با جاهای دیدنی خوسف آشناشوید| یکی از کهن ترین شهرهای خراسان جنوبی

با جاهای دیدنی خوسف آشناشوید| یکی از کهن ترین شهرهای خراسان جنوبی


منبع: تاپ تراول

148

1399/1/29

13:48


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی خوسف

در این مقاله از مجله سفر و گردشگری تاپ تراول تصمیم گرفتیم تا شما را با جاهای دیدنی خوسف که یکی از کهن ترین شهرهای خراسان جنوبی است آشنا کنیم. پس اگر قصد سفر به استان خراسان جنوبی را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


مختصری درباره شهرستان خوسف بدانید :

شهرستان خوسف یکی از کهن‌ ترین شهر های خراسان جنوبی می باشد که 36 کیلومتری غرب بیرجند قرار دارد. جایی در حاشیه کویر که با دارا بودن بافت قدیمی، آثار تاریخی دیدنی و شرایط اقیلمی مناسب برای رویش گل نرگس به دیار گل های نرگس معروف است. که در منابع تاریخی از آن با نام‌ های خسف، خسب، خوسف یاد شده‌ است.این منطقه بیشتر استراحتگاه تجار مختلف به ویژه منزلگاهی برای بازرگانان گرجی و روس در مسیر تجارت به هند بود. از آن جمله می‌ توان به قبایل خودسیانی، خوسفیانی و خوسفی در این منطقه اشاره نمود . از جاهای دیدنی خوسف می‌توان به مسجد جامع خوسف، آرامگاه ابن حسام خوسفی، قلعه خوسف، خانه‌ های علوی و مالکی و مدرسه ابن حسام اشاره نمود که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت

مسجد جامع خوسف

مسجد جامع خوسف مربوط به دوره تیموریان – دوره صفوی است و در خوسف، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ دی ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

تخفیفان

جاهای دیدنی خوسف

آرامگاه ابن حسام خوسفی

این آرامگاه محل دفن ابن حسام خوسفی ، شاعر برجسته قرن نهم هجری در شهرستان خوسف می باشد. آرامگاه ابن حسام خوسفی بروی تپه ای سنگی قرار دارد که اطراف آن را مراتع و مزارع سرسبز می‌ پوشاند. این آرامگاه برای اولین بار در سال ۹۲۰ قمری ساخته شده و آخرین مرمت آن طبق محتوای اشعار سروده شده سردر ورودی آرامگاه ، با احتساب حروف ابجد سال ۱۲۹۲ هجری قمری بوده‌ است.

بنا دارای نقشه چلیپایی شکل و پوشش گنبدی است و در سه جهت، سه طاق نما با قوس جناقی دارد.با اینکه این بنا در اواخر دوره صفویه ساخته شده، اما به خاطر تغییراتی که در دوره قاجار در آن به وجود آمده، قدمت آن را قاجار حساب میکنند. این بنا با شمارهٔ ثبت ۲۰۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

همچنین در داخل آرامگاه کتیبه‌ ای کاشیکاری شده به رنگ سفید حاوی اشعار ابن حسام است که دور مقبره را فرا گرفته‌ است.

جاهای دیدنی خوسف

قلعه خوسف

قلعه تاریخی خوسف که یکی از جاهای دیدنی خوسف محسوب می شود متعلق به عصر حکومت افشار می باشد. با توجه به روایات گفته شده، دیوار های قلعه در زمان حکومت نادرشاه بر ایران و زمامداری کاظم خان پایه ریزی شد، در اواخر عصر زندیه، در زمان حکومت محمد رضا خان دوم و حکومت امیر علم خان (جد اسدالله علم)، ابنیه و فضاهای داخلی آن بسته به نیاز آن زمان توسعه یافت.

نوع فرم و معماری ساختار قلعه نشانگر آن است که طراحی این قلعه به تقلید از قلاع اروپایی می باشد. در پیرامون حصار قلعه، برج های استوانه شکلی بنا شده، که موجب استحکام حصار و مکانی برای دیدبانی بوده است. در سال های 94-93 این بنا مورد مرمت قرار گرفت و پایه های اطراف سردر ورودی، مستحکم شده و طاق سردر به شکل قدیم بازسازی شد.  این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

جاهای دیدنی خوسف

قلعه رستم خوسف

قلعه رستم خوسف که یکی از مکان های دیدنی خوسف محسوب می شود در روستای گنج قرار دارد. این قلعه بر روی تپه‌ای رفیع که بر جلگه خوسف و دشت ماژان مشرف است، واقع شده است و از جمله قلعه‌های اصلی اسماعیلیان قهستان می‌باشد که ساخت ابتدایی آن به دوره ساسانیان مربوط می‌شود و بعدها توسط اسماعیلیان قلعه بازسازی و مورد استفاده مجدد قرار گرفت که در برخی متون قلعه رستم بعنوان قلعه دختر نیز نامیده شده است.

جاهای دیدنی خوسف

خانه غفاری

خانه غفاری در روستای آرک در ۱۲ کیلومتری شرق خوسف از دیگر ابنیه قدیمی ساختمان بزرگ با حدود ۲۲ اتاق و با معماری خاص و منحصر بفرد در غرف این روستا است. به دلیل معماری خاص امروزه در زمره اماکن تاریخی به ثبت رسیده است اتاق‌ها دارای شومینه یا بخاری دیواری است و از چهار طرف پنجره دارد بنایی خشت و گلی است و ساخت آن سه سال طول کشیده است تاق و چشمه است و هفت خانه دارد و خانه ها به هم راه دارد دارای ایوان است و نمای آجر کاری دارد. خانه چهار طرف دارد. درب چوبی دارد و سکویی ورودی آن را به داخل دالان میسر می‌کند.

از دیگر جاهای دیدنی خوسف میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

سنگ نگاره‌های کال جنگال : سنگ نگاره‌های کال جنگال در خوسف، ۵ کیلومتری جنوب شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای خور : در بافت خور بناهایی همچون قلعه،آب انبارمسجد،حسینیه، حمام و خانه های قدیمی وجود دارد که اکثرا متعلق به دوره صفویه است.

مدرسه ابن حسام خوسف : این بنا از عناصر معماری ایران از قبیل سردر ورودی، دالان حیاط و اتاق ها… حیاط تشکیل شده است ورودی بنا با طاق کلیل است.

آبگرم لوت خوسف : در فاصله ۶۰کیلومتری جنوب غربی شهرستان خوسف قرار دارد . دارای تاسیسات آبدرمانی است . آب آن در درمان بیماری های پوستی و مفصلی مفید و موثر است.

   

| لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت | ارتودنسی |

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو