مانند بسیاری از دیگر نقاط جهان، سال ۲۰۱۹ سال پرفراز و نشیب و پرآشوبی برای هند بود. انتخاب مجدد دولت ملی گرای هندوی بی‌جی‌پی به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر، با اکثریتی رو به کاهش، هدف قرار گرفتن اقلیت ها توسط دولت ملی گرا، ملغی شدن بند شماره ۳۷۰ قانون اساسی هند که به بخش جامو و کشمیر این کشور شرایط نیمه خودمختاری بخشیده بود و بحث مداوم در مورد جریان #MeToo همواره در صدر اخبار کشور قرار داشت. سینمای هند موسوم به بالیوود نیز در یک فضای سیاسی و اجتماعی به بررسی این موضوعات در ترکیبی همیشگی از داستان عاشقانه، کمدی و اکشن پرداخت و بن مایه هایی از فضای تاریخی و زندگینامه ای نیز به تولیدات خود در سال ۲۰۱۹ افزود.

به گزارش مووی مگ به نقل از روزیاتو، با در نظر گرفتن فیلم هایی که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و فیلم هایی که در باکس آفیس عملکرد خوبی داشتند، در ادامه می خواهیم شما را با ۱۰ فیلم برتر سینمای بالیوود در سال ۲۰۱۹ آشنا کنیم.

Gully Boy

۱- Gully Boy

به نویسندگی و کارگردانی زویا اختر، فیلمسازی که به خاطر توانایی اش در ارائه شخصیت های پیچیده و همزمان توجه همیشگی به سنت های سینمایی مرسوم سینمای بالیوود شناخته می شود، فیلم Gully Boy تا حدودی بر اساس زندگی دو رپر هندی به نام های Divine و Naezy ساخته شده است. این دو با الهام از ستارگان دنیای هیپ هاپ هند، یک سبک خاص موسیقی را در بمبئی ایجاد کردند که با عنوان رپ خیابانی (gully) شناخته می شود. در فیلمی که اختر بر اساس زندگی این دو ساخته، رانویر سینگ و آلیا بهات نقش های اصلی را بر عهده دارند و در کنار آن ها بازیگران دیگری مانند کالکی کوچلین، ویجی راز و سیدانت چاتورودی نیز نقش های فرعی را بازی می کنند. سینگ به خاطر بازی همراه با آرامش و سکوت در نقش یک مرد جوان مسلمان که می خواهد صدایش در زندگی و روی صحنه شنیده شود مورد تحسین قرار گرفته است.

Article 15

۲- Article 15

آنوبهاو سینها، نویسنده و کارگردان، می گوید که فیلم Article 15 را به خاطر خشم از تحت تعقیب قرار دادن و اذیت و آزار اقلیت های هند بر اساس جایگاه اجتماعی و مذهبشان ساخته است. با استفاده از آیوشمان خورانا در نقش اصلی، این فیلم از ژانر کارآگاهی-تریلر برای بررسی موضوع جایگاه اجتماعی در جامعه امروز هند استفاده می کند. موسیقی متن تکان دهنده، تصویرسازی جذاب و شخصیت هایی که از اتفاقات دنیای واقعی الهام گرفته شده اند، در کنار بازی های بی نقص بازیگران، باعث شده که این فیلم یکی از بهترین و تماشایی ترین فیلم های سینمای بالیوود در سال گذشته باشد. Article 15 اما بدون نقص نیز نیست و بسیاری آن را به خاطر رویکرد مدافع برهمایی آن مورد انتقاد آن قرار داده اند. با این وجود فیلم Article 15 توانسته هنر سینمای هند و وجدان انسانی را با هم ترکیب کرده و فیلمی بسازد که ماجرا و پیام آن تا مدتی با شما باقی خواهد ماند.

War

۳- War

وقتی Zoolander و Mission Impossible را ترکیب کنید به این فیلم خواهید رسید. برای درک درست از این تریلر جاسوسی که تمامی رکوردهای باکس آفیس بالیوود را شکسته باید از علاقمندان پروپاقرص سینمای هند باشید. تایگر شروف یک بازیگر جوان بالیوود است که همه از علاقه او به هریتیک روشن خبر دارند. در طول نزدیک به دو دهه حضورش در سینمای بالیوود، روشن توانسته هوش و فیزیک مناسب خود را ترکیب کرده و به خوبی در نقش هایی که بازی کرده فرو برود هر چند بیشتر به خاطر مهارتش در رقصیدن شناخته می شود. از طرف دیگر، شروف به عنوان یک بازیگر عضلانی و خوش چهره شناخته می شود که خیلی خوب می رقصد و چندین ویدیو پرطرفدار با تقلید از حرکات روشن ساخته است.

فیلم War داستان یک جاسوس خبره هندی به نام کبیر با بازی روشن را روایت می کند که از مسیر تعیین شده برایش دور شده و دست به طغیان زده است و اکنون شاگرد سابق او، خالد با بازی شروف، باید او را به مسیر تعیین شده بازگرداند. همانطور که بسیاری از منتقدان به آن اشاره کرده اند، War یک فیلم اکشن هندی است که در آن سکانس های پرتنش مملو از انفجار و تعقیب و گریز پیاده و سواره آن بسیار تاثیرگذار و تحسین برانگیز است.

Uri: The Surgical Strike

۴- Uri: The Surgical Strike

ناسیونالیسم هندی یک فرمول همواره برنده در سینمای اخیر بالیوود بوده و فیلم Uri: The Surgical Strike نیز یکی از واضح ترین تصویرسازی های این ایده بوده است. داستان فیلم بر اساس عملیات هایی که هند به عنوان حملات دقیق علیه مواضع شبه نظامیان در مرزهای کشمیر در سال ۲۰۱۶ انجام داد ساخته شده است. این عملیات ها در پاسخ به حمله شبه نظامیان به یک پاسگاه نیروهای نظامی هند در شهر اوری در کشمیر انجام گرفت. مقامات نظامی پاکستان اما ادعای واکنشی بودن این عملیات ها را رد کرده و ادعا کرده اند که ماجرا در واقع تبادل آتش در دو سوی مرز دو کشور بوده است. Uri: The Surgical Strike به شکلی دراماتیزه شده روایت هند از ماجرا را به تصویر می کشد که به کلی از دید نیروهای نظامی هند روایت می شود.

واحدی از نیروهای ویژه هند به رهبری سرگرد ویهان شرگیل (با بازی ویکی کاوشال) به مبارزه با شبه نظامیان در مرز شمال شرقی هند می پردازند تا اینکه فرمانده واحد پیشنهادی برای کار اداری در دهلی نو دریافت می کند که به او امکان می دهد بیشتر و بهتر از مادر بیمارش مراقبت کند. تیم او که باجناقش کاران کاشیاپ نیز در میان آنان حضور دارد همچنان در اوری مشغول فعالیت بوده و زیر آتش شبه نظامیان قرار می گیرد. بدین ترتیب شرگیل عملیاتی برای انتقام را رهبری می کند که هدف از آن ورود به خانه های شبه نظامیان و کشتن آن هاست. فیلم Uri: The Surgical Strike یک فیلم خوش ساخت و اولین تجربه کارگردانی آدیتیا زار است که به خوبی دیدگاه های میهن پرستانه را به نمایش می گذارد.

Bharat

۵- Bharat

Bharat فیلمی پرهزینه با بازی سلمان خان است که در روز عید فطر سال گذشته منتشر شده و به یکی از نمادهای بالیوود تبدیل شد. با این وجود این فیلم اهداف بزرگی در سر داشته و روایت آن سعی کرده تاریخ ۷۰ ساله هند از زمان جدایی از پاکستان را در قالب داستان سه ساعته خود به نمانیش بگذارد و همچنان ترانه و رقص همیشگی سینمای هند را نیز داشته باشد. این فیلم داستان بهارات (سلمان خان) را روایت می کند که پس از جدایی هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ و نقل مکان خانواده اش از پاکستان به هند، به پدرش قول می دهد که خانواده را در کنار یکدیگر نگه دارد اما پدر و خواهرش در جریان جدایی دو کشور از هم جدا می افتند.

برای وفا به قولی که به پدرش داده، بهارات شغل های زیادی برای خود بر می گزیند: کار به عنوان بدلکار در سیرک، کار در سکوهای نفتی در عربستان سعودی و سپس کار در کشتی به عنوان ملوان. در این میان وی شیفته زنی به نام کومود راینا (کاتریناف کایف) می شود، نقشی که قرار بود توسط پریانکا چوپرا ایفا شده و ظاهراً چوپرا در نیمه راه برای ازدواج با نیک جوناس آن را نیمه کاره رها کرد. زمان طولانی فیلم و داستان پرفراز و نشیب آن چندان مورد قبول منتقدان نبوده اما طرفداران سلمان خان استقبال قابل توجهی از آن داشته اند

Mission Mangal

 

۶- Mission Mangal

وقتی خبرهایی در مورد ماموریت رباتیک آژانس فضایی هند در سفر به مریخ در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، بسیاری از مردم هند از شنیدن خبر موفقیت زنان و مردان فضانورد هندی به وجد آمدند. بعدها مشخص شد که آن زنان پرسنل عملیاتی و نه فضانورد بوده اند اما آژانس فضایی هند خیلی زود نقش مهم دانشمندان زن در فعالیت های خود را برجسته ساخت. ایده و تصویر زنان فضانورد خیلی زود توجه بالیوود را به خود جلب کرد اما چند سال طول کشید تا صنعت سینمای هند در این زمینه دست به کار شده و آکشای کومار در نقش اصلی فیلم Mission Mangal ایفای نقش کرد. کومار در این فیلم نقش راکش زوان را بازی می کند، فضانوردی که بعد از شکست در یک پروژه فضایی پرتاب ماهواره در نتیجه اشتباهی که توسط یکی از همکارانش به نام تارا شینده (ویدیا بالان) از این پروژه عظیم کنار گذاشته می شود.

وی در ادامه رهبری یک پروژه فضایی سفر به مریخ که بودجه کافی ندارد را بر عهده می گیرد. در ادامه، تارا با الهام از یک نوع نان هندی ایده ای جالب را ارائه کرده و تیمی از محققان فضایی جوان که عمدتاً زن هستند را گرد هم می آورد. برخلاف Hidden Figures که بر روی نقش عمده ریاضی دانان زن سیاهپوست در سازمان ناسا و در دوران رقابت فضایی تاکید دارد، Mission Mangal را نمی توان یک ادای دین واقعی به دانشمندان زن دانست که در این فیلم مدام در حال برآورده کردن انتظارات دنیای مردسالارانه در خانه و محل کار هستند اما می توان آن را جهشی هرچند اندک در مسیری درست دانست که شخصیت های زن پیچیده تری در دنیای بالیوود را به نمایش می گذارد.

Ek Ladki Ko Dekha Toh Aisa Laga

۷- Ek Ladki Ko Dekha Toh Aisa Laga

فیلم های معدودی در سینمای بالیوود شخصیت های همجنسگرا را به تصویر کشیده اند. شخصیت سازی در این فیلم ها بسیار متغیر بوده و از کاریکاتورهایی در فیلمی مانند Dostana (2008) در مورد دو مرد که برای اجاره یک آپارتمان خود را همجنسگرا جا می زنند تا تصویرسازی حساس از یک استاد دانشگاه در Aligarh (2016) که پس از بروز تغییر تمایلات جنسی اش شغلش را از دست می دهد متفاوت است. با این وجود، Ek Ladki Ko Dekha Toh Aisa Laga اولین فیلم با بودجه سنگین بالیوود است که یکی از ستارگان درجه اول سینمای هند را در نقش اول خود که یک شخصیت همجنسگراست به کار می گیرد. این فیلم داستان زنی به نام سویتی چودری (سونام کاپور) را روایت می کند که در شهر کوچکی در پنجاب زندگی می کند و هویت واقعی خود را از خانواده اش مخفی نگه داشته است.

اما وقتی که یک خواستگار به نام ساحل میرزا (راج کومار رائو) وارد زندگی اش می شود، سویتی برای اولین بار با صدای بلند حقیقت هویت خود را فریاد می زند. اگر چه این فیلم نیز همان رویه کلیشه ای فیلم های رمانتیک کمدی سینمای هند را دنبال می کند اما افشاگری سویتی و ایستادگی اش در مقابل خانواده باعث شده که Ek Ladki Ko Dekha Toh Aisa Laga فیلمی متفاوت از دیگر فیلم های با فضای مشابه در بالیوود باشد.

Mard Ko Dard Nahin Hota

۸- Mard Ko Dard Nahin Hota

فیلم Mard Ko Dard Nahin Hota بعد از بدست آوردن جایزه منتخب تماشاگران در فستیوال فیلم تورنتو در سال ۲۰۱۸، یک سال بعد در سینماهای هند به طور رسمی اکران شد. این فیلم که می توان آن را ادای دینی به فیلم های کلاسیک هنرهای رزمی، کودکی بزرگ شده در دوران نوارهای VHS و فیلم های درجه دوم دانست، مفهومی اورجینال را در متن داستان ساده و کم کیفیت خود به تصویر می کشد. سوریا با یک بیماری ژنتیکی نادر به دنیا آمده که باعث شده هیچ احساس دردی نداشته باشد. بعد از کشته شدن مادرش در یک سرقت مسلحانه، سوریا تحت قیومیت پدربزرگش زندگی می کند.

سوریا رفته رفته با تشویق ها و کمک پدربزرگش در نقش یک قهرمان نقابدار کاراته باز بزرگ شده و سعی در گرفتن انتقام مرگ مادرش دارد. دیدار مجدد سوریا با دوست کاراته باز دوران کودکی اش و همچنین مربی اش باعث می شود که او رو در روی یک کاراته باز خلافکار قرار گیرد که اتفاقا برادر دوقلوی نزدیک ترین دوست او نیز هست. اگر با بالیوود و فیلم های رزمی آشنایی دارید باید منتظر صحنه های کمدی و جوک های زیادی در این فیلم باشید.

The Zoya Factor

۹- The Zoya Factor

دولکر سلمان یک سلبریتی بسیار بزرگ در سینمای جنوب هند است. او که پسر ماموتی، چهره افسانه ای مالایالام زبان سینمای جنوب هند است به خاطر نقش های مختلفی که بازی کرده، جایگاه ویژه ای در سینمای جنوب کشورش دارد. سلمان سال گذشته اولین تجربه بازی خود در بالیوود را در یک فیلم کوچک به نام Karwaan کسب کرد اما بسیاری از طرفداران سینمای هند این بازیگر را از طریق فیلم The Zoya Factor کشف کردند. داستان این فیلم در مورد زن جوانی به نام زویا سولانکی است که زندگی کاری او در یک آژانس تبلیغاتی و زندگی عاشقانه اش شرایط خوبی ندارد. زمانی که قرار می شود او پروژه ای مرتبط با تیم کریکت هند را پیش ببرد، شایعه می شود که زویا قرار است نماد خوش شانسی تیم کریکت باشد. این موضوع رابطه عاشقانه زویا با کاپیتان تیم کریکت را پیچیده تر از پیش می کند. اگر چه بسیاری در ابتدا به خاطر سونام کاپور به سوی این فیلم کشیده می شوند اما در ادامه این سلمان است که مخاطب را به روند ماجرای فیلم علاقمند می سازد.

Photograph

۱۰-Photograph

همانند اولین فیلم ریتش باترا با نام The Lunchbox که عرفان خان، نوازالدین صدیقی و نیمرات کاور در آن حضور داشتند، فیلم جدید او با عنوان Photograph نیز در مورد شخصیت های تنهایی است که در شهری بسیار شلوغ راه خود را می روند. رافی و میلونی زیاد با هم یا خانواده و دوستانشان حرف نمی زنند بلکه می شنوند، فکر می کنند و گاهی نیز لبخند می زنند. شهر نیز به نوبه خود یک شخصیت است که روزهای مرطوبش راه را برای شب های پرباران باز می کند، پر از فنجان های چای و سبزیجات تازه. در زیر این داستان ظاهراً ساده، لایه هایی از مسائل دیگر مانند جایگاه اجتماعی، جنسیت و شکل ظاهری وجود دارد اما Photograph  هیچگاه به طور مستقیم با این تم ها شاخ به شاخ نمی شود.

ممکن است مدت ها بعد از یک سکانس به یاد آن افتاده و به فکر فرو بروید. انتخاب باترا برای نشان دادن رافی، میلونی و بمبئ از دریچه در ها، پنجره ها و آینه ها به تم مرکزی فیلم می افزاید. اگر چه نمی توان این فیلم را یک داستان عاشقانه سنتی نامید اما نمی توان داستان آن را از عشق جدا دانست. اینکه آیا رافی و میلونی در آخر در کنار هم خواهند ماند یا خیر چندان مهم نیست. چیزی که مهم است این است که این دو به یکدیگر کمک می کنند که خودشان را بپذیرند.