حکم شرعی آرایش صورت در مکان ها و شرایط مختلف

حکم شرعی آرایش صورت در مکان ها و شرایط مختلف


منبع: آرگا

122

1399/1/26

14:38


درباره حد و مرز آرایش سوالات زیادی وجود دارند که در این مقاله به حکم شرعی آرایش می پردازیم تا با حد مجاز آرایش و اینکه حکم شرعی آن به چه صورت است بیشتر آشنا شوید.

بسیاری از زنان به آرایش علاقه زیادی دارند و برخی در حد ملایم و برخی دیگر در حد غلیظ آرایش می کنند اما آرایش و زینت نیز حد و مرزی برای خود دارد که در این رابطه سوالات زیادی از مراجع پرسیده می شود که بهتر است نظر مراجع تقلید را نیز جویا شوید.

احکام شرعی آرایش صورت و دست ها

آشنایی با حکم شرعی آرایش

زن از نظر اسلام فقط می تواند خود را برای شوهر و محارمش آرایش دهد اما در زمان بیرون رفتن از خانه و بین نامحرم این کار جایز نمی باشد و باید خود را بپوشاند در غیر اینصورت گناه بزرگی مرتکب شده است در ادامه مطلب دیدگاه تنی از مراجع عالی قدر را در رابطه با حکم شرعی آرایش ارائه داده ایم تا پاسخ سوالات خود را در این زمینه مشاهده نمایید.

آیت الله خامنه ای :

پرسش : آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ و استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟

پاسخ :  آنچه عرفا زینت و آرایش محسوب می‌شود، باید از نامحرم پوشانده شود.

پرسش : دختران باکره قبل از ازدواج تا چه میزان مى‌توانند آرایش کنند؟ مثلاً آیا مجاز به گرفتن موهاى صورت و یا گرفتن ابرو هستند؟
پاسخ:  فى نفسه مانع ندارد ولى اگر بر این کار مفسده‌اى مترتب شود و یا در معرض دید نامحرم باشند، جایز نیست.

آرایش زنان در خارج از خانه

آیت الله سیستانی :

پرسش: برخی از زنان هستند که آرایشی ملایم بر صورتشان می‌زنند با این استدلال که «ملایم است و باعث تحریک نمی‌شود و اگر حرام هم باشد حرامش اندک است و چون آنها هم مثل هر انسان دیگری هستند، دوست دارند حس کنند ظاهرشان در نظر دیگران پذیرفتنی است و نه چیزی بیش از این». از خداوند می‌خواهیم شما را در هر خیری موفق گرداند و از شما خواستاریم ما را با نصحیتی پدرانه بهره‌مند سازید تا مگر خدا صلاح ما و صلاح آنها را در آن قرار دهد.

پاسخ: حضور زن در مقابل مرد نامحرم در حالی که ذره‌ای آرایش داشته باشد مطلقا حرام است، و آنچه ذکر شد عذری برای ارتکاب این حرام نیست، و بر زن مومنه واجب است که به جمیع احکام شرعی پایبند باشد.

احکام شرعی پوشش و آرایش

پرسش : حکم آرایش خفیف و خیلی کم چیست آیا باید پوشیده شود یا خیر؟
پاسخ : آرایش به هر مقداری که باشد حرام است و پوشاندن آن از دید نامحرم واجب است.

پرسش : آیا استفاده از لنزهای رنگی برای چشم جلو نامحرم جایز است؟
پاسخ : اگر عرفا زینت شمرده شود جایز نیست.

پرسش : زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد؟
و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟
پاسخ : برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از باز گذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از افتادن در گناه ایمن باشد و باز گذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان به او نباشد.
ولی پس از استفاده از پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.

حکم شرعی آرایش در اسلام

پرسش : من انگشتای دستم را لاک میزنم ایا می توانم جلو برادر شوهرم با حجاب بیام ولی لاک دستم معلوم باشد؟

پاسخ : جایز نیست و باید پوشیده شود.

پرسش : آیا برق لب اشکال دارد ؟
پاسخ : اشکال ندارد و اگر زینت شمرده شود باید آن را از نامحرم پوشاند.

آشنایی با حکم شرعی آرایش

آیت الله مکارم شیرازی :

سؤال: اخیراً در استفتاء جدید راجع به آرایش ملایم بانوان، حضرتعالی فرموده اید که آرایش ملایم صورت بانوان اشکال ندارد. مستدعی است با توجه به اینکه در جامعه درک و تفاسیر مختلفی از آرایش ملایم می شود لذا مصادیق و حریم شرعی آن معلوم شود. متاسفانه برخی برداشت های هدفمند در حال اشاعه است. ضمناً وقتی یک بانو با یک کرم سفید کننده یا رژ لب خیلی آرام آرایش می کند اگر این آرایش ملایم در معرض دید نامحرم قرار گیرد گناه دارد یا خیر؟ اصلاً موضوعیت آرایش ملایم چیست و حریم آن تا کجاست؟

جواب: منظور چیزی است که جلب توجه افراد را نکند.

حکم آرایش زنان در خارج از منزل

سؤال: آیا استحباب آراستگی و خوش بو نمودن در موقع حضور در مسجد، اختصاص به آقایان دارد یا این که خانم ها نیز در این حکم مشترک هستند؟

جواب: استعمال عطر برای خواهران در خارج از منزل، طبق روایات اشکال دارد ولی زینت هایی که آشکار نباشد، عیبی ندارد.

همانطور که در این مقاله با حکم شرعی آرایش آشنا شدید به منظور آشنایی با دیگر مسائل فقهی دیگر می توانید بر روی دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو