بوریس جانسون نخست وزیر ۵۵ ساله انگلیس، هشتم فروردین گذشته اعلام کرد که به کرونا مبتلا شده و خود را قرنطینه خواهد کرد. او یک هفته بعد اعلام کرد هنوز تب دارد و به خانه‌نشینی ادامه می‌دهد. با این حال دفتر نخست وزیری دو روز بعد (یکشنبه) اعلام کرد جانسون برای انجام آزمایش‌های بیشتر به بیمارستان منتقل شده است.

بر اساس آخرین اعلام دفتر نخست وزیری انگلیس، جانسون دوشنبه‌ شب گذشته به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل و تحت نظر کادر درمانی بیمارستان قرار دارد.

مایکل گوو معاون نخست وزیری انگلیس دیروز گفت، جانسون برای تنفس به ماسک اکسیژن وصل شده و در صورت نیاز از او مراقبت بیشتری خواهد شد.

اینکه گفته می شود، او هنوز به دستگاه تنفس مصنوعی وصل نشده می‌تواند نشانه مهمی درباره وضعیت جسمانی نخست وزیر انگلیس باشد. با این حال کارشناسان معتقدند عوامل متعددی در بخش مراقبت‌های ویژه مطرح است که به سادگی امکان پیش بینی وضعیت بیمار وجود ندارد.

اسکای نیوز در این زمینه گزارش داد، بیشتر افرادی که به آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند مردان بالای ۶۰ سال هستند. در عین حال آمار بیماران ۵۰ ساله بیشتر از ۷۰ ساله‌ها است، چرا که سالمندان مقاومت جسمانی کمتری دارند و کار آنها به بخش مراقبت‌های ویژه نمی‌رسد.

تازه ترین گزارش مرکز ملی تحقیقات و بررسی مراقبت‌های ویژه انگلیس نشان می دهد که از ۲ هزار و ۲۴۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه، ۶۹۰ تن ترخیص شده‌اند که از این تعداد نیمی جان باخته و مابقی در قید حیات هستند.  

باقی‌ بیماران نیز هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند که این مساله به تنهایی موید حساسیت انتقال بیمار به این بخش می‌باشد.

اگر بخواهیم درباره وضعیت جسمانی جانسون دقیق‌تر شویم در این مقطع می‌توان عدم وابستگی او به دستگاه تنفس مصنوعی را ملاک قرار داد.

سخنگوی جانسون گفته است نخست وزیر از ماسک اکسیژن برای تنفس استفاده می‌کند. آمارها نشان می‌دهد ۸۳ درصد بیمارانی که در ۲۴ ساعت اول انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده نمی‌کنند نجات می‌یابند. در عوض آنهایی که در این بازه زمانی به دستگاه تنفس مصنوعی وصل می‌شوند تنها از ۳۲ درصد شانس زنده ماندن برخوردار هستند.

البته این تحلیل برگرفته از اطلاعات اندکی است که از داخل بیمارستان توسط منابع رسمی منتشر می‌شود و قابل نتیجه گیری نیست.

شایان ذکر است آمار افرادی که از بخش آی‌سی‌یو جان سالم به در می‌برند به معنای این نیست که انتقال به این بخش موضوع ساده‌ای است. بسیاری از بیماران مبتلا به کووید۱۹ پس از انتقال به بخش آی‌سی‌یو به دلیل سایر مشکلات جسمانی که متعاقبا بروز می‌کند تحت درمان قرار می‌گیرند.

گزارش مرکز ملی تحقیقات و بررسی مراقبت‌های ویژه انگلیس نشان می‌دهد قریب به اتفاق ۶۹۰ بیماری که از بخش مراقبت‌های ویژه مرخص شده‌ پیشتیبانی‌های قلبی و عروقی دریافت کرده‌اند.

پروفسور مروین سینگر استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه ایمپریال کالج لندن می‌گوید در این بخش تلاش می‌شود تا از بروز مشکلات ثانویه برای سایر اعضای بدن بیمار جلوگیری شود. او بروز مشکل برای سیستم عروقی، قلب و کلیه‌ها را از مشکلات شایع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش آی‌سی‌یو خواند.

کارشناسان انگلیسی معتقدند که به طور میانگین بیماران بین دو تا ۸ روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند؛ بنابراین با توجه به اطلاعات محدود موجود، نمی توان نظر دقیقی درباره وضعیت جانسون ارائه داد.

پروفسور سینگر در این این باره گفت: متاسفانه وضعیت نخست وزیر انگلیس قابل پیش‌بینی نیست. سندروم پسا مراقبت‌های ویژه، مقوله‌ای بسیار شناخته شده است که عموما بیماران بخش آی‌سی‌یو با ان مواجه هستند و ممکن است هفته‌ها بلکه ماه‌ها تا کسب بهبودی کامل درگیر آن باشند.

بر همین اساس جانسون پیش از انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه، دومینیک راب وزیر امور خارجه‌اش را به عنوان جانشین موقت خود انتخاب کرده است. با این حال فشارها برای کناره‌گیری او از قدرت در بحبوحه تلاش ملی و جهانی برای مقابله با کووید ۱۹ بالا گرفته است.