اولین مورد انتقال ویروس کرونا از جسد به انسان

72

1399/1/27

16:56


اولین مورد انتقال ویروس کرونا از جسد کرونا مثبت به یک پزشک پزشکی قانونی در تایلند تأیید شد.

اولین مورد انتقال ویروس کرونا از جسد به انسان

به گزارش بهداشت نیوز: یک پزشک پزشک قانونی پس از مبتلا شدن به ویروس کرونا از یک جسد فوت شد، اعتقاد بر این است که این اولین مورد انتقال ویروس کرونا از جسد به انسان بود.

سازمان‌های بهداشتی از کارشناسان پزشکی قانونی خواستند تا اقدامات لازم را برای بدست آوردن اطلاعات کامل درباره راه‌های انتقال کروناویروس انجام دهند.

مطابق نامه‌ای که در مجله پزشکی قانونی منتشر شده، این پزشک در پایتخت تایلند بانکوک مشغول به کار بود. همچنین جزئیات بیشتر از جمله نام و سن این پزشک در این مجله ارائه شده است.

وان اسریویجتالای از مرکز پزشکی RVT بانکوک و ویروج ویوانیتکیت از دانشگاه دی پتیل هند، در این نامه نوشتند، طبق بهترین اطلاعات بدست آمده ما، این اولین گزارش درباره عفونت ویروس کووید_۱۹ و مرگ در بین پرسنل پزشکی در یک واحد پزشکی قانونی است.

این نامه در تاریخ ۲۰ مارس نوشته شده است، هنگامی که ۲۷۲ مورد کووید_۱۹ تأیید شده در تایلند وجود داشت، به گفته دانشگاه جان هاپکینز، تعداد موارد تایید شده در تایلند از آن زمان به  ۲۶۱۳ مورد رسیده است. در سرتاسر جهان، بیش از ۱.۹ میلیون نفر مبتلا به COVID-۱۹ تشخیص داده شده‌اند، تقریباً ۱۲۰۰۰۰ نفر فوت کرده‌اند و بیش از ۴۵۷.۵۰۰ نفر بهبود یافته‌اند. همانطور که در نقشه توسط Statista نشان داده شده است، در حال حاضر تقریباً این ویروس در همه کشور‌های دنیا در حال گسترش است.

اسریویجتالای و ویوانیتکیت گفتند: احتمال اینکه متخصصان پزشکی قانونی با بیماران آلوده تماس برقرار کنند، وجود دارد، اما آن‌ها می‌توانند با نمونه‌های بیولوژیکی و اجساد نیز ارتباط داشته باشند.

این دو متخصص ادامه دادند: در حال حاضر، در مورد تعداد دقیق اجساد آلوده کووید_۱۹ اطلاعات دقیقی نداریم، زیرا انجام آزمایش کرونا مانند دیگر آزمایشات معمولی نیست، با این وجود، کنترل عفونت و اقدامات احتیاطی جهانی ضروری است.

آن‌ها به متخصصان پزشکی قانونی توصیه کردند در هنگام کار از لباس‌های محافظتی شامل کت و شلوار، دستکش، عینک، کلاه و ماسک استفاده کنند و واحد‌های آسیب شناسی و پزشکی قانونی باید در مورد وسایل ضد عفونی اجساد مورد استفاده در اتاق عمل پیگیری لازم را داشته باشند.

به گفته کارشناسان، احتمال اینکه پزشک معالج پزشکی از طریق شخص زنده به ویروس آلوده شده باشد بسیار کم است، اما وی با مردگان تماس مداوم داشت. اطلاعات دقیقی از تعداد اجساد آلوده به کروناویروس وجود ندارد، زیرا آن‌ها تحت بررسی‌های منظم قرار نمی‌گیرند.

یک استاد آسیب شناسی دیگر در دانشکده دادگستری جنایی جی جی دانشگاه نیویورک، که به BuzzFeed News گفت: نه فقط پزشکان معاینه پزشکی بلکه تکنسین‌ها و افرادی که به تشییع جنازه بستگانشان می‌روند باید مواظب باشند.

سامر جانسون مک گی، کارشناس سیاست بهداشت و درمان در دانشگاه نیو هاون نیز به BuzzFeed News گفت: هر کسی با فردی که جواب آزمایش کرونا او مثبت شده باشد چه مرده و چه زنده در ارتباط است باید از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کند تا از انتشار این ویروس جلوگیری کند.

سازمان جهانی بهداشت در توصیه‌ای درباره چگونگی مدیریت ایمن اجساد قربانیان مبتلا به کرونا که در اواخر ماه مارس منتشر شد، گفت: اجساد قربانیان معمولاً عفونی نیستند به جز مواردی که دچار تب بالایی که منجر به تب خون‌ریزی دهنده مانند ابولا و ماربورگ یا ریه‌های بیماران مبتلا به آنفلوانزای همه‌گیر باشند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت تا به امروز هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن افراد از اجسادی که مبتلا به کووید_۱۹ بودند وجود نداشته است.

آژانس سازمان ملل گفت: این اطلاعات منتشر شده با در دسترس بودن شواهد جدید قابل تجدید نظر است.

همانطور که در مقاله ذکر شد، ویوانیتکیت گفت: هنوز مشخص نیست که این پزشک ویروس را از طریق کار گرفته است یا خیر، با این حال، این پرونده می‌تواند برای کسانی که برای مدیریت اجساد مرده برنامه‌ریزی می‌کنند مفید باشد.

ویوانیتکیت گفت: گسترش احتمالی ویروس کرونا از اجساد یک مسئله مهم فراموش شده در بحران کنونی کووید_۱۹ است.

در تایلند، طبق آخرین اطلاعات، ۲۶۱۳ نفر به بیماری کرونا ویروس آلوده اند، از ابتدای این همه گیری ۴۱ مورد مرگ و میر ثبت شده است. در کل، بیش از دو میلیون مورد ابتلا به کرونا در جهان ثبت شده است و بیش از ۱۲۰ هزار نفر جان باخته اند.

این مقاله با اظهار نظر Viroj Wiwanitkit به روز شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو