بیماری اختلال شخصیت ضد اجتماعی و آنچه باید درباره آن بدانید

بیماری اختلال شخصیت ضد اجتماعی و آنچه باید درباره آن بدانید


منبع: آرگا

126

1399/1/20

00:35


شناسایی اختلال شخصیت ضد اجتماعی که امروزه پزشکان به دنبال وسیع تر کردن سطح دانش خود برای درمان آن هستند و ما نیز در این مقاله سعی داریم تا به بیان روش های درمانی آن و حتی در مواردی جلوگیری از ایجاد آن بپردازیم با ما همراه باشید.

افرادی که به اختلال شخصیت ضد اجتماعی دچار هستند معمولا از دستور قانون سرپیچی می کنند و در جامعه به عنوان انسان های مجرم شناخته خواهند شد. این دسته افراد ممکن است مدام دروغ بگویند و رفتاری خشن و ترسناک از خود نشان دهند و یا به مصرف الکل و یا مواد مخدر روی آورند و به طور کلی افراد داری این اختلال از مدیریت کردن زندگی خود ناتوان هستند و از عهده مسئولیت های خود برنمی آیند.

آشنایی با بیماری اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی که بدان سابکوباتی نیز گفته می شود وضعیتی است که در پی آن فرد هیچ گونه اهمیتی به درست و غلط نخواهد داد و برای احساسات خود و اطرافیان ارزشی قائل نخواهد بود. این دسته ازز افراد نسبت به بقیه مردم برخوردی خشن و سنگدلانه خواهند داشت و در رفتارشان هیچ گونه ندامت و گناهی نیز مشاهده نمی شود.

نحوه رفتار با افراد اختلال شخصیت ضداجتماعی

معمولا افرادی که به مشکل اختلال شخصیت ضد اجتماعی دچار هستند علاقه ای به کمک خواستن از اطرافیانشان ندارند البته ممکن است برای درمان مشکلاتی مثل ترک اعتیاد، افسردگی، اضطراب و یا خشم به پزشک مراجعه کنند. این افراد ممکن است هیچ توصیف دقیقی از وضعیت خود نداشته باشند اما به ور کلی برای فهمیدن وضعیت او بایستی به نحوه رفتارش با سایرین توجه کنید. البته پزشک در این مواقع می تواند با صحبت کردن با بیمار وضعیت او را جویا شود و سپس بیمار را مورد ارزیابی قرار دهد و به یک متخصص سلامت و روان معرفی نماید.

ارزیابی بیمار توسط پزشک بر اساس مواردی که در ادامه بیان کرده ایم انجام می شود:

  • ارزیابی روان شناختی از افکار،روابط،الگوهای رفتاری و سوابق خانوادگی
  • ارزیابی سوابق فردی و پزشکی
  • ارزیابی علائم فهرست شده در راهنمای آماری و تشخیص اختلالات روانی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا انجام شده است.

راه های درمان بیماری شخصیتی در افراد

اگرچه علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی پیش از ۱۸ سالگی در افراد قابل تشخیص نیست برخی از علائم آن ممکن است در دوران کودکی و یا اوایل جوانی خود را نشان دهند. توجه داشته باشید که تشخیص زود هنگام این اختلال در روند بهبودی آن تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

علت بروز اختلال شخصیت ضد اجتماعی:

همانطور که می دانید شخصیت ترکیبی از افکار،عواطف و رفتار های آدمی است و چگونگی دیدن، درک و ارتباط با جهان بر اساس نوع شخصیتی که دارند صورت می گیرد و بهتر است بدانید که خود شخصیت بر اساس تمایلات ذاتی و محیطی به وجود آید.

علل ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی را در ادامه بیان کرده ایم:

ممکن است در روند شکل گیری مغز تغییراتی در عملکرد آن اتفاق افتاده باشد.

ژن ها نیز ممکن است فرد را مستعد ابتلا به این بیماری بکنند و همچنین موقعیت های زندگی نیز به آن کمک خواهد کرد.

علل های بروز بیماری شخصیتی در کودکان

علائم و نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی:

  • دروغ گویی مادام برای فریب اطرافیان و بهره کشی از آن ها
  • عدم به مسائل درست و غلط
  • ایجاد حس تکبر و برتری نسبت به سایرین
  • مشکلات مکرر با قانون از جمله رفتار های مجرمانه
  • سنگدلی و به احترامی نسبت به سایر افراد
  • ناتوانی در برنامه ریزی زندگی
  • بازیچه قرار دادن اطرافیان برای لذت شخصی و استفاده از جذابیت آن ها
  • بی توجهی به حقوق دیگران از طریق بی صداقتی و ایجاد ارعاب و وحشت
  • عدم همدردی با سایر افراد و پشیمان نشدن از رفتار زشت
  • ناتوانی در درک عواقب کارها و رفتار های نامناسب
  • انجام رفتار های خطرناک بدون توجه به امنیت خود یا دیگری
  • عدم مسئولیت پذیری و ناتوانی در انجام کارها

عدم پذیرش مسئولیت توسط افراد اختلال شخصیت ضد اجتماعی

البته توجه داشته باشید که افراد بزرگسال مبتلا به این اختلال از پیش از  ۱۵ سالگی نشانه های اختلال سلوک از خود نشان داده اند که در ادامه به بیان این نشانه ها پرداخته ایم:

  • فریبکاری
  • نقش شدید قوانین
  • دزدی
  • تخریب اموال
  • پرخاشگری نسبت به مردم و حیوانات

اگرچه این نشانه ها مادام العمر شناخته می شوند اما برخی از آن ها مخصوصا رفتار مخرب و مجرمانه ممکن است در طول زمان کمرنگ شوند و اما مشخص نیست که این اتفاق در اثر بالا رفتن سن رخ می دهد و یا افزایش آگاهی نسبت به این رفتار های نامناسب و پرخطر.

انجام رفتار های پرخطر از سمت افراد دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی

نحوه درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی:

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی بسیار دشوار و پیچیده می باشد و برای درمان آن می توانید از روان درمانی بهره بگیرید و همچنین در برخی موارد برای کنترل سمپتوم ها و کاهش اثرات آن ها دارو درمانی نیز کاربرد دارد. البته دارو نقش کنترل کننده دارند و نمی توانند به تنهایی این بیماری را درمان کنند. اکنون در ادامه به بیان این دو روش پرداخته ایم:

دارو درمانی اختلال شخصیت ضد اجتماعی:

بهتر است بداند که داروی ویژه ای برای درمان این بیماری ساخته نشده است اما با استفاده از برخی از داروها می توان اثرات سمپتوم ها را کاهش داد. در مواردی ممکن است برای این افرا داروهای تثبیت کننده حلق و ضد افسردگی تجویز شوند و همچنین داروهایی مانند فلوکسیتین و سرترالین نیز می توانند تا حدودی پرخاشگری و زود خشمی را کاهش دهد.

روش های درمان بیماری اختلال شخصیت ضد اجتماعی

روان درمانی اختلال شخصیت ضد اجتماعی:

همانطور که می دانید روان درمانی از دسته بهترین روش ها برای درمان اختلال شخصیت محسوب می شود و این روش به دلیل بررسی و تحلیل عمق رفتارها و فرآیند های روانی از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که مقاومت بسیار زیادی در برابر درمان نشان می دهند ممکن است در برابر روان پزشک خود نییز دروغ بگویند و سعی کنند تا با فریب کاری بیماری خود را پنهان نگه دارند به خصوص در مواردی که به کارهای جنایی و بزهکاری دست زده باشند.

چگونگی جلوگیری از ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی:

از آنجایی که هیچ گونه روشی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد تصور می شود که این اخلال ریشه در کودکی افراد دارد و والدین،معلم و یا دکتر شاید بتوانند آن را شناسایی کنند و بتوانند در همان ابتدا جلوی پیش رفتن آن را بگیرند و باعث از بین رفتن بیماری درون فرد شود.

راه های جلوگیری از اختلال شخصیت ضد اجتماعی

البته توجه داشته باشید که مراقبت ها،آموزش های اصلاحات رفتاری و مهارت های اجتماعی و حل مسئله،روان درمانی،آموزش خانواده و حتی خانواده درمانی باعث کاهش درصد مبتلا شدن فرد به بیماری اختلال شخصیت ضد اجتماعی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو