انتقاد یک اقتصاددان به هجمه‌ها نسبت به وزیر نفت

منبع: برترین ها

120

1398/4/4

20:59


یک اقتصاددان با اشاره به انتقادات به وزیر نفت، گفت: «برای دور زدن تحریم‌ها که زنگنه نمی‌تواند بگوید چه می‌کند و همین الان اگر صادرات نفت نداشته باشیم، به طور قطع قیمت نفت در بازار افزایش می‌یابد. تنها جایی که دلارها را وارد اقتصاد کشور می‌کند، وزارت نفت است. »

خبرآنلاین: مهدی پازوکی، اقتصاد دان با انتقاد نسبت به فشارهایی که این روزها گروهی نسبت به بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران دارند، اظهار داشت: «من از انتقاداتی که این روزها نسبت به بیژن زنگنه وجود دارد، تعجب می‌کنم. »

وی افزود: «سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت‌های نهم و دهم به شدت کاهش پیدا کرد، اما هیچ وزیری استیضاح نشد. »

این اقتصاددان عنوان کرد: «در آن زمان عراقی که نیمی از کشورش در اختیار داعش بود، اما تولیدش از مخازن مشترک در منطقه شلمچه و جنوب استان خوزستان از ما پیشی گرفته بود. یعنی عراق دو برابر ما صادرات از مخازن مشترک داشت، اما با سیاست‌های وزارت نفت زنگنه، اردیبهشت سال گذشته ما از عراق پیشی گرفتیم. »

 

پازوکی تصریح کرد: «بد نیست بدانید بالاترین صادرات نفت در اردیبهشت سال گذشته اتفاق افتاد که در ۴۰ سال بعد از انقلاب با ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز رکورد زدیم. در ۶ ماهه اول سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات داشتیم، در حالی که وقتی زنگنه وارد وزارت نفت شد، صادرات نفت حدود یک میلیون بشکه بود. »

وی با بیان این‌که خیلی جالب است که بعضی از آقایان یک مدرسه را هم نمی‌توانند اداره کنند، گفت: «شما ببینید در دوران ۸ ساله ۸۴ تا ۹۲ که نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار نفت فروختیم، صنعت نفت چقدر سرمایه‌گذاری داشت؟ چرا تولید کاهش یافت؟ چرا فسادهای عجیب و غریب در صنعت نفت اتفاق افتاد؟ »

پازوکی تاکید کرد: «من اعتقاد دارم که کشور در این شرایط نیاز به مدیرانی فهیم، کارآمد و کاربلد دارم که منافع ملی برایشان اصل باشد. »

وی تصریح کرد: «برای دور زدن تحریم‌ها که زنگنه نمی‌تواند بگوید چه می‌کند و همین الان اگر صادرات نفت نداشته باشیم، به طور قطع قیمت نفت در بازار افزایش می‌یابد. تنها جایی که دلارها را وارد اقتصاد کشور می‌کند، وزارت نفت است. »

پازوکی متذکر شد: «امروز دولت ترامپ و تندروها در آمریکا در بالاترین حد فشار به صنعت نفت ایران هستند و این در حالی است که هم‌اکنون یک عده‌ای که حتی یک مدرسه را هم نمی‌توانند اداره کنند، فقط براساس شنیده‌های غیرمنطقی، زنگنه را مورد حمله قرار می‌دهند. »

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو