«حسن قالیباف اصل»: گزینه جدید ریاست سازمان بورس اوراق بهادار

«حسن قالیباف اصل»: گزینه جدید ریاست سازمان بورس اوراق بهادار


منبع: روزیاتو

184

1399/1/20

12:47


حسن قالیباف اصل احتمالا جایگزین شاپور محمدی، به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور انتخاب شود. این شایعه در روزهای اخیر قوت گرفته است و شاهد تکذیب خبر از سوی مسئولان بورس تا این لحظه نبودیم و باید منتظر جدید ترین خبرها در روزهای آینده باشیم.

انتخاب دکتر حسن قالیباف اصل به عنوان رئیس سازمان بورس، می‌تواند اولین انتصاب مهم حوزه اقتصاد کشور در سال جهش تولید باشد.

ایشان عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا بوده و متولد سال ۱۳۴۸ در شهرستان مراغه استان آذربایجان شرقی می باشد. دکتری مدیریت مالی را از دانشگاه تهران دریافت کرد و نقش برجسته ای در هدایت شرکت های سرمایه گذاری و صندوق ها از جمله صندوق های نیکوکاری در یک دهه اخیر داشت.

کارشناس اعتبارات بانک توسعه صادرات و حضور در هیات مدیره ده ها شرکت سهامی عام و سهامی خاص در ۲۰ سال اخیر، بخشی از کارنامه سکاندار جدید احتمالی سازمان بورس اوراق بهادار ایران است.

شایعه سکانداری احتمالی وی در صندلی ریاست سازمان بورس، یک روز پیش از نخستین عرضه اولیه سال ۹۹ (عرضه اولیه سهم صبا تامین)، مطرح شد تا هفته دوم فروردین ماه، هفته ای پر خبر و خاطره انگیز برای اهالی بورس باشد. در این هفته، شاهد رکورد زنی مجدد شاخص کل و نزدیک شدن شاخص به کانال ۶۰۰ هزار واحدی بودیم.

ایشان در سال ۱۳۹۷، وعده افزایش شفافیت در بورس و کمک مالی به صنعتگران را مطرح کرد و امیدواریم همین رویه و نگرش را در سکانداری سازمان بورس ایران که قرار است در عصر ایران ۱۴۰۰، نقش راهبردی در هدایت اقتصاد و کارآفرینی ایران داشته باشد، در دستور کار بگیرند.

ایشان بورس را سپر تورمی دانسته و از آمادگی ایران برای پذیرش شرکت های ایرانی در بورس استانبول در سال ۱۳۹۶ خبر داده بود که امیدواریم با حضورش در سازمان بورس، زمینه برای جذب شرکت های خارجی در بورس ایران و بالعکس، فراهم شود.

از سکاندار احتمالی سازمان بورس انتظار می رود که روند معمامله نفت در بورس انرژی ایران رونق بگیرد و هسته معاملاتی بورس از وضعیت تراژدیک خارج شود.

لازم به ذکر است که گفته می‌شود، شاپور محمدی به دلیل اظهار نظر وزیر اقتصاد درباره وجود یا عدم وجود حباب قیمتی در بازار سهام، اختلاف نظر داشته است. این اختلاف نظر از اواخر بهمن‌ماه ۹۸ آغاز شده بود و حالا به نظر می‌رسد که شایعه انتصاب مدیرعامل ۵۱ ساله شرکت بورس در صندلی ریاست سازمان بورس در ۱۹ فروردین ۹۹، بی ارتباط با چالش های زمستان ۹۸ شاپور و وزیر اقتصاد نباشد.

شرکت های حسن قالیباف اصل

از جمله مجموعه های بورسی که شاهد نقش آفرینی حسن قالیباف اصل در آن در سال های اخیر بودیم، بایستی به شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان (سهامی خاص) به شماره ثبت ۳۹۸۲۹۳ اشاره کرد که رئیس جدید سازمان بورس در سال ۹۹، اسفند ۹۸ به عنوان عضو هیات مدیره آن انتخاب شده بود. همکاران رئیس جدید سازمان بورس کشورمان در این شرکت، مرتضی داداش، محمد علی احمد زاده اصل، محمد جواد مقدم و برادرش احمد مقدم بودند.

این آخرین انتصاب آقای رئیس پیش از تصدی سمت ریاست سازمان بورس اوراق بهادار ایران در سال جهش تولید است.

چند ماه پیش از انتصاب حسن قالیباف اصل به عضویت هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان، ایشان در ۱۴ مهر ماه سال پیش به نمایندگی از شرکت خدمات مشاوره خرد پیروز، به سمت رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه لوتوش پارسیان (سهامی عام) به شماره ثبت ۴۱۷۵۹۳ منصوب شده بود و همکار مجتبی تقی پور، مهدی راسخ و سهیل نوردخشان از شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا شدند.

اواسط تابستان سال ۹۸ نیز رئیس جدید سازمان بورس اوراق بهادار کشورمان به عضویت هیات مدیره شرکت نیکوکاری دانشگاه الزهرا صندوق سرمایه گذاری به شماره ثبت ۳۴۶۵۰ منصوب شده بود. همکاران وی در این صندوق، مجتبی تقی پور، علی تیموری شندی و علیرضا مافی بودند.

از جمله شرکت هایی که در سال نود و هشت شاهد حضور رییس جدید سازمان بورس اوراق بهادار در هیات مدیره آن بودیم، شرکت ثروت آفرین پارسیان صندوق سرمایه گذاری به شماره ثبت ۳۵۸۱۳ است. ایشان در تیر سال ۹۸ به همراه مجتبی تقی پور و علی تیموری شندی و علیرضا مافی، عضو هیات مدیره شدند که همکاران وی در صندوق نیکوکاری الزهرا هم بودند.

شرکت سرمایه گذاری دانشگاه تهران از جمله مقصدهایی است که حسن قالیباف اصل از اوایل دهه نود هجری شمسی در آن فعالیت داشت. ایشان یکی از هیات موسسان این مجموعه بوده و در تیر ماه سال ۱۳۹۱ آن را با همکارانش تاسیس کرد.

شرکت توسعه سرمایه گذاری دانشگاه تهران (سهامی خاص) به شماره ثبت ۴۲۶۷۱۶ از جمله مجموعه هایی است که حسن قالیباف اصل در دهه نود هجری شمسی، سابقه عضویت در هیات مدیره این مجموعه اقتصادی دانشگاه تهران را در کارنامه داشت.

حسن قالیباف اصل

تصویر حضور حسن قالیباف اصل در شرکت بورس اوراق بهادار تهران طبق روزنامه رسمی قوه قضاییه در سال ۱۳۹۵

حسن قالیباف اصل بر اساس روزنامه رسمی به شماره ۲۰۹۲۸ مورخ ۲۳ دی ماه سال ۱۳۹۵، به عنوان مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام ) به شماره ثبت ۲۸۶۵۰۲ بعنوان مدیرعامل این شرکت حاکمیتی بازار سرمایه ایران منصوب شده بود.

ایشان از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۷، سکاندار شرکت بورس بود. ایشان خارج از اعضای هیات مدیره، مدیرعاملی را بر عهده داشت بود. همکاران وی را اسماعیل فدایی نژاد، علی اکبر امین تفرشی، مجتبی تقی پور، فرهاد عبدالله زاده و جمشید ایمانی کتک لاهیجانی تشکیل می دادند.

حسن قالیباف اصل

تصویر آگهی تاسیس انجمن علوم مالی ایران که حسن قالیباف اصل، همکار برخی از مسئولان فعلی سازمان بورس و رئیس کل سابق بانک مرکزی شده است

انجمن علوم مالی ایران از جمله نهادهایی است که حسن قالیباف اصل در آن ها حضور داشته است. این موسسه در سال ۱۳۹۴ در تهران تاسیس شد و موضوع فعالیت آن، تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و جهانی معرفی شد که در آگهی روزنامه رسمی آن را در بالا مشاهده می کنید.

همکاران رئیس احتمالی جدید سازمان بورس ایران در سال ۹۹ در این موسسه، چهره های صاحب نامی چون دکتر طهماسب مظاهری (رئیس کل سابق بانک مرکزی)، رسول سعدی، شاپور محمدی، محمد هاشم بت شکن، علی نمکی و محمد طالبی بودند. حسن قالیباف اصل در موسسه انجمن علوم مالی ایران، عضو هیات مدیره هستند.

تصویر حضور حسن قالیباف اصل در موسسه رفاه ماندگار مهر در استان قم در سال ۱۳۹۰

رئیس احتمالی آینده سازمان بورس اوراق بهادار کشور، طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۹۵۱۷ مورخ چهاردهم اسفند ماه سال ۱۳۹۰، به عضویت هیات مدیره رفاه ماندگار قم نیز منصوب شده بود و همکار سید هاشم حسینی، مدیرعامل موسسه گردید.

برای سکاندار آینده ساختمان شیشه ای سازمان بورس اوراق بهادار در خیابان ملاصدرا تهران، آرزوی توفیق داریم و امیدواریم ایشان در این مسند، صدای سهامداران خرد را بهتر از قبل، بشنوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو