سبزی آش رشته برای طبخ آش خوشمزه

سبزی آش رشته برای طبخ آش خوشمزه


منبع: ستاره

240

1399/1/26

19:09


سبزی آش رشته، یکی از مواد اصلی مورد استفاده در طبخ آش رشته است که در طعم و مزه آن نقش به سزایی دارد. در این مقاله با نوع سبزی آش رشته، میزان و نسبت هر کدام، ظاهر و خواص هر سبزی آشنا شوید.

سبزی آش رشته

 

ستاره | سرویس آشپزی - سبزی در انواع غذاهای ایرانی و مخصوصا آش هایی مانند آش بلغور و برنج، آش گوجه سبز، آش ترخینه، و ... یا به عنوان مخلفات در کنار غذا استفاده می شود. یکی از غذاهای سنتی ایرانی که بسیار پرطرفدار است و معمولا به عنوان عصرانه در دورهمی ها سرو می شود، آش رشته است. مهم ترین ماده مورد استفاده در آش رشته که نقش چشمگیری در طعم و مزه آن دارد، سبزی آن است. در این مطلب بهترین ترکیب سبزی آش رشته را برایتان ارائه می‌دهیم.

 

سبزی آش رشته شامل چه سبزی هایی است؟

اگر سبزی آش به اندازه و نسبت درست، استفاده نشود مزه غذا تغییر می کند و به همین دلیل است که بعضی از آش ها خوشمزه ترند و بعضی زیاد چنگی به دل نمی زنند. بنابراین آگاهی از نوع سبزی مورد استفاده در آش رشته و میزان استفاده از هر کدام، می تواند به شما کمک کند تا در سرمای زمستان یک آش رشته داغ و خوشمزه طبخ کنید و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید. همین مساله ما را بر این داشت تا در این مطلب در مورد آشنایی با نوع سبزی آش رشته، میزان و نسبت هر کدام، و خواص هر سبزی صحبت کنیم.

دقت کنید که ترکیب سبزی آش جو، سبزی آش ماست، سبزی آش رشته تهرانی، سبزی آش رشته شمالی و انواع دیگر آش‌ها با توجه به هر منطقه ای متفاوت است.

ترکیبات یک کیلو سبزی آش رشته

 تره 200 گرم 
 جعفری  200 گرم
 گشنیز  200 گرم
 شوید  200 گرم
 اسفناج  200 گرم

نعنای مورد استفاده در آش معمولا به صورت خشک است و از آن برای تهیه نعنا داغ و تزئین آش استفاده می شود. 

 

سبزی آش رشته برای طبخ آش خوشمزه

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته و نکات مهم در طبخ آن

 

زمان پخت سبزی آش رشته

زمان پخت سبزی آش رشته با توجه به نوع منطقه، بین 40 دقیقه تا یکساعت است.

جایگزین سبزی آش

اگر سبز آش رشته در دست نداشتید، از میزان کمی سبزی قورمه سبزی یا سبزی پلویی می‌توانید استفاده کنید.

 

معرفی سبزی های درون آش رشته و خواص آن

  • گشنیز: یکی از پرکاربردترین سبزی ها در پزشکی سنتی است و در ایران بیشتر از برگ و ساقه آن در غذاها استفاده می شود. تخم گشنیز عطری بسیار قوی دارد و از آن به عنوان ادویه استفاده می شود و حتی ریشه آن نیز در آشپزی تایلندی کاربرد دارد. از خواص این گیاه می توان به کاهش اضطراب و بی خوابی، کاهش فشار خون، دفع سنگ کلیه و مثانه، رفع تجمع آب در بافت ها نام برد.

گشنیز

 

بیشتر بدانید: خواص گشنیز

 

  • جعفری: یک نوع سبزی از خانواده چتریان است و از نظر ظاهری بسیار شبیه گشنیز است. جعفری گیاهی دو ساله است که ارتفاع آن به 30 سانتی متر تا یک متر می رسد. برگ های این گیاه شفاف و دارای رنگ سبز تیره است و بریدگی‌هایی به شکل مثلث یا لوزی دارد. جعفری منبع ویتامین های A، C، K، و املاحی چون آهن و اسیدفولیک است و به کاهش فشار خون و اسید اوریک کمک می کند. از خواص جعفری غافل نشوید!

جعفری

 

 

  • شوید: گیاهی یک ساله یا دو ساله است و ارتفاع آن گاهی به یک متر هم می رسد. خواص شوید بسار زیاد است؛ این گیاه دارای آثار درمانی زیادی است و از دم کرده آن برای درد و ورم معده استفاده می شود، و در درمان استفراغ شدید، و کمردردهای ناشی از گرفتگی عضلات کاربرد دارد. همچنین استفاده از برگ و ساقه شوید در کاهش چربی خون مفید است.

شوید

 
  • تره: گیاهی دو ساله و دارای برگ های دراز و باریک به رنگ سبز تیره است. تره دارای منافع زیادی است و برای درمان بیماری های کبدی و روماتیسم بسیار موثر است. از نظر خواص غذایی شبیه سیر و پیاز است ولی طعم و بوی ملایم تری دارد.

تره

  • اسفناج: گیاهی یک ساله است که دارای ساقه ای راست است و ارتفاع آن به نیم متر هم می رسد. برگ های آن پهن و نرم و به شکل مثلث و سبز رنگ است. برگ اسفناج دارای طبیعت متعادل است و منبع ویتامین های A، B3، C، و املاح آهن و پتاسیم است. خواص اسفناج باعث مقوی بودن هرچه بیشتر آش رشته شده است.

اسفناج

 
  • نعنا: یک گیاه بوته ای چند ساله با برگ های سبز و پهن است که بسیار پرمصرف می باشد و عطر و اسانسی قوی دارد. نعنا دارای خواص ضد تهوع و استفراغ، ضد ویروس، بازکننده برنش، صفراآور و دفع کننده سموم بدن است.

نعنا

 

کلام آخر

امیدواریم این آش خوشمزه را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. شما چه نکاتی را برای تهیه و خوشمزه‌تر شدن این آش رعایت می‌کنید؟ نکات و ایده ‌های خود را با ما و سایر همراهان مجله ستاره به اشتراک بگذارید. سبزی قورمه سبزی و سبزی سبزی پلو را نیز در ستاره بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو