استرس و چاقی چه رابطه‌ای دارند و چگونه با آن مقابله کنیم

منبع: آسان طب

198

1399/1/20

15:41


استرس یکی از حقایق زندگی است و متأسفانه تحقیقات نشان داده اند که استرس یکی از عوامل چربی سازی نیز می باشد یعنی بین استرس و چاقی ارتباط مستقیمی وجود دارد. حتی اگر تغذیه ی مناسبی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید استرس شدید و مزمن می تواند از کاهش وزن شما جلوگیری کند و حتی باعث افزایش وزن شما نیز بشود. هنگام استرس چه اتفاقی می افتد؟ ارتباط بین استرس و چاقی به چه صورت است؟ این ها سوالاتی است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد و ما در متن زیر به توضیح جواب این سوالات و ارتباط دقیق بین استرس و چاقی می پردازیم.

استرس و کاهش وزن

رابطه ی استرس و چاقی

بدن اغلب انسان ها در مقابل انواع استرس ها به یک شکل پاسخ می دهد. زمانی که یک روز سرشار از استرس داشته باشید مغز شما به سلول ها دستور می دهد تا هورمون های خاصی را ترشح کنند، مثلا آدرنالین ترشح می شود تا بدن بتواند با ذخیره ی انرژی واکنش جنگ یا گریز را انجام دهد و همزمان ترشح هورمون کورتیزول افزایش می یابد که به سلول های بدن بگوید انرژی را جایگزین کنند. این مساله باعث می شود حتی اگر انرژی زیادی مصرف نکرده باشید به شدت احساس گرسنگی کنید و تا زمانی هم که استرس وجود داشته باشد ترشح کورتیزول بالاست. تعداد کمی از افراد هستند که در چنین شرایطی سراغ سبزیجات و خوراکی های کم کالری می روند. در عوض بیشتر افراد در شرایط استرس میل به غذاهای شیرین، پرچرب و پرنمک دارند چرا که این نوع خوراکی ها مغز را تحریک می کنند تا یک ماده ی شیمیایی آرام بخش را ترشح کند که منجر به کاهش تنش می شود. این اثر تسکین دهنده نوعی اعتیاد به غذا ایجاد می کند و باعث می شود در مواقع اضطراب به غذاهای چاق کننده تمایل پیدا کنید. ضمنا هنگامی که غده ی فوق کلیوی کورتیزول ترشح می کند تولید هورمون عضله ساز تستسترون کاهش می یابد و در دراز مدت بدن شما عضله از دست می دهد. کاهش بافت عضلانی نیز باعث کاهش میزان کالری سوزی بدن می شود و منجر به تولید چربی احشایی (خطرناک ترین نوع چربی برای سلامتی که طراف ارگان های حیاتی بدن مثل کبد، کلیه و قلب را احاطه می کند) می شود و سطوح کلسترول و انسولین خون را افزایش می دهد و مسیر بروز دیابت و بیماری قلبی را هموار می کند. این توضیحات بر رابطه ی مستقیم استرس و چاقی صحه می گذارند.

۶ راه مقابله با استرس

مسلما حذف تمام استرس ها امکان پذیر نیست اما با اجرای این شش گام خواهید توانست سطوح کورتیزول و میزان وزن خود را کنترل کنید و سلامتی خود را بهبود بخشید.
 

۱. ورزش کنید

حرکت دادن عضلات راهی موثر و فوری برای رهایی از استرس است. ورزش بدن شما را فریب می دهد تا از منبع استرس دور شود. ورزش جریان خون را سریع تر می کند، کورتیزول را به کلیه ها می فرستد و از سیستم بدن خارج می کند. مهم نیست چه ورزشی را با چه شدتی انجام دهید حتی چند دقیقه پیاده روی یا انجام چند حرکت ساده ی تمرینی در رختخواب نیز مفید خواهد بود.
 

۲. به آهستگی غذا بخورید

تحقیقات نشان داده اند در شرایط استرس افراد سریع تر غذا می خورند و اندازه ی لقمه های آنها بزرگتر می شود. اما آهسته غذا خوردن، لذت بردن از جزء جزء غذا و توجه کردن به احساس سیری می تواند باعث کاهش سطح کورتیزول و کاهش میزان غذا خوردن شود.

۳. رژیم های غذایی سخت را متوقف کنید

استرس و کاهش وزن

شاید عجیب باشد اما تحقیقات نشان داده اند که رژیم های سفت و سخت و بدون انعطاف میزان ترشح کورتیزول را تا ۱۸ درصد افزایش می دهند. وقتی سطوح کورتیزول افزایش یابد قند خون از کنترل خارج می شود. در این شرایط ابتدا قند خون افزایش می یابد سپس دچار افت قند خون می شوید و این مساله شما را به شدت گرسنه می کند. هنگامی که مغز شما از سوخت اصلی خود یعنی قند (گلوکز) محروم شود طلب قند می کند و در این حالت اراده دیگر نمی تواند نقشی داشته باشد و ناخودآگاه به سمت مصرف مواد شیرین می روید. اگر در شرایطی هستید که استرس های زیادی را تجربه می کنید لازم است در تدوین برنامه ی غذایی این مساله را مد نظر قرار دهید.
 

۴. کمی به تمایلات خود بها بدهید

هنگامی که استرس شما را به سمت خوراکی های شیرین هل می دهد کمی به خود آزادی بدهید، اما فقط کمی. شاید از این طریق با یک لذت کوچک بتوانید کورتیزول را قبل از اینکه از کنترل خارج شود کنترل کنید. مثلا خوردن یک شکلات کوچک ممکن است به شما احساس بهتری بدهد.

۵. مصرف کافئین را کاهش دهید

استرس و کاهش وزن

ترکیب استرس با کافئین باعث افزایش بیشتر سطح کورتیزول و بالا ماندن آن تا چند ساعت می شود. قهوه و چای از منابع اصلی کافئین هستند. معمولا افراد در مواجهه با استرس چای و قهوه ی بیشتری می نوشند و احساس می کنند نوشیدن چای و قهوه در کاهش میزان استرس موثر است. اما واقعیت این است که علاقه ی اصلی شما به چای و قهوه در مواقع استرس به خاطر خوراکی های شیرینی است که در کنار این نوشیدنی ها می خورید. معمولا چای را با قند، خرما، شکلات، شیرینی یا بیسکوییت میل می کنید. این مواد قندی همان طور که ذکر شد باعث کاهش مقطعی استرس می شوند اما با مصرف چای و قهوه، هم زمان تولید کورتیزول هم بیشتر می شود. بنابراین شما وارد یک چرخه ی استرس و خوردن مواد قندی می شوید که نهایتا باعث افزایش وزن شما می شود.

۶. خوابیدن استرس را خاموش می کند

موثرترین و سالم ترین استراتژی کاهش استرس برای همه بستن چشمان است. شاید با خود بگویید استرس زیاد مانع خوابیدن می شود اما همین که دراز بکشید و چشمانتان را ببندید، کافیست. خوابیدن و بستن چشمان در مواقع استرس هم جلوی پرخوری را می گیرد هم باعث کاهش سطوح هورمون کورتیزول می شود.
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو