امیر سرتیپ خلبان مهدی هادیان معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش به بیان جزئیاتی از ماموریت های ابلاغی به نیروی هوایی ارتش در «رژه خدمت» پرداخت و گفت: هر ساله نیروهای چهارگانه ارتش به مناسبت روز بیست و نهم فروردین که به عنوان روز ارتش نامگذاری شده است، در پایتخت و همچنین در مراکز استان‌ها رژه یگان‌های محمول و پیاده انجام می‌دادند و در این مراسم آمادگی‌ها و آخرین دستاوردهای تجهیزاتی خود را در معرض نمایش عموم می‌گذاشتند، اما امسال به دلیل شیوع بیماری ویروس کرونا در کشور به جهت کنترل این بیماری، محدودیت‌هایی اعمال شده است و این رژه به صورت آن‌چه که تاکنون برگزار می شد، انجام نمی‌شود.

وی افزود: به مناسبت روز ارتش رژه‌ای با حضور بخشی از توان رزمی ارتش که مرتبط با حوزه پدافند بیولوژیکی است با عنوان «رژه خدمت» برگزار شود؛ این رژه با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه روز جمعه ۲۹ فروردین در مرکز آموزش و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش در تهران و با حضور یگان‌هایی منتخب از نیروهای چهارگانه ارتش با محوریت پدافند بیولوژیکی و شعار «مدافعان وطن، یاوران سلامت» برگزار می‌شود.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: در این رژه، خودروها، تجهیزات و نیروهای انسانی مرتبط با حوزه جنگ بیولوژیکی یگان‌های مختلف در معرض نمایش عمومی گذاشته می‌شود. همچنین قرار است در این مراسم از تجهیزات جدیدی که متناسب با تهدید ایجاد شده (ویروس کرونا)، با نوآوری و خلاقیت نیروهای مختلف ارتش تولید شده است، رونمایی شود.

امیر هادیان اظهار کرد: نیروی هوایی در رژه خدمت، تجهیزاتی از جمله سامانه ضدعفونی‌کننده قائم که در حوزه جنگ‌های نوین در اختیار دارد به نمایش می‌گذارد. همچنین در این رژه چادرهای ضدعفونی کننده فردی و دستگاه‌های ضدعفونی کننده uv و یک سامانه در حوزه جنگ‌های شیمیایی، میکروبی و رادیو اکتیو(ش م ر)  که شامل مه پاش‌های مختلف است به نمایش گذاشته می‌شوند.

وی یکی از دستاوردهای مهم ارتش در حوزه مقابله با ویروس کرونا را استفاده از ظرفیت‌های حوزه ناوگان ترابری سنگین نیروی هوایی است عنوان کرد و گفت: همانطور که در گذشته نیز اعلام شد، بخش اورژانس هوایی icu هوایی ارتش در اختیار کشور است و در صورت نیاز امکان جابجایی بیماران با استفاده از هواپیماهای ترابری c۱۳۰ وجود دارد. همچنین این آمادگی وجود دارد که از هواپیماهای c۱۳۰ در زمینه ضدعفونی گندزدایی هوایی استفاده کنیم؛ امروز هواپیماهای c۱۳۰ بعد از انجام چندین تست عملیاتی این قابلیت را دارند که با حمل بیش از ۱۰ هزار لیتر مایعات مورد نظر، هر منطقه از کشور را ضدعفونی کنند.

معاون هماهنگ کننده نهاجا خاطرنشان کرد: در راستای اجرای فرمایشات فرماندهی کل قوا در خصوص کمک مومنانه به اقشار نیازمند، پیش‌بینی شده است که در رژه خدمت ارتش نیروهای چهارگانه ارتش از جمله نیروی هوایی در تهران و سایر شهرستان‌ها بسته‌های معیشتی میان اقشار نیازمند که از پیش شناسایی شده‌اند، توزیع کنند. قرار است بعد از پایان مراسم رسمی رژه خدمت در مراکز استان‌ها، یگان‌ها بر اساس هماهنگی‌هایی که با ستادهای مقابله با کرونا و ستادهای بحران انجام داده‌اند، به محل هایی که از پیش تعیین شده است اعزام شوند و در آن‌جا اقدام به ضدعفونی کردن معابر کنند.

امیر هادیان ادامه داد: در تهران مقرر شده که پس از مراسم رژه خدمت، یگان‌های نیروی هوایی در شرق تهران در محدوده‌های میدان امام حسین تا میدان شهدا و خیابان پیروزی و در غرب تهران محدوده خیابان شمشیری و خیابان‌های اطراف دانشگاه هوایی شهید ستاری اقدام به گندزدایی معابر عمومی کنند. همچنین مقرر شده علاوه بر ضد عفونی کردن معابر در محل هایی تعیین شده، چادرهایی جهت ویزیت مردم و غربالگری جهت شناسایی بیماران مبتلا به کرونا برپا شود. برپایی چادرهای ضدعفونی کننده فردی و اهدای بسته های بهداشتی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در نیروی هوایی ارتش پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به سطح آمادگی رزمی نیروی هوایی ارتش با تاکید بر این‌که «وظیفه ذاتی نیروهای مسلح حفظ آمادگی رزمی در همه شرایط است»، اظهار کرد: امروز بخش‌های مختلف کشور درگیر بیماری ویروس کرونا هستند و ممکن است متاثر از وضعیت خاصی که این بیماری به همراه دارد، بخش‌هایی از توان خود را کاهش و به موضوع کرونا تخصیص داده باشند، اما توان رزمی ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح با وجود این‌که تمام توان بهداشتی و درمانی خود را در اختیار مردم قرار داده است، به هیچ عنوان تحت تأثیر قرار نگرفته و حتی می‌توان گفت به لحاظ نوآوری‌ها ابتکاراتی که در این ایام در حوزه پدافند زیستی و بیوتروریسم بروز یافته، امروز آمادگی و هوشیاری بسیار بیشتری در نیروهای مسلح وجود دارد.

معاون هماهنگ کننده نهاجا تصریح کرد: به لطف خدا نیروی هوایی ارتش با وجود کارکنان و فرماندهان ولایتمدار و جهادی خود در آمادگی کامل به سر می‌برد و قدرت و توان رزمی ما به هیچ عنوان تحت تاثیر بیماری کرونا قرار نگرفته است. کارکنان عملیاتی نهاجا به صورت شبانه روز آماده اجرای ماموریت‌های ابلاغی هستند و در کنار آن‌ها نیز کارکنان مختلف نیروی هوایی فعالیت می‌کنند و با رعایت دستورات بهداشتی ابلاغی تاکنون هیچ نگرانی در خصوص شیوع ویروس کرونا در نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی ارتش احساس نمی‌شود و یگان‌های عملیاتی نیروی هوایی با پشتیبانی یگان‌های ستادی با فراغ خاطر ماموریت های خود را انجام می دهند. آمادگی نیروی هوایی به گونه‌ای است که حتی اگر امروز به این نیرو ابلاغ شود که همانند سال‌های گذشته در روز ۲۹ فروردین رژه هوایی انجام دهند، این رژه به بهترین نحو اجرا خواهد شد.

امیر هادیان درباره وضعیت مراکز آموزشی نیروی هوایی ارتش جهت پذیرش سربازان جدید نیز گفت: مصوبات قرارگاه امام رضا(ع) ستاد کل نیروهای مسلح درباره اعزام به خدمت کارکنان وظیفه عمومی به ارتش ابلاغ شده است و این ابلاغیه نیز در قرارگاه پدافند زیستی ارتش مورد بررسی قرار گرفته است؛ با توجه به این‌که از ابتدای اردیبهشت ماه شاهد حضور کارکنان وظیفه عمومی در مراکز آموزشی هستیم، تدابیر بسیار خوبی اتخاذ شده و اصل پراکندگی و فاصله گذاری اجتماعی در این مراکز در دستور کار قرار گرفته است. همچنین مجموعه ظرفیت های نیروی هوایی را به خدمت گرفته‌ایم تا در دوره اردیبهشت ماه و احتمالا دوره بعدی، اصل پراکندگی و فاصله گذاری را انجام دهیم.

وی با بیان این‌که ضدعفونی کردن آسایشگاه‌ها، تامین تخت‌های استراحت‌گاهی به تعداد مورد نیاز و تجهیز مراکز آسایشگاهی به سیستم‌های تهویه از جمله اقداماتی است که برای پذیرش سربازان وظیفه دوره جدید پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: در دوره‌های‌های قبل پذیرش سربازان، به دلیل شرایط موجود کارکنان وظیفه در ابتدای حضور خود تجهیزات فردی را دریافت می‌کردند و بعد از چند روز، پس از کسب آمادگی‌های لازم مجدداً به مراکز آموزشی باز می‌گشتند و کار خود را آغاز می‌کردند، اما برای دوره پیش رو تدابیری اتخاذ شده تا در بدو، ورود کارکنان وظیفه به نوعی در قرنطینه قرار می‌گیرند؛ در این زمینه پیش بینی‌هایی برای رفع نیازمندی‌های کارکنان وظیفه داخل مجموعه‌های آموزشی نیروی هوایی انجام شده است.

معاون هماهنگ کننده نهاجا در پایان با اشاره به پایش سلامتی سربازان جدید پیش از ورود به مراکز آموزشی تاکید کرد: قطعاً پیش از ورود سربازان جدید به مجموعه‌های آموزشی غربالگری‌های لازم در خصوص سلامتی آن‌ها انجام شده است. اما جهت رفع نگرانی، مجدداً وضعیت سلامتی آن‌ها در بدو ورود به مراکز آموزشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سوابق بهداشتی سربازان و بستگان درجه یک آن‌ها به صورت مکتوب ثبت می‌شود.