به گزارش رویترز به نقل از برخی مقام‌های سابق و فعلی آمریکایی که نامی از آن‌ها نبرد نوشت، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این تصمیم را چند روز پیش، بعد از رایزنی با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع دولتش اتخاذ کرده است.

این خبرگزاری عنوان کرد، مارک اسپر اخیرا در یک تماس تلفنی با جئونگ کیه ئونگ دو، وزیر دفاع کره‌جنوبی، سئول را تحت فشار قرار داد تا سریعا با میزان مشارکت بیشتر خود در هزینه‌های نظامی مشترک با آمریکا موافقت کند.

چند روز پیش رسانه‌های کره‌جنوبی گزارش کردند که دو طرف به یک توافق موقتی در خصوص تمدید به اصطلاح "توافق تدابیر ویژه" (SMA) برای حفظ و نگهداری ۲۸ هزار و پانصد سرباز آمریکایی مستقر در شبه جزیره کره دست یافته‌اند. با این حال بعد از این گزارش، آن طور که انتظار می‌رفت خبر رسمی این توافق موقتی اعلام نشد و گمانه‌زنی‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه دونالد ترامپ این توافق را به دلیل آنکه در سطح خواسته‌هایش نبوده وتو کرده است.

براساس گزارش‌ها، ترامپ خواهان مشارکت پنج میلیارد دلاری کره‌جنوبی در این هزینه‌ها شده که بیش از پنج برابر بیشتر از هزینه ۸۰۷ میلیون دلاری است که سئول در توافق تدابیر ویژه مربوط به سال گذشته میلادی برای مدت یک‌سال متقبل شد و با پرداخت آن موافقت کرد. رویترز گزارش کرد که پیشنهاد سئول خیلی کمتر از توقعاتی بوده‌اند که دولت ترامپ حتی زیر بار پایین آوردن چشمگیر آن‌ها رفت.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت: بسیار بعید است که این توافق قبل از ۱۵ آوریل، موعد برگزاری انتخابات پارلمانی در کره‌جنوبی، به دست بیاید. هرگونه توافق آن‌ها بر سر "توافق تدابیر ویژه" جدید باید از سوی مجلس ملی کره‌جنوبی مورد تصویب قرار بگیرد. این مقام همچنین گفت، این نگرانی وجود دارد که این بن‌بست ممکن است تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا طول بکشد.

در تاریخ اول آوریل نیروهای نظامی آمریکا در کره ۴۰۰۰ تن از کارمندان کره‌جنوبی را به بهانه عدم وجود توافقی برای پوشش حقوق‌های آن‌ها به مرخصی بدون حقوق فرستادند.

در این میان خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع گزارش داد، کره‌جنوبی در یک دور از مذاکرات در سئول در ماه نوامبر پیشنهاد کاهش مشارکت را داده و این باعث شد که هیئت آمریکایی این نشست را کوتاه‌تر سازند.

یک مقام دولتی آمریکا به خبرگزاری یونهاپ گفت: مذاکرات با کره‌جنوبی ادامه دارند. رئیس جمهوری آمریکا صراحتا توقعش را مبنی بر اینکه هم‌پیمانان ما در سراسر جهان از جمله کره‌جنوبی باید مشارکت مالی بیشتری در زمینه دفاعی و نظامی داشته باشند گفته است.

وی افزود: ما به بحثمان با شرکای کره‌ای خود بر سر یک توافق عادلانه‌تر و سودمند برای دو طرف که باعث تقویت ائتلاف ما و دفاع مشترک ما در آینده شود، ادامه خواهیم داد.