زوج معروف مکبث را به سینما می‌آورند

منبع: ایران آرت

118

1399/1/27

12:31


فرانسیس مک‌دورمند که قرار است در اقتباس همسرش جوئل کوئن از "مکبث" شکسپیر بازی کند، درباره این تجربه صحبت کرد.

ایران آرت: جوئل کوئن برای فیلم بعدی خود با همکار همیشگی و بردادرش "ایتان کوئن" همکاری نمی‌کند. اقتباس این فیلمساز از "مکبث" شکسپیر که توسط استودیوی A24 پخش خواهد شد، رسماً "تراژدی مکبث" نام گرفته و "دنزل واشینگتن" و "فرانسیس مک‌دورمند" در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. کوئن و مک‌دورمند با ویدیوی زنده‌ای در اینستاگرام اولین جزئیات از این پروژه را فاش کردند. مک‌دورمند و "جوئل کوئن" در سال ۱۹۸۴ با یکدیگر ازدواج کرده و از آن پس در فیلم‌های بسیاری به کارگردانی برادران فیلمساز همکاری کردند. مک‌دورمند اولین اسکارش را با "فارگو" (Fargo) به دست آورد.

مک‌دورمند می‌گوید: "به نظر من مسئله‌ای که در مورد اقتباس جوئل بسیار حائز اهمیت است این است که ما نام آن را "مکبث" نگذاشته‌ایم. نام فیلم "تراژدی مکبث" است که بسیار تمایز مهمی است. در اقتباس جوئل، ما سن شخصیت‌ها را بررسی می‌کنیم و در این اقتباس مکبث سالخورده‌تر است. هم دنزل و هم من سالخورده‌تر از بازیگرانی‌ هستیم که معمولاً برای مکبث‌ها انتخاب می‌شوند. در دوران پسایائسگی به سر می‌بریم، دورانی که نمی‌توانیم بچه‌دار شویم. بنابراین جاه‌طلبی آن‌ها برای حفظ تاج‌وتخت تحت فشار قرار دارد. به نظر من مهم‌ترین مسئله این است که آن‌ها فرصت زیادی برای شکوه ندارند."

مک‌دورمند اضافه می‌کند برای اجرای او بسیار مهم بود که "لیدی مکبث" هرگز فرزندی نداشته: "اما چند مرتبه باردار شده و شاید فرزندانی را هم که بعدها از دنیا رفته‌اند به دنیا آورده. من فکر می‌کنم این تراژدی شخصی اوست که جاه‌طلبی او برای دادن تاج‌وتخت به همسرش شعله‌ور می‌سازد زیرا او تاکنون موفق نشده وارثی برای همسرش به دنیا بیاورد. به نظر من این جوهره‌ی شخصیت است."

به گزارش 30نما، کوئن و مک‌دورمند می‌گویند با قرار دادن شخصیت‌ها در سن شصت‌وچند سالگی المان "گذر زمان" به داستان اضافه و درام را به عنوان یک فیلم تریلر دوباره پیکربندی می‌کند. مک‌دورمند می‌گوید: "به این ترتیب فشار زمانی معینی روی شخصیت‌ها و البته داستان قرار داده می‌شود که به نظر من هوشمندی جوئل برای اقتباس را نشان می‌دهد. یک تعلیق واقعی وجود دارد. زمان برای شخصیت‌ها رو به اتمام است اما از سوی دیگر روایت را به جلو می‌راند."

کوئن اضافه می‌کند: "بله، [می‌تواند یک فیلم تریلر در نظر گرفته شود.] به نظر من این مسئله‌ای بوده که همیشه هنگام تماشای نمایشنامه احساس می‌کرده‌ام و هر چه بیشتر در اقتباس غرق شدم برایم بیشتر روشن شد و جذابیت پیدا کرد. جالب است که چگونه شکسپیر کلیشه‌های معین تریلر آمریکایی و ادبیات جنایی که در اوایل قرن بیستم رایج بودند را زمینه‌سازی می‌کند."

کوئن می‌گوید ذات "گذر زمان" در اقتباس خود را در موسیقی فیلم القا کرده است. آهنگسازی "تراژدی مکبث" به "کارتر برول" سپرده شده که یکی از همکاران قدیمی برادران کوئن است. کارگردان می‌گوید از ۸۵ درصد زبان نمایشنامه‌ی شکسپیر استفاده کرده و حتی در دیالوگ‌ها عنصر زمان مشهود است زیرا شکسپیر آن را در قالب پنج‌وتدی یامبیک نوشته است. کوئن در مورد موسیقی متن برول می‌گوید: "موسیقی هر چه که باشد بیشتر کوبه‌ای است و زمان-شناس. جدا از این توضیح که بسیار انتزاعی بود، هنوز چیزی شکل نگرفته."

استودیوی A24 هنوز تاریخ اکران "تراژدی مکبث" را اعلام نکرده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو