محمد باقر نوبخت در لایو اینستاگرامی با فرهنگیان به سوالات آنها پاسخ داد.

وی با اشاره به این که بیشترین سوالات از او در این رابطه است که چرا رتبه بندی حذف و امتیازات فصل دهم به درستی اجرا نشد، اظهار کرد: یکی از معلمان عنوان کرد، من یک معلم هستم تبعیض ما را به شدت بی‌انگیزه کرده و میخواهیم حقوق ما به اندازه سایر ارگان‌ها باشد،معلم خانم دیگری نیز مطرح کرد عدالت را برقرار و رتبه بندی را برگردانید، در مجموع فرهنگیان دو مطالبه از ما دارند، تبعیض را از بین ببریم و عدالت وجود داشته باشد و ما قبول می‌کنیم اگر عدالت را رعایت نکردیم هر تصمیمی گرفتیم آن تصمیم را تغییر خواهیم داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به فرهنگیان گفت: ما هم دو خواسته از شما داریم اینکه نسبت به ما انصاف داشته باشید و اگر دراینباره توافق کنیم مشکلات حل می‌شود، اگر ما در کارمان عدالت را رعایت نکردیم و به گونه‌ای عمل کردیم که قانون مغفول مانده باشد قول می‌دهیم قانون را رعایت کنیم.

نوبخت ادامه داد: از سال 92 تا این تاریخ با عدد و رقم نشان می‌دهیم آیا در این زمینه تبعیض قائل شدیم و عدالت را رعایت نکردیم یا برعکس، نکته دیگر می‌تواند به موضوع سوابق منتهی شود، جمع جوانی که الان به عنوان فرهنگی مشغول به کار هستند ممکن است از پیشینه و سوابق کاری بنده مطلع نباشند اما بنده سال‌ها در آموزش و پرورش به عنوان معلم حق‌التدریس، مدیر مدرسه و مدیرکل آموزش و پرورش فعالیت کردم بنابراین مسائل و مشکلات آن را درک می کنم البته بدین معنی نیست چون خاستگاه فرهنگی دارم عدالت و انصاف را به نفع شما انجام بدهم و از سایر دستگاه‌ها میزنم، تلاش کردم  نسبت به آموزش و پرورش احقاق حق صورت بگیرد و تلاش نکردم از سایر دستگاه‌ها عدول کنم.

متوسط حقوق فرهنگیان از سال ۹۲ تا به امروز ۴ برابر شد

وی با اشاره به اینکه متوسط حقوق همکاران بنده در کادر آموزشی، سال 92 یک میلیون و 400 هزار تومان بود که این عدد در سال 98 در کل سال به 4 میلیون و 300 هزار تومان و اسفند ماه به 5 میلیون و سال 99 به 5 میلیون و 800 هزار تومان رسید یعنی از سال 92 تا الان 4 برابر شده است ممکن است فرهنگیان بگویند تورم وجود دارد توجه داشته باشید بودجه دولت در سال 92، 210 هزار میلیارد تومان بود و منابع عمومی بودجه هم اکنون 480 هزار میلیارد تومان است و بودجه حدود 2.5 برابر   و پرداخت به فرهنگیان هم حدود 4 برابر شده است.

حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت برابر است

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هم اکنون متوسط حقوق فرهنگیان با متوسط حقوق کارکنان دولت برابر است و می‌تواند اندکی هم بیشتر باشد به شکلی که سال 92 حقوق کادر آموزشی یک میلیون و 400 هزار تومان بود و برای سایر کارمندان یک میلیون و 600 هزار تومان اما هم‌اکنون تقریباً برابر است و نمی‌توان گفت ما تبعیض قائل شدیم و به جامعه فرهنگی کمتر از سایران حقوق دادیم.

رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۸ اجرا شد

نوبخت با اشاره به اینکه پرسش دیگر این است که رتبه بندی اجرا شد یا خیر؟ افزود: با توجه به اینکه دستگاه تخصصی این کار سازمان اداری و استخدامی و آموزش و پرورش است، بنده با همکاران در این دو بخش صحبت کردم همه معتقدند رتبه بندی فرهنگیان در سال 98 انجام شد و اگر این استدلال نادرست است حتماً دنبال کنید و من در خدمتتان هستم.

پنجشنبه میزبان معلمان هستیم

وی بیان کرد: از فرهنگیان، تشکل ها و کانون های آنها دعوت می‌کنم و از آموزش و پرورش می خواهم برای روز پنجشنبه ساعت 4 بعد از ظهر در سازمان برنامه و بودجه حاصر شوند تا گفت و شنودی داشته باشیم، اگر اثبات شود قانون را رعایت نکردیم اصلاح می‌شود و اگر مشخص شد قانون را رعایت کردیم انصاف حکم می‌کند متشکر باشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: رقمی که در اسفند 97 و سال‌ 98  به حقوق فرهنگیان اضافه شد رقم قابل توجهی است و با توجه به این افزایش اگر به گونه‌ای تلقی شود که ما وظیفه خود را انجام نمی‌دهیم و بی‌تفاوت هستیم از انصاف دور است مگر ما بحث رتبه بندی را از مهر سال 98 آغاز نکرده ایم؟ آیا در ماههای مهر تا اسفند مقدار رتبه‌بندی به حقوق معلمان اضافه نشد؟ حتما می‌گویید اضافه شد، سازمان برنامه و بودجه مسئولیت پشتیبانی مالی از رتبه بندی را دارد و ما دو هزار میلیارد تومان برای آن گذاشتیم و آموزش و پرورش گفت معلمان به طور متوسط 700 هزار تومان افزایش حقوق داشتند و البته این رقم برای همه یکسان نیست.

وی ادامه داد: می‌گویند رتبه‌بندی رها شد اما رها نشده است آموزش و پرورش گزارش داد احکام بر پایه همان است و به طور متوسط بیش از یک میلیون و 100 هزار تومان به حقوق اضافه شده است، سال 98، رتبه‌بندی 5 ماه پرداخت شد و ماه ششم نه تنها مثل 5 ماه گذشته پرداخت شد بلکه امتیازات فصل دهم را هم داشتیم که برخی می گویند رتبه‌بندی هم اجرا و امتیازات فصل دهم نیز اجرا شود اگر این کار بخواهد انجام شود باید ببینیم سقفی که برای رتبه بندی فرهنگیان قائل شدند تا 50 درصد امتیازات باشد و این 50 درصد صورت گرفت، از سازمان اداری پرسیدم گفتند رتبه بندی انجام شده است وزارت آموزش و پرورش هم گفت هر 6 ماه انجام و ماه آخر هم بیشتر صورت گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه متذکر شد: برای اجرای رتبه بندی در سال 98، 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم و اسفند 98 به طور متوسط یک میلیون و 100 هزار تومان به حقوق‌ها اضافه شد که از فروردین به بعد نیز بر پایه آن، افزایش 15 درصدی انجام می‌شود.

۷هزار میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق فرهنگیان

نوبخت بیان کرد: برای سال 99،  تا 7 هزار میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق فرهنگیان گذاشته‌ایم و حقوق فرهنگیان در مقایسه با سال 98 افزایش قابل توجهی خواهد داشت و از این محل به طور متوسط یک میلیون و 100 هزار تومان اضافه می‌شود، در جلسه روز پنجشنبه حرف‌های معلمان و آموزش و پرورش را می‌شنویم، ما معتقدیم پول را گذاشته‌ایم و آموزش و پرورش هم می‌گوید رتبه‌بندی اجرا شده است اما اگر مشخص شد قانون اجرا نمی‌شود زمینه اجرای آن را فراهم می کنیم و معلمان هم مستندات خود را ارائه دهند.

رییس سازمان برنامه و بودجه خطاب به فرهنگیان مطرح کرد: تمایل داریم پولی که اختصاص می‌دهیم با نظر شما توزیع شود یعنی 7 هزار میلیارد تومان برای سال 99 وجود دارد و دلمان می خواهد به گونه‌ای توزیع شود که معلمان راضی باشند.

وی افزود: ممکن است تعریف شما از رتبه بندی و افزایش امتیازات 50 درصدی با تعریف ما متفاوت باشد، ما در خدمت شما هستیم تا در گفتگوها به یک اجماع برسیم و رضایت معلمان را به همراه داشته باشد همچنین انتظار داریم به ما کمک فکری بدهید.

حداقل حقوق افراد شاغل و بازنشسته یکسان است

وی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان گفت: هم‌اکنون می توانیم بگوییم حداقل حقوق افراد شاغل و بازنشسته یکسان است و تفاوتی بین آنها در کف حقوق نیست، قانون می‌گوید برای شاغلانی که بین دو میلیون و چهارصد هزار تا 5 میلیون و 100 هزار تومان حقوق می‌گیرند چون بر اساس قانون سال گذشته مقداری افت دارند آنها را هم اضافه کنید که همکاران ما نسبت به این بخش توانستند اقدام کنند و اگر به نفع بازنشستگان نیز باشد برای آنها انجام می دهیم، افزایش حقوق بازنشستگان از حدود 771 هزار تومان تا حدود 965 هزار تومان در رده‌های مختلف است.

وی در پاسخ به پرسشی که چرا افزایش حقوق اداری ها از معلمان بیشتر است؟ گفت: سال 94 که اولین بحث برای رتبه‌بندی معلمان انجام شد مسئولان آموزش و پرورش گفتند تا افزایش حقوق اداری‌ها نیز انجام شود که از آن زمان تاکنون ادامه دارد و اگر غیرقانونی است باید اصلاح شود.

وی در پاسخ به پرسشی که بازنشسته‌های قبل از اول مهر از رتبه‌بندی و افزایش 50 درصد قانون مدیریت محروم شدند، مطرح کرد: سخن درستی است اما بالاخره ما باید کار را از جایی شروع می‌کردیم و هم اکنون که بازنشسته‌ها در این مسیر قرار ندارند باید از طریق متناسب‌سازی به ترمیم حقوق آنها کمک کنیم.