همه جنجال های خانواده معمولی و بستگان در پایتخت ۶

همه جنجال های خانواده معمولی و بستگان در پایتخت ۶


منبع: پرشین وی

79

1399/1/19

11:15


گاف های واضح و جنجال های خانواده معمولی در سریال پایتخت و...

همه جنجال های خانواده معمولی و بستگان در پایتخت ۶

فصل ششم سریال پایتخت در تعطیلات نوروزی روی آنتن شبکه یک رفت. از نظر
منتقدان و اهالی رسانه این فصل ضعیف ترین فصل سریال لقب گرفت که شاید دلیل
اصلی ضعف این سریال فوت خشیار الوند و تغییر فیلمنامنه نویس باشد. همچنین در این
سریال شاهد حواشی سیاسی و سوتی های جالبی بوده ایم که انتقادات تندی را به دنبال داشته است. در قسمت زیر جنجال های پایتخت ۶ و
انتقادات از این سریال را قرار داده ایم. برای افزایش اطلاعاتتان در این زمینه در پرشین وی همراه ما باشید.

جنجال های پایتخت ۶

فصل ششم «پایتخت»، مطرح‎‌ترین و شاید محبوب‌ترین سریال دهه ۹۰ تلویزیون
به پایان رسید. پایانی اجباری و ابراز امیدواری برای بازگشت و ادامه داستان بعد از شکست
کرونا. این درحالی‌است که از ابتدای ساخت سریال در خبرها آمده بود که این فصل در ۱۵
قسمت ساخته خواهد شد اما حال و پس از پایان این ۱۵قسمت، مخاطبان «پایتخت»
مانده‌اند و چندین و چند گره باز نشده که گویا فیلمنامه‌نویس و احیانا طراح و کارگردان سریال
برای بسته نگه داشتن و حتی کورتر کردن آنها تعمد داشتند. گره‌هایی که بعید به نظر می‌رسد
با یکی دو قسمتی که سیروس مقدم عید فطر را برای پخش احتمالی آن اعلام کرده گشوده شوند.

این فصل، همان اندازه که مخاطبان بیشتری نسبت به فصل‌های قبل داشت، انتقادات بیشتری
هم دریافت کرد. از اشکالات اساسی در فیلمنامه تا گاف‌های کارگردانی مواردی بودند که باعث
شدند فصل ششم «پایتخت» به زعم اغلب منتقدان و اهالی رسانه ضعیف‌ترین فصل این سریال
محبوب لقب بگیرد. در این گزارش به بخشی از انتقادات به این سریال می‌پردازیم.

جنجال های پایتخت ۶

مرحوم خشایار الوند

جای خالی فیلمنامه قدرتمند

پیش از این کمتر کسی فکر می‌کرد که در یک سریال نام فیلمنامه‌نویس برای مخاطب عام اهمیت
داشته باشد اما پس از این فصل از «پایتخت» بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی مختلف یاد
شادروان خشایار الوند زنده شد و بخش زیادی از مخاطبان این سریال در مقایسه این فصل با
فصل‌های قبلی، ضعف فصل ششم را به جای خالی فیلمنامه‌نویس فقید آن و آشنا نبودن فیلمنامه‌
نویس جوان و جدید سریال با فضای آن ربط دادند و این موضوع حتی انتقاد تلویحی وزیر فرهنگ را
هم به دنبال داشت. سیدعباس صالحی در توئیتی از این نوشت که این خشایار الوند بود که به
“پایتخت” جان می‌داد.

جنجال های پایتخت ۶ و خانوده معمولی

جنجال های پایتخت ۶ : نبود یک خط قصه مستقل و خرده‌روایت‌هایی که ناتمام رها می‌شدند باگ اصلی فیلمنامه
«پایتخت۶» بود که نشان از عجز فیلمنامه‌نویس در ایجاد یک چارچوب منظم و منطقی برای
سریال داشت.

اینکه چه شد محسن تنابنده به عنوان طراح اصلی فیلمنامه و سرپرست نویسندگان به آرش
عباسی نویسنده جوان و پرکار عرصه تئاتر اعتماد کردند و سرنوشت یکی از مهمترین برندهای
تلویزیون در سال‌های اخیر را به او سپردند، پرسشی است که شاید در آینده به آن پاسخ داده شود.

سانسور واقعی یا بهانه برای جذب مخاطب؟

بحث دیگری که از همان قسمت‌های آغازین فصل ششم «پایتخت» درباره این سریال مطرح شد
ماجرای سانسور این سریال بود. ادعایی که چندبار مطرح و بعد تکذیب شد. در ابتدا سیدامیر
سیدزاده بازیگر نقش مالکی از سانسور برخی از سکانس‌هایش گلایه کرد. بعدتر محسن تنابنده
از سانسور نسخه سانسور شده سریال نوشت و احمد مهرانفر دیالوگ سانسورشده سریال را
در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد. پس از این اتفاقات بود که سیروس مقدم کارگردان سریال در
گفت‌وگویی موارد حذف شده از سریالش را به حساسیت‌های شرایط روز جامعه ربط داد و گفت:
هیچ سانسوری در کار نیست.

جنجال های پایتخت ۶

محسن تنابنده در پایتخت ۶

انتقادهای دنباله‌دار از بدآموزی‌های ادامه‌دار

یکی از انتقادهای پرتکرار از ابتدای پخش «پایتخت» در فصل ششم، بدآموزی کاراکترهای آن در
برخورد با یکدیگر بود. بی‌احترامی کوچک‌ترهای خانواده به بزرگ‌ترها و در ادامه دروغ‌گویی‌های
بی‌دلیل شخصیت‌های خانواده معمولی و فریبا از مواردی بود که از همان قسمت‌های ابتدایی
تا قسمت پایانی اعتراضات و انتقادات مخاطبان سریال را به دنبال داشت.

جنجال های پایتخت ۶ و گاف های این سریال

نمایش خشونت یکی
دیگر از انتقاداتی بود که به این سریال وارد شد و مصداق آن هم سکانس‌های مربوط به بهبود و
سندروم دست بیقرارش بود. موارد بی‌شماری که برخی رسانه‌های از آن با عنوان بدآموزی‌هایی
که نباید از نقی و ارسطو بیاموزیم یاد کردند.

گاف‌های پیاپی و واضح

«پایتخت۶» اما علاوه بر ایرادات فنی که در فیلمنامه‌اش داشت با گاف‌های ریز و درشتی هم
همراه بود که از چشم مخاطب تیزبین این سریال پنهان نماند. از گاف‌های فوتبالی که هواداران
فوتبال را دل‌زده کرد تا گاف در دست داشتن متن اخبار چند ساعت پیش از پخش خبرها از
تلویزیون که با واکنش گوینده خبر تلویزیون همراه بود. اینها در کنار مواردی مانند حضور فیلمبردار
در زمین فوتبال در سکانس سیو دیدنی بهتاش فریبا در دروازه نساجی، تصویر دوربین و عوامل
پشت دوربین در آینه ماشین، قوری‌ای که در یک پلان شکسته می‌شود و در پلان بعدی سالم
سر جایش قرار دارد و … برخی از مواردی هستند که نشان می‌دهند این فصل از «پایتخت»
علاوه بر فیلمنامه در کارگردانی هم با بی‌دقتی و احتمالا از روی عجله ساخته شده است.

جنجال های پایتخت ۶

سوتی ها و جنجال های پایتخت ۶

جنجال ناتمام سکانس پایانی 

همه حواشی فصل ششم این سریال پرمخاطب اما یک حسن‌ختام داشت که حسابی
جنجال‌ساز شد. یک زوج و سفر ماه‌عسل و یک موتورسیکلت و یک قایق و البته یک لامپ!

سکانسی که به اعتقاد برخی پلان به پلان از فیلمی با بازی بهروز وثوقی کپی شده بود و
همین موضوع انتقادات از سریال را به اوج رساند و ماجرای حاشیه‌های “پایتخت” را حادتر از
پیش کرد.

تحلیل و بررسی «پایتخت۶» جایگزین پخش پشت صحنه جذاب شد

ابوالفضل صفری تهیه کننده «شب صحبت» از پخش دو قسمت ویژه این برنامه برای تحلیل و
بررسی سریال «پایتخت» خبر داد.

صفری در این خصوص توضیح داد: «شب صحبت» برنامه گفتگو محور ترکیبی است که به
بررسی و تحلیل فرامتن اتفاقات روز کشور می پردازد.

وی افزود: به دلیل موجی که «پایتخت۶» ایجاد کرد و توفیقی که با درگیر کردن سطوح و بخش
های مختلف جامعه به دست آورد به یک موضوع قابل بحث و بررسی تبدیل شد.
این تهیه کننده ادامه داد: در حوزه بررسی آثار نمایشی پیش از این «ترور خاموش» را که به
موضوع مواد مخدر و آسیب های اجتماعی می پرداخت بررسی کردیم و حالا سراغ «پایتخت»
آمدیم که موج عظیمی ایجاد کرد و حواشی نیز به دنبال داشت.

به گفته صفری سیروس مقدم کارگردان و مهدی فرجی مشاور سریال و مدیر سابق شبکه یک
مهمانان این برنامه هستند که به سوالاتی صریح در خصوص انتقاداتی که به سری ششم
«پایتخت» شده پاسخ می دهند.

این برنامه در دو قسمت ۱۸ و ۱۹ فروردین با اجرای محمود گبرلو ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما
پخش می شود.

جنجال های پایتخت ۶

بررسی جنجال های پایتخت ۶

سکانس جنجالی «پایتخت»؛ تلویزیون، برگ خورد؟!

پایان سریال «پایتخت» با صحنه ای که یادآور دو فیلمفارسی مشهور (همسفر و ممل آمریکایی)
است، مدیران صدا و سیما را در کانون انتقاد قرار داده است.

این در حالی است که حمایت مالی سازمان رسانه ای اوج -هر چند از همسر کارگردان به عنوان
تهیه کننده نام برده می شود- در طول سال های گذشته مانع نقد اصول گرایان از آن می شد.
امسال اما کار به جایی رسیده که رییس صدا وسیما خواستار بررسی احتمال نفوذ «ستون پنجم»
شده است! (اصطلاح «ستون پنجم» به معنی فعالیت نیروی دشمن در پوشش خودی است و صدا
و سیما چون خود را در حال مبارزۀ فرهنگی می داند احساس کرده ستون پنجم در آن نفوذ کرده است!)

«چطور شبکۀ “من و تو” با پخش فیلم “همسفر” هم زمان با قسمت آخر “پایتخت” تا این حد با آن
هماهنگ بوده است؟».

یا به اعتراضات محسن تنابنده پس از پنهان کاری در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی و شباهت
حرکت «مهران احمدی» در یکی از سکانس ها با کاری که در جشنواره کرده بود، اشاره کرده است.
(البته این نویسنده این فقرِۀ آخر را در سریال به خاطر نمی آورد).

در این نوشته چند احتمال را برمی رسم و حین آن به نکاتی می پردازم:

اول این که آیا واقعا تلویزیون، برگ خورده و غافل گیر شده یا این گونه تظاهر می کنند؟

یک احتمال این است که بالا بودن شمار بینندگان سریال و اصل رقابت با شبکه های ماهواره ای در
بهترین ساعات شب و جلب آگهی میلیاردی سبب شد چشم خود را ببندند و این طورهم نبوده که
ندانند سکانس آخر یادآور فیلم فارسی ها و بازی های بهروز وثوقی و گوگوش است.

احتمال دوم این است که واقعا برگ خورده اند. چرا که هوش کارگردان و …

خبر آنلاین و عصر ایران و خبربان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو