زندگی شقایق دهقان بازیگر نون خ ۲ ؛ از تولد در آلمان تا ازدواج هنری و شهرت با تلویزیون (۳۶۰)

زندگی شقایق دهقان بازیگر نون خ ۲ ؛ از تولد در آلمان تا ازدواج هنری و شهرت با تلویزیون (۳۶۰)


منبع: پرشین وی

461

1399/1/27

21:42


شقایق دهقان بازیگر تئاتر سینما و تلویزیون کشورمان بعد از مدت ها بی خبری و کم کاری در سریال نون خ سعید آقاخانی در فصل دوم این مجموعه هنرنمایی کرده است.

زندگی شقایق دهقان بازیگر نون خ ۲ ؛ از تولد در آلمان تا ازدواج هنری و شهرت با تلویزیون (۳۶۰)

شقایق دهقان بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون که با سریال های پاورچین و شب های برره به اوج شهرت رسید بعد از مدت ها کم کاری با سریال نون خ سعید آقاخانی به تلویزیون بازگشته است. وی همسر مهراب قاسم خانی نویسنده چیره دست می باشد که از وی پسری به نام نویان دارد. در ادامه به بهانه سریال نون خ مروری داریم بر زندگی شقایق دهقان با پرشین وی همراه شوید.

زندگی شقایق دهقان

شقایق دهقان در چهارمین روز از اسفند ماه سال ۱۳۵۷ در لان گسین آلمان متولد شد و سه ماه بعد هم زمان با اتمام تحصیلات پدرش به همراه خانواده به ایران بازگشت و مدت ۶ سال به‌دلیل کار پدرش در یکی از شهرهای شمال ایران ساکن شدند و سپس به تهران آمدند.

زندگی شقایق دهقان

کودکی شقایق دهقان

شروع فعالیت هنری شقایق دهقان

شقایق دهقان کارهای هنری را در سن ۱۷ سالگی آغاز کرد؛ زمانی که برای گذراندن اوقات فراغت در یکی از کلاس های عروسک گردانی فرهنگسرای امیر کبیر ثبت نام کرده بود (تابستان ۱۳۷۴). دو سال بعد، هم زمان با امتحانات نهایی سال چهارم دبیرستان از طرف معلمی که در آن کلاس با او آشنا شده بود به یک گروه تئاتر عروسکی که برای جشنواره عروسکی آماده می شدند معرفی شد و آغاز به کار کرد.

شقایق دهقان فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۷۸ با بازی در فیلم زیر نور ماه ساخته رضا میرکریمی آغاز کرد و با سریال شب های برره مهران مدیری به خوبی شناخته شد.

زندگی شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان

از بازی‌ های معروف او ایفای شخصیت خانم شیرزاد در مجموعهٔ تلویزیونی ساختمان پزشکان به کارگردانی سروش صحت در سال ۱۳۹۰ است. او از سال ۱۳۹۴ در برنامه خندوانه، به اجرای استند آپ کمدی پرداخت و در سال ۱۳۹۶ به همراه مهراب قاسمخانی به عنوان داوران بخش استند آپ کمدی جشنواره هنری پارسی زبانان اروپا انتخاب شدند.

نحوه آشنایی شقایق دهقان و مهراب قاسم خانی از زبان خانم بازیگر

برای نویسندگی برنامه ای قرار بود به سازمان بروم و طبق قوانین، سازمان تعاریف معینی برای پوشش و حضور در آنجا دارد. من دیدم که مهراب با موهای بلند و شلوار جین و یک پیراهنی که شکلی عجیب و غریب داشت و سندلی که پوشیده بود، ایستاده تا وارد سازمان بشود. با خودم گفتم این آقا را بابت هر چیزی راه بدهند داخل، قطعا بابت موهای بلندش راه نخواهند داد.

شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان و مهراب قاسم خانی

ولی با تعجب دیدم زودتر از من از در حراست گذشت و وارد سازمان شد. آن موقع نمی شناختمش. من با یکی از دوستانش به اسم آقای حمید برزگر که نویسنده بودند آشنا بودم و قرار بود یک کاری برای گروه کودک تهیه کنیم که مهراب هم آمده بود. آن زمان، اصلا فکر هم نمی کردم که قرار است در آینده کنارش زندگی کنم.

ازدواج و  شایعه طلاق شقایق دهقان

در پاییز سال ۱۳۸۱ پیشنهاد بازی در مجموعه طنز پاورچین را پذیرفت و در پی آشنایی با مهراب قاسم خانی نویسنده و طراح صحنه این مجموعه زندگی مشترک خود را با او با آغاز کرد و ثمره این ازدواج یک پسر به نام نویان می باشد که مهراب قاسم خانی از ازدواج اول خود یک دختر خانم به نام نیروانا دارد.

شقایق دهقان

شقایق دهقان در کنار همسر و پسرش نویان

مهراب قاسم خانی که در صحفه شخصی اش همراه عکس های در کنار خاناوده اش را منتشر می کند به تازگی هیچ تصویری مشترک با همسرش ندارد و این مسئله شایعات طلاق آن ها را دامن زده است.

بازی شقایق دهقان در سریال نون خ

داستان سریال نون خ فصل اول، داستان نورالدین خانزاده که سعید آقاخانی نقش آن را ایفا می‌کند را تعریف می‌کرد. او صاحب یک کارگاه فرآوری تخمه آفتابگردان بود که به‌علت بدهکاری درگیر ماجراهایی می‌شود.

فصل دوم: بعد از این نوبت به ادامه داستان در فصل دوم رسید،مجموعه‌ای که البته چند قسمت بیشتر از آن نگذشته اما می‌شود گفت علاوه بر اندک ادامه این ماجرا،قصه‌های دیگری هم دارد. در این سری از همان ابتدا مشخص می‌شود که بدهی نورالدین تا حدی با فروش خانه مادرزنش صاف شده ولی بازهم این ماجرا در کنار قصه تازه ادامه دارد.

شقایق دهقان

شقایق دهقان در سریال نون خ

سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، شقایق دهقان، سیروس میمنت، پاشا جمالی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، میرطاهر مظلومی، مجید یاسر، سیدعلی صالحی، نسرین مرادی، ماشا الله وروائی، سیروس سپهری، کاظم نوربخش، سیدحسین موسوی، حسین مرادی، یوسف کرمی، وریا امینی، افشین ملکی، کیوان شیخ احمدی، رضا رشیدی، پرویز کولیوند، سیروس حسینی‌ فر، حسن رحمتی، علی اخوان. صهبا شرافتی، نارین ایوبی، آتنا مهیاری، شقایق فتاحی، مدیا زردویی، شبنم عظیمی از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

نازنین تا اینجای قصه، عروسی است که به واسطه سایتی که خواستگار صوری پیدا می‌ کند به قصه وارد شده و ادعا می‌کند برای شاد کردن دل پدر پیرش می‌خواهد چند عکس با لباس عروس در کنار داماد تقلبی برایش بفرستد.

شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان بازیگر نون خ

نورالدین و خانواده‌ اش دلشان به رحم می‌آید و وارد بازی او می‌شوند. شخصیت تازه‌وارد نازنین ولی در واقع یک امدادگر است که در ادامه و با بروز زلزله کرمانشاه شمایل دیگری از خود به نمایش می‌ گذارد و باید دید ادامه ماجراهای او و نورالدین به کجا می‌ رسد.

عروسی آقاخانی و شقایق دهقان در «نون.خ»!

قسمت چهارم سریال نون خ سکانس پایانی اش ماجرای عکاسی از عروسی سعید آقاخانی با شقایق دهقان بود که اینگونه به سریال اضافه شد و پس از مدت‌ها دوباره در مجموعه‌ ای تلویزیونی بازی کرده باشد.

زندگی شقایق دهقان و گفتگویی متفاوت با وی

گفت‌وگو با مهراب قاسمخانی و شقایق دهقان؛ همه آیدی فیک داریم

صبح با مهراب قاسمخانی و شقایق دهقان برای مصاحبه قرار داشتیم. از آنجا که خوش شانسی یکی از ویژگی های زندگی من است، نیمه شب ماشینم خراب شد و مجبور شدم صبح مزاحم جناب اسنپ بشوم.

ماهنامه خط خطی – همایون حسینیان: صبح با مهراب قاسمخانی و شقایق دهقان برای مصاحبه قرار داشتیم. از آنجا که خوش شانسی یکی از ویژگی های زندگی من است، نیمه شب ماشینم خراب شد و مجبور شدم صبح مزاحم جناب اسنپ بشوم. در مسیر مرجان بهادری (عکاس خوش ذوق نشریه) را هم سوار کردیم و به محل قرار که یک کافی شاپ بود رسیدیم. پویه مظفری طبق معمول زودتر در محل حضور داشت.

شقایق دهقان

شقایق دهقان و خانواده اش

وقتی از او پرسیدم دو کفتر عاشق هنرمند آمدند یا نه؟ ته سالن کافی شاپ را نشان داد و گفت دارند صبحانه می خورند (عین خارجی ها!) من هم صبحانه نخورده منتظر ماندم که صبحانه شان تمام شود، بعد از مدتی پریسا شمس هم آمد.

نزدیک دو ساعت با این دو صحبت ردیم و نتیجه اش شد همین که پیش روی شماست چون دوتا قاسمخانی داریم و می نوشتن اسم برای بیننده مشکل بود، اسامی را خلاصه کردم و اسم کوچک آنها را نوشتم (خدا منو ببخشه!). نکته مهم این که هنوز در فکر اینم که چرا موقع صبحانه خوردن به من یه تعارف خشک و خالی هم نکردند!

زندگی شقایق دهقان و مهراب قاسم خانی

خوب آقای قاسمخانی چیکار می کنین با زندگی و گرفتاری های کاری؟

– مهراب: به من که خیلی خوش میگذره چون گرفتار نیستم.

– شقایق: نه منظورشون گرفتار از لحاظ کاریه.

– مهراب: همون، از لحاظ کاری خیلی گرفتار نیستم، معمولا بیکارم. در کل به من خیلی خوش میگذرد.

شما چطور؟

– شقایق: معلومه که با من خوش میگذره (خنده).

شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان و پسرش

می خواستم بدونم یک زوج هنری مشغله های کاری شون توی زندگی تداخل و تنش ایجاد نمی کنه؟

– شقایق: نه، به نظر من هر زن و شوهری که همکار باشن، مشکلات شغلی همدیگه رو بهتر درک می کنن. به نظر من اگر همسرتون توی این حرفه نباشه، تا حدودی درک کردن وضعیت کاری تون سخت میشه.

یعنی همدیگر رو درک میکنین؟ مثلا وقتی شما سر کار هستی، مهراب آشپزی میکنه؟

– شقایق: آره، مهراب آشپزی میکنه.

دستپختش چطوره؟

– شقایق: خوبه.

ظرف شستن؟

– شقایق: بله.

رخت شستن؟

– شقایق: نه.

اون زمون که بچه تون کوچیک بود، تر و خشکش می کرد؟ (ببینم میتونم دعواتون بندازم)

– شقایق: بله، خیلی کم.

شقایق دهقان

شقایق دهقان در کنار همسرش و نویان و نیروانا

مهراب تا به حال چند بار توضیح دادی که اسمت با «ح» نیست و با «ه» نوشته میشه؟

– مهراب: خیلی؛ یه عمره دارم توضیح میدم فایده نداره. هنوز می جنگم.

حالا «مهراب» به چه معناست؟

– مهراب: اسمی تو شاهنامه س. ولی علت این نامگذاری شاهنامه نیست. دلیلش فوتبالیه!
پدر و مادرم طرفدار مهراب شاهرخی بودند به خاطر همین اسم منو مهراب گذاشتن.

اسم بچه تون «نیروانا»س. چرا نیروانا؟

– مهراب: به دلیل این که من موسیقی راک خیلی گوش میدم.

شقایق دهقان

فیلم های شقایق دهقان

اداره ثبت مشکلی ایجاد نکرد؟

– مهراب: اولش نذاشتن. یه هفته با اداره ثبت جنگیدم. بعدش هم رفتم دروغ گفتم حرفم رو قبول کردن! برای این که اثبات کنم نامی صددرصد ایرانیه، لغتنامه دهخدا رو بردم، چیزای الکی رو به هم چسبوندم و گفتم «نیر» به معنی نوره و بالاخره قبول کردن.

پس امان داره اسم بچه بعدی تون را «پینک فلوید» بذارین؟ (خنده)

– مهراب: بچه بعدی مون رو هم داریم دیگه که شقایق اسمش رو گذاشت. اسم نویان رو من
«آراگون» پیشنهاد دادم به دلیل این که شخصیت مورد علاقه م تو فیلم ارباب حلقه ها بود اما نذاشتن.

اسم نویان رو به چه مناسبت گذاشتین؟

– نویان اسم ترکیه و معنیش شاهزاده س. چون نیروانا با حرف «ن» شروع میشه، من به نیروانا گفتم میخوام اسمی بذارم که با حرف «ن» شروع بشه.

زندگی شقایق دهقان بازیگر نون خ ۲ ؛ از تولد در آلمان تا ازدواج هنری و شهرت با تلویزیون (360)

زندگی شقایق دهقان و همسرش

این اسم هم برای دختر به کار میره هم برای پسر، درسته؟

– شقایق: اصلا نویان به پادشاهانی میگفتن که جنگجو و فرمانده سپاه بودن. دقیقا مترادف با اسم «امیر» در زبان فارسیه.

– مهراب: پسرم بزرگ بشه میخواد فرمانده سپاه بشه.

– شقایق: مثل اینه که شما اسم دخترتون رو امیر بذارین. برای من خیلی عجیبه که بعضیا اسم دخترشون رو «نویان» میذارن چون ترکا «نویان خان» و یا «امیر نویان» داشتن و اسمی کاملا مردونه س.

شقایق دهقان

عکس های شقایق دهقان

پس همه اونایی که اسم دخترشون رو نویان گذاشتن…

– شقایق: تحقیق نکردن (خنده). البته در فارسی به معنای «نو بودن و جدید بودن» هم هست.
شاید به همین دلیل این اسم را روی دخترها هم میزارن.

آقا مهراب شما طنازتر هستین یا پیمان؟

– مهراب: قطعا پیمان روی کاغذ طنازتره و شخصیتی آروم داره ولی من شلوغ ترم.

– شقایق: اصولا پیمان در زمینه فیلمنامه طراح بسیار خوبیه. ذهن هوشمند عجیبی توی نوشتن متن داره و تقریبا با هر کسی که کار کردم معتقد بوده که مهراب تو جزئیات خیلی طنازتره.

شقایق دهقان

شقایق دهقان در دزد و پلیس

یعنی سیناپس ها رو اون بهتر می نوشت و جزئیات کار با تو بود؟

– مهراب: چون پیمان برای من از ابتدا استاد بوده، بنابراین در همه موارد از خودم بهتر می دونمش.
من، شوخی های پیمان رو خیلی بیشتر از شوخی های خودم دوست دارم.

– شقایق: من شوخی های مهراب رو بیشتر دوست دارم.

حالا خودت نسبت به شقایق چطور؟

– شقایق: نه نه نه… طناز اصلا (خنده) من اصلا آدم بامزه ای نیستم.

– مهراب: شقایق خیلی مودیه؛ مثلا یه نصف روز اینقدر میخنده و چرت و پرت میگه که زبون وچیکه ش رو می بینیم ولی در عوض هفته بعد جبران میکنه و به همه چیز مدام غر میزنه.

شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان

گفتم میخوام دعواتون بندازم!

– شقایق: ولی با مزه ام. اصلا شوخی به ذهنم نمیرسه.

توی سریال «ساختمان پزشکان» فی البداهه هم داشتی؟

– شقایق: اصلا… تمام تکه کلام هایی را هم که استفاده می کردم برای من می نوشتن.

این یک نوع توانائیه. شما این قدر خوب در نقش تون فرو میرفتین که من فکر می کردم کار خودتونه.

– شقایق: بداهه گویی توانایی به شمار نمیاد مگه توی تئاتر.

شقایق دهقان

شقایق دهقان و همسرش

ولی یه نوع توانائیه.

– شقایق: بله. ولی وقتی یک فیلمنامه درست داشته باشیم بازیگر نیازی به بداهه گویی
نداره که کار به اصطلاح شلخته بشه. همه چیز طبق فیلمنامه پیش میره. در غیر این صورت
کارگردان دست بازیگر رو باز میذاره که به فیلمنامه متکی نباشه و خود بازیگر بداهه گویی کنه.
بعد میشه کار شلخته ای مثل کارهایی که می بینیم.

به نظر من مهران مدیری خیلی این کار رو کرد یعنی دست بچه ها رو باز میذاشت.

– مهراب: نمیدونم چرا همه در مورد مهران این طور فکر میکنن.

خود مهران هم همین رو گفت.

– نه. مثلا تو کارهای مهران، محمدرضا هدایتی کاملا بر اساس متن کار میکنه. مگر این که تکه کلام هایی مربوط به خودش رو داشت که تازه ما جاش رو می نوشتیم. کار رو هم می نوشتیم. بعد می نوشتیم طغرل همان مزخرفات خودش را می گوید. به عنوان مثال سیامک همیشه بر اساس متن کار می کرد و هیچ وقت بداهه نمی گفت. خود مهران هم همین طور.

شقایق دهقان

شقایق دهقان و فلامک جنیدی

یعنی باز گذاشتن دست بازیگر مربوط به دیالوگ نیست؟

– شقایق: من به عنوان بازیگر تشخیص میدم که مثلا اگه فلان دیالوگ رو کمی تغییر بدم،
بیشتر شبیه کاراکتر فیلمنامه میشه. فقط در همین حد ولی این که ته کلامی به متن اضافه کنم، این طور نیست.

– مهراب: با یه سری کارگردان هم کار کردم که دست بازیگر رو توی بداهه باز میذارن. مثلا مهدی مظلومی اجازه میداد بازیگرها هر قدر که میخوان دیالوگ ها رو تغییر بدن.

شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان بازیگر زن

شما چقدر فی البداهه و به اصطلاح حاضر جواب هستین؟

– شقایق: مهراب خیلی. حاضر جواب نیست ولی جواب هایی که میده خیلی بامزه س. (رو به مهراب می پرسه) خودت می خواستی بگی حاضر جواب نیستی؟

– مهراب: حاضر جوابم؟ من خیلی فکر می کنم تا بتونم جواب بدم.

– شقایق: حاضر جواب نیستی. ولی جواب های سنجیده میدی. بعضی افراد جواب مناسب
رو به اندازه احساسی (هیجان و یا عصبانیت) که دارن پیدا نمیکنن. خودم این طوری هستم
ولی مهراب در نهایت جواب سنجیده ای میده. یک جمله هست با این مضمون که اگر
برای هر اتفاقی به من ۳ دقیقه وقت بدین، من حاضر جواب ترین آدم دنیا هستم.
مهراب دقیقا همین طوره.

شقایق دهقان

شقایق دهقان و همسرش در کنار الهام پاوه نژاد

آقا اگه اینستاگرام نبود چه کار می کردی؟

– شقایق: همان کاری که قبل از اینستاگرام می کرد. (خنده)

– مهراب: یکی از ویژگی های من اینه که از هر چیزی زود حوصله م سر میره. من فیسبوک هم داشتم ولی کنار گذاشتمش. در حال حاضر از اینستاگرام هم حوصله م سر رفته ولی اینستا به یه رسانه تبدیل شده.

چه نون خوبی هم داره.

– مهراب: آره. در حال حاضر اتفاق عجیبی که برای من افتاده اینه که تازگی به دفاتر دوستان سینمایی مون برای بازیگری دعوت میشم، در صورتی که من اصلا استعداد بازیگری ندارم.

شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان

جالب اینجاست که هیچ کس با کارها و فیلمنامه های قبلی من کار نداره و همه میگن آخرین
پست اینستاگرامت رو خوندیم و خوشمون اومد. اینستاگرام برای من تبدیل به یک رزومه
کاری شده. به همین دلیل سعی می کنم تعطیلش کنم ولی درآمدزا هم شده.

راستی! شما چرا تو اینستاگرام نیستی؟

– مهراب: هست. یک آیدی فیک داره. هم این داره و هم پیمان. میخوام یه روز آیدی هاشون رو هک کنم تا مجبور بشن یکی بسازن.

– شقایق: یه آیدی دارم که نیروانا برام درست کرده ولی صفحه ای که بخوام پست و عکس بذارم و دیگران نظر بدن ندارم.

شقایق دهقان

تصاویر شقایق دهقان

کاملا شبیه کسایی هستی که اکانت فِیک میسازن برای این که برن فحش بدن. پس شما یک آیدی مخفی داری؟

– شقایق: همه دارن. مگه ممکنه تو این دوره و زمونه چیزی به نام اینستاگرام وجود داشته باشه
و شما دوست نداشته باشی ببینیش؟ من اگه میگم اینستاگرام ندارم، به این معنیه که پست
و عکسی نمیذارم که دیگران نظر بدن. من همیشه میگم دم مهراب گرم که کامنت ها
رو میخونه و میخنده ولی این کار روی من خیلی تاثیر میذاره.

مدیریت مالی تون دست کیه؟ شما تموم هزینه هاتون برای شقایقه؟

– مهراب: هیچ کدوممون مدیریت مالی نداریم. به شدت پول دور بریز هستیم. بعضی اوقات شقایق فقط این وظیفه رو داره که ابراز نگرانی کنه ولی از این حد بیشتر نمیره.

– شقایق: بله، چون بعد از ابراز نگرانی یادم میره و به طور مثال مهراب میگه شام بریم بیرون و منم قبول می کنم. ولی ما از اول، پول من یا پول تو نداشتیم. وقتی پول هامون رو می گرفتیم داخل یک شو می ریختیم و اونا رو خرج می کردیم و تموم میشد.

زندگی شقایق دهقان بازیگر سریال نون خ

شاید چون الان همه اعتراض میکنن، ایشون هم هوس کرده؟

– مهراب: ایشون همیشه معترض بودن و من نمی فهمم به چی. در اختتامیه هم متوجه شدم
ناراحت هستن ولی نمی فهمم برای چه معترض هستن.

– شقایق: این مسئله اعتراض خیلی جالبه. الان مسئولان مدام از وضعیت اعتراض میکنن و یهو یکی اعتراض میکنه از چیزی که خودش مسئولشه. پس وظیفه کیه به این اعتراض ها رسیدگی کنه؟ مردم؟ یه بار من به یه تهیه کننده برای گرفتن قسط آخر دستمزدم زنگ زدم و گفتم آقای فلانی من میخوام از شما به تلویزیون شکایت کنم.

شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان

گفت خانم دهقان خیلی فکر خوبیه. شما حتما این کارو انجام بدین، چون تلویزیون به شکایت ها
رسیدگی نمیکنه. شاید اگه شما شکایت کنین، رسیدگی کنن. تماس تلفنی که تموم شد
با خودم فکر کردم من برای دعوا کردن تماس گرفته بودم چرا این جوری شد. الان مردم
هم نسبت به مسئولین همین حالت رو دارن.

کدوم یکی از بازی هات رو بیشتر دوستداری و میخوای اونو چندین بار ببینی؟

– شقایق: کاراکترم در دزد و پلیس رو خیلی دوست داشتم و میدونم الان چه جوابی میخواین ازم بگیرین. در ساختمان پزشکان نقش خانم منشی رو هم دوست داشتم.

شما چطور خانم دهقان؟

– شقایق: من مادرم بختیاری و پدرم اهل تهران هستن.

شما جزو داورهای مسابقه استندآپ بودین. این استندآپ چقدر به استندآپ های دنیا نزدیکه؟

– شقایق: زیاد.

شقایق دهقان

شقایق دهقان و همسرش و نیروانا

به نظر شما حرکات بدنی و فیزیکی باید تا این حدی که وجود داره، باشه؟

– شقایق: من داوری و مربیگری استندآپ رو زیاد انجام دادم. ما هیچ وقت کلاس آموزشی استندآپ نداشتیم. این نوع اجرا خیلی قدیمی نیست. حتی در دنیا هم همین طوره. در کشور ما استندآپ از برنامه «خندوانه» شروع شد. البته جاهای دیگه ای هم بود که استندآپ کار میکردن، ولی به صورت جدی از برنامه رامبد بود.

اما چیزی که ما به اون نمره میدیم و در کلاس بهش توجه می کنیم، الگوهای خارجیه که می بینیم.
به عنوان مثال بعضی ها اعتقاد داشتن که استندآپ یعنی یک نفر بره روی صحنه و اجرا کنه
ولی ما دیدیم این طور نیست و در بعضی اجراها دو نفر و یا سه نفر هم هستن.

بنابراین الگوی خاصی برای این کار وجود نداره. ضمن این که این بچه ها بسیار بامزه هستن و با استعداد. حتی با وجود خط قرمزهای تلویزیون، اجراهایی بامزه و آبرومندانه اجرا می کنن. چون جوونن و دنبال این هستن که کارهای مختلفی ببینن و خودشون رو به روز کنن.

زندگی شقایق دهقان و همسرش مهراب قاسم خانی

شروع استندآپ از روسیه بوده. یکی از ویژگی های استندآپ بیان «فی البداهه» است. ولی در تلویزیون این طور نیست. یعنی از بچه ها میخوان متن خودشون رو تحویل بدن تا کنترل بشه.

– شقایق: نه، بعضی از بچه ها با تماشاچی ارتباط برقرار میکنن. ولی تماشاچی هم اجازه نداره اظهارنظر بکنه.

– مهراب: تفاوت هایی وجود دارد. مثلا فوتبال زنان در ایران و در جهان متفاوته. محدودیت هایی
وجود داره ولی پایه و اساس همونه. در حال حاضر استندآپ فقط توی تلویزیون اجرا میشه.
هنوز در اون حد آزاد نیست که کافه هایی برای اجرای استندآپ وجود داشته باشه.

آقای قاسم خانی وقتی شما به بلاد کفر رفتین و شلوارک پوشیدین خیلی در این مورد حرف زده شد. کتاب ابر شلوارک پوش رو خوندین؟

– مهراب: نه، نخوندم.

شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان و همسرش

فکر می کردم شاید تحت تاثیر این کتاب قرار گرفتی.

– مهراب: یکی از اتفاقات خنده دار و جالبی که در این مورد برای من پیش اومد و تا حراست
سازمان هم پیش رفت این بود که حراست از من پرسید چرا اونجا شلوارک پوشیدی؟
منم از یکیشون سوال کردم که تو وقتی میری شمال کنار دریا جلوی زن و بچه مردم مایو
نمی پوشی؟ جواب داد می پوشم. منم گفتم توی شمال پوشیدن مایو کنار دریا عرفه ولی
توی تهران که مایو نمی پوشن. من هم توی تهران که عرف نیست شلوارک نپوشیدم
ولی توی برزیل همه لخت هستن، پس اونجا عرف هست.

بنابراین تو با شلوارک خیلی پوشیده بودی؟

– مهراب: بله. ما اونجا کاملا محجبه بودیم. بامزه این بود که موضوع به این واضحی رو باید توضیح می دادم که چرا به این صورت لباس پوشیدم. و بامزه تر این که بعضیا به من فحش داده بودن که خاک بر سرت چرا این جوری لباس پوشیدی ولی وقتی عکس پروفایل خودش رو می دیدی لخت بود.

شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان

خانم دهقان شما برای چی آلمان به دنیا اومدین؟

– مهراب: روحیه هیتلریش به همین دلیله!

– شقایق: پدرم به مدت پنج سال برای تحصیل به آلمان رفته بود که سال آخر که درسش تموم شد، من به دنیا اومدم و انقلاب شد و پدرت و مادرم فکر می کردن چون انقلاب شده به ایران برگشتن.

نظرت در مورد جوک های مجازی چیه؟

– شقایق: من خیلی دوستدارم. خیلی بامزه و خلاقانه س و این که با چه سرعت عملی
این جوکا ساخته میشن. من قبل از این که کانال های خبری رو بخونم اول کانال جوک هام
رو میخونم و گاهی جوکی رو میخونم که مربوط به اتفاقیه که افتاده ولی من هنوز از اون
اتفاق خبر ندارم ولی جوکش ساخته شده. بچه هایی که این جوکا رو میسازن با چه انگیزه ای این قدر بامزه هستن؟

شقایق دهقان

زندگی شقایق دهقان

خانم دهقان شما نقش های مختلفی بازی کردین، ولی در زندگی شخصی به عنوان یه زن و هنرمند کدوم نقش براتون دوست داشتنی تره؟

– شقایق: خیلی برام مهمه که مادر خوبی باشم. ولی هیچ وقت مادر ایده آلی که خودم دوست داشتم نبودم.
به عنوان مادر خیلی دغدغه آموزش و تربیت بچه ها رو دارم. به دلیل این که فکر می کنم
در نسل ما این دقت در تربیت صورت نگرفته.

دوران کودکیم رو بعد از انقلاب گذروندم و بعد هم جنگ شد. جامعه توجهی به تربیت بچه ها نمی کرد. فکر می کنم بعضی از تربیت های غلط گذشته حتی بدتر از اون زمان تکرار میشه. به عنوان مثال من به موضوع ساعات زیاد درس خوندن و تکلیف نوشتن در مدرسه، معترض هستم.

آریا پیکس , سلام سینما , خبر آنلاین , برترین ها , ماهنامه خط خطی , مهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو