اختصاصی| یک مسئول وزارت بهداشت: هنوز مستنداتی مبنی بر اثربخش بودن فاویپراویر دریافت نکرده ایم!

75

1399/1/19

11:39


بیماری کووید 19 یک بیماری کاملا جدید است و همه ی دنیا روی این بیماری فعلا کار تحقیقاتی و کارآزمایی بالینی انجام می دهند که ببینند چه دارویی می تواند مؤثر باشد.

اختصاصی| یک مسئول وزارت بهداشت: هنوز مستنداتی مبنی بر اثربخش بودن فاویپراویر دریافت نکرده ایم!

خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر علی رزازان، مسئول توزیع دارویی سازمان غذا و دارو انجام داده و در خصوص وضعیت توزیع داروهای مرتبط با بیماری کرونا در کشور صحبت کردند؛

در زمینه ی داروی کلتر ا هیچ کمبودی نداریم

وی گفت: تمام داروهایی که در پروتکل درمانی ابلاغی وزارت بهداشت هست از همان روزهای اول شیوع کرونا در ایران تأمین شده و هیچ کمبودی در داروهای مربوط به کرونا نداریم.

او اضافه کرد: تمام تلاش سازمان غذا و دارو هم در این مدت این بوده که جلوی واردات این داروها گرفته شود و در داخل تولید شوند. مثلا کارهای اولیه و فرمولاسیون داروی "کلترا" انجام شده و قرار است به زودی در کشور تولید شود.

دکتر رزازان در این خصوص افزود: در حال حاضر  تعداد زیادی کلترا، هم در گمرک داریم  هم در شرکت های پخش و در زمینه ی کلترا هیچ کمبودی نداریم. حتی معاونت های غذا و دارو که در واقع درخواست های بیمارستان ها را می گیرند و به سازمان ابلاغ می کنند، همه می گویند که میزان داروی کلترایی که دارند مازاد شده. خوشبختانه بیش از نیاز کشور این دارو را وارد کرده ایم و قصد تولید آن را نیز داریم.

اختصاصی| یک مسئول وزارت بهداشت: هنوز مستنداتی مبنی بر اثربخش بودن فاویپراویر دریافت نکرده ایم!

هیچ بیمار کرونایی بر اثر کمبود دارو درمانش عقب نیفتاده!

وی گفت: در خصوص داروهای دیگر که در پروتکل درمانی کرونا یا کووید 19 هست مانند تامیفلو یا ریباویرین، تعداد زیادی از آن ها را در شرکت پخش موجود داریم چون  هم مقداری از آن ها را از قبل وارد کرده ایم و  هم توانسته ایم در داخل کشور تولید کنیم.

رزازان تأکید کرد: در این مدت که درگیر بیماری کرونا هستیم، هیچ بیماری در هیچ کجای کشور به دلیل کمبود دارو فوت نشده یا درمانش عقب نیفتاده است و اگر کمبود هایی در بین مردم اتفاق افتاده به دلیل تجویزهای غیرمجازی بود که توسط پزشکان در مطب های خصوصی صورت گرفته است.

او گفت: خوشبختانه واردات دارو و برنامه ریزی ما برای توزیع داروها با آمارهای بیماران بستری و بیمارانی که در سامانه های وزارت بهداشت ثبت شده اند، متناسب بوده است.

هنوز مستنداتی مبنی بر اثربخش بودن فاویپراویر دریافت نکرده ایم!

این مسئول سازمان غذا و دارو در رابطه با داروی پر سر و صدای "فاویپراویر" هم اظهار کرد:  فاویپراویر یک داروی ضد ویروسی است که یک شرکت ژاپنی روی آن سرمایه گذاری و معرفی اش کرده است و یک شرکت چینی هم تحت لیسانس آن شرکت ژاپنی این دارو را در چین تولید کرد.

وی در ادامه به بهداشت نیوز گفت: در ابتدای شیوع کرونا پزشکان  در چین داروهای مختلف را روی بیماران آزمایش کردند و یکی از این داروها داروی فاویپراویر بود که نسبت به آن حتی ادعاهایی وجود داشت و مقاله ای هم در این زمینه چاپ شد که هفته گذشته نویسندگان این مقاله ، ادعاهای علمی خود در این مقاله را پس گرفتند!

همچنین رزازان اشاره کرد: البته تعداد محدودی داروی فاویپراویر توسط دولت چین به ایران اهدا شد و با مشورت کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در چند بیمارستان این دارو را به طور آزمایشی تست کردیم که ببینیم برای بهبود بیماران کووید 19 جواب می دهد یا نه و هنور مستنداتی در خصوص اینکه اثربخش بوده یا نه به سازمان غذا و دارو اعلام نشده و در پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت نیامده است.

فاویپراویر در صورت اثربخشی در داخل تولید خواهد شد!

او در اینباره گفت: اما اگر اثربخشی این دارو تأیید شود، کشور ما این آمادگی را دارد که در دانشکده داروسازی شهید بهشتی و یکی از کارخانه های داروسازی آن را تولید کنیم.

این مسئول سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کمیته اخلاق آزمایش داروی فاویپراویر را تأیید کرده، عنوان کرد: تا الان هیچ شواهد مکتوبی در خصوص اینکه این دارو  مورد تأیید کمیته علمی مبارزه با کرونا باشد منتشر نشده، چون اینطور نیست که یک داروی جدیدی به راحتی در پروتکل درمانی قرار گیرد . هدف همه ی پزشکان و داروسازان این است که همه ی داروها را آزمایش کنند بلکه یک دارو جواب دهد.

اختصاصی| یک مسئول وزارت بهداشت: هنوز مستنداتی مبنی بر اثربخش بودن فاویپراویر دریافت نکرده ایم!

او در رابطه با ساخت داروی فاویپراویر در داخل هم خاطرنشان کرد: دانشکده داروسازی شهید بهشتی با مقداری ماده اولیه که در اختیارشان قرار گرفته بود روی فرمولاسیون فاویپراویر کار کردند و توانستند قرص آن را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کنند اما در مقیاس صنعتی این دارو هنوز نیامده چون وابسته به واردات مواد اولیه این دارو است تا در داخل تولید شود.

دکتر علی رزازان،  مسئول توزیع دارویی سازمان غذا و دارو در آخر به بهداشت نیوز گفت: بیماری کووید 19 یک بیماری کاملا جدید است که هیچ کشوری در دنیا نمی تواند این ادعا را داشته باشد که فلان دارویی که دارم برای بیماری کووید 19 است، چون این ویروس مدام در حال جهش است و قطعا در مقابل بعضی داروها به سرعت مقاوم می شود. بنابراین همه ی دنیا روی این بیماری فعلا کار تحقیقاتی و کارآزمایی بالینی انجام می دهند که ببینند چه دارویی می تواند مؤثر باشد.

گفتگو: مشکات سخاوتی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو