کیفیت رابطه زناشویی، تاثیر فشار خون بر آن

منبع: نی نی بان

145

1398/4/4

20:47


یک عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار کرد: افزایش فشار خون منجر به آسیب و موجب سخت و سفتی عروق و محدودیت جریان خون شده به طوری که می‌تواند رضایت و کیفیت جنسی افراد را مخدوش کند.
دکتر زهرہ کشاورز در نشست "سلامت خانواده با نگاهی به تعیین کنندہ ها و مشکلات میل جنسی" که به عنوان اولین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی سلامت خانواده از سوی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، دربارہ اختلالات جنسی در بیماری‌های مزمن، گفت: اختلالات جنسی در مردان در اثر درگیری عروق و داروهای فشار خون بروز می‌کند و به دنبال آن اختلالات فیزیولوژیک، روانی و اجتماعی آشکار می‌شود.
وی با بیان اینکه افزایش فشار خون یک چالش جدی در زندگی جنسی افراد است، گفت: در این حالت رضایت جنسی و کیفیت زندگی جنسی مخدوش شده و همچنین افزایش فشار خون منجر به سخت و نازک شدن دیواره عروق و محدودیت جریان خون می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه ارتباط مؤثر پزشک-بیمار برای مدیریت روابط جنسی زوجین در پیشگیری و برخورد مناسب با عوارض و پیامدهای بیماری لازم است، دربارہ اختلالات جنسی در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی، عنوان کرد: ایجاد اختلال نقش مردانگی و زنانگی، استرس، اضطراب، محدودیت فعالیت‌های روزمرہ و مصرف دخانیات برخی از این اختلالات است.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاہ علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه درگیری عروق و اعصاب، اختلال میل جنسی، کاهش تستسترون به عنوان عامل کاهش میل در مردان مبتلا به دیابت وجود دارد، گفت: در بیماری‌های مزمن میل جنسی افراد به خصوص در حوزہ سرطان‌ها متفاوت‌تر از افراد عادی و اعتماد به نفس آنها پایین است. چون مشکلات جنسی موجب اختلال در زندگی فرد شده ضمن آنکه ارگان‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
دکتر کشاورز با اشاره اختلالات جنسی در بیماران مبتلا به دیابت، تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین اختلالات اندوکرین بیماری دیابت است که باعث تغییر در ارگان‌های مختلف بدن می‌شود. در این میان کاهش تستسترون (هیپوگنادیسم) عامل کاهش میل در مردان و افزایش دیسترس روانی و کاهش میل رغبت و برانگیختگی جنسی در زنان، ایجاد دیس پارونی و درد به دلیل درگیری عروقی، دیسترس روانی و افسردگی برخی از این اختلالات است.
بنا به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، این عضو هیأت علمی دانشگاه در خاتمه با اشاره به ضرورت توجه پزشکان به این مسائل در بیماری‌ها، گفت: برقراری رابطه مناسب با بیمار، توجه به نیازهای جنسی بیمار، توجه به عادات و سبک زندگی بیمار، تعدیل داروها، تغییر سبک زندگی و غربالگری اختلالات جنسی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو