اجساد مبتلا به کرونا آب‌های زیرزمینی را آلوده نمی‌کنند

100

1399/1/28

13:44


اجساد مبتلا به کرونا آب‌های زیرزمینی را آلوده نمی‌کنند

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب گفت: امکان انتقال ویروس کرونا از طریق اجساد به آب‌های زیرزمینی وجود ندارد و جای هیچگونه نگرانی در این باره نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سید کوشیار اعظم واقفی با بیان اینکه حتی قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور این مساله مورد توجه بود که به هیچ عنوان محل دفن زباله و آرامستان‌ها نزدیک منابع آب شرب نباشد و این مکان ها با منابع آب فاصله زیادی داشته باشند، اظهار کرد: این مساله بدین معناست که در محدوده سفره‌های آب زیرزمینی که برای شرب استفاده می‌شود نباید آرامستان وجود داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه نگرانی که در این باره از گذشته وجود داشته مربوط به ویروس نیست، چون تقریبا امکان نفوذ ویروس به سفره‌های آب زیرزمینی وجود ندارد، تصریح کرد: کویید ۱۹ ویروس جدیدی است که هنوز تحقیقات درباره آن ادامه دارد، نگرانی ما در بحث باکتری ها بود آن هم در مکان‌هایی که سطح سفره آب زیرزمینی بالا باشد اما معمولا عمق چاه ها در کشور بالاست.


مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب کشور افزود: در محدوده تهران عمق آبهای زیرزمینی بالای ۲۰۰ متر است و در این عمق هیچ عامل میکروبی نمی تواند نفوذ کند و اصلا این فرضیه امکان پذیر نیست؛ بنابراین آب آشامیدنی که از سفره های آب آشامیدنی تامین می شود هیچ مشکلی ندارد که ما بخواهیم نگرانی در این باره داشته باشیم.


واقفی با بیان اینکه تاکید ما همیشه این بوده که محل دفن زباله و آرامستان ها حتما باید از منابع آب فاصله داشته باشند، گفت: این یک مساله قدیمی است و موضوع جدیدی نیست که بخواهد نگرانی ایجاد کند ما نیز نگرانی بابت این قضیه نداریم.


وی با اشاره به نحوه عملکرد دستگاه های تصفیه آب در مواجهه با ویروس احتمالی، اظهار کرد: در وهله اول باید بگویم که اصلا ویروس در آب وجود ندارد اما در هر صورت امکان شناسایی هرگونه آلودگی در تصفیه خانه‌هاست؛ بدین گونه که در تصفیه خانه ها فرایندهای مختلف فیزیکی و شیمیایی وجود دارد و در طی فرایند تصفیه ذرات قابلیت حذف دارند.


به گفته مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب کشور، برای ویروس ها و باکتری ها در مرحله نهایی تصفیه آب همیشه فرایند گندزدایی انجام می شود که عموما این کار با کلر است در برخی تصفیه خانه ها که پیشرفته تر هستند این عملیت با ازن زنی و کلرزنی توام با هم انجام می شود، طبق مطالعات انجام شده ویروس کرونا در مقابل کلر و تمام اکسیدان ها غیر مقام است تاجایی که حتی با مقادیر کم کلر هم قابلیت از بین رفتن را دارد.


واقفی با بیان اینکه حد متوسط و مطلوب در شبکه و تصفیه خانه که میزان بالاتری استفاده می شود تا در شبکه بماند نیم میلی گرم در لیتر است این مقدار نیز کاملا برای از بین بردن این ویروس مناسب است و هیچ مشکلی بابت این مساله نداریم، گفت: تحقیقاتی که تا کنون در داخل کشور و در مجامع بین المللی روی این موضوع صورت گرفته گویای همین مساله است و با قاطعیت می توان اعلام کرد که در آب آشامیدنی و حتی بحث فاضلاب تصفیه شده مشکلی تحت عنوان ویروس کرونا نداریم.


وی در خصوص تبلیغاتی که این روزها در مورد دستگاه های تصفیه آب برای از بین رفتن ویروس کرونا انجام می شود، اظهار کرد: برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی استاندارد دارای لامپ یووی هستند که این مساله می تواند در این موضوع موثر باشد اما موضوع مهم این است که آب شرب کشور آلوده به هیچ ویروسی نیست و به هیچ عنوان نیاز به استفاده از هیچ کدام از دستگاه های تصفیه آب نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو