ویروس تا پایان اردیبهشت با ما هست

66

1399/1/19

12:40


معاون بهداشتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ آنلاین به سوالات پزشکی با موضوع بیماری کرونا و اهمیت فاصله گذاری اجتماعی نکاتی را مورد تأکید قرار داد.

ویروس تا پایان اردیبهشت با ما هست

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از شبستان دکتر سیدوحید احمدی طباطبایی در پاسخ آنلاین به سوالات پزشکی با موضوع ''بیماری کرونا و اهمیت فاصله گذاری اجتماعی" در پاسخ به سوال زنی 56 ساله مبنی بر داشتن گلودرد و بدن درد همراه با تب و تنگی نفس که حدود یک ماه این علائم را دارد؛ بیان کرد: با توجه به داشتن تنگی نفس و سن 56 سال، به مراکز منتخب 16 ساعته مراجعه کنید تا نفس تنگی بررسی شود.


معاون بهداشتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به سوال یکی از مخاطبان که  4 روز گلودرد است و احساس می کند گلو حالت زخم پیدا کرده آیا مصرف آنتی بیوتیک موثر است؟ اظهار کرد: احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک نیست و مایعات گرم مثل عسل، لیموترش و چای مصرف کنید و خود را از سایر افراد منزل جداسازی کنید تا ببینیم علائم دیگری به علائم موجود اضافه می شود یا خیر.

وی در پاسخ سوال فرد دیگری که پرسید خارش انگشتان دست به حدی است که شب ها از خواب بیدار می شوم مشکل کجاست؟ گفت: مشکل خاصی نیست و برطرف می شود.

دکتر طباطبایی همچنین در خصوص سوالی مبنی بر اینکه آیا فردی که مبتلا به کرونا بوده و بهبود یافته می تواند ناقل بیماری باشد؟ تصریح کرد:  احتمال اینکه مجدد مبتلا شود ضعیف است و معمولاً کسی که مبتلا به کرونا می شود ظرف 2 هفته بعد از بهبودی اینکه حامل ویروس باشد خیلی ضعیف است.

وی در پاسخ به سوال اینکه علامت خشکی گلو از علائم کرونا است؟ گفت: با یک علامت خشکی گلو نمی توان اظهار نظر کرد اما در هر حال گاهی ممکن است شروع بیماری با خشکی گلو یا احساس کوفتکی بدن و تب بیشتر به تشخیص کمک می کند، توصیه می کنم تماس خود را با افراد خانه کمتر کرده و ضمن جداسازی وسائل شخصی، مایعات گرم بیشتر مصرف کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: علائم کرونا مانند علائم سرماخوردگی است و شروع بیماری می تواند با گرفتگی بینی باشد اما با این علامتِ غیر اختصاصی نمی توان تشخیص بیماری کرونا را داد و باید در روزهای آینده دید که اگر تب، سرفه، بدن و گلودرد اضافه شود احتمال تشخیص بیماری افزایش می یابد و در حال حاضر ماسک استفاده کرده و خود را از اعضای خانه جداسازی کنید.

وی بیان کرد: از دست رفتن حس بویایی و چشایی ممکن است از علائم بیماری کرونا باشد اگر فردی این علائم را داشته باشد باید جداسازی از افراد خانه داشته باشد و رژیم غذایی متعادل سبزیجات، شیر، لبنیات و گوشت را در برنامه غذایی داشته باشد و افراد نزدیک هم که  با اینگونه افراد تماس نزدیکی دارند با داشتن علامت های سردرد و تب حتماً در سامانهsalamat.gov.ir  شده و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

دکتر طباطبایی به سوال مخاطبی که دارای بیماری دیابت است و نگران بیماری کرونا است؛ پاسخ داد: فرد دارای بیماری دیابت باید بیشتر مراعات و فاصله گذاری را رعایت کند و به مجرد اینکه علائم کرونا را داشتید به پزشک مراجعه کنید.

فردی پرسید 5 روز است تب دارم اما با مصرف تب بر تبم پایین می آید آیا مشکل خاصی نیست؟ دکتر طباطبایی پاسخ داد : با توجه به اینکه 5 روز از تب گذشته به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید که آیا کانون عفونی در گلو، گوش و یا قسمت دیگری از بدن وجود دارد یا خیر.


وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه یک ماه سرفه می زنم و بعضی وقت ها احساس می کنم که عفونت ادرار دارم آیا به کرونا ربط دارد؟ بیان کرد: اینکه یک ماه سرفه می زنید علت این سرفه زدن باید مشخص شود و معاینه شوید معمولاً اگر این کرونا باشد علائم دیگری مانند تب و گلودرد و نفس تنگی هم به آن اضافه می شود همچنین آزمایش ادرار هم جهت بررسی عفونت ادرار باید انجام شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ سوال مخاطبی که پرسید علائم اولیه کرونا چیست و آیا 2 روز است که غدد لنفاوی زیر چانه دردناک شده می تواند کرونا باشد ؟ تصریح کرد: اینکه غدد لنفاوی بزرگ شده  ممکن است عفونت ویروسی گرفته باشید اما علائم اولیه شروع کرونا تب، سردرد و تنگی نفس است و بعد ممکن است علائم دیگری اضافه شود لذا توصیه به معاینه شدن دارم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مادرم 50 ساله است و سرفه خشک می زند و تب و تنگی نفس هم ندارد امّا حدود  10 روز است که احساس وجود چرک در گلویش دارد آیا ممکن است بیماری خاصی باشد؟ گفت: معمولاً اگر علائم کرونا بود تاکنون علائم دیگری به آن اضافه شده بود و جمع شدن خلط ته گلو را شستشو دهند و برای سرفه خشک هم امیدوارم که جداسازی و فاصله گذاری را رعایت کرده باشند که خیلی مهم است اگر سرفه ها زیاد شد حتماً به پزشک مراجعه کند

وی جوشاندن مجدد شیر پاکتی را بخاطر کرونا که سوال یکی از مخاطبان بود نیاز ندانست و افزود: توصیه می کنم پاکت شیر را با آب یا مایع ظرفشویی شستشو دهند چون امکان اینکه دستی این پاکت شیر را لمس کرده آلوده به ویروس باشد؛ وجود دارد.

یکی از مخاطبان هم با اشاره به اینکه یکی از آشناهای ما امروز تست کرونای او مثبت اعلام شده و مادرم که بیماری ریوی دارد و الان 3 روز است که گلودرد دارد 13 روز قبل با ایشان در حد سلام و علیک ارتباط داشته و خواهر بنده هم با دختر این فرد که تست کرونایش مثبت شده هم خانه است و خواهر بنده که شب گذشته به اندازه 15 دقیقه به خانه ما آمد آیا می تواند بیماری را به ما منتقل کند؟ دکتر طباطبایی پاسخ داد: هرچه مدت تماس بیشتر باشد احتمال انتقال هم بیشتر است به خصوص که بیشتر از 15 دقیقه طول بکشد، لذا مهم این است تماس وقتی وجود داشته باشد مراعات هم باید بیشتر باشد؛ مادر شما از ماسک استفاده و مایعات گرم مصرف کند و حتماً تماس خود را با سایر افراد خانه محدود کند و فعلا نیاز به آزمایش نیست و افرادی که تماس های بیشتر با فرد مبتلا به کرونا داشته باشد احتمال انتقال بیشتر است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به سوالی که فردی پرسید بیش از 2 هفته سرفه خشک می زنم و 2 روز بود که نفسم بالا نمی آمد و با مراجعه به پزشک، با دیدن عکس سی تی اسکن من، احتمال دادند که قبلاً از وایتکس و مواد شوینده زیاد استفاده کرده و بخاطر این است و مشکلی نیست آیا واقعاً مشکل خاصی نیست؟ جواب داد: دقت تشخیص سی تی اسکن خیلی بالا است و به نظر می آید که حساسیت به مواد شوینده دارید و با توجه به جواب سی تی اسکن مورد خاصی نیست و برطرف می شود.

 وی گلودرد و سرفه زیاد خانم 35 ساله را که نگرانی ابتلا به کرونا را داشت از علائم شایع بیماری کرونا عنوان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه 80 درصد موارد فرم کرونا سرپایی است و تماس با سایر افراد خانه محدود شود و لوازم شخصی با سایر افراد جداکرده و از ماسک استفاده کنید؛ باید خوب جداسازی کنید، اینکه بیماری زمینه ای ندارید و جوان  هستید مشکل خاصی نیست.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جواب سوال مخاطبی مبنی بر اینکه ماسک ffp2  تا چه حد قابل استفاده است؟ گفت: این ماسک برای پرسنل پزشکی است و برای افراد عادی نیست و قابلیت شستشو ندارد اگر مکرر از ان استفاده نمی کنید می توانید 4 تا 5  روز از آن استفاده کنید این ماسک مانند ماسک n95 است فقط استاندارد اروپایی را دارد.

 وی در پاسخ به سوال شخصی که پرسید تست کرونای من مثبت بوده، از کجا بفهمیم ویروس از بین رفته و بعد از چند هفته می شود فرزندم را بغل کنم و آیا مجدد مبتلا می شوم؟ گفت: توصیه می کنم تا 4 هفته بچه تان را بغل نگیرید و تماس با افراد خانه را محدود کنید.


دکتر طباطبایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 32 روز از بیماری کرونای من می گذرد و بیماری ریوی هم دارم آیا انتقال بیماری از من به خانواده ام وجود دارد؟ اظهار کرد: اینکه 32 روز می گذرد احتمال انتقال بیماری فوق العاده نادر اما مهم است که آیا علائم سرفه وآبریزش بینی دارید یا خیر؟ که اگر ندارید احتمال انتقال بیماری ضعیف است
وی در پاسخ این سوال که در رابطه زناشویی آیا ویروس کرونا از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می شود؟ گفت: انتقال این بیماری از طریق ترشحات  تنفسی است اما رابطه زناشویی می تواند بدون تماس با بینی و دهان صورت گیرد و مشکلی هم به وجود نیاید.

دکتر طباطبایی در پاسخ به اینکه ویروس کرونا کی تمام می شود؟ بیان کرد: به رفتار اجتماعی مردم بستگی دارد اگر مردم 3 کار انجام دهند این بیماری زودتر ریشه  کن می شود اینکه فاصله با افراد را بیشتر کنیم، دست ها را شستشو دهیم و تعداد تماس ها در طول روز کم شود و دیگر اینکه مدت سرایت بیماری را به افراد دیگر کم کنیم یعنی اگر کوچکترین علامتی مثل بدن درد و تب را پیدا کردیم تماس را با سایر افرا خانه محدود کنیم و طبیعتاً تا پایان اردیبهشت این بیماری مهمان ما خواهد بود و بعد هم  رو به کاهش می رود اینکه قطع می شود معلوم نیست.

 فردی پرسید شوهرم مشکل ریه دارد چند روزی است که بدن درد هم دارد و 20 روز از خانه بیرون نرفته لذا ترس دارد که مبتلا به کرونا شده باشد؟ دکتر طباطبایی هم جواب داد: 20 روز از خانه بیرون نرفته احتمال ابتلا به ویروس کرونا ضعیف است امّا درباره احساس ترس توصیه می کنم وارد سامانه  salamat.gov.ir  شوید تا خیال تان از این بابت راحت شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جواب سوالی که شخصی پرسید 10 روز پیش سردرد و سوزش خفیف ریه، بی حالی و گُر گرفتگی دارم 2 روز است که خوب شدم آیا امکان دارد از مصرف وایتکس بوده باشد یا سرماخوردگی؟ و اینکه باید حتماً به مادرم سر بزنم و کارهایش را انجام دهم اما می ترسم؛ چه کار باید بکنم؟ خاطرنشان کرد: از سامانه salamat.gov.ir  بهره مند شوید تا خیالتان راحت شود.

 وی در پاسخ به سوال شخصی که پرسید 4 روز تنگی نفس دارم با مراجعه به پزشک، اکسیژن خون 98 بود و سی تی اسکن ریه هم دادم پزشک هم به دلیل نداشتن تب و عدد خوب اکسیژن تشخیص خاصی نداده اما نظر شما را خواستم بدانم چیست؟ اظهار کرد: چون درصد اشباع اکسیژن خون خوب است توصیه می شود در خانه بمانید و تماس با سایر افراد را محدود کنید و خوشبختانه سی تی اسکن ریه هم مشکل خاصی نداشت.

 دکتر طباطبایی در جواب سوالی مبنی بر میزان تاثیر ماسک و دستکش برای جلوگیری از کرونا گفت: استفاده از ماسک و دستکش احتمال انتقال ویروس را کم می کند و علاوه بر استفاده از این دو محصول توصیه به شستشوی مرتب دست ها و کم کردن تماس با افراد دیگر داریم؛ افرادی که بیمار هستند و ماسک بزنند احتمال انتقال به سایر افراد کم است افراد سالم که ماسک می زنند احتمال را پایین تر می آورد و قطع یقین این طور نیست که فرد سالم  فکر کند ماسک بزند دیگر دچار بیماری نمی شود لذا شستشوی مکرر دست ها و فاصله گذاری اجتماعی مهم است.

وی در جواب سوالی که شخصی پرسید پسرم چند ماه پیش زخم معده داشت الان یک ماه است که معده وی ترش می کند و گلودرد و اسهال دارد و از آنجایی که کارش با مواد مذاب است چکاری باید انجام دهد و چه مواد غذایی باید مصرف کند؟ اظهار کرد: غذاهای چرب کمتر مصرف کند، آش رشته و عرق نعنا کمتر بخورد و با توجه به گلودرد و سرفه هم چون شغل او با مواد مذاب است  ضمن اینکه به پزشک مراجعه کند از ماسک استفاده کند و از تماس با افراد خانه هم پرهیز کند.

 
شخصی با اظهار اینکه از خانه بیرون نمی آییم آیا هر روز باید دستگیره در، کلید برق و گوشی را ضدعفونی کرد؟ دکتر طباطبایی پاسخ داد: اینکه با کسی رفت و آمد ندارید احتمال  انتقال ویروس کم است امّا گندزدایی و ضدعفونی را کمتر کنید و در 24 ساعت یکبار ضدعفونی را انجام دهید.

 طباطبایی در پاسخ به سوالی که پرسیده شد آیا ماسک های پارچه ای کارایی دارند؟ گفت: سایت مرکز مدیریت بیماری ها  اعلام کرد افرادی که علامتی ندارند زمانی  که بیرون می آیند از ماسک پارچه ای استفاده کنند درصدی محافظت می کند چون این ویروس از هوای آزاد منتقل نمی شود لذا این ماسک مفید است.

وی به شخصی که قبلا" پیوند کبد داشته و از روز قبل هم گلودرد شده و پرسید که باید به پزشک مراجعه کنم یا خیر؟ جواب داد: با توجه به اینکه پیوند کبد انجام دادید و کمی درد گلو دارید حتماً به مراکز منتخب 16 ساعته در سطح شهر مراجعه تا معاینه شوید چون بیماری  زمینه ای دارید احتمال اینکه نمونه گیری هم انجام شود زیاد است.

 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جواب سوال مخاطبی که پرسید 50 سال سن دارم و حدود  2 ماه پیش مشکل معده پیدا کردم و داروی مترونیدازول  و مبورین لوپرامید پنتوپرازول مصرف می کنم بهبودی نیافتم نظر شما چیست؟ اظهار کرد: تمام این آنتی بیوتیک ها را قطع کنید  و توصیه می کنم خودسرانه مصرف نکنید و برای معده درد هم به پزشک مراجعه کنید یک سری آزمایش های اولیه انجام دهید ممکن است نیاز به انجام کلونوسکپی شوید.

 

وی درباره اینکه آیا نیاز است هر بار که از بیرون به خانه می آییم سر و صورت خود را بشوییم و اینکه ویروس چند ساعت روی لباس می ماند؟ گفت: ویروس روی لباس چند ساعتی می ماند  و وقتی به منزل می آیید دست و صورت را با آب و صابون بشویید و دست ها را به چشم و هان و بینی نزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو