عوارض خودارضایی در بارداری

منبع: اوما

261

1399/1/22

21:51


عوارض خودارضایی در بارداری

پرسش های زیادی از طرف شما کاربران و همراهان عزیز مجله اوما در زمینه عوارض خودارضایی در دوران بارداری برای متخصصین سایت اوما ارسال شده است. به همین علت بر خود لازم دانستیم در یک مقاله جامع و کامل به این پرسش پاسخ دهیم تا همه عزیزان بتوانند از آن استفاده کنند. نکته ای که باید در طی این مقاله به آن توجه کنید این است که این مطلب کاملا علمی است و موضوع خودارضایی را ازنظرهای دیگر مانند شرع اسلام بررسی نمی کند.

تاثیر خودارضایی در دوران بارداری از دیدگاه پزشکی

دوران بارداری می تواند با آگاهی و فراهم بودن شرایط لازم، دوران بسیار هیجانی و لذت بخشی باشد. اما معمولا در بارداری اول به دلیل تجربه این شرایط خاص مادر به دفعات ممکن است عصبی شود و اگر فردی قبلا تجربه خودارضایی داشته باشد ممکن است با ایجاد این حالات عصبی دوباره به خودارضایی روی بیاورد.  از دیدگاه پزشکی خودارضایی به مادر و جنین ضرری نمی رساند ولی مطمعنا انجام آن از روی عادت و تکرار از نظر روحی و روانی و شرعی اثر خوبی بر روی فرد و جنین ندارد و بهتر است در دوران بارداری این کار انجام نشود و یا به حداقل ممکن برسد.

هشدار: نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر پزشک شما رسیدن به ارگاسم( اوج لذت جنسی) از طریق همسرتان را منع کرده است، ارگاسم چه در خودارضایی و چه توسط همسر فرقی نمی کند و برای شما مضر خواهد بود.

تغییرات جنسی در دوران بارداری

دوران بارداری برای خانم ها نسبت به دوران عادی بسیار متفاوت و گاهی سخت است. پس باید بیشتر از طرف همسر درک شوند تا این دوران را با سلامت روحی و جسمی کامل پشت سر بگذارند. اگر همسر شما از دسته مردانی است که در دوران ماهانه شما، وضعیتتان را درک می کند پس به هیچ وجه نگران دوران بارداری خود نباشید و به او تکیه کنید.

به دلیل تغییرات هورمونی شدید در دوران بارداری میل جنسی در برخی خانم ها به شدت افزایش و در برخی خانم ها کاهش پیدا می کند. در افرادی که میل جنسی زیاد می شود ممکن است مرد به دلیل ترس از آسیب رساندن به جنین و وضعیت سخت جسمی خانم، از این کار امتناع کند که کاملا اشتباه است. اگر آقایان کاملا با وضعیت شما آشنا باشند و روند رابطه جنسی شما طبق روش های توصیه شده توسط پزشک باشد نه تنها مشکلی پیش نمی آید بلکه آرامش بیشتری برای زن فراهم شده و این دوره را لذت بخش تر می کند.

به ارگاسم رسیدن در دوران بارداری

خودارضایی در بارداری چه عوارضی دارد؟

خودارضایی در کل دوران بارداری توصیه نمی شود و از نظر روحی و روانی و شرعی پسندیده نیست اما از نظر دیگاه پزشکی این عمل برای زن باردار و جنین، مشکلی ایجاد نمی کند و مانند به ارگاسم رسیدن حین نزدیکی است. اگر افزایش میل جنسی داشته باشید، رابطه جنسی و به ارگاسم رسیدن در بارداری کم خطر در صورت به ارگاسم رسیدن از طریق شریک جنسی باعث آرامش بیشتر می شود، اما از طریق خودارضایی تاثیر روحی خوبی برای مادر ندارد.

همچنین بعضی از زنان پس از رسیدن به اوج لذت جنسی در طول رابطه جنسی یا خودارضایی، دچار گرفتگی عضلات می شوند. این حالات به دلیل وضعیت کشش لگن و در کل وضعیت جسمانی در دوران بارداری است که باعث شروع انقباضات براکستون هیکس می شود. این انقباضات در بارداری کاملا طبیعی است که بین 30 ثانیه الی 1 دقیقه طول می کشد و از ماه ششم بارداری به بعد بیشتر هم می شود.

هشدار: اگر طبق معاینات پزشکی شما در معرض خطر زایمان زودرس هستید، ارگاسم می تواند این خطر را افزایش دهد. زیرا با وارد شدن اسپرم به داخل واژن، دهانه رحم نرم شده و فرد دچار درد زایمان می شود. در این مواقع معمولا خود پزشک شما را از داشتن ارگاسم منع می کند و باید آن را جدی بگیرید.

در چه زمان هایی از دوران بارداری رسیدن به ارگاسم خطرناک است؟

اگر طبق نظر پزشکتان، بارداری شما از انواع بارداری های کم خطر باشد، رسیدن به ارگاسم نه تنها مسئله ای ندارد بلکه باعث آرامش بیشتر شما نیز می شود و بهتر است آن را انجام دهید. اما در شرایط خاص زیر که در ماه های آخر بارداری بیشتر هم می شود به ارگاسم رسیدن سخت است:

  • حالت تهوع صبحگاهی
  • کمر درد
  •  سیاتیک
  •  تورم پاها

مواردی نیز وجود دارد که داشتن ارگاسم برای جنین خطرناک است و کاملا باید از آن اجتناب کنید. این موارد عبارتند از :

در چه زمان هایی از دوران بارداری خودارضایی خطرناک است؟

همان طور که گفتیم خود ارضایی در دوران بارداری اصلا توصیه نمی شود. حتی اگر شما توانایی دخول را ندارید، روش‌های بسیار زیادی به غیر از دخول مستقیم وجود دارد که هر دو طرف را ارضا می کند. بهتر است این روش ها را مطالعه کرده و از آن ها در دوران شیرین بارداری استفاده کنید. اگر به ارگاسم رسیدن برای جنین شما خطرناک باشد و پزشکتان شما را منع کند دیگر روش انجام آن فرقی نمی کند و داشتن ارگاسم با خودارضایی نیز همان خطر را ایجاد می کند.

اگر پزشک توصیه کرد رابطه جنسی نداشته باشید، بهتر است دقیقا بپرسید منظورش چیست؟ زیرا گاهی منظور پزشک تنها نداشتن رابطه جنسی از طریق دخول است و گاهی علاوه بر دخول، رسیدن به ارگاسم را نیز خطرناک می داند و شرایط این دوحالت برای داشتن رابطه جنسی متفاوت است.

حرف آخر

رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم در دوران حاملگی امری طبیعی است. بنابراین باور به این موضوع که هیچ فردی نمی تواند در دوران بارداری به رابطه جنسی خود ادامه دهد کاملا غلط است. منتها به دلیل شرایط خاص روحی و جسمی زن باردار، روابط جنسی در این دوران باید کاملا کنترل شده و طبق توصیه های پزشک باشد تا خطری شما و نوزادتان را تهدید نکند. 

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.healthline.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو