علت ایجاد شوره سر و بهترین درمان ها برای این مشکل

علت ایجاد شوره سر و بهترین درمان ها برای این مشکل


منبع: زیبامون

374

1399/1/19

17:37


اگر به فکر راه درمانی برای شوره سر هستید و تمایل دارید با دلایل این مشکل آشنا بشید، حتمادر ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید.

علت ایجاد شوره سر و بهترین درمان ها برای این مشکل

سلامت مو و پوست سر تاثیر خیلی زیادی در زیباتر دیده شدن موها و استایل شما داره و اگر مشکلی مانند شوره سر روی موها دیده بشه، نه تنها ظاهر موها رو نازیبا نشون میده بلکه، قرار گرفتن این شوره ها بر روی لباس میتونه استایل شما رو هم تحت تاثیر قرار بده و در اکثر مواقع باعث ایجاد احساس خجالت در هر فردی بشه!

اگر با مشکل شوره سر مواجه هستید، بهتره ابتدا دلایل ایجاد این مشکل رو بشناسید و به درستی تشخیص بدید و بعد با استفاده از توصیه ها و راهکارهایی که وجود داره این مشکل ساده رو برطرف کنید.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام دلایل ایجاد شوره سر بیشتر آشنا بشید و بهترین روش های درمانی شوره سر رو بشناسید!

 

شوره سر (Dandruff) چیست؟

شوره سر وضعیتی هست که در اون پوست سر، حالت پوسته پوسته پیدا میکنه و به شکل دانه های کوچک و سفید رنگ روی موها دیده میشه و معمولا با خارش پوست سر نیز همراه هست.

علت دقیق شوره سر ناشناخته هست اما عوامل مختلفی وجود دارند که باعث میشن تا احتمال ایجاد شوره سر افزایش پیدا کنه. نکته ای که در این رابطه وجود داره این هست که این وضعیت (شوره سر) هیچ ارتباطی با بهداشت ضعیف نداره اما شستن مرتب و شانه کشیدن موها میتونه تاثیر خیلی خوبی در برطرف شدن این مشکل داشته باشه. 

اگرچه شوره سر یکی از مشکلات رایج در بین تمام افراد هست اما این مشکل رو میتونید در دسته بندی مشکلات خجالت آور دسته بندی کنیم! استفاده از محصولات نامناسب، شرایط پوستی خاص و ... میتونن زمینه ساز ایجاد شوره سر در موها شوند.

 

شوره سر

 

دلایل ایجاد شوره سر چیست؟

اگرچه علت دقیق و مشخصی برای ایجاد شوره سر وجود نداره اما گفته میشه که این مشکل با تغییرات هورمونی در ارتباط هست زیرا معمولا در زمان بلوغ شروع می شود. در ادامه به برخی از شایع ترین دلایل ایجاد شوره سر اشاره کرده ایم:

 

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یکی از مشکلات پوستی هست که معمولا با قرمزی و التهاب پوست همراه بوده و باعث پوسته پوسته شدن پوست می شود. افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک معمولا دارای پوست تحریک پذیر و چربی بوده و بیشتر با شوره سر مواجه می شوند. اگر چه این مشکل بسیار جدی نیست اما در برخی از افراد بیش فعال شده و باعث تحریک پوست سر می شود و سلولهای پوستی اضافی در پوست سر ایجاد میکنه. این سلول های اضافی پوست سر با چربی طبیعی پوست سر مخلوط شده و شوره سر رو به وجود میارن.

 

شانه نزدن به مو

شانه کشیدن مو یکی از روش های ساده ای هست که کمک میکنه تا پوست های اضافی در پوست سر از بین بروند. اگر به اندازه کافی موهاتون رو شونه نکشید، به احتمال زیاد با شوره سر نیز مواجه خواهید شد.

 

خشکی پوست

افرادی که دارای پوست خشک هستند، به احتمال زیاد بیشتر با شوره سر مواجه می شوند. هوای سرد زمستان در بیرون و گرامی بیش از حد اتاق ها باعث ایجاد خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر میشه. شوره سر ناشی از خشکی پوست معمولا دارای پوسته های کوچک و بدون روغن هست. (جلوگیری از شوره و خشکی مو پیش از فصل سرما)

 

شامپوها و محصولات مراقبت از مو

برخی از محصولات مراقبت از مو هم میتونن باعث ایجاد شوره، پوسته پوسته شدن و خارش در پوست سر شوند. استفاده مکرر و بیش از حد شامپو هم یکی دیگه از دلایلی هست که باعث ایجاد شوره سر میشه زیرا این کار باعث تحریک شدن پوست سر می شود.

 

کمبود ویتامین و رژیم غذایی

کمبود ویتامین در بدن هم یکی دیگه از دلایل اصلی ایجاد شوره سر هست. اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی و ویتامین هایی از جمله نیاسین یا ویتامین B3، ریبوفلاوین یا ویتامین B2، پیریدوکسین یا ویتامین B6 و سایر ویتامین های گروه B باشه و یا دارای روی یا زینک کافی نباشه هم ممکنه با مشکل شوره سر بیشتر مواجه بشید.

از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین های گروه B میشه به غلات کامل، مرغ، گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، سبزیجات سبز، سبزیجات نشاسته ای، آجیل و دانه های روغنی اشاره کرد.

 

ویتامین بی

 

شرایط و بیماری های پوستی خاص

افراد مبتلا به پسوریازیس، اگزما و برخی دیگر از اختلالات پوستی، بیشتر از سایر افراد با شوره سر مواجه خواهند بود. 

 

شرایط پزشکی

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند و یا از برخی بیماری های عصبی رنج می برند نیز بیشتر با مشکل شوره سر مواجه خواهند بود. علاوه بر این بیمارانی که بعد از حمله قلبی یا سکته مغزی بهبود پیدا می کنند و یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بیشتر در معرض شوره سر قرار می گیرند.

 

استرس و اضطراب

معمولا استرس و بیماری های پوستی با یکدیگر در ارتباط هستند و ممکنه دلیل شوره سر، وجود استرس و اضطراب در هر مرحله از زندگی باشه.

 

افزایش سن

معمولا شوره در بزرگسالان و میانسالان بیشتر وجود داره وممکنه به یکی از مشکلات مادام العمر تبدیل بشه و علاوه بر این جالبه بدونید که شوره سر معمولا در اقایان بیشتر از خانم ها دیده میشه. 

 

درمان های خانگی و قطعی برای شوره سر

اگرچه شوره سر جز مشکلات آزاردهنده برای تمام افراد هست اما خبر خوبی که برای این افراد وجود داره این هست که میشه با استفاده از روش های موثر، شوره سر رو کنترل کنید و یا این مشکل رو به طور قطع برطرف نمایید. در ادامه به برخی از بهترین درمان ها برای شوره سر اشاره کرده ایم:

 

استفاده از شامپوهای ضد شوره

شامپوهای ضد شوره (Anti-Dandruff shampoo) مخصوص این مشکل طراحی و تولید شده اند و به دلیل ترکیبات آبرسان و آرامش بخشی که دارند کمک می کنند پیوند بین پوست سر و موها محکم تر و بهتر بشه و احتمال ایجاد شوره سر رو تا حد زیادی کاهش خواهند داد. از بهترین شامپوهای ضد شوره که در ایران میتوان به آن دسترسی داشت، میشه به موارد زیر اشاره کرد: (بهترین شامپو های ضد شوره)

 

  • شامپو ضد شوره کلیر - clear
  • شامپو ضد شوره ایو روشه - Yves Rocher
  • شامپو ضد شوره نیزورال - Nizoral
  • شامپو ضد شوره ایروکس - irox
  • شامپو ضد شوره سایوس - syoss 

 

شامپوهای ضد شوره

 

استفاده از آسپرین برای درمان شوره سر

آسپرین حاوی همان ماده فعال (اسید سالیسیلیک) هست که معمولا در شامپوهای ضد شوره سر مورد استفاده قرار می گیره. شما میتونید 2 عدد آسپرین رو خرد کرده و به شکل پودر در اورید و به شامپویی که به طور معمول برای شست و شوی موها استفاده می کنید، اضافه کنید. اجازه بدید این ترکیب به مدت یک تا دو دقیقه روی موها بمونه و بعد موها رو آبکشی کنید و مجددا موها رو با شامپو ساده بشویید.

 

آسپرین

 

روغن درخت چای برای درمان شوره سر

طی مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که شامپوهای حاوی 5 درصد روغن درخت چای، میتونن تا حد زیادی، شدت شوره سر رو کنترل کرده و از بین ببرند. شما میتونید چند قطره از روغن درخت چای رو با شامپویی که همیشه استفاده می کنید، اضافه کرده و موهاتون رو با این شامپو بشویید.  (روغن کرچک برای از بین بردن شوره سر)

 

روغن درخت چای

 

جوش شیرین برای درمان شوره سر

شما میتونید بهترین راه حل برای درمان خارش و شوره پوست سر رو در آشپزخانه پیدا کنید! جوش شیرین نه تنها کاربردهای مختلفی در آشپزخونه داره بلکه میتونه به شما کمک کنه تا از شوره سر هم خلاص شوید. برای استفاده از این روش باید موهاتون رو کمی مرطوب کنید و بعد یک مشت جوش شیرین رو با شدت روی موها ماساژ بدید. نیازی به استفاده شامپو ندارید، بعد از ماساژ دادن پوست سر موها رو با آب ساده آبکشی کنید.

جوش شیرین باعث کاهش قارچ های بیش فعال در پوست سر که علت اصلی ایجاد شوره سر هستند، میشه. ممکنه بعد از استفاده از ین روش موهاتون کمی خشک بشه اما بعد از گذشت چند هفته، پوست سر شروع به تولید روغن ها طبیعی میکنه و دوباره موهایی نرم و لطیف و بدون شوره خواهید داشت.

ماسک حنا، درمان ریزش مو و شوره سر

 

جوش شیرین

 

روغن زیتون برای برطرف کردن شوره سر

یکی دیگه از بهترین روش های خانگی برای برطرف کردن شوره سر این هست که موهاتون رو به مدت یک شب با روغن زیتون مرطوب کنید. برای این کار باید حدود 10 قطره روغن زیتون خالص و طبیعی رو داخل پوست سر ماساژ بدید و بعد موهاتون رو با یک کلاه پلاستیکی بپوشونید و اجازه بدید این روغن شب تا صبح روی موها بمونه و صبح روز بعد موهاتون رو به ورش معمول با شامپو بشویید. استفاده از شامپوهای حاوی روغن زیتون هم میتونه اثربخشی این روش رو بیشتر کنه.

درمان خارش سر با روشهای خانگی 

 

روغن زیتون

 

درمان خارش و شوره پوست سر با آلوئه ورا

تمام مواردی که در بالا اشاره کردیم، تاثیر خوبی در از بین بردن شوره سر دارند، اما آلوئه ورا دارای تاثیر مضاعفی هست. این ماده طبیعی نه تنها به شما کمک میکنه تا از شوره مو خلاص شوید، بلکه تاثیر خیلی خوبی هم در تسکین و درمان خارش پوست سر هم داره. برای استفاده از این روش باید قبل از شامپو زدن به مو، پوست سر رو با مقداری ژل آلوئه ورا تازه و طبیعی ماساژ بدید. اثرات خنک کننده این ژل میتونه خارش پوست سر رو تا حد زیادی برطرف کنه.

 

آلوئه ورا

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو