محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و همزمان رئیس دوره‌ای اوپک روز یکشنبه (۱۷ فروردین‌ماه) از تولیدکنندگان نفت خواست تا با حس مسئولیت پذیری بر سر کاهش تولید نفت توافق کنند و تعادل را به بازار آسیب‌دیده در جریان شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمتی عربستان سعودی و روسیه، بازگردانند.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که الجزایر که هم‌اکنون ریاست دوره‌ای اوپک را به‌عهده دارد مانند گذشته برای جمع‌آوری دیدگاه‌ها، یافتن راه‌حل‌های مشترک و مشارکت در هرگونه تلاش برای ثبات بازار نفت، به نفع هر دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده تلاش می‌کند.

رئیس دوره‌ای اوپک که از چند هفته اخیر به دنبال برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک و متحدانش بوده است، گفت: هرگونه تعدیل تولید باید شامل همه تولیدکنندگان نفت جهان، گسترده و فوری باشد.

عرقاب تصریح کرد: شوک مضاعف ناشی از ویروس کرونا بر تقاضای نفت و جنگ قیمتی ریاض و مسکو سبب افت شدید قیمت نفت شد، افتی که طی چند هفته آینده، زمانی که ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در خشکی و دریا تکمیل شود، حتی بیشتر هم می‌شود و این اوضاع به تضعیف شدید طولانی‌مدت بازارهای جهانی نفت منجر خواهد شد.

به گزارش مهر، اوپک، روسیه و ۹ متحد دیگر آن‌ها قرار است روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) نشستی فوق‌العاده را از طریق وبینار برگزار کنند تا درباره توافق کاهش تولید و برقراری آتش‌بس جنگ قیمتی ریاض و مسکو مذاکره کنند.