«کنت روث» مدیر دیده‌بان حقوق بشر ضمن انتقاد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در شرایط فعلی شیوع کرونا، خواستار لغو این اقدامات محدودکننده شد.

بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «دیده‌بان حقوق بشر»، مدیر دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرد که تحریم‌های اقتصادی گسترده ایالات متحده آمریکا، تأثیر منفی بر توانمندی ایران به منظور واکنش مناسب به ویروس کرونا گذاشته است و به همین منظور واشنگتن باید اقدامات فوری را برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران انجام دهد و مجوز اقلام معاف از مالیات را به منظور تسهیل دسترسی تهران به منابع ضروری انساندوستانه در طول شیوع کرونا گسترش دهد.

وی توضیح داد: « اشتباه و بی‌رحمانه است که دولت ترامپ با محروم کردن مردم ایران از دسترسی به منابع حیاتی پزشکی که فورأ به آن نیاز دارند، غم و رنج آنها را بیشتر کند».

یکی از پزشکانی که از شرایط شیوع کرونا در ایران اطلاع دارد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی«دیده‌بان حقوق بشر» در خصوص مانع‌تراشی آمریکا در مسیر رسیدن تجهیزات و کمک‌های پزشکی به ایران گفت که تحریم‌های آمریکا، شرایط انتقال تجهیزات ضروری پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا به ایران را دشوارتر کرده است.

روث در ادامه تصریح کرد: «دولت آمریکا می‌بایست تضمین کند که تحریم‌های مالی تحمیل شده به ایران به وضوح و آشکارا مجوز انتقال هرگونه کالای مورد نیاز مردم ایران برای محافظت از خود در مقابل کروناویروس را می‌دهد».

علیرغم فشارهای جامعه بین‌الملل به دولت ترامپ برای لغو یا کاهش تحریم‌های ایران برای کمک به این کشور به منظور مقابله با ویروس ناشناخته کرونا، واشنگتن نه تنها تحریم‌ها را کاهش نداده است بلکه در برخی موارد این تحریم‌ها را نیز افزایش داده است.

طبق آخرین آمار منتشر شده از شیوع کرونا، تا روز گذشته (یکشنبه)، یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۷۴۰ نفر از مردم سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و ۷۰ هزار و ۳۲۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و آمار و ارقام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نیز حاکی از آن است که دستکم ۶۰ هزار و ۵۰۰ ایرانی به این ویروس مبتلا شده و سه هزار و ۷۳۹ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

فشارها به دولت ترامپ برای لغو یا کاهش تحریم‌های ایران تنها از سوی جامعه بین‌الملل نیست و برخی نمایندگان کنگره نیز چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند به طوریکه که اخیراً ۱۱ سناتور کنگره نیز با صدور نامه‌ای خطاب به وزارت خارجه آمریکا و خزانه‌داری این کشور خواستار تعلیق موقت تحریم‌های ایران و ونزوئلا در دوران بحران کرونا شدند.

بنا به گزارش خبرگزاری «دویچه وله» آلمان، در پی تشدید فشارهای جامعه بین‌الملل و نمایندگان کنگره آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اوایل هفته جاری، از احتمال تجدیدنظر در تحریم‌های اقتصادی ایران و برخی کشورهای دیگر خبر داد و گفت که برای مقابله با کرونا احتمال دارد که واشنگتن برای مدتی سیاست تحریم‌ این کشورها را کنار بگذارد اما هیچ‌گونه جزئیات بیشتر و برنامه مشخصی در این رابطه ارائه نداد.

پمپئو پس از انتقادهای شدید «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و کشورهای دیگر، چنین اظهاراتی را مطرح کرد.