خطر زیاده روی در مصرف ویتامین ها و مکمل ها در برابر کرونا چیست؟

منبع: سیمرغ

135

1399/1/23

13:17


خطر زیاده روی در مصرف ویتامین ها و مکمل ها در برابر کرونا چیست؟

 یکی از تصورات اشتباه در دوران کرونا این است که مکمل ها و ویتامین ها را هر چه بیشتر مصرف کنیم مفیدتر خواهد بود، اما در ادامه پزشکی به سوالات شما در این باره پاسخ می دهد

 یا مصرف زیاد مکمل ها و ویتامین ها در دوران کرونا مفید است؟

دکتر زهرا عبدالهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: "اصولا مصرف هر مکملی که خودسرانه باشد و بدون توصیه پزشک باشد خودش مشکل ایجاد می کند بنابراین هیچ توصیه ای برای مصرف هیچ مکملی نداریم مگر اینکه موارد کمبودی وجود داشته باشد به لحاظ برخی ویتامین ها و ریزمغذی ها که پزشک تشخیص داده باشد زیر نظر پزشک باید مکمل ها مصرف شود برای رفع آن کمبود و درمان آن در غیراینصورت به هیچ عنوان نباید مصرف کنیم چون سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و یک استرسی به بدن وارد می کند که نتیجه آن این می شود که بدن نمی تواند خوب دفاع کند و مقاومت در برابر کرونا داشته باشد."

در شرایط فعلی که بحران کرونا را داریم و ممکن است به لحاظ امنیت غذایی به ویژه برای اقشار آسیب پذیر مشکلاتی به وجود آید وزارت بهداشت برنامه های حمایت تغذیه ای را دنبال می کند و مکاتبات لازم با ریاست جمهور و هیات دولت در این مورد انجام شده که اقشار آسیب پذیر را حمایت کنیم این حمایت ها را به صورت یارانه نقدی یا کمک معیشتی با کمک سازمان های حمایتی برای مادران باردار و خانواده هایی که کودک زیر 5 سال دارای سوء تغذیه هستند با همکاری کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی انجام می دهیم که این گروه ها از سبد غذایی رایگان برخوردار شوند.

بیشتر بدانید : ویروس کرونا در مواد غذایی

بیشتر بدانید : بهترین مولتی ویتامین ها را بشناسید

بیشتر بدانید : قرص های ویتامین و 21 نکته درباره زمان مصرف, مقدار مصرف و جذب آنها که نمی دانید


 آیا مصرف مکمل ها می تواند عامل تقویت ویروس کرونا شود؟

اصولا مصرف هر مکملی که خودسرانه باشد و بدون توصیه پزشک باشد خودش مشکل ایجاد می کند، بنابراین هیچ توصیه ای برای مصرف هیچ مکملی نداریم مگر اینکه موارد کمبودی وجود داشته باشد به لحاظ برخی ویتامین ها و ریزمغذی ها که پزشک تشخیص داده باشد زیر نظر پزشک باید مکمل ها مصرف شود، برای رفع آن کمبود و درمان آن؛ در غیراینصورت به هیچ عنوان نباید مصرف کنیم چون سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و یک استرسی به بدن وارد می کند که نتیجه آن این می شود که بدن نمی تواند خوب دفاع کند و مقاومت در برابر کرونا داشته باشد.


کدام مواد غذایی برای پیشگیری و جلوگیری از کرونا مناسب نیستند؟

توصیه هایی که ما داریم این است که بیرون از خانه اگر غذا خورده می شود باید رعایت شود اصولا فست فودها و غذاهای پرچرب و پر ادویه که هضم آنها سنگین است مناسب نیستند و باید غذاها به روش های آب پز و تنوری تهیه شوند. مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین و مصرف نمک توصیه نمی شود چون اینها می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند بنابراین رعایت یک برنامه غذایی سالم و اجتناب از مصرف فست فودها و نوشیدنی های شیرین و غذاهای سنگین و عدم مصرف غذاهای فله ای نکاتی است که باید رعایت شود.

یکی از سیاست های ما در وزارت بهداشت بحث ترویج مصرف تخم مرغ است که ارزش بیولوژیکی بالایی دارد و جایگزین خوب گوشت است. همه افراد سالم می توانند روزانه یک تخم مرغ بخورند. باید تخم مراغ به عنوان یک منبع پروتئینی با ارزش و جایگزین خوب برای گوشت در سبد غذایی مردم قرار گیرد.

توصیه و تاکید بر این است که مردم در مصرف مواد غذایی از تعادل خارج نشوند اینکه گاهی گفته می شود که مصرف تک ماده غذایی مثل سیر و زنجبیل و لیمو ترش برای پیشگیری از کرونا مفید است اینها توصیه های علمی نیست و هیچوقت تاکید بر روی مصرف یک ماده غذایی خاصی نمی شود و افراط در مصرف هر ماده غذایی می تواند مشکل ساز باشد. مکمل ها اگر خودسرانه مصرف شود مشکل زا است برای اینکه تناسب ویتامین ها و ریزمغذی ها در بدن به هم می خورد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند بنابراین باید تعادل را رعایت کنند. حتی آب که گفته می شود مایه حیات است اگر در مصرف آن زیاده روی شود فرد دچار مسمومیت ناشی از آب می شود.


آیا از تجربه های جهانی که به درمان و کنترل کرونا کمک می کند،در ایران استفاده می شود؟

بله . تجارب کشورهای دیگر جمع آوری می شود مثل سازمان جهانی بهداشت این تجارب به صورت راهنماها و گایدلاین ها در سایت سازمان جهانی در اختیار کشورها قرار گرفته ما هم مطالبی را ترجمه کردیم و آنها را مطابق با فرهنگ غذایی مردم تبدیل به راهنماهای اموزشی کرده و دراختیار رسانه ها و کارکنان بهداشتی درمانی قرار گرفته است.

در مورد سبزیجات و میوه ها توصیه می کنیم مردم هر روز به صورت تازه و خام مصرف کنند تا ویتامین C و A از این طریق تامین شود. برای شسشوی میوه و سبزیجات توصیه به این شکل است وقتی خریداری می شود ابتدا کیسه اش را دور بیندازند و وقتی سبزی پاک شد در یک ظرف با محلول ضدعفونی کننده یا چند قطره مایع ظرفشویی شسشتو دهند و بعد از اینکه آبکشی شد ظرفی را که سبزی در آن شسته شده به دقت شسشته شود و میوه ها هم کاملا باید شسته شوند و سینک هم در اخر ضدعفونی شود.

بیشتر بدانید : مهم ترین خواص ویتامین A، از سلامت چشم ها تا رشد سلول ها


آیا آماری از کاهش یا افزایش مصرف سبزیجات بعد از شیوع کرونا در کشور دارید؟

 اماری به آن شکل نداریم ولی گزارشات ارائه شده توسط کارشناسان تغذیه ای در شبکه های بهداشت، نشان داده که مردم می ترسند سبزی یا میوه را مصرف کنند و مصرفشان کم شده است . حتما باید سبزی و میوه با رعایت کامل ضدعفونی و مصرف شود و خطری آنها را تهدید نمی کند تا نیازهای بدنشان به ویتامین ها و املاح رفع شود و مثل همیشه سبزی و میوه را در برنامه غذایی روزانه شان داشته باشند.


مصرف ویتامین D با کرونا چه ارتباطی دارد؟

ویتامین D قطعا یکی از ویتامین هایی است که بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن کار می کند و کمبود آن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند . مطالعات نشان داده که کمبود ویتامین D در مردم کشور وجود دارد توصیه می کنیم مردم هر ماه یک ویتامین D 50 هزار استفاده کنند. تنها راه رسیدن این ویتامین به بدن مکمل آن است بنابراین طبق روال عادی هر ماه یک عدد بخورند کافی است با توجه به اینکه الان با ویروس کرونا مواجهیم باید مصرف این مکمل ادامه داشته باشد. در مورد کسانی که کمبود دارند و این کمبودشان تشخیص داده شده است با دوز درمانی طبق نظر پزشک باید کمبود برطرف شود و دوز ماهانه پیشگیری را بعد از رفع کمبود استفاده کنند.»

بیشتر بدانید : حقایقی درباره ویتامین D

بیشتر بدانید : مصرف ویتامین D راهی برای مقابله با عفونت های تنفسی

مصرف ویتامین C با کرونا چه ارتباطی دارد؟

ویتامین-C

توصیه ما این است که ویتامین ث را از منابع غذایی دریافت کنند گاهی مردم فکر می کنند فقط لیموترش حاوی این ویتامین است همه میوه ها و سبزی ها حاوی این ویتامین است البته برخی میوه ها مثل پرتغال و لیمو بیشتر حاوی این ویتامین هستند ما هیچ توصیه ای برای مصرف مکمل ویتامین ث نداریم و ویتامین ث مثل هر مکمل دیگری اگر خودسرانه مصرف شود و با دوز بالا قطعا می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد بنابراین تامین ویتامین ث را از طریق سبزی ها و میوه ها تاکید داریم.

بیشتر بدانید : پیشگیری از کرونا با مصرف ویتامین C و تقویت سیستم ایمنی

آیا وزارت بهداشت بسته های غذایی برای افراد کمتر برخوردار توزیع خواهد کرد؟

ما به عنوان وزارت بهداشت بسته غذایی توزیع نمی کنیم ولی برنامه کمک غذایی را داریم ما به عنوان وزارت بهداشت خانوارهایی را که دچار ناامنی غذایی یا سوء تغذیه هستند را شناسایی می کنیم و آنها را معرفی می کنیم به سازمان های حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی، وزارت رفاه و ... و سبد غذایی را که تعریف کردیم که شامل چه نوع اقلامی باشند را سازمان های حمایتی تامین می کنند و با نظارت کارکنان بهداشتی برای افراد نیازمند توزیع می شود.

قبلا این برنامه را با کمک کمیته امداد و بیناد علوی داشته ایم الان هم مکاتبات و مذاکراتی داریم که این کمک های غذایی برای خانوارهای شناسایی شده به دست آنها برسد و عقب نیفتد و دچار مشکل سوء تغذیه نشوند و بخشی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت این است که پیشنهاداتی به وزارت رفاه شده برای اینکه برنامه کمک معیشتی برای خانوارهای در معرض سوء تغذیه را اجرایی کند.


آیا برنامه ای برای غنی سازی مواد غذایی دارید؟

غنی سازی با ریزمغذی ها یکی از اولویت های ما در بحث تغذیه جامعه است الان هم غنی سازی نان با فولیک اسید و آهن را داریم برنامه افزودن ویتامین D به آرد علاوه بر آهن و فولیک اسید را در دستور کار داریم و با عادی شدن وضعیت بعد از کرونا این برنامه را اجرایی می کنیم.

 نظارت بر مراکز توزیع غذا و رستوران ها وجود دارد و دستورالعمل هایی تهیه شده و توسط بازرسین بهداشت محیط کنترل می شوند و بازرسی و نظارت بر تهیه و عرضه مواد غذایی به صورت روزانه گزارش گرفته می شود. توصیه کلی که برای مردم داریم این است که در این شرایط ترجیحا کمتر از غذاهای رستورانی استفاده کنند.


بیشتر بدانید : بهترین منابع غذایی انواع ویتامین ها و مواد معدنی

بیشتر بدانید : انتقال ویروس کرونا با شیرینی امکانپذیر است؟

بیشتر بدانید : آخرین اخبار کرونا ویروس COVID-19


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو