حس مالکیت در زندگی چرا به وجود می آید؟ و چطور با آن مقابله کنیم؟

حس مالکیت در زندگی چرا به وجود می آید؟ و چطور با آن مقابله کنیم؟


منبع: آرگا

170

1399/1/25

01:01


در این مقاله می توانید درباره حس مالکیت و نحوه بوجود آمدن آن اطلاعاتی را بدست آورید و همچنین در ادامه می توانید برای مقابله با آن تکنیک های بسیار زیادی یاد بگیرید و از آن ها استفاده کنید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید

در نظر داشته باشید که احساس مالک بودن می تواند برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد. توقع افراد از این که توجه شما فقط برای آن ها باشد به مرور زمان می تواند شما را خسته کند. احساس مالکیت در همه افراد دیده می شود و نمی توان آن را نادیده گرفت. افراد این احساس را به شکل های متنوعی بروز می دهند. باید بدانید که این احساس ها در ابتدای زندگی بسیار خوشایند می باشد و شما را خرسند می کند اما با گذشت زمان این احساس ها به گیر دادن های الکی تبدیل می شود و شما را ناراحت می کند.  باید بدانید که این احساس نمی تواند احساس شما را به خوبی نشان دهد و شما باید برای نشان دادن عشقتان به همسر خود راه های دیگری در نظر بگیرید.

حس مالکیت

حس مالکیت در زندگی چه مزایا و چه معایبی دارد؟

حس مالکیت زمانی است که شما به یک شخص یا یک موضوع خاص یک احساس درونی دارید. این احساس می تواند مال من بودن تعبیر شود. این احساس می تواند دلبستگی و وابستگی شما را به یک موضوع خاص بیان کند. اما نباید آن را بیش از اندازه بروز بدهید. بیش تر آدم ها این احساس را به عشق تعبیر می کنند ولی نمی دانند که اگر به آن بیش تر از یک حدی بها بدهند می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد. بسیاری از ازدواج هایی که به طلاق منجر می شود بر اساس همین نوع احساس شکل گرفته است. افراد باید بدانند که دلبستگی و عشق احساس مالکیت ایجاد نمی کند. این احساس اگر بیش از حد شود می تواند یک رابطه سالم را به یک رابطه ناسالم تبدیل کند.

علت بروز حس مالک بودن

علت بروز احساس مالک بودن

حس مالکیت در همه انسان ها وجود دارد فقط میزان توجه افراد به آن متفاوت می باشد. در واقع باید بدانید زمانی که چیزی را دوست دارید می توانید نسبت به آن این حس را داشته باشید. باید بدانید که این نوع احساس یک ترس درونی برای از دست دادن آن می باشد. اگر شما مشاهده می کنید که همسرتان دارای احساس های خاص مانند سوءظن و رفتار های کنترل گرایانه دارد به علت این است که از نداشتن شما احساس ترس می کند. ریشه این نوع احساسات می تواند در خلق خو و روحیات این افراد باشد که ممکن است احساساتی مانند پوچی داشته باشند و خود را مناسب شما نبینند. همسر شما فکر می کند که می تواند با این نوع رفتار ها احساس پوچی خود را جبران کند. این افراد باید تحت درمان قرار بگیرند زیرا حتی شما هم با پر کردن این جای خالی نمی توانید این احساس را در آن ها از بین ببرید و آن ها تا زمانی که درمان نشوند ایتن احساس را با خود به همراه دارند زیرا اعتماد به نفس کافی ندارند و خودشان را در حد شما نمی بینند. می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل تکنیک هایی برای بالا بردن اعتماد به نفس را مشاهده کنید. البته این احساس می تواند به علت مقایسه ای باشد که افراد در ذهن خود دارند و با اعمال فشار و سخت گیری و محدود کردن شما می خواهند این مقایسه های ذهنی و فاصله هایی که بین شما وجود دارد را از بین ببرند تا غیر از خودشان کسی متوجه تفاوت های شما نشود. برای تشخیص نشانه های همسر عاشق می توانید روی همین لینک کلیک کنید.

نحوه بروز احساس مالک بودن

حس مالکیت و ایجاد احساس متفاوت در افراد

در نظر داشته باشید که اگر کسی این احساس را داشته باشد افکار منفی بسیار زیادی با این حس بوجود می آید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  1. احساس از دست دادن شیء و یا فرد مورد نظر
  2. شک و تردید از این که آن فرد به شما خیانت می کند و یا در آینده ای نزدیک این کار را انجام می دهد.
  3. اعتماد به نفس بسیار پایین و احساس ناراحتی برای کمبود های درونی خود
  4. تنهایی و اطمینان نداشتن به خود و توانایی های خود
  5. ترس از دست دادن فردی به علت حضور افراد دیگر
  6. بی اعتمادی نسبت به خود و دیگران

نکته : بهتر است بدانید که در یک رابطه سالم که هر دو طرف به یکدیگر اعتماد دارند هرگز چنین احساساتی بوجود نهمی آید و افراد در یک رابطه سالم سعی دارند افکار های منفی خود را به صورت سازگارانه با یکدیگر در میان بگذارند و به حل آن ها بپردازند. در واقع این روش یکی از سبک های زندگی سالم می باشد

مالک بودن و حس های متفاوت در افراد

نحوه بروز احساس مالک بودن

عادت کردن یکی از عادت های انسان می باشد و او می تواند نسبت به چیز هایی که دارد عادت کند. در این میان پس از گذشت مدت بسیار زیادی او می فهمد که تنها در صورتی از آن چیز لذت می برد که حس مالکیت نسبت به آن داشته باشد و آن شیء یا فرد فقط مختص به او باشد. از این نشانه ها می توان دریافت کرد که انسان موجودی خودخواه می باشد و بر اساس خودخواهی خود می خواهد به کمال برسد. بسیاری از افراد فکر می کنند که شما باید تمام زندگی خود را وقف آن ها بکنید. زندگی با این افراد تنش های بسیار زیادی را بوجود می آورد و روز به روز می تواند بر تنش های شما بیفزاید. این نوع روابط با یک تهدید بسیار جدی به نام طلاق مواجه می باشد.اگر شما فردی مقابل این افراد باشید بعد از مدتی خسته می شود و احساس می کنید که دست و پایتان بسته است و برای فرار از این اوضاع به هر راهکاری فکر می کنید که یکی از این راه کار ها می تواند طلاق باشد. در واقع آنقدر از این زندگی خسته شده اید که به پیامد های طلاق فکر نمی کنید و بی تردید این کار را انجام می دهید.

مقابله با حس مالک بودن

تکنیک های مقابله با این حس

چند تکنیک برای مقابله با حس مالکیت وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

شناسایی

  • اگر با فردی زندگی می کنید که نسبت به شما حس مالکیت و حسادت دارد باید مکان ها و افرادی را که به آن ها حساس می باشند را شناسایی کنید.
  • می توانید با نشان دادن رفتار های صحیح و تغییر رفتار در برخورد با آن افراد این حسادت و حساسیت را از بین ببرید.

محبت بیش تر

  • در مکان هایی که همسر شما حساس می شود باید تمام توجه خود را به او معطوف کنید و به او بسیار محبت کنید.
  • این محبت می تواند از حساسیت های او را کاهش بدهد و زندگی شما با این کار بهتر می شود و کمی از تنش های شما کم می شود.

همراهی کردن

  • باید همسر خود را با خود در میان جمع ببرید.
  • باید در نظر داشته باشی که نباید در میان جمع او را تنها بگذارید و باید در میان جمع به او توجه بیش تری نشان بدهید.

تعریف نکردن

  • بهتر است چیزهایی که همسر شما به آن حسادت می کند را بازگو نکنید.
  • با این کار می توانید تا حدود بسیار زیادی از حسادت او کم کنید.

برای افرادی که حس مالکیت دارند نمی توان همه چیز را توضیح داد

وقت گذاشتن

  • برای همسر خود وقت بیش تری بگذارید.
  • با این کار می توانید علاوه بر این که حس مالک بودن آن ها را کنترل کنید می توانید حسادت های آن ها را از بین ببرید.

تغییر دادن روابط

  • بهتر است بعد از ازدواج روابط خود را اصلاح کنید.
  • صمیمیتی که با پسر ها و دختر های فامیل داشته اید را باید تا حدود بسیار زیادی کنترل کنید.
  • در صورتی می توانید با آن ها صمیمی باشید که همسر شما با آن ها مشکلی نداشته باشد و حس حسادت در وی زنده نشود.
  • در واقع با این کار می توانید به تداوم زندگی خود کمک کنید.

سیاست داشته باشید

  • در واقع باید بدانید که با لجبازی کردن نمی توانید کاری را از پیش ببرید و رفتار های او را عوض کنید.
  • باید از سیاست های زنانه استفاده کنید و با این کار می توانید بدون این که همسرتان متوجه شود او و احساساتش را کنترل کنید.

دروغ نگفتن

  • دروغ نگفتن در هر رابطه ای توصیه می شود اما بهتر است درباره موضوعی که همسر شما نسبت به آن حساس می باشد دروغ نگویید.
  • با این کار او را بیش تر ترغیب می کنید که به شما شک داشته باشد و گاها می توانید به شک های او اعتبار ببخشید.

انکار نکردن احساسات

  • اگر همسرتان را دوست دارید بهتر است این احساسات را به آن ها بگویید.
  • در نظر داشته باشید که اگر حس حسادت به آن ها دارید باید این حس خود را به آن ها بگویید و مشکل را حل کنید
  • می توانید برای کاهش حسادت های خود نا امنی های عاطفی را کاهش بدهید.

بالا بردن اعتماد به نفس

  • می توانید با بالا بردن اعتماد به نفس به خود و قبول کردن خود مشکلات کم تری داشته باشید و حس مالکیت را در خود از بین ببرید.
  • برای بالا بردن اعتماد به نفس کلیک کنید.

نکته : برای حل مشکل خود می توانید کار های دیگری را انجام بدهید و اگر راهکار گفته شده را استفاده کردید و نتیجه ای نگرفتید می توانید به یک مشاور خوب و مجرب در این زمینه مراجعه کنید و برای حل مشکلات خود از وی کمک بگیرید. در واقع متخصصان می توانند با تکنیک های بهتر و جدید تر در مشکلات شما را حل کنند.

بالابردن اعتماد به نفس و کاهش حساسیت ها

سخن پایانی

باید بدانید که هر احساسی برای روابط بسیار مفید و ضروری می باشد. در واقع این احساسات می تواند نشانه خوبی برای رابطه ها باشد اما نباید از یک حد خاصی بالا تر برود. بالا رفتن این حس ها می تواند برای شما مضر باشد و رابطه را به جدایی بکشاند پس بهتر است احساسات خود را کنترل کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو