روش های پایین آوردن تب بالا را بدانید

منبع: اوما

181

1399/1/24

21:59


روش های پایین آوردن تب بالا را بدانید

چگونه تب بالا را پایین بیاوریم؟

اگر شما یا شخصی که مراقب آن هستید تب دارد، این مراحل را برای پایین آوردن تب او انجام دهید:

1. دمای بدن خود را اندازه بگیرید. اگر دمای شما 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد، تب دارید.

2. در رختخواب بمانید و استراحت کنید.

3. به بدن آبرسانی کنید. نوشیدن آب، چای یا آبمیوه رقیق شده به جایگزینی مایعات از دست رفته در اثر عرق کردن کمک می کند. اما اگر مصرف مایعات دشوار است، تکه های یخ بخورید.

4- برای کاهش تب از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. دوز مناسب از این دارو را مصرف کنید. نباید بدون مشورت با پزشک به کودک یا نوزاد خود آسپیرین بدهید. برای نوزادان زیر 6 ماه نباید از ایبوپروفن استفاده شود.

5. خنک بمانید. لایه های اضافی لباس و پتو را کنار بزنید؛ مگر اینکه لرز داشته باشید.

6. حمام ولرم بگیرید و یا از کمپرس سرد استفاده کنید. حمام های سرد، حمام های یخ یا حمام های الکلی می توانند خطرناک باشند و باید از این کار اجتناب کرد.

7. در صورت وجود هرگونه نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

تب پاسخ بدن به مبارزه با عفونت های ناشی از ویروس ها یا باکتری ها است. همچنین تب می تواند ناشی از آفتاب سوختگی یا واکسن زدن باشد. هر کسی می تواند بدون در نظر گرفتن سن، دچار تب شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است بیشتر از سایرین دچار تب شوند.

چگونه وضعیت خودمان را ارزیابی کنیم؟

یک فرد بزرگسال سالم با تب جزئی ممکن است احساس کند که با یک کامیون برخورد کرده است، اما ممکن است کودک با تب بالا گاهی احساس ناراحتی نکند. عکس این سناریو نیز می تواند رخ دهد. تب ها شبیه هم نیستند و علائم آنها نیز یکسان نیست. سطح و علائم کلی تب می تواند در تصمیم گیری در مورد نحوه درمان به شما کمک کند. اگر تب داشته باشید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  •  احساس ضعف یا سبک سری
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • تعریق
  •  لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • جوش

 

روش های پایین آوردن تب بالا

اگر جوش همراه با تب باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید. ابتدا باید پزشک علت اصلی جوش را مشخص کند. علائم دیگر مانند تهوع یا استفراغ ممکن است با توجه به مراقبت های پزشکی سریعتر برطرف شود. اگر تب شما بالای 39.4 درجه سانتیگراد باشد، باید به اورژانس مراجعه کنید. این امر به ویژه در صورتی که دچار سردرگمی، توهم یا بدن درد شدید هستید، صادق است.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید با داشتن تب باید به پزشک مراجعه کنید. سیستم ایمنی ضعیف در افرادی که HIV، سرطان یا بیماری خود ایمنی دارند رایج است. تب اغلب نشانه ای از عفونت است. گاهی اوقات این عفونت ها به سرعت برطرف می شوند گاهی هم به سختی درمان می شوند.

در هر سنی با تب چگونه برخورد کنیم؟

در سنین مختلف برای کاهش تب باید اقدامات زیر را انجام دهیم:

0-3 ماه

تب 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر به صورت مقعدی اندازه گیری شده حتی اگر فرزند شما علائم دیگری ندارد با پزشک تماس بگیرید

3-6 ماه

تا 38/9 درجه سانتی گراد به صورت مقعدی کودک خود را تشویق به استراحت و نوشیدن مایعات کنید. نیازی به مصرف دارو نیست. اگر کودک شما بیقرار، بی حال یا ناراحت به نظر می رسد به پزشک مراجعه کنید.اگر  بالای 38/9 درجه سانتی گراد به صورت مقعدی با پزشک تماس بگیرید؛ ممکن است پزشک توصیه کند کودک را برای معاینه نزد پزشک ببرید.

6-24 ماه

بالای 38/9 درجه سانتی گراد به صورت مقعدی به کودک خود استامینوفن (تیلنول) بدهید. اگر فرزند شما 6 ماهه یا بزرگتر است، ایبوپروفن (آدویل، موترین) نیز مجاز است. برای دوز مصرفی برچسب دارو را با دقت بخوانید. به نوزاد یا کودک نوپا آسپرین ندهید. اگر تب به داروهای مصرف واکنش نشان نداد یا بیشتر از یک روز طول کشید به پزشک مراجعه کنید.

کودکان

2-17 سال

حداکثر 38.9 درجه سانتیگراد برای کودکان 3 ساله و کوچکتر (به صورت مقعدی)، یا به صورت دهانی برای کودکان بزرگتر از 3 سال، کودک خود را به استراحت و نوشیدن مایعات فراوان تشویق کنید. دارو لازم نیست. اگر به نظر می رسد فرزند شما بیقرار، حساس یا ناراحت است، با پزشک تماس بگیرید.

2-17 سال

بالای 38.9 درجه سانتیگراد برای کودکان 3 ساله و کوچکتر (به صورت مقعدی)، یا به صورت دهانی برای کودکان بزرگتر از 3 سال اگر به نظر می رسد کودک شما ناراحت است، به او استامینوفن یا ایبوپروفن (آدویل، موترین) بدهید. برای دوز مناسب ، برچسب را با دقت بخوانید و مراقب باشید بیش از یک داروی حاوی استامینوفن مانند برخی داروهای سرفه و سرماخوردگی به کودک خود ندهید. از دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان خودداری کنید. اگر تب به دارو پاسخ ندهد یا بیش از سه روز طول بکشد باید با پزشک تماس بگیرید.

بزرگسالان

در 18 سال و بالاترحداکتر تا 38/9 درجه سانتی گراد به روش دهانی،  استراحت کنید و مایعات به مقدار زیاد بنوشید. دارو لازم نیست. اگر تب با سردرد شدید، گرفتگی گردن، تنگی نفس یا سایر علائم همراه است، با پزشک تماس بگیرید.

بالای 38/9 درجه سانتی گراد به روش  دهانی اگر بیقرار هستید ، استامینوفن (تیلنول ) ، ایبوپروفن (آدویل، موترین و ...) یا آسپرین مصرف کنید. برای دوز مناسب ، برچسب را با دقت بخوانید و مراقب باشید بیش از یک داروی حاوی استامینوفن، مانند برخی از داروهای سرفه و سرماخوردگی مصرف نکنید. اگر تب به دارو پاسخ نداد، به طور مداوم 39.4 درجه سانتیگراد یا بالاتر بود یا بیشتر از سه روز طول کشید، با پزشک تماس بگیرید.

Corinne O’Keefe Osborn. How to Treat a Viral Fever at Home.on May 9, 2019

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو