۹ ترفند برای ضد صدا کردن خانه

108

1399/1/27

12:51


یکی از معایب زندگی در مناطق شهری مواجهه‌ی هر روزه با صدا‌های ناخوشایندی است که آرامش را در خانه هایمان از ما می‌گیرند. این صدا‌ها فقط مربوط به خیابان نیستند و گاهی هم مجبوریم سر و صدای ناخوشایندی را از آپارتمان کناری مان تحمل کنیم.

۹ ترفند برای ضد صدا کردن خانه

به گزارش بهداشت نیوز، اگر شما هم از این شرایط به ستوه آمده اید باید بدانید که تنها نیستید. این سر و صدا‌ها به جزء جدایی ناپذیر از زندگی آپارتمان نشینی تبدیل شده اند و اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسند.

با این حال، خوشبختانه فارغ از اینکه در چگونه خانه‌ای زندگی می‌کنید، می‌توانید محل زندگی خود را ضد صدا کنید. با صحبت از ضد صدا کردن خانه احتمالاً به یاد بازسازی و هزینه‌های سنگین افتاده اید، اما ترفند‌هایی هست که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بدون انجام بازسازی و صرف هزینه‌ی زیاد، خود را از شر سر و صدا‌های مزاحم خلاص کنید. برای ضد صدا کردن خانه و اتاق‌های آن لزوماً نیازی به انجام روش‌های پیچیده نیست، گاهی یک تغییر کوچک هم می‌تواند تأثیر چشمگیری داشته باشد.

۱- در ورودی خانه را درزگیری کنید
ضد صدا کردن خانه اگر همه‌ی مکالماتی که در راهروی آپارتمان تان رخ می‌دهند را از روی مبلمان خانه تان می‌شنوید، احتمالاً بخش‌های بزرگی از دور در ورودی خانه تان خالی است و هوا از آن عبور می‌کند. پر کردن این فاصله‌ها به این سر و صدا‌ها پایان خواهد داد. صوت از طریق هوا جا به جا می‌شود و هر شکافی می‌تواند اجازه‌ی عبور صدا را دهد.

اگر بخش زیادی از زیر در ورودی خانه تان خالی است، یک درزگیر فلزی به پایین آن نصب کنید. این درزگیر‌ها از ورود گرد و غبار و حشرات و همینطور صدا جلوگیری می‌کنند. اگر بالا و کناره‌های در هم جای خالی دارند، آن‌ها را با نوار‌های درزگیر فومی بپوشانید.

۲- جلوی در ورودی پرده نصب کنید
با نصب پرده‌های سنگین و تیره رنگ جلوی در ورودی خانه هم می‌توانید یک لایه عایق صدای دیگر هم ایجاد کنید. این پرده‌ها وقتی بسته باشند به جذب صدا‌هایی که وارد خانه می‌شوند کمک می‌کنند.

۳- اتاق خواب تان را ضد صدا کنید
مانند در ورودی خانه، قسمت خالی زیر در اتاق خواب تان هم اجازه‌ی نفوذ صدای زیادی را به داخل اتاق می‌دهد، به طوری که انگار در اتاق همیشه کمی باز است. این جای خالی را با یک درزگیر آماده یا دست ساز پر کنید. اگر درزگیر به در چسبیده باشد بهتر است تا مجبور نباشید دائماً آن را جا به جا کنید.

۴- انعکاس صدا را کمتر کنید
صدا از سطوح سخت مثل دیوارها، کف زمین و سقف انعکاس پیدا می‌کند که این مسأله به سر و صدای داخل اتاق اضافه می‌کند. برای کاهش انعکاس صدا، دیوار‌ها و حتی سقف اتاق را با یک چیز نرم بپوشانید تا سر و صدا‌های محیط مثل صدای آدم ها، پارس سگ‌ها یا صدای جاروبرقی انعکاس پیدا نکند. یک قالیچه‌ی نمدی روی سقف و تشک‌های لاستیکی روی دیوار‌ها از صدا‌های آزاردهنده‌ی درون آپارتمان می‌کاهند و در عین حال، سر و صدای واحد‌های کناری ساختمان را به خود جذب می‌کنند.

۵- یک فرش ضخیم بیندازید
احتمالاً می‌دانید که هیچ چیزی به اندازه‌ی یک فرش نمی‌تواند سر و صدای آمد و شد آدم‌ها در یک نقطه‌ی پر رفت و آمد را از بین ببرد؛ بنابراین اگر کف زمین خانه تان خالی است، آن را با یک فرش ضخیم بپوشانید. اما یک ترفند دیگر هم هست که می‌تواند به هر چه کمتر شدن صدا‌ها کمک کند: اگر یک موکت ضخیم هم زیر فرش تان بیندازید سر و صدا‌ها کمتر هم خواهد شد.

۶- با یک کتابخانه جلوی سر و صدا‌ها را بگیرید
اگر دیوار‌های خانه تان نازک هستند، می‌توانید با اضافه کردن یک کتابخانه‌ی توکار داخل یک دیوار کاذب جلوی دیوار اصلی خانه تان از نفوذ سر و صدای آپارتمان کناری تان جلوگیری کنید. با این کار به حجم دیوار افزوده می‌شود. اشیاء بزرگ در برابر ارتعاش مقاوم هستند و در نتیجه از انتقال صدا می‌کاهند. مطمئن شوید که لبه‌های دیوار کاذب کاملاً به دیوار، کف زمین و سقف چسبیده باشید تا فضای خالی و راه دیگری برای عبور هوا و صدا باقی نماند.
 
۷- از پنل‌های آکوستیک استفاده کنید
پنل‌های آکوستیک به صورت صفحه‌ای و پارچه‌ای در دسترس هستند که می‌توانید آن‌ها را از دیوار‌های خود آویزان کنید. گرچه اغلب انواع پنل‌های آکوستیک به گونه‌ای طراحی شده اند که جلوی برگشت صدا از سطوح سخت را بگیرند، اما انواع دیگری از این پنل‌ها هم هستند که در جلوگیری از نفوذ سر و صدا به داخل از طریق در یا پنجره هم بسیار مؤثرند.

۸- پرده‌های عایق نصب کنید
پرده‌های عایق صدا به جلوگیری از عبور صدا کمک می‌کنند. این پرده‌ها سنگین هستند و صاف روی دیوار یا پنجره نصب می‌شوند تا جلوی ورود صدا را بگیرند و در واقع کاری می‌کنند که صدا‌های بیرون به محیط بیرون بازگردند.

۹- پنجره‌ها را عایق بندی کنید
اگر می‌خواهید جلوی ورود صدای بیرون را بگیرید، اما دیدتان به منظره‌ی بیرون مختل نشود، پنجره‌های خود را عایق بندی کنید. عایق‌هایی از جنس شیشه یا اکریلیک وجود دارد که به صورت قاب روی پنجره‌های فعلی شما نصب می‌شوند. این عایق‌ها جلوی نفوذ هوا و در نتیجه ورود سر و صدا را تا ۵۰ درصد یا بیشتر می‌گیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو