جاهای دیدنی سرخس استان خراسان رضوی را بیشتر بشناسید

جاهای دیدنی سرخس استان خراسان رضوی را بیشتر بشناسید


منبع: تاپ تراول

211

1399/1/19

13:52


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی سرخس استان خراسان رضوی

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با جاهای دیدنی سرخس که یکی از شهرستان های استان می باشد را آشنا خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره مکان های دیدنی سرخس آشنا شوید

مختصری درباره شهرستان سرخس بدانید :


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


این شهرستان شمال‌ شرقی‌ ترین شهر ایران در نزدیکی مرز کشور ترکمنستان و 180 کیلومتری مشهد میباشد که از لحاظ گمرکی جایگاه خاصی در کشور دارد. سرخس در دشتی هموار قرار گرفته است. پس از آب شدن برف‌ها طبیعت بسیار زیبا و دل‌انگیز سرخس هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد. از قدمت شهرستان سرخس اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. سفر به شهر سرخس و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت بکرش از سفرهای پر از آرامش خواهد بود. در ادامه از جاهای دیدنی سرخس و جاذبه های گردشگری سرخس برایتان بیشتر می گوییم.

تخفیفان

سد دوستی

این سد در مرز ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هریرود در ۷۵ کیلومتری شهرستان سرخس در شمال شرق خراسان رضوی احداث شده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر، طول تاج ۶۵۵ و عرض تاج ۱۵ متر می‌باشد. مخزن این سد دارای گنجایش ۱۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌باشد. این سد با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان ساخته شده است

جاهای دیدنی سرخس

آرامگاه بابا لقمان

بابا‌لقمان سرخسی، عارف معروف قرن چهارم هجری‌قمری، اهل شهر سرخس است. آرامگاه این عارف بزرگ بنایی آجری و باشکوه است که در نزدیکی سرخس قرار دارد. کاشی‌ها، کتیبه‌ها و طراحی هنرمندانه این بنا منحصربه‌فرد است. متأسفانه بخشی از این معماری زیبا از بین رفته است.

مطالب بیشتر بخوانید
آشنایی با بهترین هتل های مشهد

جاهای دیدنی سرخس

منطقه حفاظت شده کوه بزنگان

این منطقه، با اقلیمی معتدل و نیمه خشک، بهار و تابستانی مطبوع و زمستان‌های سردی دارد. دریاچه بزنگان در شرق منطقه واقع شده است. بلندترین ارتفاع منطقه از سطح دریا ۱۹۵۰ متر ارتفاع و در قله بزنگان قرار دارد و پایین ترین نقطه در بستر رودخانه هریرود و از سطح دریا ۲۵۰ متر ارتفاع دارد. کوه بزنگان از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس و در ۲۸ کیلومتری شمال غرب شهر مزدآوند و ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد قرار گرفته است.

گونه‌های گیاهی
درختان زبان گنجشک، ارس، پسته وحشی و همچنین آنغوره، شاه تره، کاکوتی، گل ختمی و گل گاوزبان در آن یافت می‌شود.

حیات وحش

این منطقه منطقه ای تپه ماهوری است. پوشش جانوری منطقه شامل گراز، پلنگ، کل، بز، قوچ، میش، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش و… است.

جاهای دیدنی سرخس

کاروانسرای رباط شرف

یکی از مهمترین منزلگاههای راه قدیم مرو باستان به نیشابور در جاده ابریشم بوده است . جغرافیانویسان دوران اسلامی از این بنا به نام (آبگینه) به عنوان منزلی بین سرخس و مزدوران یاد نموده اند . این مکان در زمره کاخ رباطها بوده که با نقشه ای مستطیل شکل به طول 109 متر و عرض 63 متر دربر گیرنده دو حیاط وسیع با فضاهای متعدد و کامل می باشد . کاروانسرای مزبور در معماری ایران جایگاه ویژه ای دارد از جمله رعایت دقیق و همه جانبه تباسبات و اصول معماری اصیل ایرانی ، به کارگیری طرح های آجرچینی متنوع و بدیع در نمای ایوان ها ، طاق ها ، گنبدها و … این بنا را در ردیف ارزشمندترین رباطهای دوره سلجوقی قرار داده است . وجود چندین کتیبه در آن موید بنیان این بنا در اوایل سده ششم هجری و سال 508 ﻫ . ق است . به احتمال فراوان بانی رباط شرف ، شرف الدین علی قمی ملقب به وجیه الملک بوده است .

مطالب بیشتر بخوانید
پارک علمی پروفسور بازیما مشهد

کاروانسرای رباط شرف در فاصله 60 کیلومتری جنوب غربی سرخس قرار دارد

جاهای دیدنی سرخس

غار مزدوران 

در ۹۵ کیلومتری جاده مشهد- سرخس غار مزدوران یا همان غار مزداوند قرار دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر به سرخس به آن‌جا بروید و غارنوردی را تجربه کنید. این غار زیبا یکی از قدیمی‌ترین غارهای خراسان است و قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد برمی‌گردد. همچنین در نزدیکی این غار، غار بزنگان در جنوب غربی روستای بزنگان واقع شده که آن هم قدمتی بسیار طولانی دارد.

جاهای دیدنی سرخس

   

| لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت | ارتودنسی |

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو