چطور با اضطراب و ترس قبل ازدواج مقابله کنیم

چطور با اضطراب و ترس قبل ازدواج مقابله کنیم


منبع: آرگا

51

1399/1/19

00:35


ترس قبل ازدواج که امروزه اغلب جوانان را درگیر خود کرده و باعث شده تا سن ازدواج به تعویق بیفتد و به همین منظور در این مطلب سعی داریم تا به بیان راهکارهای غلبه بر اضطراب و ترس پیش از ازدواج بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که وجود ترس قبل ازدواج در افراد مجرد تا حدودی طبیعی است زیرا این افراد گمان می کنند که با قبول و تعهد ازدواج تمامی آزادی ها و آسایشی که در دوران مجردی داشتند را از دست می دهند و به همین منظور در این زمینه ترس فراوانی را تحمل می کنند.

آشنایی با ترس قبل ازدواج

با وجود تغییرات بنیادین و ارزش هایی که تغییر کرده ولی هنوز هم ازدواج به عنوان یک ارزش اخلاقی در جامعه به شمار می آید و این موضوع که مردم با وجود ترس فراوانی که از مسئله ازدواج دارند باز هم به سراغ آن می روند به خاطر ارزش بالای آن است. بهتر است بدانید که ترس قبل ازدواج امری طبیعی است زیرا عمل ازدواج یک تصمیم مهم در طول عمر است که بر روی زندگی فردی شما تاثیر فراوانی خواهد گذاشت و فکر کردن در مورد این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا زمان،فرد و مکان مناسبی را برای ازدواج انتخاب نمایید و همچنین ممکن است استفاده از تکنیک های غلبه بر ترس های بی مورد نیز برایتان مفید باشد.

علل ترس قبل ازدواج

اغلب افراد معتقد هستند که چند ماه پیش از ازدواج که همان دوران نامزدی به شمار می آید شیرین ترین بخش زندگی مشترک انسان ها است و ماه های ابتدایی از آغاز زندگی مشترک را با عنوان ماه عسل می شناسند ولی توجه داشته باشید که ازدواج هم مانند بقیه مراحل زندگی علاوه بر تمامی شیرینی و لذت هایش دارای سختی و مشکلاتی می باشد که معمولا در ماه های ابتدایی پس از ازدواج خود را نشان می دهند. بهتر است بدانید که ازدواج یک فرآیند پیچیده است که تحت تاثیر انواع رویداد ها قرار می گیرد و در عین حال منجر به یکسری نشانه های روانشناختی می شود که فرد و زندگی اش را تحت تاثیر قرار می دهد و گاهی اوقات نیز می تواند مشکلات روحی مثل اضطراب، افسردگی و ترس را برای فرد به وجود بیاورد. توجه داشته باشید که اگر شما نیز از دسته افراد در آستانه ازدواج هستید توصیه می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ترس پیش از ازدواج و دلایل آن

علائم اضطراب پیش از ازدواج:

بهتر است بدانید که اضطراب و ترس قبل ازدواج دارای علائم فیزیکی و احساسی مختلفی است که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • اختلالات دفع
  • تنفس سریع
  • ضربان قلب بالا
  • احساس سرگیجه
  • آستانه تحمل پایین
  • زود رنجی
  • عدم تمرکز خوب
  • احساس طرد شدگی
  • عصبانیت های بی دلیل
  • خواب و اشتها

نشانه های ترس قبل از ازدواج

راهکار های کنار آمدن با ترس و اضطراب پیش از ازدواج:

بهتر است بدانید که ازدواج و تشکیل زندگی مشترک در واقع از مسائلی است که ممکن است فرد را به وحشت بیندازد ولی با این وجود اگر بدانید که ازدواج مستلزم چه مواردی بوده و از طرفی انتظارات فردی خود را مشخص کنید به راحتی می توانید بر ترس غلبه نمایید و با درک و فهم کامل ازدواج کنید و ترس قبل ازدواج را کنار بگذارید.

ابتدا بایستی برای خود مشخص کنید که دقیقا از چه چیزی می ترسید:

توجه داشته باشید که اغلب افراد از خود ازدواج ترسی ندارند بلکه از حواشی و احتمال های شکست در آن می ترسند و به همین خاطر توصیه می شود که بدترین تصور ذهنی را که شما را در برابر ازدواج خلع صلاح می کند در ذهن خود مجسم نمایید.

ترس هایتان را مخاطب قرار دهید:

اگر والدینتان ازدواج نا موفقی با هم داشته اند و تنها به این دلیل که آن ها زندگی خوبی با هم تجربه نکرده اند شما نمی توانید این گونه تصمیم بگیرید که در زندگی مشترک موفق نخواهید شد. اگر احساس می کنید که انجام این کار در نهایت به جدایی ختم خواهد شد توصیه می شود که لیستی از مواردی را که می توانید انجام دهید و در نهایت موفق هم می شوید را بر روی کاغذ پیاده کنید و تمامی صحنه هایی را که ممکن است باعث ترس در شما شود را در ذهن مجسم کنید و به این موضوع فکر کنید که چگونه می توان برای بهبود اوضاع قدمی برداشت.

راهکارهای مناسب برای جلوگیری از ترس در ازدواج

مشورت کنید:

از افرادی که در زندگی مشترک خود موفق عمل کرده اند بخواهید تا اسرار موفقیتشان را با شما در میان بگذارند و توجه داشته باشید که این افراد در صحبت های خود به این مسئله اشاره خواهند کرد که همواره سعی داریم از رفتارهای بد و کوچک یکدیگر چشم پوشی کنیم اما به این نکته توجه داشته باشید که بایستی در طول زندگی مشترک تمامی نیاز های خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید زیرا اینگونه طرف مقابل نیز متوجه نیاز های شما خواهد شد و راحت تر می توانید در هدف زندگی مشترک به موفقیت دست پیدا کنید.

ببینید که کدام یک از جنبه های ازدواج در نظر شما و در نظر طرف مقابل از اهمیت خاصی برخوردار است:

توجه داشته باشید که شما با قبول تعهد نسبت به طرف مقابل وارد زندگی مشترک خواهید و بدون برگزاری هیچ گونه ازدواج رسمی این زندگی ادامه پیدا می کند و بهتر است بدانید که با رسمی شدن ازدواج تغییراتی در شما و طرف مقابلتان و حتی اطرافیان به وجود خواهد آمد و توصیه می شود که با این مسئله وجود و یا عدم وجود ازدواج صادق باشید و معنا و مفهوم این امر را درک کنید و متوجه شوید که طرف مقابل با شما همخوانی کامل دارد یا خیر.

نشانه های ترس در روند ازدواج

هیچ لزومی ندارد که هر ثانیه از زندگی مشترک را در صلح و آرامش زندگی کنید:

توجه داشته باشید که شما در واقع یک انسان کامل و بدون نقص نیستید و شریک زندگیتان نیز دارای چنین خصوصیتی نمی باشد. اگر برای ازدواج به دنبال کسی هستید که در طول زندگی تنها خورشید و رنگین کمان را مشاهده کنید این گونه هیچ وقت نمی توانید ازدواج کنید زیرا هیچ فردی قادر به زندگی کردن با چنین خیالاتی نیست. بهتر است بدانید که ازدواج موفق در واقع نیاز به تلاش سخت و دو جانبه دارد و برای کامل کردن آن بایستی از زندگی خود نیز مایه بگذارید. بهتر است بدانید که اغلب افراد با امید و آرزوهای واهی ازدواج می کنند و زمانی که با کمی مشکل روبرو شدند و امورات بر وفق مرادشان نبود درخواست طلاق را پر کرده و به دنبال فرد جدید می روند. به همین خاطر توصیه می شود که خود را برای عبور از دست انداز های خیابان آماده کنید تا در زمان مواجه شدن با آن ها شگفت زده نشوید.

ترس قبل ازدواج و چگونگی از بین بردن آن

برای زندگی خود برنامه ریزی داشته باشید:

توصیه می شود که پیش از ازدواج با خود فکر کنید و به عبارتی تکلیف خود را با این امر مشخص نمایید. مثلا با خود بگویید که آیا بچه می خواهید؟ چند تا؟ چه کسی مسئول تامین مالی خانواده خواهد بود؟ آیا هر دوی شما کار می کنید؟ آیا قصد پس انداز برای آینده را دارید؟ آیا آقا اگر با دوستان بیرون می رود خانم هم حق چنین کاری دارد؟

توجه داشته باشید که شاید مطرح کردن این سوالات کمی مشکل باشد اما این امر چیزی از ارزش و اهمیت آن کم نمی کند و شما بایستی این موارد را با کسی که با او قصد ازدواج دارید در میان بگذارید. اما اگر در حال حاضر حلقه ازدواج را در دست کرده اید دیگر نیاز نیست شرایط را برای خود سخت تر کنید و در این مواقع تنها لازم است که دلایل بروز درگیری را پیش بینی نمایید و در نهایت از بروز آن پیشگیری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو