رونمایی وزن دنیا در شیراز

منبع: همگردی

182

1398/4/5

09:25


روزهای اول خرداد بود که خبر تولد یک ماهنامه جدید در حوزه ادبیات منتشر شد. در روزهایی که مطبوعات اوضاع خوبی ندارد، تولد یک مجله جدید را می توان در زمره اخبار خوب دسته بندی کرد. «وزن دنیا» به سردبیری پوریا سوری منتشر می شود، کسی که خود دستی بر آتش ادبیات دارد و پیش از این مجله «رو ب رو» را منتشر می کرد، حالا مدیر مسئول و سردبیر وزن دنیاست. قرار است در هر شماره این ماهنامه آثاری از شاعران استان های مختلف و همچنین شعرایی که خارج از کشور به زبان فارسی شعر می گویند، منتشر شود. هر شماره وزن دنیا به بررسی آثار شعرا و ادبای معاصر، شاعران مهجور و مجموعه شعرهای تازه منتشرشده خواهد پرداخت. در شماره اول وزن دنیا پرونده ای در مورد نیما یوشیج منتشر شده و عکس جلد مجله هم به پدر شعر نو فارسی اختصاص پیدا کرده است.

سردبیر این ماهنامه در سرمقاله شماره نخست نوشته است: «وزن دنیا ماهنامه ای لبریز از شعر و خانه شعر است. وزن دنیا می خواهد کنار برنای پیر شعر بنشیند و از هجمه «دلتان خوش است! چه کسی شعر می خواند» نترسد و زیر نام مستقل و بلند شعر فارسی، مجله ای مستقل باشد که دستش روی زانوی خودش است و امیدش، خیال شاعران ایران. کاش روزگار بهتری بود، نه اینکه قیمت سر به فلک کشیده کاغذ دلمان را نلرزاند و سبد خالی از روزیِ مردم نهیبمان نزند که چه وقتِ شعر! نه! اما اگر روزگار بهتری بود و هم این دو، روبه راه بر چرخ مراد! اندک دلگرمی هم می توانست به ما بدهد و حالا که نیست و ما که با خیالمان هم وزن دنیا شده ایم، راهی جز برافراشتن پرچم شعر در زمینی که بر آن ایستاده ایم نداریم. دلگرم حمایت مردمیم. می خواهیم «رسانه شعر ایران» باشیم. کیسه ای هم برای شعر ندوخته ایم. همین که شعر، این بزرگترین دستاورد هنر ایرانیان سربلند باشد، برایمان کافی است. ما فقط فرصتی هستیم کوتاه در بلندای تاریخ ادبیاتِ ایران تا هنر دیرین کشورمان را «صدا» باشیم، شما کنار ما باشید این صدا خوش تر.»

بعد از برگزاری رونمایی این مجله در تهران، قرار است اعضای تحریریه وزن دنیا پنجم تیرماه به شیراز بروند تا از شماره نخست این مجله در فروشگاه فرهنگی هنری «شیرازه» رونمایی کنند.

رونمایی از ماهنامه وزن دنیا در شیراز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو