دیوار دوستیِ چین و ایران چگونه تَرَک برداشت؟

منبع: برترین ها

65

1399/1/18

18:32


دوستی و نفرت میان کشورها در روزگاری که همه‌چیز بهم متصل‌تر است تاثیرات دامنه‌دار زیادی دارد و خواهد داشت.

برترین‌ها: دوستی و نفرت میان کشورها در روزگاری که همه‌چیز بهم متصل‌تر است تاثیرات دامنه‌دار زیادی دارد و خواهد داشت. رابطه میان ایران و چین و یا ایران و روسیه، بدیلی برای رابطه از دست‌رفته میان ایران و آمریکا یا به اصطلاح ایران و غرب است. اگر از روزی آمریکا به عنوان دشمن کشور در نقطه مقابل قرارگرفت در فضایی موازی دوستی و حب چین و روسیه بیشتر و بیشتر شد. اذهان اما برای دوستی با چین و‌روسیه آماده نشده بود و به تبع شرایط دشوار اقتصادی هر چیزی دلیل و علت این شرایط دشوار تلقی شد. روزی مسائل حقوقی دریای خزر برخی را نسبت به روس‌ها بدبین کرد و حالا مساله کرونا و چین.

چین که در گسترش کرونا عاملیت دارد و در فرهنگ ایرانی هم البته نماد و‌نشان هر چیز بُنجُل و به دردنخور است. کرونا در تمام دنیا چینی‌ها را منفور کرده و در ایران بیشتر. دوگانه نولیبرالیسم و کمونیسم هم دست برقضا بر این محیط نفرت‌پراکن دامن زده. چین به تصور عده‌ای نماد یک دولت سیاس و مخفی‌کار است که در مواجهه با ایران به شکلی نامطلوب دستِ بالا را دارد و خب چنین ذهنیتی از توئیت کیانوش جهانپور(سخنگوی وزارت بهداشت) شعله‌ور می‌شود.

جهانپور توئیت کرد و با واکنش متفرعنانه سفیر چین، دست به عذرخواهی زد. در این رفت و برگشت برای عمده ایرانی‌ها نوعی کم‌انگاشته‌شدن مستتر بود. چینِ بُنجُل‌فروش و منفعت‌طلب به زعم و نگاه بخش‌هایی از جامعه اگر ماسکی هم اهدا می‌کند، دام پهن کرده و اصلا نشانه‌ی شرقِ فرصت‌طلب است. آش تا جایی شور شده که برخی سراغ آرشیوها رفته‌اند و آمار بدهی‌های نفتیِ چین به ایران را درآورده‌اند.

خب این واضح است که در نظام دیپلماسی جهانی جایی برای سفید و سیاه نیست و کلی خاکستری وجود دارد. رابطه چین و ایران در دو سطح حاکمیت و جامعه دو کیفیت متفاوت دارد و این عدم توازن می‌تواند بعدتر دردسرساز شود، در سطور پایین بخشی از جنجال ساعات گذشته را مرور می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در یک توئیت درباره گزارش چینی‌ها در مرود کرونا نوشت:  مباحث علمی رو هیچگاه نه میتوان و نه باید با سیاست آمیخت.

توئیت سخنگوی وزارت بهداشت با واکنش چانگ هوا، سفیر چین مواجه شد.او به سخنگوی وزارت بهداشت توصیه کرد که «به دقت» اخبار مربوط به نشست‌های خبری روزانه وزارت بهداشت چین را بخواند و به «حقایق و تلاش‌های» چین احترام بگذارد!

چین

همزمان با این جدل توئیتری،‌ عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه هم در توئیتری از کمک‌های چین به ایران تقدیر کرد و نوشت: «شجاعت، تعهد و حرفه‌ای گری» چین در مهار کرونا «شایسته تقدیر است». این توئیت که به منزله دلجویی از چین محسوب می‌شد، با استقبال سفیر چین مواجه شد و او در واکنش به آن نوشت که «شایعات نمی‌توانند دوستی ما را از بین ببرند».

چین

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به توئیت سفیر چین روز در توئیتی نوشت: حمایت‌های چین از ایران در طول دوران بحران کرونا «فراموش‌‌ناشدنی» است و «بیگانگان ذوق‌زده نشوند». سفیر چینبه توییت جدید سخنگوی وزارت بهداشت ایران واکنش نشان داد و نوشت: دوستان باید به یکدیگر کمک کنند، ما با هم می‌جنگیم.

چین

بُرشی از جنجال چند ساعت اخیر

کاربری به نام سمیرا نوشت: ‏می‌دونید چرا یه عده از یک جریان خاص؛افتادن به جون ⁧جهانپور⁩،که به چه جرأتی به ⁧چین⁩ گفتی بالای چشمت ابرو!چون منافعشون به خطر افتاده.می‌‌ترسن این کشور در شرکت‌هاشون که عمدتا جنس‌های درجه سوم وارد می‌کنندو به ⁧مردم⁩ چندین برابر قیمت می‌فروشن رو تخته کنه.

بهروز عزیزی نوشت:‏اظهارات ⁧جهانپور⁩ درباره مخفی کاری ⁧چین⁩ درباره ⁧کرونا_ویروس⁩ ، هیچ ارتباطی به کمک های پزشکی چین ندارد. چین در ماجری ⁧كرونا⁩ جایگاه مقصر است، به دلیل دعواهای جناحی جایگاه مقصر را با مظلوم عوض نکنیم!

‏یگانه خدامی هم خطاب به سفیر چین نوشت: زمانی که خودمون رو هلاک می‌کردیم که پروازها به کشور بیمارتون لغو بشه با همین اکانت خودکشی کردی که پروازها ادامه پیدا کنه و ماهان هم باهات همراه شد. حالا برای مسئول کشور ما اینطوری کامنت می‌ذاری.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو