خواص کلم سفید برای سلامت بدن، پوست، مو و فایده های مصرف آن در بارداری

خواص کلم سفید برای سلامت بدن، پوست، مو و فایده های مصرف آن در بارداری


منبع: آرگا

176

1399/1/19

11:07


در این مقاله شما را با خواص یکی از سبزیجات آشنا می‌ کنیم. کلم یکی از سبزیجاتی است که می تواند باعث درمان یبوست، درمان کبد، محافظت و آبرسانی به پوست و همچنین اثرات بسیاری بر مو ها دارد. در آخر شما را با عوارض مصرف بیش از حد آن آشنا می کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کلم از خاصیت بسیار زیادی برخوردار می باشد که می توانید برای بهره گیری از خواص آن، در سالاد ها و غذا ها از آن استفاده کنید. کلم مانند برخی از سبزیجات دارای فیبر است. درواقع فیبر ها می توانند باعث از بین یبوست ها شود و همچنین می تواند از سرطان روده های کوچک و بزرگ تا حدود بسیار زیادی جلوگیری کند. در ادامه سایر خواص کلم را برای شما بازگو می کنیم.

خواص کلم سفید

خواص کلم سفید برای پوست

کلم سفید یکی از پر مصرف ترین کلم هایی می باشد که ایرانیان از آن استفاده می کنند و در بسیاری از سالاد های ایرانی و حتی بین المللی وجود دارد. در ادامه خواص این نوع کلم و اثرات آن را برای پوست بازگو می کنیم.

حفظ رطوبت

یکی از خواص کلم سفید آبرسان بودن آن می باشد که می تواند رطوبت پوست را حفظ کند و برای جلوگیری از خشک شدن پوست مفید می باشد. می توانید از این نوع کلم برای تهیه ماسک های آبرسان پوست هم استفاده کنید و پوستی لطیف و زیبا داشته باشید.

جوانسازی پوست

کلم دارای مواد آنتی اکسیدانی می باشد و می تواند باعث سلامت پوست و جوانی پوست شما شود. در واقع مواد آنتی اکسیدانی سبب می شوند که کلاژن سازی در پوست افزایش یابد در نهایت می تواند از پیری و چین و چروک های صورت جلوگیری کند. باید بدانید که کلم دارای ویتامین های آ و د می باشد و از ایجاد چین و چروک ها در پوست جلوگیری می کند و همچنین می تواند پوست را از اشعه های مضر خورشید محافظت کند. در نظر داشته باشید که اگر کلم را به طور منظم مصرف کنید می توانید از پیری زود رس پوست خود جلوگیری کنید.

باز سازی پوست

یکی دیگر از خواص کلم سفید این است که می تواند با استفاده از سولفوری که دارد عفونت های پوستی را از بین ببرد و همچنین ویتامین های آ و د موجود در آن باعث باز سازی زخم ها و بیماری هایی مانند خشکی پوست می شود. در نظر داشته باشید که می توانید با مصرف روزانه کلم کیفیت پوست خود را افزایش دهید.

قاتل جوش ها

در نظر داشته باشید که کلم دارای آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئید است که جوش های صورت را از بین می برد و همچنین سولفور موجود در آن می تواند باعث دفع باکتری ها شود و چرک ها را از بین ببرد. برای استفاده از کلم در این مورد می توانید آن را با آب گرم شسته و له کنید و سپس آن را روی پوست قرار دهید.

خواص آنتی اکسیدانی کلم

خاصیت کلم برای بدن

کلم خواص بسیار زیادی دارد و همچنین می تواند برای بدن بسیار مفید باشد در ادامه چند مورد از خواص آن را برای بدن بازگو می کنیم.

درمان سرما خوردگی

کلم دارای ویتامین ث می باشد و می تواند اثرات سرما خوردگی را به شدت کاهش دهد و در بهبودی شما اثر گذار باشد و سیستم ایمنی را تا حدود بسیار زیادی تقویت کند. باید بدانید که کلم دارای سولفور می باشد و باعث از بین رفتن عفونت می شود.

ضد التهاب

یکی دیگر از خواص کلم سفید ضد التهاب بودن آن می باشد. در واقع این کلم می تواند التهابات را تا حدود بسیار زیادی کاهش داده و از علائم شدید عفونت ها در بدن جلوگیری می کند. در نظر داشته باشید که می توانید له شده این کلم را روی التهابات قرار دهید و التهاب و درد را کاهش دهید.

درمان ادم

در نظر داشته باشید که کلم گیاهی ادرار آور می باشد و می تواند آماس بدن را که به دلیل تجمع آب اضافی می باشد را از بین ببرد. در صورتی که دچار ورم شدید می توانید از آب کلم برای کاهش ورم خود استفاده کنید. البته می توانید از کلم استفاده موضعی هم داشته باشید.

درمان زخم معده

در نظر داشته باشید که گلوکز و آمینو اسید موجود در کلم می تواند باعث درمان زخم معده شود و عوارض این اختلال را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد. در واقع ید و سولفور موجود در کلم می تواند برای زخم معده بسیار موثر بوده و اثرات مطلوبی روی کاهش درد و عوارض دیگر آن داشته باشد.

فواید کلم برای کبد

کلم سفید دارای خواص ضد التهابی دارد و باعث سم زدایی و سلامت کبد می شود و می تواند بار دیگر سلامت بدن شما را تامین کند.

درمان زخم معده با کلم

درمان عفونت لثه

در نظر داشته باشید که با استفاده از کلم می توانید عفونت لثه های خود را از بین ببرید و دوباره سلامت را به دهان و دندان های خود باز گردانید.

ضد سرطان

کلم دارای آنتی اکسیدات های فراوانی می باشد و همچنین دارای ماده ایندول ۳ کاربینول است و از ایجاد سرطان جلوگیری می کند. همچنین ماده ای به نام لوپئول در کلم وجود دارد که از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند. در نظر داشته باشید که کلم میزان ایزوتیسینیت را در خون بالا می برد و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

چربی سوزی

در نظر داشته باشید که یکی دیگر از خواص کلم سفید چربی سوزی آن می باشد. در واقع کلم دارای کالری و چربی کمی می باشد و باعث سیری می شود. کسانی که می خواهند کاهش وزن داشته باشند و یا وزن خود را کنترل کنند بهتر است از کلم در رژیم غذایی وایکینگی خود استفاده کنند

درمان یبوست

همانطور که می دانید کلم ادرار آور می باشد و می تواند باعث درمان یبوست شود. پس بهتر است برای از بین بردن یبوست خود این گیاه مفید را در برنامه های غذایی خود جای بدهید. البته نباید از این گیاه زیاد استفاده کرد زیرا ممکن است منجر به ایجاد نفخ در بدن شود

تقویت سیستم ایمنی

کلم دارای ویتامین c بسیار زیاد می باشد که برای بدن و ایمنی آن مفید است. در نظر داشته باشید که کلم با وجود آنتی اکسیدان هایی که دارد می تواند رادیکال های آزاد را از بین ببرد و آن ها را خنثی کند. باید در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد کلم سفید می تواند بیماری گواتر را ایجاد کند اما مصرف متعادل آن هیچ مشکلی برای شما بوجود نمی آورد.

سلامت چشم

در نظر داشته باشید که مصرف ویتامین آ می تواند از ابتلا شدن به زردی چشم و آب مروارید جلوگیری کند. کلم هم یکی از منبع های مناسب ویتامین آ است.

فواید کلم برای مو

فواید کلم برای مو

در نظر داشته باشید که کلم دارای مواد معدنی و ویتامین های بسیار زیادی می باشد که می توانید از آن برای مو های خود نیز استفاده کنید. در ادامه خواص کلم سفید را برای مو بیان می کنیم.

رشد سریع مو ها

در نظر داشته باشید که کلم دارای ویتامین آ می باشد که می تواند باعث رویش مجدد مو ها شود. البته آنتی اکسیدان هایی که در این گیاه وجود دارد نیز باعث تحریک ریشه های مو و رشد آن ها می شود. ماسک موی کلم یکی از بهترین روش استفاده از این گیاه برای رشد بهتر مو ها می باشد که می توانید کلم را بپزید و با کمی آبلیمو مخلوط کنید و روی سر خود آب آن را اسپری کنید و به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید که روی مو های شما بماند و سپس با شامپو بشویید. در نظر داشته باشید که باید این کار را دو بار در هفته انجام بدهید تا رشد مو های شما به حداکثر خود برسد.

صاف شدن مو ها

عصاره کلم سفید را بر روی مو های خود بمالید و بعد از نیم ساعت آن را بشویید. در نظر داشته باشید که به دلیل ویتامین های ب موجود در این گیاه باعث درخشان شدن و صاف شدن مو های مجعد شما می شود

جلوگیری از ریزش مو

در نظر داشته باشید که اگر از کلم به صورت موضعی استفاده کنید می توانید از ریزش مو های خود جلوگیری کنید. در واقع یکی از دلایل ریزش مو وجود عفونت و یا باکتری های موجود در کف  سر می باشد که سولفور موجود در کلم می تواند این باکتری ها را از بین ببرد و از ریزش مو ها جلوگیری کند. در واقع باید از کلم به طور مداوم و در چند هفته استفاده کنید.

خواص کلم سفید و جلوگیری از ریزش مو

نرم کننده

در نظر داشته باشید که کلم دارای خواص آب رسانی می باشد و از خشک شدن مو ها جلوگیری می کند و استفاده موضعی از این گیاه می تواند باعث از بین رفتن خشکی مو ها شود.

اثر کلم بر روی ذهن

داشتن ویتامین می تواند اثراتی بر ذهن هم داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

کاهش آلزایمر

هنگامی که بدن بتواند ویتامین ها را به میزان مناسبی دریافت کند می تواند از بیماری هایی مانند آلزایمر جلوگیری کند. می توانید از کلم برای تامین ویتامین های بدن خود استفاده کنید.

تقویت عملکرد ذهن

کلم سفید سرشار از پتاسیم و ویتامین کا می باشد که باعث تقویت عملکرد مغز شده و عصب های مغزی را تقویت می کند. در واقع مصرف آب کلم می تواند قوای ذهنی و حافظه را افزایش دهد.

خواص کلم در بارداری

در نظر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه کلم به زنان باردار توصیه نمی شود. باید بدانید که مصرف کلم می تواند باعث کاهش عملکرد غده تیروئید مادر شده و اثرات جبران ناپذیری برای جنین بوجود بیاورد.

عوارض کلم

عوارض کلم

در نظر داشته باشید با این که کلم دارای خاصیت فراوانی می باشد اما اگر از آن بیش از حد استفاده کنید عوارضی دارد که عبارت اند از :

  • نفخ
  • مسمومیت غذایی
  • گواتر
  • جذب بیش از حد ید
  • اسهال
  • کاهش قند
  • قولنج کردن

در پایان امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما سودمند بوده باشد و به خوبی توانید از خاصیت های متعدد انواع کلم ها بهره ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو