آموزش قلمه زدن گل شمعدانی + نحوه تکثیر این گل زیبا و محبوب

آموزش قلمه زدن گل شمعدانی + نحوه تکثیر این گل زیبا و محبوب


منبع: تاپ ناز

230

1399/1/28

16:28


آموزش قلمه زدن گل شمعدانی

گل شمعدونی یکی از گیاهان محبوب و زیبای آپارتمانی است که در تمم قسمت های خانه می تواند رشد کند. در این بخش با روش های قلمه زنی شمعدانی و روش های تکثیر این گل محبوب و زیبا آشنا می شوید.

تکثیر و قلمه زندی شمعدانی نسبت به گیاهان دیگر ساده است و رشد آن هم بسیار خوب است و اگر شما به گل و گیاه علاقه دارید پس می توانید گل شمعدانی را پرورش دهید.

روش قلمه زدن شمعدانی و تکثیر این گل زیبا

تکثیر گل شمعدانی به 2 روش کاشت بذر و قلمه زنی آن انجام می گیرد که می توان گفت هر دو روش ساده هستند و به شما بستگی دارد که آیا به قلمه دسترسی داید و یا نه اگر دسترسی ندارید می توانید بذر آن را برای تکثیر استفاده کنید.

آموزش قلمه زدن گل شمعدانی

روش قلمه زدن گل شمعدانی

  • بهترین زمان قلمه زدن شمعدانی فصل بهار تا اواسط فصل پاییز است.
  • در ابتدا برای قلمه زنی باید یک گلدان شمعدانی تهیه کنید تا از شاخو برگ آن برای قلمه زدن استفاده کنید.
  • سپس با استفاده از یک چاقو تیز از ساقه های نرم و جوان آن که در قسمت بالا روییده اند به اندازه ۹ سانت ببرید( توجه داشته باشید که قلمه ای که تهیه می کنید دارای گره باشد.
  • بعد از آن برگ های اضافه انتهای ساقه را از گیاه جدا کنید و فقط ۱ الی ۲ برگ بگذارید بر روی آن باقی بماند. هر چقدر قلمه شما برگ کمتری داشته باشد به راحتی ریشه می دهد.
  • وجود برگ های زیاد به دلیل ریشه نداشتن قلمه منجر به خشک شدن قلمه می شود.
  • بعد از جدا کردن برگ های اضافه باید برای قلمه بستر مناسبی را تهیه کنیم.
  • بستری که برای ریشه دهی قلمه از آن استفاده می کنید نباید به میزان زیادی دارای مواد مغذی باشد.
  • زمانی از خاک مغذی برای قلمه زدن شمعدانی استفاده کنید که گیاهتان ریشه دار شده باشد.
  • بعضی از افراد برای قلمه زدن شمعدانی از آب استفاده می کنند طوری که در آب می گذارند تا ریشه دهد.
  • برای کاشت قلمه در خاک می توانید از مخلوط کوکوپیت و پرلیت استفاده کنید.جوری که پنجاه درصد کوکوپیت و پنجاه درصد پرلیت با یکدیگر مخلوط شود.
  • بعد از انتخاب محل مناسب برای کاشت قلمه ها باید یک گلدان تهیه کنید و گلدان را با خاک گفته شده پر کنید.
  • سپس قلمه شمعدانی را طوری در داخل گلدان بکارید که نصف قلمه داخل خاک فرو رود. و بعد از آب به خوبی سطح خاک را آبیاری کنید.
  • معمولا ریشه دهی قلمه شمعدانی به مدت ۱ ماه طول می کشد. در طول این مدت باید خاک گلدان را مرطوب نگه دارید.
  • در ۳ الی ۳ روز اول کاشت گلدان را به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. زیرا در روز های اولیه تابش نور خورشید به آن موجب به وجود آمدن فتوسنتز در گیاه می شود و از آنجایی که قلمه ریشه ندارد موجب خشک شدن آن می شود.
  • با گذشت ۳ الی ۴ روز باید گلدان را به مکانی پر نور منتقل کنید.
  • بعد از گذشت ۱ هفته قلمه ها شروع به ریشه زایی می کنند.
  • بعد از ۲۰ روز با ریشه دادن قلمه باید گیاه را به خاکی مغذی انتقال دهید.
  • خاکی که برای کاشت قلمه شمعدانی استفاده می کنید باید مخلوطی از ۶۰ درصد خاک باغچه ۲۰ درصد کو دامی و ۲۰ درصد ماسه بادی باشد.
  • بدین ترتیب شما مراحل قلمه زدن شمعدانی را طبق مطالب گفته شده انجام دهید.

بهتر است برای مدت طولانی گل شمعدانی را در محیط خانه نگهداری نکنید زیرا شمعدانی برای رشد خود به تهویه هوا و اکسیژن زیاد نیاز دارد. برای نگهداری از آن بهترین مکان تراس و یا بالکن می باشد.

بخوانید: گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

آموزش قلمه زدن گل شمعدانی

تکثیر گل از طریق بذر

  • برای کاشت بذر شمعدانی باید از خاک پیت ماس استفاده کنید.
  • سپس خاک را درون سینی های نشاء گیری می ریزیم تا بذر را درون آن بکاریم.
  • بعد از آن بذر را رو خاک قرار می دهیم و با استفاده از یک شی نوک تیز بذر را به داخل خاک فرو کنید طوری که به اندازه نیم سانت داخل خاک قرار بگیرد.
  • بعد از آن باید بذر ها را به خوبی آبیاری کنید.
  • بعد از آبیاری باید بستر را به مکانی با دمای ۲۰ الی ۲۸ درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از آن باید منتظر جوانه زدن بذر هایتان باشید.
  • به هیچ عنوان نگذارید تا بستر خاک آن ها خشک شود و البته باید آبیاری باید به گونه ای باشد که منجر به پوسیدگی و عدم جوانه زدن بذر ها نشود.
  • بهترین شیوه آبیاری استفاده از روش مه پاشی است.
  • مدت زمانی که به طول می انجامد تا جوانه ها سبز شود ۱ هفته است.
  • پس از آنکه که جوانه های شمعدانی به قدر کافی رشد و برگ دار شدند باید هر کدام را به صورت جداگانه به گلدانی جداگانه انتقال دهید.

آموزش قلمه زدن گل شمعدانی

نکات مهم در نگهداری از گل شمعدانی

گل شمعدانی از آن دست گیاهانی است که به راحتی می توان در آپارتمان نگهداری کرد و پرورش داد. خوشبختانه نگهداری از این گل کار چندان سختی نیست، اما با این همه بهتر است به چند نکته در پرورش و نگهداری گل شمعدانی دقت کنید. این گل رنگ های گوناگونی دارد؛ اما مراقبت از همه ی آن ها تقریباً یکسان است. ما در این مقاله می خواهیم به تعدادی از نکات مهم در پرورش مناسب گل شمعدانی بپردازیم. از جمله موادی که باید به آن ها دقت کرد، بررسی نور مناسب برای رشد این گیاه می باشد. هر گیاه بسته به نوع آن به میزان خاصی نور برای بقا نیاز دارد و شمعدانی نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. مسئله بعدی میزان و نحوه آبیاری گل شمعدانی می باشد. هم چنین خاکی که در آن گیاه رشد می کند نیز بسیار مهم است که چگونه باشد. بعد از این ها باید به درجه حرارت محیط و نحوه تغذیه و کود دهی به گل شمعدانی توجه ویژه ای داشته باشیم.

آموزش قلمه زدن گل شمعدانی

نور مناسب برای نگهداری گل شمعدانی

اگر می خواهید شمعدانی تان زود تر گل بدهد و پر از شاخ و برگ باشد، باید آن را زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. یکی از دلایلی که معمولاً شمعدانی ها در زمستان گل نمی دهند نیز همین موضوع می باشد. قرار دادن شمعدانی پشت پنجره و استفاده از نور کم خورشید یا نور های مصنوعی فقط باعث رشد بی رویه شاخه هایش می شود و امکان گل دادن را از آن سلب می کند. البته در فصل تابستان که شدت دما بسیار زیاد است می توانید گل شمعدانی را پشت پنجره نیز قرار دهید. اگر در فصل تابستان شمعدانی را در زیر نور شدید خورشید قرار دهید، شاخ و برگ ها به مرور زمان پژمرده می شوند و این برای شمعدانی شما اصلا مناسب نیست. پس به این نکته نیز توجه داشته باشید.

درجه حرارت لازم برای پرورش شمعدانی

توجه به درجه حرارت محیط نیز از دیگر نکاتی است که اگر به خوبی رعایت شود، می تواند گل شمعدانی بسیار زیبایی را برای شما به وجود آورد. البته این درجه حرارت برای هر نوع شمعدانی می تواند متفاوت باشد. برای مثال برخی گل های شمعدانی دمای بین ۵ تا ۱۰ درجه را دوست دارند و برخی دیگر بیش تر با دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سازگار هستند که البته مورد دوم فراگیر تر می باشد. مخصوصاً این که اگر گل شمعدانی را در یک محیط بسته مثل آپارتمان نگهداری می کنید، بهتر است از تهویه مناسب محیط مطمئن شوید تا در نهایت بتوانید شمعدانی های سالم تر و پر گل تری را داشته باشید. پس همان طور که گفتیم دومین نکته در رشد گل شمعدانی، دمای محیط پیرامون گل است که نباید خیلی راحت از کنار این موضوع گذشت.

آبیاری گل شمعدانی

طبیعتاً هر گیاهی برای ادامه رشد و بقا خود به آب نیاز دارد و گذشتن از این امر غیر ممکن است. پس یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن بپردازیم، نحوه آبیاری درست این گیاه است. شمعدانی آن چنان به آب زیاد نیاز ندارد و زمان دقیقی را نمی توانیم برای آبیاری شمعدانی مشخص کنیم. فقط به این نکته توجه داشته باشید که هر بار پس از آبیاری که خاک گل کاملا خشک شد، در آن صورت می توانید آبیاری مجدد را انجام دهید. این زمان می تواند در فصول مختلف متفاوت باشد، اما معمولاً هر دو روز یک بار می تواند زمان تقریباً مناسبی برای آبیاری شمعدانی باشد. البته همان طور که گفتیم به این نکته توجه داشته باشید که این زمان تقریبی است و در برخی اوقات حتی ممکن است در روز مجبور شوید دو بار گل را آبیاری کنید.

 

خاک مناسب برای رشد گل شمعدانی

نکته ی دیگر که بهتر است کمی درباره آن صحبت کنیم، انتخاب خاک مناسب برای شمعدانی است. شمعدانی معمولاً به خاک نرمی نیاز دارد. خاک گلدان یا خاک باغچه می تواند گزینه بسیار مناسبی برای رشد این گیاه باشد. البته باید به این خاک گل مواد دیگری نظیر کود، خاک لوم، ماسه و شاخ و برگ پلاسیده درختان را نیز اضافه کنیم. خاکتان باید طوری باشد که زه کشی مناسبی داشته باشد. برای این که آب داخل خاک فوری از زیر گلدان خارج نشود، بهتر است مقداری ماسه را در کف گلدان و لایه اولیه قرار دهیم و سپس خاک را روی آن بریزیم و در نهایت گل را بکاریم. بهتر است هر چند مدت یک بار خاک گل را عوض کنیم. اما توجه داشته باشید این زمان را به فصل زمستان موکول نکنید؛ چرا که ممکن است به شمعدانی آسیب وارد شود و سرزندگی خود را از دست بدهد.

 

نکات مهم در کود دهی گل شمعدانی

کود نیاز واقعی برای یک گل می تواند باشد. شمعدانی نیز برای تغذیه مناسب و رشد بهتر و پر پشت شدنش به کود نیاز دارد. سعی کنید مقدار کمی کود را هر چند وقت یک بار به آن اضافه کنید. این کار باعث می شود، رشد گل بهتر شود و گلدهی و برگ دهی گل شمعدانی را نیز افزایش می دهد. اما کود دهی زیاد به شمعدانی می تواند برای آن کمی مضر باشد. کود دهی بیش از اندازه به رشد زیاد شاخ و برگ ها کمک بسیاری می کند؛ اما گلدهی را به مقدار زیادی کاهش می دهد و این اصلا مناسب نیست. نکته ی دیگر این است که در فصل زمستان نیازی به کود دهی به گل شمعدانی نمی باشد.

بخوانید: نحوه نگهداری گل مینا و پرورش گل مینا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو