آنورکسیا چیست؟ بی اشتهایی عصبی و عوارض آن

آنورکسیا چیست؟ بی اشتهایی عصبی و عوارض آن


منبع: نیک شو

293

1399/1/21

03:16


آنورکسیا چیست؟

آنورکسیا چیست؟ بی اشتهایی عصبی و عوارض آن

تمایل به لاغری یکی از عواملی است که ذهن بیشتر افراد را به خود جلب کرده است. در بین افراد مختلف جوانان بیشتر به دنبال لاغری هستند. دختران نیز نسبت به پسران به دنبال لاغری هستند. ورزش های سخت، رژیم های خیلی فشرده و استفاده از قرص های مضر برای هرچه لاغرتر شدن خود مصرف می کنند.

 

آنورکسیا چیست؟

آنورکسیا (Anorexia) یک نوع اختلال است که در آن فرد بیشتر از اندازه ای که برای قد و وزنش مناسب باشد وزن کم می کند. این گرسنگی بخاطر ترس از چاقی و تناسب اندام می باشد و فرد به طور غیر طبیعی کاهش وزن پیدا می کند. افراد مبتلا به کم اشتهایی عصبی بسیار کم غذا می خوردند. در برخی موارد نیز به غذا خوردن با دیگران امتناع می کنند. حتی ممکن است برای سایر افراد غذاهای رنگارنگ درست کنند ولی خود فرد از آن غذا نمی خورد.

 

این افراد لاغر شدن و نخوردن غذا را تا جایی پیش می برند که به بیماری مبتلا می شوند و برخی افراد تا مرگ هم پیش می روند ولی همچنان فکر می کنند اضافه وزن دارند. افرادی هستند که برای لاغر شدن بیش از اندازه ورزش می کنند. بی اشتهایی عصبی به تغذیه مربوط نیست و یک مشکل روانی است که لاغری بیش از حد را ارزش می داند. غلبه کردن بر این عارضه کار بسیار سختی است و امکان دارد آسیب زیادی به زندگی فرد وارد کند. عده ای هم از راه های پر خطر استفاده می کنند به طور مثال از قرص های اسهال آور استفاده می کنند و حتی خود خواسته دست به استفراغ می زنند. از جمله افرادی که به این بیماری مبتلا هستند می توان تاپ مدل فرانسوی ایزابل کارو را نام برد که در ۲۸ سالگی از دنیا رفت.

 

انواع بی اشتهایی عصبی

دسته اول کسانی هستند که با گرفتن رژیم های غذایی از خوردن غذا جلوگیری می کنند و دسته دوم افرادی که به اندازه کافی و یا بیش از حد غذا می خورد و بعد از خوردن به روش های متفاوت از جمله استفراغ عمدی و یا استفاده از قرص های دیورتیک و ملین، از جذب کالری و چربی جلوگیری می کنند. دسته سوم کسانی هستند که ورزش های سنگین و شدید انجام می دهند. افراد مبتلا به این بیماری مقدار کاهش وزن اصلا مهم نیست و آنها در هر صورت به کم کردن وزن خود ادامه می دهند. آنها همیشه و در همه حال بزرگ ترین ترس زندگی شان ترس از چاقی است.

 

علائم و نشانه های فیزیکی آنورکسیا

عدم تحمل سرما

فشار خون پایین

کم آبی بدن

تپش نامنظم قلب

ورم دست یا پا

ساییدگی دندان ها

کاهش وزن شدید یا وزن غیرطبیعی که دور از انتظار است

غیرطبیعی بودن تعداد گلبول های قرمز در خون

لاغری

خستگی

بی خوابی

سرگیجه یا غش

تغییر رنگ و تیره شدن انگشت ها

شکنندگی یا ریزش مو

موهای کرکی و نرم در سراسر بدن

پریود نشدن

یبوست و درد شکمی

پوست خشک یا زردی پوست

نشانه های رفتاری آنورکسیا

همیشه در آینه دنبال عیب های اندام خودش است

شکایت از چاقی و چربی های اضافه بدن

پوشیدن لباس های زیاد

بی تفاوتی و بی احساسی

گوشه گیری از اجتماع

زودرنجی

بی خوابی

کم شدن میل جنسی

مصرف چند غذای محدود که معمولا کم کالری و کم چرب هستند

آداب سخت غذاخوردن، مثلا بعد از جویدن تف می کنند

طفره رفتن از غذاخوردن در جمع

دروغ گفتن درباره اندازه غذای مصرف شده

ترس از افزایش وزن و وزن کردن مکرر خود

کم شدن شدید مصرف غذا

ورزش بیش از حد

زیاد خوردن غذا و استفراغ عمدی برای دفع غذا یا استفاده از ملین ها، مواد غذایی رژیمی و غیره

اشتیاق به آشپزی حرفه ای بدون آن که خودش غذا را بخورد

خودداری از خوردن غذا در بیشتر اوقات

انکار گرسنگی

آنورکسیا چیست؟ بی اشتهایی عصبی و عوارض آن

علت بی اشتهایی عصبی

هنوز علت دقیق آنورکسیا مشخص نشده است ولی می توان گفت که عواملی چون بیولوژیکی، روحی و محیطی در مبتلا شدن فرد نقش مهم دارد. در ادامه عوامل مختلف این بیماری را ذکر کردیم :

 

محیط و فرهنگ: در بعضی از فرهنگ ها و محیط ها به لاغری تاکید زیادی شده و همچنین ارزش و موفقیت افراد را در میزان لاغری آن ها می سنجند.

 

روحی و روانی: برخی افراد دارای روحیه حساس می باشند. از این رو ورزش های سخت را به گرسنگی ترجیع می دهند. اینگونه افراد معمولا کمال گرا هستند یعنی خود را کم می بینند و احساس بی ارزشی دارند. این افراد معمولا هیشه اضطراب دارند و برای کاهش اضطراب خود این کار را انجام می دهند.

 

ژنتیک: از این نظر هنوز مشخص نشده که کدام ژن مسئول بی اشتهایی عصبی می باشد ولی تغییرات ژنتیکی می تواند تاثیر مستقیمی بر ابتلا به این بیماری بگذارد. برخی افراد به صورت ژنتیکی لجباز، حساس و کمال گرا هستند.

 

سن: بی اشتهایی عصبی امکان دارد در هر سنی اتفاق بیفتد ولی در افراد نوجوان بیشتر است و در افراد بالای 40 سال کمتر دیده شده است.

 

جنسیت: بی اشتهایی معمولا در زنان و مخصوصا در نوجوان بیش از اندازه است. این بیماری در مردان نیز به علت اختلالاتی در خوردن و زیاد شدن فشارهای اجتماعی دیده می شود. مخصوصا فشار دوستان و دختران از عوامل مهم بی اشتهایی است.

آنورکسیا چیست؟ بی اشتهایی عصبی و عوارض آن

عوامل تشدید کننده احتمال بروز بی اشتهایی عصبی عبارتند از:

گذراندن وضعیت های دشوار: وضعیت های دشوار شامل فشارهای عصبی به دلیل تعویض مدرسه، خانه، محل زندگی یا شکست عشقی، بیماری و یا از دست دادن عزیزان از جمله عوامل تشدید بی اشتهایی عصبی است.

 

ژنتیک: سابقه خانوادگی و یا تغییرات ژنتیکی خاص می تواند از عوامل تاثیر گذار در تشدید این بیماری باشد.

 

رژیم غذایی و گرسنگی: مشاهدات نشان داده که بسیاری از علائم بی اشتهایی می تواند به علت گرسنگی باشد. گرسنگی روی مغز تاثیر می گذارد و باعث کج خلقی، کاهش اشتها و بروز مشکلات شود.

 

عوارض بی اشتهایی عصبی

می توان گفت که بی اشتهایی عوارض بسیار جدی خواهد داشت و در موارد با شدت زیاد منجر به مرگ می شود با اینکه شاید فرد زیاد هم لاغر نباشد.

سایر عوارض

اختلالات شخصیت

اختلالات فکر و وسواس

سوء مصرف الکل و مواد مخدر

فکر خودکشی یا خودسوزی و اقدام به آن

کم خونی

مشکلات قلب مانند پرولاپس دریچه میترال، ریتم غیر طبیعی قلب یا نارسایی قلبی

پوکی استخوان و افزایش خطر شکستگی

از بین رفتن عضلات

پریود نشدن در زنان

کم شدن تستوسترون در مردان

مشکلات دستگاه گوارش مثل یبوست، نفخ و تهوع

اختلالات الکترولیتی مانند کم شدن پتاسیم، سدیم و کلرید خون

مشکلات کلیوی

افسردگی، اضطراب و تغییر خلق و خو

نکته : سو تغذیه در فرد باعث آسیب رساندن جدی به قسمت های مهم بدن مانند قلب، کلیه و مغز می شود.

آنورکسیا چیست؟ بی اشتهایی عصبی و عوارض آن

پیشگیری از بی اشتهایی عصبی

روش ضامن شده ای برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد ولی پزشکان می توانند با بررسی عوامل بی اشتهایی از پیشرفت آن جلوگیری کنند. به صورت کلی با شناساندن ارزش های واقعی به فرد و درست کردن نگاه او به زیبایی اندام و همچنین صحبت درباره رژیم های غذایی درست و سالم، می توان جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرید.

 

چگونگی تشخیص بی اشتهایی عصبی

تست های روانشناختی: در این روش پزشک روانشناس از فرد مبتلا خواسته درباره احساسات، افکار و عادت های غذایی خود حرف بزند و پرسشنامه روانشناختی را تکمیل نماید.

 

معاینه فیزیکی: پزشک قد و وزن، ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون، سلامت پوست و ناخن، گوارش و ریه را معاینه می کند.

 

تست های آزمایشگاهی: این تست شامل آزمایش CBC می باشد که در آن سلول های خون را می شمرد و جهت تست الکترولیت ها، پروتئین، عملکرد کبد، تیروئید و کلیه است. در برخی موارد نیز آزمایش ادرار نیز گرفته می شود.

 

سایر تست ها: امکان دارد از اشعه ایکس برای بررسی تراکم استخوانی و شکستگی استخوان استفاده شود و مشکلات قلبی و همچنین مشکلات ذات الریه مشخص شود. در برخی موارد نیز از الکتروکاردیوگرام برای تشخیص بی نظمی قلب استفاده می شود. ممکن است راهنمای تشخیص اختلالات روانی (DSM-5) تست شود.

آنورکسیا چیست؟ بی اشتهایی عصبی و عوارض آن

روش های درمان بی اشتهایی عصبی

درمان بی اشتهایی عصبی با داروهای شیمیایی: تا کنون داروی خاصی برای این بیماری وجود نداشته ولی داروی ضد افسردگی می تواند به درمان عوارضی مثل افسردگی کمک کند.

 

بازگرداندن وزن طبیعی: یکی از عوامل مهم درمان بازگشت وزن است. در این مورد بیمار با به کارگیری تکنیک های رفتاری درست و سالم، راهنمایی پزشکان و حمایت های خانواده با رژیم غذایی صحیح به مرور زمان به وزن سابق و متعادل خود می رسد.

 

بستری شدن: اگر شدت بیماری به اندازه ای باشد که زندگی فرد در خطر است و امکان دارد جان خود را از دست دهد نیاز به رسیدگی اورژانسی و بستری شدن بیمارد دارد. بعد از بستری شدن پزشک به بررسی اختلال ریتمی قلب، عدم تعادل الکترونیک و کم آبی، سوء تغذیه و مسائل روانشناختی می پردازد.

 

مراقبت های پزشکی: این بیماری به دلیل داشتن عوارض بیش از اندازه نیاز به نظارت 24 ساعته بر علائم حیاتی، میزان کم آبی بدن، سطح الکترولیک بدن دارد. ممکن است در موارد شدیدتر به تغذیه بیمار از طریق دستگاه متصل به بینی عمل کنند.

 

روان درمانی: روان درمانی به دو دسته تقسیم می شود در دسته اول که درمان مبتنی بر خانواده است بیشتر برای نوجوانان کاربرد دارد به دلیل اینکه این افراد قادر به انتخاب رژیم غذایی درست و متناسب نیستند و باید والدین بر این مورد نظارت داشته باشد. دسته دوم درمان فردی می باشد که بیشتر شامل افراد بزرگسال است و هدف آن استفاده از روش ها و رژیم های غذایی درست برای بازگرداندن وزن است و به تغییر باور و افکار اشتباه در این افراد کمک می کند.

آنورکسیا چیست؟ بی اشتهایی عصبی و عوارض آن

درمان بی اشتهایی عصبی با داروهای گیاهی: مصرف برخی از مواد غذایی در کاهش علائم بیماری و بهبود آن موثر است این مواد شامل :

نعناع: نعناع را می توان به عنوان پیش غذا در نظر گرفت زیرا باعث تحریک اشتهای فرد می شود و به درمان بی اشتهایی عصبی کمک می کند. هر روز صبح 2 قاشق غذاخوری آب نعناع میل کنید.

 

آناناس: هر روز صبح چند قطعه آناناس بخورید این کار به شما در طول روز کمک می کند که اشتهای خوبی داشته باشید.

 

سیر: مصرف روزانه سه حبه سیر خام یا خرد شده در سوپ یا آب پز برای پاکسازی دستگاه گوارش و همچنین بی اشتهایی بسیار موثر است.

 

زنجبیل: رنجبیل برای ایجاد گرسنگی و تحریک اشتها فوق العاده می باشد و از این مورد نیز می توان برای درمان بی اشتهایی مصرف کرد.

 

لیمو: هر روز صبح می توانید مقداری آبلیمو را به آب ولرم اضافه کرده و کمی نمک به آن اضافه کنید. همچنین می توانید برای تاثیر بیشتر به آن کمی آب زنجبیل نیز اضافه کنید.

 

انگور ترش: انگور ترش اشتها را افزایش داده و باعث تمیز شدن دستگاه گوارش می شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو