دلایل بروز بیماری پوستی برص و نحوه درمان آن

دلایل بروز بیماری پوستی برص و نحوه درمان آن


منبع: آرگا

307

1399/1/22

11:06


یکی از بیماری پوستی برص می باشد که برخی افراد از داشتن این بیماری رنج می برند که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود، در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با علت بروز این بیماری و روش های درمان آشنا کنیم.

رنگی شدن پوست به دلیل وجود رنگدانه یا ملانین می باشد که توسط سلول هایی به نام ملانوسیت تولید می شود که در برخی افراد به دلیل از بین رفتن رنگدانه بیمار برص یا پیسی بروز می دهد و تکه های سفید صاف که مرز منظمی ندارند بر روی پوست ظاهر می شود که این تکه ها معمولاً قسمت هایی از بدن می باشند که بیشتر در معرض نور خورشید بوده اند مانند : دست ها، صورت، پاها، بازوها که در برخی موارد حتی ممکن است آلت تناسلی نیز دچار این مشکل پوستی شود.

آشنایی با بیماری پوستی پیسی

 آشنایی با بیماری پوستی برص

برص یک نوع بیماری واگیر نیست و از نظر پزشکی نیز خطرناک نمی باشد و در افرادی که دارای پوست تیره هستند از بین رفتن رنگدانه ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته می شود، این عارضه پوستی به شکل لکه های سفید نرم و کمی بزرگ بر ناحیه های مختلف بدن بروز می کنند و حتی امکان دارد همه قسمت های بدن فرد را به خود گرفتار کند، نام های دیگر این بیماری ویتیلیگو و پیسی نیز می باشد و لک های ناشی از بیماری برص در افراد با یکدیگر متفاوت می باشد که حدود سه تا چهار درصد جمعیت جهان به این بیماری پوستی مبتلا می باشند.

استفاده از روش های مختلف جهت درمان بیماری برص

دوره پیشرفت بیماری برص

در اشخاص مختلف وسعت، دوره و همچنین شدت از بین رفتن رنگدانه متفاوت می باشد که به شکل مداوم دوره های از بین رفتن رنگدانه، ثابت ماندن رنگ لک و مجدداً از دست رفتن رنگدانه تکرار می شود که برگشت خود به خودی رنگ به لک های سفیده خیلی کم رخ می دهد.

از بین رفتن رنگدانه های پوست و بروز بیماری برص

در برخی موارد که شدت این بیماری زیاد است امکان دارد در همه جای پوست رنگدانه از بین بروند و پوست به صورت کامل سفید شود که در این مواقع بیمار تصور می کند که بیماری آن بهبود پیدا کرده است در صورتی که تمام رنگدانه های قسمت های مختلف بدن خود را از دست داده و به شکل یک دست پوستش سفید شده است.

دلیل ابتلا به بیماری برص

دلیل از بین رفتن سلول های رنگدانه ساز ناشناخته است اما چهار دلیل اصلی وجود دارد که ممکن است بروز این بیماری پوستی به این دلایل باشد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد:

۱. سیستم دفاعی بدن در زمان محافظت از بدن در برابر یک ماده خارجی امکان دارد رنگدانه پوست را از دست داده باشد.

۲. ممکن است زمانی که رنگدانه در حال ساخته شدن می باشد در کنار آن مواد زایدی نیز تولید نماید که به دلیل سمی بودن باعث از بین بردن خود سلول ها شوند.

۳. سلول های عصبی که به صورت غیر طبیعی فعال شده اند امکان دارد مواد سمی تولید کرده و سبب آسیب رساندن به سلول های رنگدانه ساز شوند.

۴. داشتن یک نقص ارثی باعث حساس شدن سلول های رنگدانه ساز به آسیب و در نهایت باعث از بین رفتن آن ها خواهد شد.

روش های درمان بیماری برص

روشهای درمان بیماری پوستی پیسی

این عارضه پوستی بی خطر و بی درد است و هدف از درمان این بیماری پوستی بازگرداندن رنگدانه های پوستی می باشد که بیشتر درمان ها تا چند ماه نیز نتیجه مثبتی نمی دهند در ادامه با درمان ها آشنا خواهید شد :

  • استروئیدها

به منظور بازیابی رنگدانه ها در تکه های سفید پوست، استفاده از داروهای موضعی گزینه بسیار مناسبی است که پزشک برای کودکان و بزرگسالان این دارو ها را تجویز کرده و حداقل به مدت سه ماه باید به شکل روزانه از استروئید استفاده کنید تا نتیجه مورد نظر حاصل شود، استفاده از کرم های استروئید دارای عوارض جانبی از جمله ظاهر شدن رگه های رنگی روی پوست و نازک شدن پوست می شود.

بیماری پوستی برص و روش های درمان آن

  • ایمونومدولاتورها

از دیگر روش های درمان بیماری برص داروهای دیگری به نام ایمونومدولاتورها می باشد که پمادهایی دارای عامل فعال تاکرولیموس یا پیمکرولیموس می باشند که استفاده از دارو برای آن دسته از افرادی که دارای قسمت کوچکی بدون رنگدانه بر روی صورت و گردن می باشند به احتمال زیاد نتیجه خوبی می دهد.

دلایل ایجاد بیماری پیسی

  • اشعه فرابنفش

در برخی افراد استفاده از این روش درمانی سبب بازیابی رنگدانه ها می شود و در بیشتر موارد از فرد مبتلا به این بیماری پوستی تقاضا می شود که به منظور حساس تر شدن پوست شان نسبت به نور درمانی از داروی به نام پسورالن استفاده کنند که این دارو به هر دو شکل خوراکی و موضعی در بازار موجود است، استفاده از این روش درمان سبب تیره شدن نواحی روشن پوست می شود و به خاطر اینکه استفاده از داروی پسورالن باعث می شود پوست نسبت به نور خورشید حساس تر شود لذا باید به منظور محافظت از قسمت های دیگر بدن از ضد آفتاب استفاده کنید، از این روش درمانی باید چند بار در هفته در مطب دکتر استفاده کنید.

درمان بیماری پوستی پیسی

  • جراحی

در مواقعی که بیماری پوستی برص در فرد بسیار وخیم است به منظور بازیابی رنگ پوست باید از روش جراحی استفاده کنید که در انجام این روش، پوست سالم بر روی نواحی که دچار بیماری پوستی پیسی شده است قرار داده می شود، این نوع روش درمانی به آن دسته از افرادی که سال های زیادی از روش های درمانی دیگر استفاده کرده اما بهبودی در این نوع عارضه پوستی مشاهده نکرده اند توصیه می شود و باید به خاطر داشته باشید که در کنار گران بودن این نوع جراحی اثر زخم آن نیز باقی می ماند.

آشنایی با بیماری پوستی برص

  • از بین بردن رنگدانه ها

هدف از انجام این روش هماهنگ کردن پوست رنگی معمولی با قسمت های مبتلا به برص است که برای افرادی که بیشتر از نصف بدن شان دچار این عارضه پوستی شده است مناسب است که در انجام این روش بر روی پوست دارویی به نام مونوبنزون مالیده می شود تا نواحی رنگی روشن شوند و تا دو ساعت پس از استفاده از این دارو نباید در تماس مستقیم پوستی با فرد دیگری باشید زیرا سبب از بین رفتن رنگ پوست فرد دیگری نیز می شود.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید واقع شده باشد و شما را به خوبی با بیماری پوستی برص آشنا کرده باشیم، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر بیماری ها بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو