کاشت، تکثیر و پرورش گل آماریلیس و شناخت آفات و بیماری های این گیاه

کاشت، تکثیر و پرورش گل آماریلیس و شناخت آفات و بیماری های این گیاه


منبع: آرگا

194

1399/1/29

18:38


اگر به پرورش گل علاقمند هستید آماریلیس نوعی گل پیازدار زینتی محبوب می باشد که در صورت مراقبت صحیح به راحتی در فضای باز یا آپارتمان به گل می رود. این گل زیبا با رنگهای متنوع صورتی، قرمز، ارغوانی و سفید قطعا شما را مجذوب خود خواهد ساخت. برای آشنایی با نحوه کاشت، تکثیر و پرورش گل آماریلیس همراه این مقاله از آرگا باشید.

گل آماریلیس یکی از گلهای زینتی پرطرفدار است که گلهای شیپوری شکل آن به رنگهای مختلفی مشاهده می شود. امروزه آماریلیس به خاطر گلدهی آسان و تنوع رنگی گلهایش در سراسر دنیا بسیار مورد تقاضا و محبوب می باشد.

آشنایی با نحوه کاشت، تکثیر و پرورش گل آماریلیس

مراقبت و نگهداری از گل آماریلیس

گل آماریلیس با نام علمی Hippeastrum spp نوعی گل زینتی پیازدار متعلق به خانواده AMARYLLIDACEAE می باشد که بومی آمریکای جنوبی و مرکزی بوده و دارای ۷۵ گونه مختلف است. این گل زیبا به رنگهای ارغوانی، سفید، صورتی و قرمز وجود دارد. گلهای شیپوری یا قیفی شکل آماریلیس از زمستان تا بهار روی ساقه گلدهنده بدون برگ پدیدار شده و در اواخر زمستان برگهای این گل با فرم شلاقی و درخشان ظاهر می شوند و تا تابستان نیز سبز هستند. گلدهی راحت و گلهای بزرگ و جذاب آماریلیس موجب شده این گل امروزه در بیشتر کشورهای با آب و هوای مدیترانه ای مورد کشت قرار می گیرد.

گل آماریلیس نورپسند است

این گل جزو گیاهان علفی نواحی گرمسیری بوده که ارتفاعی بین ۱۰-۵۰ سانتی متر داشته و گستردگی آن نیز بین ۱۰-۵۰ سانتی متر می باشد. همه گونه های این جنس پیاز نسبتا درشتی داشته که معمولا از هر پیاز یک یا دو ساقه گلدهنده خارج می شود و بسته به گونه گل در انتهای ساقه گلدهنده ۲-۶ عدد گل نمایان می شود. پیازها به سرما حساس هستند و در زمستان باید در مکانی مانند انبار نگهداری گردند.

گل آماریلیس بومی آمریکای جنوبی

پرورش گل آماریلیس به دو دوره خشکی و رطوبت احتیاج دارد. دوره خشکی با زرد شدن برگها شروع شده و پیاز به خواب می رود و دوره رطوبت نیز با رشدپیاز و تولید برگها شروع می شود. میان این دو دوره گلدهی انجام می شود. برای اینکه گل اماریلیس به رشد کامل خود برسد به ۵-۱۰ سال زمان نیاز است. این گل بیشتر به صورت گلدانی و خیلی کم به فرم شاخه بریده مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با شرایط مورد نیاز برای کشت و پرورش گل محبوب آماریلیس آشنا می شوید.

شرایط محیطی مورد نیاز گل آماریلیس

گل آماریلیس تنوع رنگی دارد

آبیاری

گل آماریلیس برای رشد و پرورش به آبیاری متوسط اما منظم نیاز دارد. و در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شده باشد. بهتر است از آب سبک برای این امر بهره بگیرید و از آبیاری زیاد اجتناب ورزید.

نور

آماریلیس نورپسند و تاحدی گرمادوست بوده و به محیطی روشن با نور مستقیم خورشید برای شکوفایی گلهایش احتیاج دارد.

شناخت نیازهای گل محبوب آماریلیس

خاک

به طور معمول گیاه پیاز دار به خاک سبک نیاز دارد. آماریلیس نیز به بستری سبک با مخلوطی اط خاک رس، ماسه، خاکبرگ و کود حیوانی به نسبت مساوی نیاز دارد.

تغذیه

زمانی به کوددهی آماریلیس اقدام کنید که عمر گل ها تمام شده است. پس از اتمام دوره گلدهی هر دو هفته یکبار کوددهی صورت گیرد. و هنگام پاییز با شروع استراحت زمستانه گیاه کوددهی نشود.

کاشت گل آماریلیس

پرواندن صحیح گل آماریلیس

قبل از شروع عملیات کشت، پیاز و ریشه گل را چند ساعت در آب ولرم قرار دهید. توجه داشته باشید اگر نمی توانید پیازها را بلافاصله بعد از خریدن بکارید آن ها را در دمای سرد بین ۵-۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید. در ادامه گلدان خود را با خاک غنی از کمپوست گیاهی پر کنید و پیاز گل را تا گردن در خاک فرو کنید. دقت داشته باشید ریشه ها آسیب نبییند. سپس خاک اطراف را تا اندازه ای فشار دهید که پیاز گیاه ثابت شود.

روشهای پروراندن گل آماریلیس

سپس گلدان را در محل گرم تحت نور مستقیم آفتاب قرار دهید. برای رشد ساقه به گرمای کافی نیاز است. بهترین دما حدود ۲۰ درجه سانتی گراد است. پیاز گل تا هنگامی که ساقه پدیدار شود به آبیاری کمی نیاز دارد ولی به تدریج با رشد ساقه و برگ به آب بیشتری احتیاج پیدا می کند. بعد از گذشت ۷-۱۰ هفته پیازها به گلدهی می رسند. این دوره در زمستان بیشتر از بهار اتفاق می افتد. به این ترتیب با زمان کاشت خود را بین مهر تا اسفند انتخاب کنید. برای بهر گیری مداوم از زیبایی گل خود پیازها را در باغ یا گلدان هر دو هفته یکبار کشت کنید.

نگهداری گل آماریلیس

گل آماریلیس بومی آمریکای جنوبی

هنگامی که گلدهی آماریلیس به اتمام رسید آن را از ابتدای ساقه گلدهنده قطع نمایید. و گلدان را در محیطی روشن قرار داده و به صورت منظم گل خود را با آب و کود تغذیه کنید، تا پیاز و برگها تقویت شود. آخر تابستان یا ابتدای پاییز با شروع استراحت گیاه برگها زرد می شود ولی پیازها همچنان سالم و سرحال باقی می مانند. از این زمان به بعد آبیاری و کوددهی را قطع کنید و گلدان خود را چندماه (اواخر دی) در مکانی تاریک، خشک و خنک قرار دهید. مجددا در اواخر زمستان یا ابتدای بهار که دما به ۱۶-۱۸ درجه سانتی گراد رسید و آماریلیس از خواب زمستانه بیدار شد آبیاری را به آرامی شروع کنید(هر روز) ولی بهتر است قبل از آبیاری خاک سطحی را تعویض کنید. با نزدیک شدن به زمان گلدهی فاصله آبیاری را بیشتر (هر دو روز و با گلدهی هر سه روز) نمایید.

تکثیر گل آماریلیس

نیاز آبیاری گل آماریلیس

تکثیر و پرورش گل آماریلیس به دو روش کاشت بذر و کاشت پیاز امکان پذیر است. در روش اول در دمای ۱۶-۱۸ درجه سانتی گراد فصل بهار بذور آماریلیس را ابتدا ۱۲ ساعت در آب بخیسانید سپس در عمق یک سانتی متری خاک بکارید. پس از سه سال به مرحله گلدهی خواهد رسید. در روش دوم که رایج ترین روش تکثیر آن است در پاییز با زرد شدن برگها، پیاز مادری را از خاک خارج نموده و سوخک هایی که درحدود یک سوم یا یک چهارم سوخه مادری هستند را جدا نموده و در خاک بکارید. پیازها طوری در خاک قرار گیرند که گردن و شانه ها بالای سطح خاک باشد و ریشه های جانبی نیز حذف نشوند. با این روش تکثیر رنگ گل ها دقیقا شبیه آماریلسی است که پیاز آن را مورد تکثیر قرار داده اید. یعنی رنگ گل تغییر نمی کند و ثابت است.

مشکلات گل آماریلیس

کاشت گل آماریلیس در آب و هوای مدیترانه ای

از جمله مشکلاتی که ممکن است برای این گل رخ دهد حمله آفاتی مانند مگس پیاز، لاروها، کنه پیاز است که کنه موجب کاهش رشد و زرد شدن برگ گل می شود در ضمن گلدهی را نیز متوقف می کند برای رفع این مشکل از سموم کنه کش بهره بگیرد. همچنین با نگهداری پیاز آماریلیس در مکانی خشک و خنک می توان از انتشار آفت جلوگیری نمود. اگر حشرات دیگری به برگ گل حمله نمود از حشره کش ها استفاده کنید. بیماری هایی مانند بیماری ویروسی موزاییک، لکه برگی و پوسیدگی ساقه و ریشه نیز گل آماریلیس را تهدید کرده و چنانچه به آن نور کافی نرسد، گلدهی انجام نمی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو