چگونه الماس درست میشود ؟ 

منبع: تالاب

89

1399/1/26

18:28


چگونه الماس درست میشود ؟ 

پیدایش و روش ساخت الماس 

الماس یکی از زیورآلات گرانقیمت در دنیا هست در ادامه می‌توانید با ما همراه باشید .

 

الماس‌ها از کربن تشکیل میشوند- کربن کاملا سازمان‌یافته.

 

بر زمینه تحقیق جدیدی که در نشریه Nature  منتشر شده هست، دانشمندان حدس می زنند الماس‌ها درون کره زمین از یک تا سه میلیارد سال گذشته ساخت شده‌امند؛ آن ها فکر می‌کنندکه دستورالعمل ساخته‌شدن الماس این‌گونه هست:

 

1.دی‌اکسید کربن را در 180 کیلومتری عمق زمین دفن کنید.

 

2.آن را تا بیش از 1200 درجه حرارت دهید.

 

 3. آن را زیر فشار بیش از 50000 کیلوگرم نیرو بر سانتی‌متر مربع قرار دهید.

 

4.به سرعت آن را به سطح زمین بیاورید تا به سرعت سرد شود.

چگونه الماس درست میشود ؟ 

اگر این فرآیند کمی مشکل به نظر میرسد، از تولیدکنندگان الماس مصنوعی تشکر کنید: اکنون دو  راه برای ساختن الماس در آزمایشگاه وجود دارد

 

نخستین روش مصنوعی روش “فشار بالا، حرارت بالا”  «HPHT» نامیده میشود.

 

این روش بیشترین شباهت را با نحوه تشکیل الماس درون کره زمین دارد و در آن گرافیت «یعنی همان کربنی که در مداد  به کار می رود» تحت فشار و گرمای شدید قرار می گیرد‌.

 

سندان‌هاي کوچک در ماشین  HPHT در حالیکه الکتریسیته شدید از گرافیت عبور می کند، بر روی ان فشار می‌‌آورد، و تنها پس از چند روز  یک الماس با کیفیت جواهر به وجود می‌آورد.

گرچه این الماس‌ها به اندازه الماس‌هاي طبیعی خالص نیستند، زیرا یک محلول فلزی با گرافیت مخلوط میشوند.

 

روش دیگر ساخت الماس- رسوب بخار شیمیایی نامیده می شود-بر مبنای فشار شدید عمل می کند، اما الماس‌هایي بی‌‌نقص‌تر از طبیعت میتواند ساخت کند.

 

یک قطعه الماس در ون یک محفظه کاهش فشار قرار داده می‌‌شوند، سپس گاز طبیعی با یک تابش مایکروو‌یو به درون این محفظه فرستاده می شود.

 

هنگامی گاز تا تقریبا 2000 درجه حرارت داده میشود، اتم‌هاي کربن روی الماس درون محفظه “می بارند” و به آن می‌چسبند، و غلاف کاملی شبانه دور الماس رشد میکند.

 

این الماس‌هاي مصنوعی بیش از هر چیز به درد تولیدکنندگان کامپیوتر می خورند :‌ به گزارش تالاب در درجه حرارت‌هایي که در آن تراشه‌هاي سیلیکونی ذوب می شوند، غلاف هاي الماس مصنوعی مثل سنگ سخت باقی می‌مثل.

 

منبع :old.mojerasa.ir

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو