برداشتن خال صورت با لیزر چگونه است و مزایا و معایب آن چیست؟

منبع: ستاره

130

1399/1/19

22:30


برداشتن خال صورت با لیزر روشی است که به کمک آن اقدام به از بین بردن رنگدانه‌ها و سلول‌های خال می‌کنند. این روش مزیت‌هایی مانند دوران نقاهت بسیار کوتاه و معایبی مانند باقی ماندن جای خال برای مدتی را دارد.

برداشتن خال صورت با لیزر چه ویژگی‌هایی دارد؟

 
ستاره | سرویس آرایش و زیبایی - آیا می‌دانید چه نوع خال‌هایی را می‌توان به کمک لیزر درمانی برداشت؟ لیزر درمانی روش جدید تخلیه سلول‌های خال‌ موجود در بدن و صورت است. در این روش به کمک اشعه‌های نور اقدام به از بین بردن بافت و رنگدانه‌های خال می‌کنند. در این مقاله در مورد روش برداشتن خال صورت با لیزر، معایب و مزایا و نیز مراقبت‌های پس از آن مطالبی عنوان شده است.
 

خال پوست چیست؟

خال نوعی ضایعه پوستی است که در اثر جمع شدن سلول‌های پوستی دارای رنگدانه ایجاد می‌شوند. به طور معمول این ضایعات در بدن همه افراد و نیز در اندازه‌های مختلف و رنگ‌های گوناگون وجود دارد. اکثر خال‌ها ضایعات خوش خیم هستند، اما گاهی در صورتی که علائمی مانند تغییر در رنگ، شکل و اندازه آن‌ها به وجود آید ممکن است نشان دهنده یک نوع بیماری جدی در پوست باشد.


خال‌های مناسب برای لیزر درمانی

یکی از روش‌های از بین بردن خال در بدن، لیزر درمانی است. این روش ممکن است برای برخی خال‌ها که بسیار مسطح بوده یا رنگ بسیار تیره‌ای دارند مناسب نباشد. در حقیقت استفاده از این روش برای خال‌های برجسته و کم رنگ نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت.


مزایای برداشتن خال صورت با لیزر 

از جمله مهمترین مزایای برداشتن خال با لیزر می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • از این روش می‌توان برای برداشتن خال در هر جای صورت به خصوص نقاط حساس مانند بینی نیز استفاده کرد.
  • در این روش به دلیل آنکه هیچگونه برشی انجام نمی‌شود، پوست به صورت عمیق زخم نخواهد شد.
  • خطر ابتلا به عفونت در این روش به حداقل خواهد رسید.
  • برداشتن خال صورت با لیزر، درد بسیار کمی دارد.
  • نیاز به بخیه زدن پس از برداشتن خال در لیزر درمانی وجود ندارد.


معایب برداشتن خال صورت با لیزر

برداشتن خال با لیزر درمانی معایبی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به وجود آمدن ضایعه‌ای قرمز رنگ در محل برداشته شدن خال، که ممکن است تا چند روز نیز ادامه داشته باشد
  • تیره شدن محل برداشته شدن خال به خصوص در پوست‌های سبزه به مدت چند هفته تا چند ماه
  • از آنجایی که در این روش برای برداشتن خال آن را تخریب می‌کنند، بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این روش آزمایش سرطان انجام شود.
  • ممکن است خال‌هایی که ریشه‌های بسیار عمیق دارند را نتوان به طور کامل تخلیه کرد.


شرایط استفاده از لیزر برای برداشتن خال

برای برداشتن خال با لیزر، حتما باید نسبت به خوش خیم و غیر سرطانی بودن خال‌ها اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین این کار می‌بایست توسط پزشک متخصص که توانایی تشخیص خال‌های سرطانی از غیر سرطانی را دارد انجام گیرد. همچنین این کار باید با کمک لیزر‌های مناسب برداشت خال‌های عمیق انجام شود؛ چرا که در صورت استفاده از لیزرهای سطحی، فقط رنگدانه‌های خال از بین می‌رود و در صورتی که خال سرطانی شود تشخیص آن، کار بسیار دشواری خواهد شد.

برداشتن خال صورت با لیزر چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

حتما بخوانید: بهترین روش برداشتن خال صورت چیست؟

 

روش برداشتن خال با لیزر

برای برداشتن خال به کمک لیزر معمولاً از یک بی حسی موضعی استفاده می‌شود. در این روش نور لیزر به طور مستقیم بر روی خال تابیده می‌شود به نحوی که خال گرم و سطح آن باز گردد. سپس تا زمانی که رنگ دانه خال به تدریج از بین برود تابیدن لیزر ادامه داده می‌شود. مدت زمان انجام این کار نسبت به اندازه و رنگ خال متغیر است.


هزینه برداشتن خال با لیزر

به طور کلی هزینه این روش به نوع، اندازه و همچنین تعداد خال‌هایی که بیمار تمایل به برداشتن آن‌ها دارد متفاوت است. همچنین این هزینه به تعداد جلسات درمان و نیز نوع پزشک و شهر محل سکونت نیز بستگی خواهد داشت.


امکان برگشت خال‌های برداشته شده با لیزر

اکثر خال‌های برداشته شده با لیزر به طور کامل از بین رفته و احتمال رشد مجدد در آن‌ها وجود ندارد. با این حال در مواقعی قسمتی از بافت سلول‌های خال در پوست باقی می‌ماند که در این صورت ممکن است خال مجدداً رشد کند. همچنین خال‌های عمیق و ریشه دار، احتمال عود کردن و یا رویش مجدد بیشتری نسبت به سایر خال‌ها دارند.


مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با لیزر

اگرچه برداشتن خال با لیزر کمترین عوارض را دارد، اما ممکن است زخم کوچکی در محل خال‌ها ایجاد شود که برای بهبود آن باید نکات زیر را مد نظر داشت:

  • استفاده از دارو‌های آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت در هفته اول پس از برداشتن خال
  • استفاده از پماد ترمیم کننده تجویز شده برای کمک به بهبود سریع‌تر زخم
  • استفاده از کرم ضد آفتاب در محل زخم به مدت دو هفته
  • عدم شست و شوی صورت به مدت ۲۴ ساعت
  • عدم استفاده از کرم‌ها یا دارو‌هایی که پوست را حساس می‌کنند مانند کرم‌های لایه بردار و یا ماسک‌های اسیدی به مدت ۴۸ ساعت

 

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از برداشتن خال به روش‌های جراحی، لیزر، سوزاندن و RF

 

دارو و پماد‌ برای پس از برداشتن خال با لیزر

پس از انجام فرایند برداشتن خال با لیزر معمولاً از کرم‌های ترمیم کننده نظیر سیتمیک، سیکاموزا و آنتی بیوتیک موضعی برای کمک به درمان هر چه سریع‌تر جای خال استفاده می‌شود.

 

آیا شما با روش برداشتن خال با لیزر موافق هستید یا روش‌های دیگر را برای این کار ترجیح می‌دهید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این خصوص با ما و دیگر مخاطبان ستاره در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله درمان کک مک با لیزر را نیز مطالعه کنید و درباره این روش درمانی بیشتر بدانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو