ترس از دندان‌پزشکی یا دنتال فوبیا یکی از ترسهای رایج در سراسر دنیا است که باعث می‌شود هر سال بسیاری از مردم صرفا به واسطه همین وحشت از مراجعه به دندان‌پزشک خودداری کرده و در ‌‌نهایت با مشکلاتی بسیار پیچیده‌تر و دردناک‌تر روبرو شوند. دندانپزشکی تحت سدیشن یا دندانپزشکی در خواب یکی از روش های غلبه بر ترس در هنگام دندانپزشکی است.

دندانپزشکی در خواب یا دندانپزشکی تحت سدیشن چیست؟

در یک نگاه کلی آرام بخشی یا سدیشن در دندانپزشکی یک شیوه کنترل استرس و واکنشهای ناخواسته با استفاده از داروهای آرامبخش داخل وریدی است. آرامبخشی (سدیشن) باعث شده است که افراد زیادی که در روزگار نه چندان دور از دریافت خدمات عادی دندانپزشکی محروم بوده اند، بتوانند کابوس ترس یا واکنشهای خود را پشت سر بگذارند.
این ترس می‌تواند درجات مختلفی از خفیف تا بسیار شدید داشته باشد. گاهی اوقات شدت این ترس در حدی زیاد می‌‌شود که در شرایط عادی نمی‌توان بیمار را درمان کرد و بحث بیهوشی کامل در دندانپزشکی مطرح می‌گردد.
در آماری که در کشورانگلستان در سال ۲۰۰۹ ارائه داده شده در حدود ۳۶ درصد از مراجعه کنندگان درجات متوسطی از این ترس رو تجربه کرده اند و از این تعداد ۱۲ درصد از افراد آنقدر از دندانپزشکی وحشت دارند که تحت هیچ شرایطی حتی درشرایط بروز دردهای دندانی بسیار شدید هم حاضر نیستند به دندان‌پزشک مراجعه کنند.

چرا از دندان‌پزشکی می‌ترسیم و سدیشن چه کمکی می‌کند؟

بیماران گاهی از کلیت درمان‌های دندان‌پزشکی وحشت دارند و در برخی موارد صرفا از یک چیز خاص می‌ترسند مثل تزریق بی‌حسی، صدای فرز و تراشیده شدن دندان، ابزار آلات جراحی و درد در حین کار و موارد مشابه.
تجربه ناخوشایند دندان‌پزشکی در دوران کودکی به دلیل در دسترس نبودن دندانپزشکی کودکان یا یک درمان دردناک در بزرگسالی مانند جراحی دندان عقل جزو اصلی ترین علل ترس از دندان‌پزشکی هستند. برخی از افراد هم هستند که گرچه خودشان تجربه دندان‌پزشکی دردناکی نداشته‌اند اما آنقدر مطالب ترسناک درباره دندان‌پزشکی شنیده‌اند که از انجام این درمان‌ها وحشت دارند.
ترس از تزریق بی حسی یکی از شایع‌ترین ترس‌های بیماران است.
یک نکته جالب اینکه ترس بزرگسالان از کودکان بسیار شدید‌تر و عمیق‌تر است. ترس کودک را می‌توان تعدیل و منحرف کرد اما در مورد بیماران بزرگسال این امکان تقریبا وجود ندارد. یک دندان‌پزشک با حوصله که تجربه کار با اطفال را داشته باشد معمولا با بکارگیری ترفندهای خاصی می‌تواند ترس کودک را کاهش داده و درمان لازم را برای او انجام دهد.

دندان عقل نهفته


ترس از دندان‌پزشکی بخصوص وقتی از حد خفیف بیشتر باشد می‌تواند دردسرهایی جدی برای بیمار و دندان‌پزشک به دنبال داشته باشد. بسیاری از مردم به خاطر این ترس حاضر نیستند به دندان‌پزشکی رفته و مشکلات دندانی و لثه‌های خود را برطرف کنند. در نتیجه، این مشکلات روز به روز بیشتر پیشرفت کرده و باعث بروز تخریب شدیدتری در دندان و لثه‌ها می‌شود.

از سوی دیگر معمولا در این شرایط تخریب دندان‌ها در حدی است که ترمیم و بازسازی آن‌ها کار دشوار و گرانقیمتی خواهد بود و حتی بعد از انجام درمان نیز نمی‌توان نسبت به موفقیت درمان و ماندگاری دندان اطمینان کافی داشت.

در مورد بزرگسالان روش‌های متنوعی برای کاهش ترس وجود دارد که یکی از راه های آن آرامبخشی در دندانپزشکی است . در این بین دندانپزشک نقش بسیار مهمی در کاهش اضطراب بیمار بر عهده دارد. دندانپزشک با توضیح مراحل درمان برای بیماران وحشت‌زده می‌تواند ترس آن‌ها از لوازم و مراحل درمانی را کاهش دهد. بیمارانی که از دندانپزشکی وحشت دارند می‌توانند پیش از شروع درمان از دندانپزشک بخواهند مراحل درمان و لوازم مورد استفاده را برایشان توضیح دهد . مسلما بیهوشی کامل و عمیق در دندانپزشکی آخرین قدم است.

در دندانپزشکی در خواب با رعایت استانداردهای لازم و استفاده از تجهیزات پیشرفته در یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی، همراه با تجویز دارو می‌توان شرایط مناسبی راجهت انجام خدمات دندانپزشکی مانند عصب کشی و درمان ریشه، انواع ایمپلنت، کشیدن دندان ، جراحی دندان عقل و … برای بیمار در آرامبخشی فراهم نمود.

گاها علت نیاز به درمان سدیشن حساسیت زیاد بیمار و حس تهوع و ناخوشایند در هنگام لمس اجزای داخل دهان است. به اصظلاحی این افراد بسیار “عُق” میزنند! با انجام سدیشن این حس کاملا از بین رفته و به راحتی تمامی درمان ها امکان پذیر میباشد.

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی را یا کلیه درمانها در صورت نیاز در آرامبخشی یا سدیشن انجام می پذیرد.

مراقبت از دندان ها

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

آماده ارائه کلیه خدمات دندانپزشکی به صورت اورژانسی در هر ساعت از شبانه روز و همچنین ارائه خدمات درمانی و زیبایی با بهترین کیفیت در محیطی آرام و با امکانات حرفه ای و  حضور پزشکان و پرسنل کاملاً با تجربه می باشد.

خدماتی شامل :

کاشت ایمپلنت، جراحی دندان عقل، جراحی های دندان و دهان، درمان ریشه (عصب کشی)، پروتز و زیبایی، کودکان، دندانپزشکی در آرامبخشی یا سدیشن (حالتی مابین خواب و بیهوشی)

همین حالا جهت رزرو وقت با پذیرش کلینیک هماهنگ بفرمایید

02188203045

آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – نرسیده به میدان ونک – روبروی خیابان دهم گاندی – پلاک 2526 – واحد 2