بالن قلب چیست؟ همه چیز درباره بالن زدن قلب

بالن قلب چیست؟ همه چیز درباره بالن زدن قلب


منبع: آرگا

119

1399/1/29

16:09


بهتر است بدانید که بالن زدن و یا بالن قلب اغلب برای باز شدن شریان های کرونری که در بدن مسدود شده اند مورد استفاده قرار می گیرند و در این مقاله سعی داریم تا شما را با کارکرد و حتی عوارض انجام این عمل آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که بالن زدن قلب روشی است که معمولا از آن به منظور باز کردن شریان های بسته قلب استفاده می شود و در این روش در قسمت آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالن کوچک به صورت موقت در ناحیه بسته شریان ها جای گذاری می شود تا به عریض شدن آن کمک نماید.

آشنایی با بالن قلب

اغلب متخصصان قلب فرآیند آنژیوپلاستی را به منظور باز نمودن شریان های کرونری تنگ شده به کار می گیرند و برای انجام آن از یک لوله باریک و دراز به نام کانتر استفاده می کنند که این لوله حاوی یک بالن کوچک بر روی نوک خود می باشد. متخصصان این بالن را در محل انسداد شریان های کرونری باز می کنند تا پلاک را بر روی دیواره های شریان فشرده یا صاف کند. اگرچه این بالن قلب ارتباط مستقیمی با باز شدن شریان های کرونری دارد اما بهتر است بدانید که از بالن آنژیوپلاستی نیز می توان برای باز کردن عروق تنگ شده در بسیاری از نقاط بدن استفاده نمود.

آشنایی با عمل بالن زدن قلب

برای مثال می توان گفت که پزشکان برای باز کردن شریان های کاروتید تنگ شده از آنزیوپلاستی کاروتید استفاده می کنند. شریان های کاروتید عروقی هستند که خون را به مغز می رسانند و اغلب سکته های مغزی زمانی اتفاق می افتند که شریان های کاروتید مسدود شده و مغز اکسیژن کافی را دریافت نمی کند.

حین فرآیند بالن زدن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

جالب است بدانید که این فرآیند ها در آزمایشگاه های کانترگذاری قلبی انجام می شود و معمولا شب پیش از عمل به تمامی بیماران گفته خواهد شد که از خوردن هرگونه نوشیدنی و خوردنی پرهیز نمایند. از آنجایی که غذا نخوردن می تواند بر روی سطح قندخون بیماری تاثیر بگذارد توصیه می شود که بیماران دیابتی حتما با پزشک خود در ارتباط با مصرف غذا و نوشیدنی مشورت کنند. توجه داشته باشید که پیش از عمل آزمایش های خون،نوار قلب و عکس اشعه ایکس از قفسه سینه بیمار انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که جهت بی حس کردن ناحیه ورود کانتر داروهای بی حسی را به وسیله یک سوزن به محل تزریق می کنند و بعد برشی کوچک بر روی پوست ایجاد خواهند کرد. هنگامی که پزشکان شریان های مورد نظر را برای ورود کانتر مشاهده کردند برای سوراخ کردن آن از یک سوزن مخصوص استفاده می کنند.

چگونگی انجام عمل بالن قلب

اکنون کانتر را به درون یک شریان در پا یا مچ دست وارد می کنند ولی اغلب از شریان های پا برای انجام این کار استفاده می کنند. پزشکان به آرامی کانتر را به داخل شریان و سپس قلب هدایت خواهند کرد و برای مشاهده و جهت دهی به کانتر از یک نمایشگر ویدیویی مانند صفحه تلویزیون استفاده می کنند. هنگامی که کانتر به شریان های مسدود شده می رسد یک رنگ بی ضرر به  بدن بیماری تزریق خواهد شد تا پزشکان بتوانند تصاویری را از شریان های کرونری دریافت نمایند که به این تصاویر آنژیوگرام کرونری گفته می شود. استفاده از این تصاویر به پزشک کمک خواهد کرد تا بتواند اندازه و محل انسداد شده را مشاهده نماید. هنگامی که پزشک محل دقیق انسداد شده را پیدا کرد ابزاری به نام سیم هدایت شونده را از طریق همان شریان در پا وارد کرده و به سمت قسمت مسدود شده هدایت خواهد کرد. توجه داشته باشید که با رسیدن کانتر به محل مسدود شده بالن متورم خواهد شد. با متورم شدن بالن به پلاک فشار خواهد آمد و آن را در دیواره های شریان فشرده خواهد کرد و سپس بالن خالی خواهد شد. ممکن است پزشک برای باز شدن کامل شریان ها چندین مرتبه اقدام به خالی و پر شدن بالن کنند و توجه داشته باشید که پس از پایان کار بایستی کانتر،سیم هدایت شونده و بالن خالی شده از بدن بیماری خارج گردند.

بالن قلب و شرایط لازم برای عمل

پس از فرآیند بالن زدن قلب چه اتفاقی خواهد افتاد؟

توجه داشته باشید که پس از ترک بیمارستان بایستی به مقدار فراوان مایعات بنوشید و به مدت ۱ الی ۲ روز پس از عمل از انجام فعالیت های مثل رانندگی،حمام کردن و سیگار کشیدن زیاد خودداری نمایید و همچنین حداقل تا دو روز بعد از عمل بایستی از راه رفتن و یا نشستن طولانی پرهیز نمایید. بهتر است بدانید که حدود ۳۵ الی ۴۰ درصد بیمارانی که عمل بالن زدن قلب را انجام داده اند در معرض انسداد شریان های بیشتری در محل درمان شده قرار می گیرند که می توان این عمل را با عنوان رستنوزیس یا تنگی مجدد نام گذاری کرد. به طور کلی ممکن است تنگی مجدد در ۶ ماه اول پس از عمل رخ دهد و در صورت بروز آن فرد دوباره بایستی عمل بالن قلب را تجربه نماید.

عوارض عمل بالن زدن قلب:

همانطور که می دانید انجام این عمل به منظور باز شدن انسداد شریان های کرونری برای بدن مضر خواهد بود و به همین منظور در ادامه به بیان چندی از عوارض بالن زدن قلب خواهیم پرداخت:

عوارض ناشی از عمل بالن قلب

انسداد مجدد شریان ها پس از بالن زدن:

از عوارض بالن زدن می توان به بسته شدن مجدد جریان خون اشاره نمود که علل آن نیز آزاد شدن موادی است که از طریق کانتر ها به داخل جریان خون راه پیدا می کند. بهتر است بدانید که امروزه فنر هایی به منظور کاهش تنگی مجدد طراحی شده اند که قادر هستند تا تنگی شریان ها را تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

ایجاد لخته های خونی پس از عمل:

توجه داشته باشید که ایجاد لخته های خونی در هفته یا ماه های اول پس از بالن زدن قلب می تواند از عوارض فنر قلب باشد. این لخته ممکن است منجر به حمله قلبی در بیمار شوند و برای کاهش عوارض بالن زدن و احتمال ایجاد لخته توصیه می شود که از آسپیرین ها،پلاویکس و یا داروهای دیگر طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

خونریزی پس از بالن زدن:

ممکن است در محل نصب کانتر در دست و یا پا با خونریزی مواجه شوید که معمولا این خونریزی ها به اندازه ای است که موجب کبودی در بدن خواهد شد. توجه داشته باشید که در صورت بروز خونریزی جدی و شدید نیاز به تزریق خون و اقدامات جراحی دارید.

داشتن خونریزی پس از عمل قلب

مشکلات کلیوی:

توجه داشته باشید موادی که در طی انجام بالن زدن قلب استفاده می شوند ممکن است باعث بروز مشکلات کلیوی در فرد شوند به خصوص در افرادی که از پیش مشکل کلیوی داشته اند. اگر از دسته افراد در معرض خطر هستید متخصص قلب و عروق ممکن است برایتان دارویی تجویز نماید تا به حفاظت از کلیه ها کمک کند.

آسیب شریان کرونر:

بهتر است بدانید که شریان های کرونری ممکن است حین انجام عمل پاره و یا کامل کنده شوند. به طور کلی این مورد از عوارض بالن زدن قلب محسوب می شود که در صورت وخیم بودن می تواند به ضرورت انجام عمل قلب باز بینجامد.

سکته مغزی:

توجه داشته باشید که در حین انجام عمل ممکن است لخته های خونی که روی کانتر شکل گرفته اند جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. معمولا به منظور کاهش این خطر استفاده از رقیق کننده های خونی توصیه می شود. به طور کلی سکته مغزی از دسته عوارض بالن قلب می باشد که می تواند در اثر جدا شدن چربی هنگامی که کانتر در آئورت پیچ خورده است اتفاق بیوفتد.

حمله قلبی:

بهتر است بدانید که حمله قلبی از حمله عوارض انجام بالن قلب می باشد که البته بسیار نادر است ولی ممکن است در طی انجام بالن زدن قلب فرد با آن مواجه شود.

بروز حمله قلبی ناشی از بالن زدن قلب

ضربان غیر طبیعی قلب:

بهتر است بدانید که قلب ممکن است در اثر بالن زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن کند و یا شدت پیدا کند. توجه داشته باشید که ضربان غیر عادی قلب حالتی گذرا خواهد بود و با استفاده دارو رفع خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو