطلبان توضیح می‌دهد: «یک جامعه حدود ١٤٠‌هزار نفری به ما معرفی شده‌اند که درحال حاضر تأمین ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده برای این جمعیت شروع شده و قرار است داوطلبان به در منزل این عزیزان ببرند و توزیع کنند.

برخی از بیماران مثل دیالیزی و هموفیلی هم با هماهنگی در مراکز درمانی بسته‌های حمایتی-بهداشتی را دریافت خواهند کرد.»رئیس سازمان داوطلبان به تولید روزانه هزاران ماسک و لباس سرهمی بیمارستان توسط داوطلبان خانه‌های هلال در ٣٢٤کارگاه تولیدی در کشور اشاره می‌کند: «تا چهاردهم فروردین ماه ٥٤٠‌هزار و ٦٧٣ ماسک، ١٤٧‌هزار و ٣٥٤ جفت دستکش و ٣هزارو٩٣٦ ثوب لباس سرهمی را داوطلبان هلال‌احمر تهیه و اهدا کردند.»

سلیمی درباره جزییات این طرح می‌گوید: «در خانه‌های هلال چرخ خیاطی داریم و توانستیم با تأمین پارچه، تولید ماسک را برای جوامع کم‌برخوردار داشته باشیم. فرآیندی که مشخصا در تهران تعریف‌شده به این صورت بود که بعد از تولید، ماسک‌ها به سازمان انرژی هسته‌ای ارسال می‌شود و اشعه گاما می‌خورد تا کاملا استرلیزه توزیع شود.

در بحث تولید لباس سرهمی بیمارستان‌ها نیز با کمک خیرین بخشی از پارچه‌ها تأمین شد و لباس‌های تولیدشده براساس فهرست توزیع به بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.»فعالیت‌های داوطلبانه و پروژه‌های حمایتی سازمان داوطلبان هلال‌احمر و موسسات مردم‌نهاد محدود به تهران نبوده است؛ به‌طوری که سلیمی توضیح می‌دهد: «در ابتدای راه که شیوع ویروس در استان‌های قم، گیلان و مازندران خیلی بیشتر بود، تمرکز اصلی ما بر استان‌های درگیر به بیماری بود، رفته‌رفته که شیوع ویروس در دیگر استان‌ها اتفاق افتاد، خدمات داوطلبانه سازمان گسترش پیدا کرد.»


هماهنگی با خیرین برای تأمین ٥٢ دستگاه ونتیلاتور

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر می‌گوید: «با همکاری داوطلبان در این مدت ٥٠‌هزار سبد و بسته غذایی و ٩٤‌هزار بسته بهداشتی تهیه و میان نیازمندان توزیع شد. به علاوه اهدای ١٣٥٠واحد خون توسط داوطلبان هلال‌احمر از دیگر برنامه‌های اجراشده با همکاری داوطلبان هلال‌احمر بود.

سازمان داوطلبان برای مقابله با ویروس کرونا برنامه‌های دیگری مثل ارسال یک‌میلیون و ٧٨٠‌هزار پیامک آموزشی و تهیه و توزیع ٤٧٧‌هزار بروشور برای آگاه‌سازی داوطلبان و عموم مردم و همچنین دعوت به همکاری برای شرکت در پروژه‌ها و برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر را به اجرا درآورده که تا چهاردهم فروردین ماه، ٢٨‌هزار و ٦٣٣ داوطلب هلال‌احمر و همچنین یک‌میلیون و ٢٠٧‌هزار نفر از مردم از آموزش‌های این سازمان در حوزه مقابله با کرونا بهره‌مند شدند.»

معاون جذب و ساماندهی سازمان داوطلبان درباره تمرکز اصلی این روزهای سازمان بعد از پایان تعطیلات نوروز توضیح می‌دهد: «در روزهای اخیر بیشترین تمرکز ما بر حمایت از بیماران خاص است که با توزیع اقلام بهداشتی صورت می‌گیرد. همچنین تأمین دستگاه ونتیلاتور تحت پویش «دست یار نفس هدیه دهیم» است که با حمایت خیرین تأمین این دستگاه مهم و حیاتی برای بیماران کرونایی را پیگیری می‌کنیم.

تا این لحظه ٥٢ دستگاه با اعلام آمادگی خیرین تأمین و کارهای هماهنگی و پیگیری‌هایش انجام شده است که در اسرع وقت در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت. در کنار این فعالیت‌ها حدود ٨٠٠ پزشک و پیراپزشک هلال‌احمری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سامانه ٤٠٣٠ فعال و پاسخگوی سوالات پزشکی و درمانی مردم در روزهای شیوع ویروس کرونا هستند؛ تا جایی که من اطلاع دارم ٢٥٠ نفر از پزشکان داوطلب جمعیت به صورت مستقیم پاسخگوی مردم در قالب این سامانه هستند.


صدور مجوز برای موسسات مردم‌نهاد به جهت پشتیبانی از کادر درمان
اتفاق ویژه‌ای که در فعالیت‌های داوطلبانه بسیار درخشان است، استفاده از تشکل‌های مردم‌نهاد و کمک داوطلبان به بیمارستان‌های مرجع بیماران کووید ١٩ بوده است؛ درست زمانی که تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای ایجاد پویش‌های مردمی به منظور مقابله با ویروس کرونا به صورت فعال کار خود را آغاز کردند. معاون هماهنگی وزارت کشور دهم فروردین ماه از همکاری این وزارتخانه با جمعیت هلال‌احمر به منظور معرفی موسسات خیریه به‌عنوان معین هر بیمارستان خبر داد: با اجرای این طرح بخشی از نیازهای بیمارستان‌های تهران از طریق موسسات خیریه معین تأمین خواهد شد.

این فرآیند براساس نیازسنجی صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت پیگیری‌می‌شود تا به نیازهای لوازم و تجهیزات بهداشتی بیمارستان‌های پذیرای بیماران کرونایی رسیدگی شود. سلیمی، معاون جذب سازمان داوطلبان به «شهروند» توضیح می‌دهد: «کار ویژه‌ای که در ایام تعطیلات نوروز رخ داد این است که ما موسسات خیریه همکارمان را با صدور مجوز به‌عنوان معین بیمارستان‌ها تعریف کردیم؛ ٢٤ موسسه قوی و پای کار را در کنار ٢٤ بیمارستان در سراسر کشور مستقر کردیم و مجوز دادیم تا خودشان تأمین مالی مورد نیاز را داشته باشند، ما هم کمک‌شان کردیم تا اقلام مورد نیاز بیمارستان‌ها را تأمین کنند و در کنار مراکز درمانی کار پشتیبانی را انجام دهند.»

انجمن‌های یاران دانش و مهر، بنیاد خیریه رشد، بنیاد غیردولتی سپاس لحظه حال، بنیاد یاران عشق، بنیاد کرامت رضوی، پایان کارتن‌خوابی پارسیان، جمعیت نیکوکاری امام رضایی‌ها، بنیاد کرامت ایرانیان، قرارگاه جهادی امام رضا، موسسه خیریه بهنام دهش‌پور، موسسه خیریه محمدحسین رضوی و موسسه خیریه مهر گیتی تعدادی از این تشکل‌ها هستند که در استان‌های مختلف حضور و فعالیت‌های خیرخواهانه داشتند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو