آشنایی با خواص بی نظیر زنجبیل برای بدن

آشنایی با خواص بی نظیر زنجبیل برای بدن


منبع: زیبامون

447

1399/1/26

16:49


در این مقاله از زیبامون دات کام می خواهیم شما را با خواصی که استفاده زنجبیل می‌ تواند برای بدن و زیبایی تان داشته باشد، آشنا کنیم.

آشنایی با خواص بی نظیر زنجبیل برای بدن

زنجبیل از زمان‌ های قدیم در ایران و بسیاری از کشورهای خاورمیانه، در طب سنتی و در آشپزی برای پخت انواع غذا و شیرینی استفاده شده است و یک گیاه به شدت معروف و محبوب است. همه ما تقریبا با عطر و طعم تند زنجبیل آشنا هستیم. زنجبیل نام ریشه زیرزمینی گیاهی است که به حالت خودرو، در مناطق گرم و مرطوب از جمله هند، چین، آفریقای شمالی و مکزیک رشد می کند. این غده‌ های زیرزمینی را از زیر خاک خارج می ‌کنند، ریشه های نازکش را جدا می‌ کنند، آن را به خوبی تمیز می‌ کنند و بعد می ‌فروشند. زنجبیل یک منبع فوق‌العاده‌ از ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین E ، ویتامین گروه B ، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سیلیکون، آهن، سدیم، کلسیم، روی و بتاکاروتن نیز می باشد.

با زیبامون دات کام همراه باشید تا روش هایی را به شما آموزش دهیم که بتوانید از زنجبیل و قابلیت های آن برای سلامتی و زیبایی خود بهره ببرید.

استفاده از زنجبیل در صبح

حتما می دانید که صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است. اما از آنجایی که تنوع غذایی برای این وعده زیاد بالا نیست ممکن است مواد غذایی مورد استفاده در صبحانه، برایمان بیش از حد تکراری و خسته کننده شود. مگر اینکه زنجبیل داشته باشید! این ماده غذایی بی نظیر و خاص سرشار از فواید ویژه برای بدن است . زنجبیل می تواند حالت تهوع را کاهش دهد و همچنین دردهای عضلانی را ساکت کند. اما چه چیزی است که باعث شده زنجبیل تبدیل به یک ماده غذایی به شدت ویژه شود؟ یکی از علت‌ هایی که باعث می شود زنجبیل خاص باشد، این واقعیت است که می ‌توان آن را به همه وعده های غذایی اضافه کرد! شما می‌ توانید با خلاقیت زنجبیل را به نوشیدنی ها و غذاهای خود اضافه کنید و از طعم تند آن لذت ببرید و در کنار این مسئله نیز کلی مواد مفید به بدنتان برسانید. ما اینجا هستیم که همه این روش ها را به شما آموزش دهیم .

قهوه و چای صبحگاهی خود را با زنجبیل تند کنید! 

خواص بی نظیر زنجبیل برای بدن

کافئینی که از قهوه و چای به بدن تان می ‌رسد در کنار زنجبیل می ‌توانند یک گروه دو نفره قوی برای مبارزه با رادیکال های آزاد تشکیل دهند. همچنین قهوه و چای یکی از قوی ترین منابع آنتی اکسیدان در کل دنیا هستند. برای اینکه بتوانید از این نوشیدنی بی نظیر در صبح استفاده کنید و باعث شوید که بدنتان یک شروع قوی داشته باشد، تنها کاری که لازم است بکنید این است که به هر فنجان از قهوه یا چای یک قاشق چای خوری زنجبیل را اضافه کنید.

دمنوش های خانگی بسیار ضروری برای زیبایی و سلامت + طرز تهیه

همچنین اگر ذائقه تان قوی است، می توانید خیلی بیشتر از این ماده غذایی بی نظیر استفاده کنید و مقدار زیادتری را به چای یا قهوه خودتان اضافه کنید. زنجبیل می ‌تواند باعث شود که بدن شما سوخت و ساز بیشتری نیز در طول روز داشته باشد. اگر هم بتوانید یک چای اختصاصی زنجبیل بخورید که دیگر چه بهتر! برای تهیه این چای نیز راه های فراوانی وجود دارد که یکی از آسان ترین آنها روش های زیر است :

طرز تهیه‌ چای ساده با ریشه زنجبیل برای صبحانه

مواد لازم برای تهیه چای ساده زنجبیلی :

  • یک یا دو برش از ریشه‌ زنجبیل (به حدی که می توانید تندی آن را تحمل کنید)
  • آب جوش
  • عسل در صورت دلخواه

نحوه‌ درست ‌کردن چای با ریشه زنجبیل  :

ریشه‌ زنجبیل برش داده شده را درون فنجان خود قرار داده و آب‌ جوش را آرام آرام به آن اضافه کنید. حداقل ده دقیقه صبر کنید و اجازه دهید تا زنجبیل دم بکشد. اگر تندی چای و طعم آن اذیت تان می کند، برای بهتر کردن طعم، می توانید به آن عسل اضافه کنید.

چرا چای زنجبیل مفید است؟

اسکراب زنجبیل

چای زنجبیل یک چای به شدت مناسب برای استفاده و نوشیدن در هوای سرد است. این چای نه تنها بدن را گرم می کند و آرامش بخش است، بلکه توانایی این را دارد که معده و شکم درد را نیز آرام کند. یک فنجان از این چای تند در هنگام صبح می تواند باعث شود که شما در طول روز دچار حالت تهوع نشوید و یا اگر زمان زیادی را در ماشین می گذرانید، داخل ماشین احساس ناراحتی نداشته باشید. همچنین چای زنجبیل به خانم های باردار کمک می کند که از از شر تهوع صبحگاهی راحت شوند. از خوبی های دیگر این چای این است که شما می توانید به راحتی آن را در خانه آماده کنید و سختی خاصی ندارد و قابلیت این را دارد که با افزودن مواد متنوع به آن طعم های متفاوتی به خودش بگیرد.

طرز تهیه چای قاصدک و فواید آن برای سلامتی

طرز تهیه چای زنجبیل به حالت رنده شده

خواص بی نظیر زنجبیل برای بدن

از آنجایی که زنجبیل رنده شده راحت تر در آب حل می شود و تندی بیشتری پخش می کند، باید با احتیاط بیشتری از آن استفاده کنید. زنجبیل خرد شده و رنده شده را می توانید از عطاری ها تهیه کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه چای زنجبیل رنده شده :

  • یک قاشق‌ چای ‌خوری ریشه‌ زنجبیل رنده ‌شده یا ریز خرد شده
  • آب جوش به حد نیاز
  • عسل در صورت علاقه

طرز تهیه برای چای زنجبیل رنده شد :

برای آماده کردن چای زنجبیل  رنده شده، اگر زنجبیلی که خریداری کرده اید رنده شده و خرد نیست، لازم است ابتدا آن را خرد و رنده کنید. سپس ریشه‌ زنجبیل خرد شده را داخل قوری یا لیوان بریزید، آب‌ جوش را به آن اضافه کنید و ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان دهید تا دم بکشد و بعد از آن چای را از صافی رد کرده و در صورت ترجیح به آن عسل اضافه کنید. علت اینکه نیاز است چای از صافی رد شود این است که گیاه زنجبیل یک گیاه گرم است و مستقیم استفاده کردن از آن می تواند معده را اذیت کند.

دمنوش‌ های ساده و گیاهی برای درمان کم‌ خونی

استفاده از مربای زنجبیل هنگام صبحانه

دمنوش زنجبیل

مسلما در سفره‌ های اکثر خانواده ها هنگام صبح می توان انواع و اقسام مربا ها را پیدا کرد. اما مربای زنجبیل یکی از آن انتخاب ‌های کم طرفدارتر است. متاسفانه مربا در نوع خود نمی ‌تواند یک انتخاب سالم باشد، زیرا به علت وجود شکر فراوان در مربا خیلی از افراد ترجیح می ‌دهند از آن استفاده نکنند. اما زنجبیل آنقدر مفید است که حتی استفاده از آن به عنوان مربا نیز آنقدرها بد نیست. شما می توانید خیلی راحت مربای زنجبیل را روی بیسکویت یا نان تست پخش کنید و از آن لذت ببرید و از خواص بی ‌نظیر آن نیز بهره مند شوید. در ادامه شما را با طرز تهیه این مربای مفید آشنا می کنیم.

طرز تهیه مربای زنجبیل :

مواد لازم:

  • زنجبیل : یک کیلوگرم
  • شکر : یک کیلو و ۲۰۰ گرم
  • جوهرلیمو : کمی
  • آب : سه لیوان

طرز تهیه:

ابتدا زنجبیل هایی که خریده اید را پوست بکنید و به هر شکلی که مایل بودید خرد کنید. سپس لازم است زنجبیل های خرد شده را به مدت ۸ ساعت در آب سرد بخوابانید و بعد از این مرحله آنها را آبکش کنید.

درون یک قابلمه آب بریزید و آن را روی گاز بگذارید تا جوش بیاید سپس زنجبیل ها را اضافه کنید و بگذارید به مدت نیم ساعت با حرارت ملایم بجوشند. بعد از این مدت آب قابلمه را خالی کنید و مجددا در آن آب جوش ریخته و دوباره بگذارید بجوشد. این کار برای این است که تندی زنجبیل گرفته شود. لازم است این کار را با توجه به سلیقه و جنس زنجبیلی که خریده اید سه تا پنج بار تکرار کنید . در آخر نیز زنجبیل هایی که تندی آنها گرفته شده است را در سه لیوان آب جوش به همراه شکر و جوهر لیمو مخلوط کنید و روی حرارت ملایم گاز قرار داده تا به جوش آمده و شربتش قوام پیدا کند.

خواص زنجبیل برای پوست و مو و زیبایی

خواص بی نظیر زنجبیل برای بدن

زنجبیل در کنار خاصیت هایی که برای سلامت بدن دارد، می تواند برای زیبایی نیز به شدت مفید و کارآمد باشد. شما می توانید از زنجبیل استفاده های فراوانی کنید. یکی از خواص زنجبیل قابلیت آن برای از بین بردن جای زخم های پوستی و لکه ها است. از آنجایی که زنجبیل  خاصیت لکه زدایی دارد و دارای آنتی اکسیدان است شما می توانید از آن برای از بین بردن لکه های پوستی استفاده کنید و همچنین جای زخم هایتان را با آن محو و کمرنگ کنید.

برای این کار فقط کافی است زنجبیل تازه را برش دهید و روی لکه های پوستی و نقاط زخم شده قرار دهید تا اثر معجزه آسای آن را بعد از مدتی ببینید. همچنین اگر روزانه از زنجبیل و سایر مواد غذایی که زنجبیل را با آنها مخلوط کرده اید استفاده کنید، این گیاه به شما کمک می کند که دچار چروک های پوستی نشوید و از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری کنید. قابلیت های آنتی اکسیدانی زنجبیل بسیار بالاست و در نتیجه این ماده همان طور که گفته شد پوست را در مقابل رادیکال های آزاد قوی و مقاوم می کند و عوارض پیری را کم می کند. برای این کار می توانید از ماسک های صورتی که حاوی زنجبیل هستند استفاده کنید یا به طور مرتب زنجبیل را در وعده های غذایی خودتان جای بدهید.

چربی سوز - لاغری و کاهش وزن بیشتر با قهوه سبز

انواع ماسک زنجبیل برای پوست صورت

خواص بی نظیر زنجبیل برای بدن

ماسک زنجبیل برای آکنه پوست :همان طور که گفتیم زنجبیل به علت اینکه دارای عناصر ضد التهابی طبیعی است می تواند باعث از بین رفتن کیست ‌های پوست و آکنه ‌شود و شما می توانید با کمک آن چند نوع ماسک پوستی خوب برای خودتان در خانه آماده کنید و از آن ها بهره ببرید.

ماسک زنجبیل و عسل برای صورت:

نکته: این ماسک برای افراد با پوست حساس توصیه نمی‌ شود. زنجبیل و عسل هر دو گرم هستند و ممکن است در افرادی که پوست حساسی دارند حساسیت جدی ایجاد کنند.

مواد لازم برای تهیه ماسک صورت زنجبیل و عسل :

  • ریشه زنجبیل تازه
  • عسل ارگانیک و طبیعی
  • مخلوط کن

روش تهیه و مصرف:

زنجبیل را بشویید، پوست آن را بکنید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس تکه های زنجبیل تازه را داخل مخلوط‌ کن قرار داده و به آن آب اضافه کنید. ( روش دیگر این است که زنجبیل را رنده کنید و در آب بجوشانید تا آب زنجبیل درست کنید.)

سپس دو قاشق غذاخوری از آب زنجبیل و یک قاشق غذاخوری از عسل را با هم مخلوط کنید. صورت خود را شسته و از هرگونه آلودگی پاک کنید و ماسک را روی صورت و قسمت ‌های آکنه دار بزنید. بگذارید ماسک بیست دقیقه روی صورتتان بماند و سپس ماسک را با آب سرد از روی صورت بشویید. بعد از استفاده از این ماسک حتما از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

ماسک زنجبیل و سرکه سیب برای صورت

مواد لازم:

  • سرکه سیب
  • گلاب
  • روغن بادام تلخ
  • پودر زنجبیل

روش تهیه و مصرف:

ابتدا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب، یک قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ و سه قاشق غذاخوری پودر زنجبیل را با هم مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید تا یک دست شود. پوست صورتتان را شسته و سپس ماسک را روی آن پخش کنید و صبر کنید تا ماسک روی صورتتان خشک شود. بعد از آن پوست صورتتان را با آب سرد خوب بشویید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو