مردم را به زور به نقاهتگاه ها نمی فرستیم/خالی شدن ۵۰ درصد ظرفیت بیمارستان ها

81

1399/1/19

17:33


مردم را به زور به نقاهتگاه ها نمی فرستیم/خالی شدن ۵۰ درصد ظرفیت بیمارستان ها

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه:«« خوشبختانه ما به آن نقطه نرسیدیم که ظرفیت بیمارستان ها پاسخگوی بیماران مبتلا به کرونا نباشند. در حال حاضر ۵۰ درصد تخت های بیمارستانی خالی است و بیماران هم تمایل ندارند وقتی تخت خالی در بیمارستان ها وجود دارد از نقاهتگاه ها استفاده کنند. » تاکید کرد:« ما اصراری نداریم که مردم را به زور به نقاهتگاه ها بفرستیم فلسفه راه اندازی نقاهتگاه ها برای پشتیبانی از شرایطی بود که ممکن بود پاسخگوی بیماران نباشیم.»


دکتر جان بابایی در نشست خبری با خبرنگاران گفت:« خوشبختانه شرایط روز به روز بهتر می شود و این به خاطر زحمات کادر درمان و رعایت مردم است. در حال حاضر مراجعات بیماران سرپایی کاهش پیدا کرده و اورژانس های بیمارستانی نسبتا خلوت شده و نزدیک به ۵۰ درصد تخت های بیمارستانی ما ظرفیت خالی دارد. البته ظرفیت تخت های آی سی یو پر شده و ما چهار هزار تخت آی سی یو برای بیماران کرونایی در نظر گرفتیم.در کنار کاهش مراجعات بیماران مبتلا به کرونا، روند ترخیص بهبودیافتگان رو به افزایش است که همراهی مردم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را نشان می دهد . تا زمان مهار کامل بیماری هنوز زمان داریم و اگر فاصله گذاری رعایت نشود ممکن است پیک های دیگر بیماری را ایجاد کند.»


وی افزود:« نگرانی هایی که کشورهای اروپایی در بخش های بستری و آی سی یود دارند ما نداریم. ما ۳۰۰ تخت ای سی یو به تخت هایمان اضافه شده است و در کنار آن با همراهی سازمان ها بخصوص خیرین و تولیدکندگان الان دیگر نگرانی برای تامین لوازم حفاظتی کادر پزشکی نداریم. خیرین در اکثر بیمارستان های ما مستقر شده اند و هم لوازم حفاظتی و مواد غذایی بیمارستان ها را تامین کرده همچنین خرید تجهیزات سرمایه ای را برای بیمارستان ها داشته اند و حتی گروه های جهادی نیز در بیمارستان ها مستقر هستند که به جای رفتن به مساجد در بیمارستان ها در کنار بیماران قرارگرفته و خدمات ارائه می دهند.»


وی خاطرنشان کرد:« بنا داریم با درس آموخته هایی که از این بحران داریم در جاهایی که نیاز به سرمایه گذاری بیشتر است با کمک های صندوق ذخیره ارزی در این زمینه حرکت کنیم که توسعه تخت های ویژه در اولویت ما است و امیدواریم بالغ بر ۶هزار تخت بیمارستانی را به بهره برداری برسانیم.»


وی درباره مهار کرونا گفت:« اینکه بخواهد بیماری مهار شود معنی اش این نیست که زیرساخت های بهداشت و درمان را فراهم کنیم چون این زیرساخت ها را توسعه داده ایم که بیماری نیاز به بستری دارد در بخش بستری شود. بزرگترین بیمارستان های ما زیر بار خدمات کرونا رفته اند اما اینکه به مهار بیماری برسیم مشروط بر این است که فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی اتفاق بیفتد برای مهار بیماری نیاز به مراعات افراد داریم و اگر هر تغییری در رفتار اجتماعی داشته باشیم ممکن است مهار کرونا را به تاخیر بیندازد.»


وی درباره تعدیل پرستاران در بیمارستان های خصوصی گفت:« هنوز گزارش مکتوبی در این باره به ما نداده اند ممکن است برخی نیروها خودشان با این با نتوانند کار کنند. در ستاد کرونا مصوب شده برای تغییر وضعیت استخدامی کادر درمان ، اولویت با کسانی است که در بخش های کرونا کار کرده اند و طبق وعده های داده شده از ظرفیت استخدام ۵۰ درصدی که سال گذشته احصا نشده است استفاده می شود و تعداد بیشتری را برای بخش ای سی یو به کار خواهیم گرفت.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره استاندارد نبودن برخی نقاهتگاه ها و عدم استقبال مردم از آن، گفت:« ما در شرایطی تصمیم به راه اندازی نقاهتگاه ها کردیم که دراوایل شیوع بیماری، روزانه امار تجمعی بستری در حال افزایش بود و نمی دانستیم ظرفیت تخت های بیمارستانی ما جوابگوی تمام بیماران است یا خیر. در آن زمان تصمیم گرفتیم با کمک نیروهای مسلح و بسیج و بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان اجرایی امام و هتلداران و اموزش پرورش این نقاهتگاه ها را راه اندازی کنیم و کسانی را که دوره بدحالی خود را سپری کردند در این نقاهتگاه ها بستری کنیم.»


وی خاطرنشان کرد:« خوشبختانه ما به آن نقطه نرسیدیم که ظرفیت بیمارستان ها پاسخگوی بیماران مبتلا به کرونا نباشند. در حال حاضر ۵۰ درصد تخت های بیمارستانی خالی است و بیماران هم تمایل ندارند وقتی تخت خالی در بیمارستان ها وجود دارد از نقاهتگاه ها استفاده کنند. ما اصراری نداریم که مردم را به زور به نقاهتگاه ها بفرستیم فلسفه راه اندازی نقاهتگاه ها برای پشتیبانی از شرایطی بود که ممکن بود پاسخگوی مردم نباشیم.»


دکتر جان بابایی افزود:« ما در بیماریابی که از طریق سامانه سیب انجام شد به دنبال این بودیم کسانی را که مشکوک به کرونا بودند یا تست کرونا آنها مثبت بود و اگر نیاز به بستری در بیمارستان نداشتند و از طرفی شرایط قرنطنیگی در خانه را نداشتند را در این نقاهتگاه ها بستری کنیم. قطعا در جاهایی که زیرساخت های لازم را نداشته باشد هیچ بیماری بستری نمی کنیم. در کرمان با هتل ها برای نقاهتگاه ها قرارداد بستند همچنین در برخی جاها مراکز رفاهی اموزش پرورش برای راه اندازی نقاهتگاه ها استفاده شد. اگر کسی شرایط خود قرنطینگی نداشته باشد ما به انها را به نقاهتگاه ها معرفی می کنیم.ما به این مراکز به عنوان پشتوانه نگاه کنیم. در برخی کشورها جسدها در کنار خیابان ها بودند که صحنه های دلخراشی است ما این نقاهتگاه ها را طراحی کردیم که شاهد چنین شرایطی نباشیم.»

وی درباره بیمارانی که بیمه ندارند، گفت:« آن چیزی که مصوبه شورای ملی کرونا و تاکید وزیر بهداشت بود این بود که تعداد معدودی بیماران کرونایی که تاکنون بیمه همگانی نشده اند ولی بیمه نیستند بر بالین بیمار باید بیمه سلامت شوند و افرادی که بیمه تکمیلی دارند بخش دیگری از هزینه هایشان از این طریق پرداخت می شود همچنین کسانی که توانایی پرداخت سهم بیمار را ندارند از طریق مددکاری بیمارستان به وضعیت آنها رسیدگی می شود.»


دکتر جان بابایی گفت:« ما آمار تمام کسانی که روزانه بستری و یا ترخیص می شوند یا از بخش معمولی به بخش آی سی یو می روند یا آمار فوت شدگان را داریم. دلیل اینکه آمار ما بهتر شده به خاطر بیماریابی است. از آمار فوت شدگان بیمارستان ها ، یک چهارم مربوط به کرونای مثبت است و سه چهارم فوت شدگان به دلیل بیماری های زمینه فوت کرده اند.»


وی گفت:« مراجعات سرپایی بیماران به کمتر از یک پنجم رسیده است و تنها کسانی که مشکل جدی دارند و نیاز بستری دارند به بیمارستان ها مراجعه می کنند. با اگاهی که مردم پیدا کرده اند مراجعات به بیمارستان ها خیلی کم شده است در عین حال با غربالگری از طریق ۴۰۳۰ بار مراجعات سرپایی کم شده است و مراقبت درخانه قطعا موثرتر است.»


وی تاکید کرد:« هنوز هیچ دارویی ثابت نشده که بتواند میزاند مر گ و میر بیماری را کاهش دهد تمام داروها صرفا در جهت کاهش بار ویروس است نه مرگ و میرها.»


وی درباره بحث خدمات درمانی در ارتباط مهاجران خارجی از جمله اتباع افغان، گفت:« یکی از هزینه های سربار وزارت بهداشت همین درمان مهاجران غیرمجاز افغان هستند که منابع آن را به وزارت بهداشت نمی دهند. سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد هزینه این افراد می شود که جزو هزینه های سربار دانشگاه های ما است.اگر آنها توانایی پرداخت هزینه های درمان خود را نداشته باشند مددکاری بیمارستان در این رابطه تصمیم می گیرد.»


وی درباره ورشکستگی بیمارستان های خصوصی و تعدیل پرستاران گفت:« مستندی نداریم که بیمارستانی تعدیل نیرو کرده باشند. ما نمی توانیم افرادی را که در بیمارستان های خصوصی کار می کردند به بیمارستان های دولتی ببریم و هرگونه جذب نیرو براساس ایین نامه اداری و استخدامی انجام می گیرد اما یک مصوبه داریم که دانشگاه ها می توانند در شرایط بحران کرونا ، نیروها را به صورت ۸۹ روزه و شرکتی خرید خدمت کنند.»


وی گفت:« آیین نامه کلینیک های مجازی مدت هاست تدوین شده است امیدواریم اگر در ستاد ملی کرونا مصوب شد خیلی از خدمات سرپایی را از طریق تله مدیسین انجام دهیم تا بار مراجعات مردم کم شود و مجوز رویه دیگری از ارائه خدمت را بگیریم. زیرساخت ها برای کلینیک ها برای نسخه نویسی الکترونیک اماده است که اگر در شورای ملی کرونا مصوب شود هرچه زودتر کلینک های مجازی راه اندازی شود.»


وی در پاسخ به اینکه با توجه به پر شدن ظرفیت تخت های آی سی یو اگر پیک مجدد اتفاق بیفتد چه تمهیداتی اندیشیده شده، گفت:« احتمال پیک مجدد کرونا وجود دارد . مجموعا ۸۶۰۰ تخت ویژه داریم در همین دوره کوتاه ۳۰۰ تخت ای سی یو دیگر راه اندازی کردیم و در برنامه هایمان داریم که۱۵۰۰ تخت دیگر را تا یک ماه آینده راه اندازی کنیم. اگر مجددا پیک ایجاد شود از ظرفیت های بالقوه استفاده خواهیم کرد. یک مصوبه از ستاد کرونا داریم که اگر تخت ها کفاف ندهد از بخش خصوصی خرید خدمت کنیم .»


وی درباره وضعیت شیوع و درمان کرونا در گیلان و مازندران و روند کنترل آن گفت:« استان های شمالی چون نسبت به استان های دیگر مثل شیراز و اصفهان و خراسان رضوی پیک زودتری داشت الان نسبت به جاهای دیگر شرایط ارام تری دارند. هم میزان مراجعات سرپایی و هم میزان فوتی ها در مازندران، گلستان و گیلان کمتر شده و در همین استان ها ۵۰ درصد تخت ها خالی است. البته این به این معنی است که شرایط آنها مطمئن است. مردم قرنطینه را رعایت کرده اند و اگر فاصله گذاری رعایت نشود تا زمان مهار بیماری کامل امکان پیک مجدد وجود دارد.»


دکتر جان بابایی درباره سخنان اخیر سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمارهای چین، گفت:« در مورد آمار چین طبیعی است که اولین کشور بوده و دومین کشور ما بوده ایم البته ممکن است در کشورهای دیگر قبل از ما کرونا شیوع پیدا کرده ولی یا رصد نکرده اند یا اعلام نکرده اند. اینکه آمارهای چین غیرقابل استفاده باشد چنین نیست البته بعضی داروهایی که در چین استفاده شده در کشور ما موثر واقع نشده و در اروپا و امریکا هم چنین بوده است فکر نمی کنیم هیچ کشوری بخواهد از کشور دیگر الگوگیری کند چون شرایط ژنتیک و شرایطی اپیدمی ویروس و شرایط آب و هوایی کشورها متفاوت است.»

وی درباره بازگشایی مطب ها گفت:« در مورد ضوابطی که برای خدمات سرپایی است تا فردا این ضوابط را ابلاغ می کنیم. ما هیچ مطب و کلینیکی را نبستیم که بخواهیم باز کنیم. درباره بیمارستان های دولتی چنین نیست که ارائه خدمت به بیماران را تعطیل کرده باشند دو بیمارستان مرکز قلب شهید رجایی و بیمارستان قلب تهران تمام این مدت بیماران قلبی را بستری می کردند حتی در قم ما به خاطر اینکه بیمارستان شهید بهشتی و بیمارستان شهید نیکویی وبیمارستان کامکار را زیر بار کرونا بردیم از بخش خیریه خرید خدمت کردیم تا برای زنان باردار که نیاز به زایمان داشتند یا بیماران و ... ارائه خدمت کنند.»

وی گفت:« روش های پژوهشی برای درمان کرونا را نمی توانیم به عنوان درمان استاندارد کرونا قبول کنیم.هنوز مطالعات روش های پژوهشی از جمله تعویض پلاسما، تعویض خون ، تزریق پلاسمای افراد بهبود یافته به مبتلایان و یا داروهای جدید، تکمیل نشده است و نتایج آن مشخص نشده است. اگرکمیته علمی ما اثربخشی این داروها را اعلام کرد می توانیم بگوییم درمان استاندارد کرونا در کشور است. تا الان هیچ درمان قطعی که بتواند میزان مرگ و میر کرونا را کاهش دهد کشف نشده و نه تنها مراقبت صحیح، درمان استاندارد است.»


وی در پاسخ به اینکه چه زمانی وضعیت در ایران عادی می شود، گفت:« معاونت بهداشت وزارت بهداشت پیگیر آینده پژوهی این بیماری است. ما یک کشوری نبودیم که همه چیز را تعطیل کنیم ، بعضی کشورها تمام سیستمشان را تعطیل کردند در عین حال تا دو سه روز قبل از عید بازارهای ما شلوغ بوده یا مردم مسافرت رفته اند و با وجود اینکه عده زیادی از مردم رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه را کردند ولی افراد کمی مراعات نمی کنند واقعیت این است که ما برای بحث ریشه کنی کرونا نمی توانیم راحت قضاوت کنیم ما افرادی را داشته ایم که موج دوم سفرهای نوروزی را داشته اند که نگرانی های ما را بیشتر می کند. بعضی کشورهای دنیا یک ماه تا ۴۵ روز قرنطینگی سخت را ایجاد کردند که پیش بینی ریشه کنی کرونا در این کشورها راحت تر است.»


وی در پاسخ به اینکه آیا می توانیم استنباط کنیم اگر صد درصد جمعیت کشور غربالگری شود می توانیم کرونا را مهار کنیم، گفت:« ما باید از تمام افراد محتمل تست بگیریم و ممکن است شدت علایم در افراد متفاوت باشد. تا زمانی که تست هایمان در بیماران سرپایی همه گیر نشود نمی توانیم دقیق امار دهیم هر اماری که داده شده از کسانی بوده که تست شده اند باید تعداد زیادی تست از مراجعان سرپایی انجام دهیم تا آمار واقعی ما مشخص شود.»


وی افزود:« کسانی که در خانه قرنطینه می شوند از طریق مراکز بهدشت داروهایشان تامین می شود. ما نگران کسانی که در بیمارستان هستند نیستیم چون قطعا خانواده هایشان قرنطینه را اجرا می کنند ما نگران ۸۰ درصد افرادی هستیم که علایم ندارند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو