دسته بندی : پزشکی و سلامت

۱۰ روش خانگی موثر برای خارج کردن آب از گوش

آب رفته تو گوشم چیکار کنم دربیاد ؟؟ هیچ کس دلش نمیخواهد بعد از دوش گرفتن یا شنا کردن گوش هایش پر از آب شود. در حالت معمولی موم گوش جلوی ورود آب به گوش را می گیرد ولی با همه اینها بعضی اوقات آب وارد گوش شده و باعث درد و ناراحتی می شود. در برخی موارد هم ورود بیش از حد مایعات به گوش کاهش شنوایی یا حتی از دست دادن کامل آن را به دنبال خواهد داشت. بنابراین زمانی که متوجه می شوید آب وارد گوشتان شده باید هر چه سریعتر دنبال راهی برای خارج کردن آن باشید. ما در این مقاله بهترین و موثرترین راه های خانگی برای خارج کردن آب از گوش را در اختیارتان می گذاریم.

نکته مهم: در صورتی که آب وارد گوشتان شده به هیچ وجه از گوش پاک کن استفاده نکنید. فشار دادن گوش پاک کن در گوش نه تنها به حل مشکل کمکی نمی کند بلکه ممکن است آسیب های جدی تری هم به گوشتان وارد کند. اولین توصیه ما این است که عجولانه عمل نکنید چون گوش عضو بسیار حساسی است. در عوض توصیه میکنیم که از این ده روش موثر و آسان استفاده کنید.

آب رفته تو گوشم چیکار کنم

تو گوشم آب رفته چیکار کنم

 

آب رفته تو گوشم چیکار کنم خوب بشه ؟

  1. مانور والسالوا

مانور والسالوا در واقع اسم پیچیده یک عمل بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام بدهید این است سوراخ های بینی تان را با انگشت بگیرید و سعی کنید به آرامی هوا را از بینی تان خارج کنید. در این حالت فشار روی کانال گوش باعث خروج آب از آن می شود. فقط یادتان باشد که نباید با فشار زیاد این کار را انجام بدهید چون ممکن است پرده گوشتان آسیب ببیند.

آب رفتن در گوش نوزاد

  1. ایجاد مکش

دستتان را روی گوشی که در آن آب رفته بگذارید و سرتان را طوری خم کنید که گوش آسیب دیده به سمت پایین باشد. حالا دستتان را آرام از روی گوش بردارید تا حالت مکش ایجاد شود و آب از گوش بیرون بیاید. در صورت لزوم چند بار این حرکت را انجام بدهید. می توانید به جای دست از نوک انگشتتان استفاده کنید. به این صورت که نوک انگشت را کمی داخل مجرای گوش کرده و سعی کنید حالت مکش ایجاد کنید.

رفتم استخر آب رفته تو گوشم

آب رفتن در گوش (۲)

 

  1. هوای گرم

اگر وضعیت گوشتان واقعا حساس و ناراحت کننده است سعی کنید گوشتان را با استفاده از هوای گرم سشوار خشک کنید. اما باید این را بدانید که این روش همیشه توصیه نمی شود چون همه سشوارها برای این کار مناسب نیستند. برای جلوگیری از سوختگی گوش هنگام استفاده از سشوار درجه آن را روی کمترین میزان تنظیم کنید. یادتان باشد آن را دور از گوشتان نگه دارید و در طول مدتی که این کار را انجام می دهید خیلی مراقب باشید تا به گوشتان آسیبی نرسد.

درمان اب رفتن در گوش 

  1. گرما و حرارت

کمی آب جوش در یک ظرف بریزید و یک حوله روی سرتان بگذارید. بعد خم شوید و بخار آب جوش را استنشاق کنید. این کار را چند دقیقه ادامه بدهید. بعد سرتان را طوری بچرخانید که گوش آسیب دیده به سمت پایین باشد و منتظر باشید تا آب از آن خارج شود.

آب استخر رفته تو گوشم

آب رفته تو گوشم (۱)

 

  1. مخلوط الکل و سرکه

یکی از روش های قدیمی اما موثر برای خارج کردن آب از گوش استفاده از مخلوط سرکه و الکل است. الکل آب موجود در گوش را به خودش جذب می کند و سرکه هم به خاطر خواص ضد میکروبی اش مانع از بروز عفونت در گوش می شود. برای تهیه این مخلوط کمی الکل و سرکه را با هم مخلوط کنید و بعد با قطره چکان ۳ قطره از آن را در گوشتان بچکانید. بعد در حالیکه سرتان را کاملا صاف نگه داشته اید به آرامی اطراف مجرای گوش را برای ۳۰ دقیقه ماساژ بدهید. بعد از این مدت سرتان را خم کنید تا مایعات کاملا از گوش خارج شوند.

اب رفتن در گوش هنگام شنا

  1. دراز کشیدن

دراز کشیدن یکی از ساده ترین ترفندها برای خروج آب از گوش است. وقتی متوجه شدید آب وارد گوشتان شده زیاد حرکت نکنید. بهتر است دراز بکشید و تلویزیون تماشا کنید. نیروی جاذبه زمین بسیار قدرتمند و مفید است و می تواند به خارج کردن آب از گوش کمک کند.

آب رفته تو گوشم درد میکنه

آب رفته تو گوشم (۲)

 

  1. آدامس جویدن

حرکات فک می تواند به خروج هر چه سریعتر آب از گوشتان کمک کند. پس بهتر است وقتی گوشتان خیس می شود آدامس بجوید و سرتان را بچرخانید تا آب از گوش خارج شود. آدامس جویدن کمک می کند تا آب راحت تر و سریعتر از شیپور استاش گوش خارج شود.

آب رفتن در گوش کودک

  1. هیدروژن پروکساید

تجربه نشان داده که هیدروژن پروکساید برای تمیز کردن گوش و خارج کردن اجسام خارجی از آن بسیار موثر است. پس بدون نگرانی ۴ قطره از هیدروژن پروکساید سه درصد را در گوشتان بچکانید. چند دقیقه صبر کنید و بعد گوشتان را پایین بگیرید تا آب از آن خارج شود. البته این روش کمی زمان می برد و ممکن است استفاده از هیدروژن پروکساید گوشتان را کمی غلغلک بدهد یا باعث شنیدن صداهای غیر معمولی شود اما مطمئنا روش موثریست. نکته مهم این است که حتما باید از هیدروژن پروکساید ۳ درصد استفاده کنید تا گوشتان آسیب نبیند.

آب رفته تو گوشم چکار کنم

آب رفته تو گوشم (۳)

 

  1. نمک

نمک هم به دلیل دارا بودن خاصیت جذب آب می تواند گزینه خوبی برای خارج کردن مایعات از گوش باشد. برای این کار اول باید حدود یک قاشق غذا خوری نمک را در ماکروویو قرار بدهید تا کمی گرم شود. بعد یک تکه پنبه بردارید و آن کاملا در نمک بغلتانید. حالا تنها کاری که باید بکنید این است که پنبه نمکی را حدود ۳ دقیقه نزدیک مجرای گوشتان بگیرید تا رطوبت گوش را کاملا به خود جذب کند.

اب رفته تو گوشم چیکار کنم

  1. روغن زیتون

از روغن زیتون می توانید به همان شکلی که در روش استفاده از مخلوط الکل و سرکه و همینطور نمک گفته شد استفاده کنید. کمی روغن زیتون را در ظرف کوچکی بریزید و آن را در ماکروویو بگذارید تا گرم شود. بعد چند قطره از آن را در مجرای گوش بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. حالا گوشتان را به سمت پایین بگیرید تا آب از آن خارج شود. روغن زیتون خواص ضد عفونی کننده دارد و احتمال عفونت گوش را کاهش می دهد. حتی قبل از شنا کردن هم می توانید گوشتان را با روغن زیتون چرب کنید تا آب به داخل آن نفوذ نکند.

آب رفته تو گوشم چه کنم 

آب رفتن در گوش (۱)

اب رفتن در گوش و درد

اگر همه روش های ذکر شده در این مقاله را انجام دادید و باز هم احساس کردید هنوز آب در گوشتان باقی مانده حتما به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است دچار عفونت گوش شده باشید و نیاز به درمان دارویی داشته باشید.

منبع mediafamily / ترجمه اختصاصی دلبرانه 

آب رفته تو گوشم چه کنم